Lekkende benzinetank
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 6
- Laatste bezoek: 21 nov 2011 11:18
Lekkende benzinetank
Beste forumleden,
Ik heb een Espace 3, 1997 met 228.000 km op de teller. Sinds kort lekt de benzinetank. De lekkage doet zich alleen voor als ik meer/verder tank dan nadat het tankpistool voor de eerste keer is afgeslagen. Als je tankt tot hij afslaat is er niks aan de hand. Ik vermoede eerst dat de vulhals lek was maar een visuele inspectie sloot dat uit; die is schoon. De lekkage zit meer aan de bovenkant van de tank en dan van voren (althans daar kan je zien dat er benzine heeft gestroomd).
Wie heeft daar ervaring mee en zo ja wat zou dat kunnen zijn (bv een pakking of dopje). Ik zet deze vraag maar eerst even uit voor ik de tank ga demonteren want die is er ook niet binnen een kwartier af. (Met de Zoekfunctie kan ik op het forum daar niets over vinden).
Ik ben benieuwd naar eventuele reacties waarvoor bij voorbaat dank,.
Mvg
Jan-Willem de Wolf
Ik heb een Espace 3, 1997 met 228.000 km op de teller. Sinds kort lekt de benzinetank. De lekkage doet zich alleen voor als ik meer/verder tank dan nadat het tankpistool voor de eerste keer is afgeslagen. Als je tankt tot hij afslaat is er niks aan de hand. Ik vermoede eerst dat de vulhals lek was maar een visuele inspectie sloot dat uit; die is schoon. De lekkage zit meer aan de bovenkant van de tank en dan van voren (althans daar kan je zien dat er benzine heeft gestroomd).
Wie heeft daar ervaring mee en zo ja wat zou dat kunnen zijn (bv een pakking of dopje). Ik zet deze vraag maar eerst even uit voor ik de tank ga demonteren want die is er ook niet binnen een kwartier af. (Met de Zoekfunctie kan ik op het forum daar niets over vinden).
Ik ben benieuwd naar eventuele reacties waarvoor bij voorbaat dank,.
Mvg
Jan-Willem de Wolf
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28
- Actief als: particulier
Re: Lekkende benzinetank
probleem is mij bekend, heb het zelfde gehad.
aan de bovenkant van de tank zit het vlotter element in de tank gestoken en wordt op zijn plaats gehouden met een grote ring die net als een moer voorzien is van schroefdraad aan de binnenkant. Door deze vast te draaien op de schroefdraad van de tank blijft alles op zijn plaats en dicht door de pakkingsring die onder het vlotterelement zit.
Bij mij was de ring gebroken waardoor het element door de opwaartse druk van de brandstof omhoog kwam, dit kan niet heel ver omdat hij dan tegen de onderkant van de auto komt.
De ring kun je gewoon bestellen bij de dealer, het monteren is iets meer werk. De tank moet er namelijk onderuit anders kan je niet genoeg kracht zetten om tegelijkertijd de vlotter aan te drukken en de ring vast te draaien, vooral dit draaien gaat heel zwaar(bij mij in ieder geval wel) als hij er op zit voorzichtig met een brede schroevendraaier of brede beitel de ring iets verder vast tikken, niet te ver ander breekt hij ook en kun je opnieuw beginnen.
Wel eerst je tank zo goed als leeg rijden anders is hij niet te tillen. De brandstof slangen zitten met klikaansluitingen op de tank, de aansluitingen van de tankopening met slangklemmen.
Volgorde: tank bijna leeg rijden, auto op de brug, motorsteun eronder tegen tank, 2x 19mm bouten los van metelen banden waarmee tank aan auto zit, tank voorzichtig laten zakken(hij komt nu scheef in de banden te hangen), slangen losmaken , tank op de grond leggen(liefst met twee man dan weet je zeker dat je nergens blijft haken of iets kapot trekt), nieuwe ring monteren, en hierna in omgekeerde volgorde weer alles terug monteren.
Alles bij elkaar ongeveer 1uurtje a 1,5 werk, wel op een brug natuurlijk maar ik denk dat het anders niet te doen is, doordat je anders te weinig ruimte onder de auto hebt.
Succes
aan de bovenkant van de tank zit het vlotter element in de tank gestoken en wordt op zijn plaats gehouden met een grote ring die net als een moer voorzien is van schroefdraad aan de binnenkant. Door deze vast te draaien op de schroefdraad van de tank blijft alles op zijn plaats en dicht door de pakkingsring die onder het vlotterelement zit.
Bij mij was de ring gebroken waardoor het element door de opwaartse druk van de brandstof omhoog kwam, dit kan niet heel ver omdat hij dan tegen de onderkant van de auto komt.
De ring kun je gewoon bestellen bij de dealer, het monteren is iets meer werk. De tank moet er namelijk onderuit anders kan je niet genoeg kracht zetten om tegelijkertijd de vlotter aan te drukken en de ring vast te draaien, vooral dit draaien gaat heel zwaar(bij mij in ieder geval wel) als hij er op zit voorzichtig met een brede schroevendraaier of brede beitel de ring iets verder vast tikken, niet te ver ander breekt hij ook en kun je opnieuw beginnen.
Wel eerst je tank zo goed als leeg rijden anders is hij niet te tillen. De brandstof slangen zitten met klikaansluitingen op de tank, de aansluitingen van de tankopening met slangklemmen.
Volgorde: tank bijna leeg rijden, auto op de brug, motorsteun eronder tegen tank, 2x 19mm bouten los van metelen banden waarmee tank aan auto zit, tank voorzichtig laten zakken(hij komt nu scheef in de banden te hangen), slangen losmaken , tank op de grond leggen(liefst met twee man dan weet je zeker dat je nergens blijft haken of iets kapot trekt), nieuwe ring monteren, en hierna in omgekeerde volgorde weer alles terug monteren.
Alles bij elkaar ongeveer 1uurtje a 1,5 werk, wel op een brug natuurlijk maar ik denk dat het anders niet te doen is, doordat je anders te weinig ruimte onder de auto hebt.
Succes
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Hartelijk dank voor deze uitgebreide toelichting. Daar kan ik wat mee. Dat is een leuk klusje om zelf te doen.
Mvg
Jan-Willem de Wolf
Mvg
Jan-Willem de Wolf
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
Ook ik heb dit probleem gehad bij mijn espace, echter ik heb geen nieuwe ring gekocht maar ik heb een groooooote slangenklem om de ring gedaan en daarna de ring weer aangedraaid zodat de ring weer functioneerd. Ik heb alleen de banden van de tank losgedraaid zodat ik bij de bovenkant van de tank kon en zo het euvel kon makenRPS schreef:probleem is mij bekend, heb het zelfde gehad.
Door de slangenklem had ik de zekerheid dat dit dus niet meer kon gebeuren. Ik heb het gewoon op de grond gedaan met een krik en twee assteunen
Hide post links |
-
- lid
Ik heb ook in eerste instantie geprobeerd het onder de auto te doen maar kon niet voldoende kracht zetten, zelfs met de tank onder de auto vandaan ging het lastig omdat de schroefdraad niet lekker pakte.
Succes
Succes
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Ik heb de beschikking over een smeerput dus ga dat maar zo doen. Dat van die slangenklem ga ik eerst eens proberen of dat kan.
RPS: je hebt het over het vlotter element. Ik heb op de tekeningen van de werkplaatsreparatieboek (CD-rom) gekeken om mij een beetje voor te bereiden en zie dat de benzinepomp bovenop de tank is gemonteerd. De verdere aansluitingen zijn herkenbaar. Hebben we het dan over hetzelfde? M.a.w. zit de vlotter aan de benzinepomp vast?
Mvg
Jan-Willem
RPS: je hebt het over het vlotter element. Ik heb op de tekeningen van de werkplaatsreparatieboek (CD-rom) gekeken om mij een beetje voor te bereiden en zie dat de benzinepomp bovenop de tank is gemonteerd. De verdere aansluitingen zijn herkenbaar. Hebben we het dan over hetzelfde? M.a.w. zit de vlotter aan de benzinepomp vast?
Mvg
Jan-Willem
Hide post links |
-
- lid
-
Topic author - Lid
Inmiddels tijd (en zin) gevonden om de lekkende tank aan te pakken. Dit op een brug gedaan. De tank was zo los en schuin laten hangen. De ring was op twee plaatsen gebroken. Benzineslangen e.d. losgemaakt van de benzinepomp, nieuwe ring erop. Binnen een half uur gepiept. Op de brug gecontroleerd op lekkage, wat blijkt, door het af- en opzetten van de benzineslangen was één van de tuitjes van de benzinepomp gescheurd en gaan lekken
. Moet een nieuwe benzinepomp op. Schijnt een bekende (verouderingskwaal) te zijn van deze benzinepompen die na een aantal jaren ook spontaan kan optreden. De eerste reparatie van alleen de nieuwe ring koste niets maar de tweede iets meer helaas. Een voordeel, voor de benzinepomp hoef ik verlopig niet meer te vrezen.

