waar op letten bij aankoop Scenic II ?
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 20 dec 2013 21:23
- Actief als: particulier
waar op letten bij aankoop Scenic II ?
Ik sta op het punt om een Scenic 1.6 automaat Priv Luxe uit 2004 te kopen.
Met 66.000 km op de teller (NAP)
Wel via een garage.
Waar moet ik op letten bij de aankoop/wat zijn aandacht punten?
Ik weet al:
Alle ramen checken op werking
Op rammeltjes letten tijdens het rijden in de ophanging etc.
electronische handrem op werking checken
airco checken of hij goed koelt
handfree card checken (maar hoe....?)
waar moet ik nog meer naar kijken?
Ik rijd nu een zeer probleemloze Scenix rxe automaat 1.6 uit 2000 dus hoop nu niet een pech auto te kopen.
Op het net lees je zo ontzettend veel spookverhalen over de Scenic II dat ik er wel een beetje onzeker van word...
Bedankt voor de input !
Met 66.000 km op de teller (NAP)
Wel via een garage.
Waar moet ik op letten bij de aankoop/wat zijn aandacht punten?
Ik weet al:
Alle ramen checken op werking
Op rammeltjes letten tijdens het rijden in de ophanging etc.
electronische handrem op werking checken
airco checken of hij goed koelt
handfree card checken (maar hoe....?)
waar moet ik nog meer naar kijken?
Ik rijd nu een zeer probleemloze Scenix rxe automaat 1.6 uit 2000 dus hoop nu niet een pech auto te kopen.
Op het net lees je zo ontzettend veel spookverhalen over de Scenic II dat ik er wel een beetje onzeker van word...
Bedankt voor de input !
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 08 jul 2012 23:21
Re: waar op letten bij aankoop Scenic II ?
Ik zou een aankoopkeuring laten uitvoeren. Ik heb zelf recent een auto uit 2003 gekocht na een aankoopkeuring door DEKRA. Die zijn vrij grondig in het keuren van de auto. Kost wel 250,- maar dan weet je wel wat je koopt en je kan het als onderhandeling gebruiken om de prijs omlaag te krijgen.
ANWB kan ook, maar de DEKRA komt op locatie keuren en da's makkelijker te regelen.
Groeten,
ANWB kan ook, maar de DEKRA komt op locatie keuren en da's makkelijker te regelen.
Groeten,
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
Je zou ook kunnen letten op de recirculatie-stand, dat deze het ook echt doet, of dat ze de stekker er alleen uit hebben getrokken.
Over de handsfree: sluit de auto van een afstandje met de kaart, hou de kaart in je zak, loop naar de wagen toe en hou je hand achter de deurklink voor de sensor en de Scenic moet ontgrendelen.
Check ook de 2e kaart van de handsfree.
Ook een tip: kijk of alle knopjes (4x) in de handgrepen het doen op afsluiten van de auto, en de knop (1x) midden in het logo op de achterklep.
Let op cuppende achterbanden (zaagtand profiel).
Maak sowieso een proefrit en kijk of al het plaatwerk goed is aangesloten op elkaar en of je kleurverschillen ziet op de carrosserie. Natuurlijk zijn er nog meer dingen, maar dit is wat bij mij zo naar binnen schiet.
Succes!
Over de handsfree: sluit de auto van een afstandje met de kaart, hou de kaart in je zak, loop naar de wagen toe en hou je hand achter de deurklink voor de sensor en de Scenic moet ontgrendelen.
Check ook de 2e kaart van de handsfree.
Ook een tip: kijk of alle knopjes (4x) in de handgrepen het doen op afsluiten van de auto, en de knop (1x) midden in het logo op de achterklep.
Let op cuppende achterbanden (zaagtand profiel).
Maak sowieso een proefrit en kijk of al het plaatwerk goed is aangesloten op elkaar en of je kleurverschillen ziet op de carrosserie. Natuurlijk zijn er nog meer dingen, maar dit is wat bij mij zo naar binnen schiet.
Succes!

Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 27 nov 2014 17:30
Maar niet te snel achter elkaar want er zit vertraging om te kunnen voelen of de deur ook werkelijk afgesloten is (enkele secondes).scenic schreef:Ook een tip: kijk of alle knopjes (4x) in de handgrepen het doen op afsluiten van de auto, en de knop (1x) midden in het logo op de achterklep.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
- Contacteer:
Wat ook belangrijk is: Een aantoonbare onderhoudshistorie.
Verder moet je distributieriem vervangen zijn omdat hij van 2004 is.
Handrem kun je weinig aan controleren, alleen of hij werkt.
Verder moet je distributieriem vervangen zijn omdat hij van 2004 is.
Handrem kun je weinig aan controleren, alleen of hij werkt.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Een makke van de Scenic is water dat via de paravan in de auto komt en de elektronica verwoest.
Kijk dus onder de matten voor of het droog is, daar zitten ook de elektronica, zijn de stekkers nog goed of gecorrodeerd.
SUC6
En een aankoopkeuring heb je zo verdient!!
Kijk dus onder de matten voor of het droog is, daar zitten ook de elektronica, zijn de stekkers nog goed of gecorrodeerd.
SUC6
En een aankoopkeuring heb je zo verdient!!
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
UiteraardHema schreef:Maar niet te snel achter elkaar want er zit vertraging om te kunnen voelen of de deur ook werkelijk afgesloten is (enkele secondes).scenic schreef:Ook een tip: kijk of alle knopjes (4x) in de handgrepen het doen op afsluiten van de auto, en de knop (1x) midden in het logo op de achterklep.

Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 22 apr 2025 18:19
Hoi Dustin,
Een heleboel tips heb je al gekregen, maar eentje wil ik je niet onthouden. Als je een onderhoudshistorie hebt bij de auto, zou ik je adviseren om te checken of de bobines al zijn vervangen. Bij de 1.6 16V is dat een zwak punt. Zijn ze vervangen door nieuwe, dan is het geen probleem meer, dit zijn dan gemodificeerde bobines.
En voor de rest is het een kwestie van geluk hebben. Ik heb er nu bijna een jaar eentje en hij bevalt mij erg goed, vooral de ruimte
Maar ik heb inderdaad wel een aantal kleine dingetjes gehad die je met recht als Scenic II kwaaltjes kan bestempelen.
Bij aankoop deed alleen het knopje op het bestuurdersportier het niet. Na een maand werkten ook beide knopjes op de achterportieren niet meer. Ik heb vorige week deze knopjes zelf vervangen (nog geen 30 euro stuk). Maar als je eerlijk bent, je kunt de deur ook op slot doen met de keycard of met de knop op de achterklep. Dus de auto rijdt er echt niet minder om. Maar als je een pietje precies bent en ook nog eens niet handig om zelf wat te sleutelen aan de auto, dan kan het wat frustrerend zijn om naar de dealer te gaan.
Verder heb ik een modificatie zelf uitgevoerd, maar die was alleen voor een 2.0 16V uit 2004. Ook staat er bij mij nog een Scenic kwaaltje op de agenda en dat zijn de voorste veerpootlagers. Bij het sturen van links naar rechts en weer terug, dan kun je wat knakkende geluiden horen tijdens het draaien aan het stuur. Ik heb dat dus en pak dit binnenkort aan. Hiervoor geldt ook weer, als je een onderhoudshistorie hebt, check deze dan op reparaties aan de veerschotels. Check dan meteen ook of er ook reparaties zijn geweest aan de ruitmechanismes. Er kunnen kleine plastic plaatjes afbreken en dan valt de ruit naar beneden in de deur.
Voor de rest moet je denken dat alle auto's zo hun kwaaltjes hebben, maar deze Scenic heeft niet veel gelopen, als je i.d.d. de genoemde checks uitvoert en er is een onderhoudshistorie voorhanden (evt. uitdraai vragen bij Renault dealer) en je hebt garantie, dan heb je er een mooie auto aan
Een heleboel tips heb je al gekregen, maar eentje wil ik je niet onthouden. Als je een onderhoudshistorie hebt bij de auto, zou ik je adviseren om te checken of de bobines al zijn vervangen. Bij de 1.6 16V is dat een zwak punt. Zijn ze vervangen door nieuwe, dan is het geen probleem meer, dit zijn dan gemodificeerde bobines.
En voor de rest is het een kwestie van geluk hebben. Ik heb er nu bijna een jaar eentje en hij bevalt mij erg goed, vooral de ruimte

Maar ik heb inderdaad wel een aantal kleine dingetjes gehad die je met recht als Scenic II kwaaltjes kan bestempelen.
Bij aankoop deed alleen het knopje op het bestuurdersportier het niet. Na een maand werkten ook beide knopjes op de achterportieren niet meer. Ik heb vorige week deze knopjes zelf vervangen (nog geen 30 euro stuk). Maar als je eerlijk bent, je kunt de deur ook op slot doen met de keycard of met de knop op de achterklep. Dus de auto rijdt er echt niet minder om. Maar als je een pietje precies bent en ook nog eens niet handig om zelf wat te sleutelen aan de auto, dan kan het wat frustrerend zijn om naar de dealer te gaan.
Verder heb ik een modificatie zelf uitgevoerd, maar die was alleen voor een 2.0 16V uit 2004. Ook staat er bij mij nog een Scenic kwaaltje op de agenda en dat zijn de voorste veerpootlagers. Bij het sturen van links naar rechts en weer terug, dan kun je wat knakkende geluiden horen tijdens het draaien aan het stuur. Ik heb dat dus en pak dit binnenkort aan. Hiervoor geldt ook weer, als je een onderhoudshistorie hebt, check deze dan op reparaties aan de veerschotels. Check dan meteen ook of er ook reparaties zijn geweest aan de ruitmechanismes. Er kunnen kleine plastic plaatjes afbreken en dan valt de ruit naar beneden in de deur.
Voor de rest moet je denken dat alle auto's zo hun kwaaltjes hebben, maar deze Scenic heeft niet veel gelopen, als je i.d.d. de genoemde checks uitvoert en er is een onderhoudshistorie voorhanden (evt. uitdraai vragen bij Renault dealer) en je hebt garantie, dan heb je er een mooie auto aan

Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Hide post links |
-
ben inmiddels in het bezit van mijn Scenic priv luxe automaat 2004 1.6 !
Heb meteen 200 km gereden om de auto te leren kennen
Paar puntjes:
de pook van mijn automaat zat los, komt dit vaker voor?
en hoe moet deze stevig worden bevestigd...?
een digitaal streepje van de ecc is weggevallen (dus 18 is een omgekeerde 13...)
maakt verder niet uit, maar weet iemand of dit is te reparen??
Verder ben ik wel een beetje geschrokken van het feit dat het leer(nepleer?) aan de zijwand van de voorstoelen gaat scheuren...dat zou toch niet mogen gebeuren? Is dit een vaker voorkomend euvel van deze stoelen? Het is niet door, maar mooi is anders. Ik ga kijken of dit plaatselijk is te repareren. Deze auro heeft pas 66.500 gereden.
Heb meteen 200 km gereden om de auto te leren kennen

Paar puntjes:
de pook van mijn automaat zat los, komt dit vaker voor?
en hoe moet deze stevig worden bevestigd...?
een digitaal streepje van de ecc is weggevallen (dus 18 is een omgekeerde 13...)
maakt verder niet uit, maar weet iemand of dit is te reparen??
Verder ben ik wel een beetje geschrokken van het feit dat het leer(nepleer?) aan de zijwand van de voorstoelen gaat scheuren...dat zou toch niet mogen gebeuren? Is dit een vaker voorkomend euvel van deze stoelen? Het is niet door, maar mooi is anders. Ik ga kijken of dit plaatselijk is te repareren. Deze auro heeft pas 66.500 gereden.
Hide post links |
-
- Global Moderator
Hoi Dustin,
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe Scenic!
En ja, het feit dat de (nep)leren bekleding aan de deurkant scheurt, dat is mij ook een doorn in het oog. Maar wat doe je eraan? Vervanging door een nieuwe zitting(bekleding) is waarschijnlijk niet te betalen en je haalt er ook niet eentje van de sloop, die heeft in 99% van de gevallen hetzelfde euvel.
Zo te zien heb je geen garantie, anders zou de reparatie van het ECC paneel hieronder vallen. Heb van dit euvel nog niet vaker gehoord.
En ja, het feit dat de (nep)leren bekleding aan de deurkant scheurt, dat is mij ook een doorn in het oog. Maar wat doe je eraan? Vervanging door een nieuwe zitting(bekleding) is waarschijnlijk niet te betalen en je haalt er ook niet eentje van de sloop, die heeft in 99% van de gevallen hetzelfde euvel.
Zo te zien heb je geen garantie, anders zou de reparatie van het ECC paneel hieronder vallen. Heb van dit euvel nog niet vaker gehoord.
Hide post links |
-
Bedankt voor je reactie, ik heb wel garantie op de motor/aandrijving. Had helaas beter moeten kijken naar de ecc bij de aankoop, maar heb er gewoon niet opgelet. Net als de (nep)leren bekleding. Ik ga langs bij een bekleder of dit plaatselijk kan worden gerepareerd. Dat moet toch kunnen !RichTrip schreef:Hoi Dustin,
Hide post links |
-
- Global Moderator
Suc6, laat me maar weten als je naar de bekleder bent geweest. Ben wel benieuwd of hij het voor een schappelijke prijs kan repareren.
Hide post links |
-
- Global Moderator
Dat klusje is dus vandaag gebeurd en uitgevoerd door mijn vader die Renault automonteur is geweest. Beide veerpootlagers zijn vervangen. Dus niet de veerschotels zelf. Dit wordt namelijk ook nogal eens ten onrechte geadviseerd. Was kwijt aan onderdelen: 37 euro en een paar centen + een hele dikke knuffel voor pa...RichTrip schreef: Ook staat er bij mij nog een Scenic kwaaltje op de agenda en dat zijn de voorste veerpootlagers. Bij het sturen van links naar rechts en weer terug, dan kun je wat knakkende geluiden horen tijdens het draaien aan het stuur. Ik heb dat dus en pak dit binnenkort aan.

Bij de dealer richting de 250 - 300 euro, voornamelijk door het feit dat beide veerpoten uitgebouwd moeten worden.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-