Hide post links |
-
- lid
En zeg nou eerlijk het voelt altijd goed als het je weer is gelukt zonder een gepeperde rekening van de dealer of andere dure garage.

Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Nou wat denk je dan dat die benzinepomp kost 

Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
-
Topic author - Lid
Ik stond voor de afweging om een tweede hands pomp op te snorren of een nieuwe. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een nieuwe omdat alle oude pompen dezelfde kwaal gaan vertonen van het lekken bij de aansluiting. Koop je een tweede hands dan breekt het tuitje misschien bij het bevestigigen alsnog af en kan je weer opnieuw gaan zoeken. Dit nog los van het feit dat autodemontagebedrijven bij mij in de buurt die niet eens hadden liggen.
Dan maar een nieuwe (€ 250,-- incl. BTW en verzendkosten bij J. de Bruin in Veenendaal). Op zich veel geld maar vergeleken bij een reparatie bij de dealer valt het mee. (Zoiets van dat glas dat half vol of half leeg is).
Dan maar een nieuwe (€ 250,-- incl. BTW en verzendkosten bij J. de Bruin in Veenendaal). Op zich veel geld maar vergeleken bij een reparatie bij de dealer valt het mee. (Zoiets van dat glas dat half vol of half leeg is).
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 10 mei 2025 12:21
tja als je een gebruikte zou nemen issie volgend jaar weer kapot. Een nieuwe gaat wel wat langer mee 

Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 12 mei 2025 18:02
Als het een half uurtje werk is zoals gezegd, zou ik het risico echt wel nemen voor die 35euro 

Hide post links |
-
Topic author - Lid
Het probleem van een gebruikte is niet zozeer het werk als wel dat het plastic verhard is. Bij het demonteren van de pomp kan je het tuitje beschadigen waardoor dat lekt en / of gebeurd dat alsnog bij het monteren en dan ben je alsnog je geld kwijt en kan je weer achter een andere aan met alle risico's van dien.
Daar komt nog bij dat een tweede hands meestal al een flinke boodschap heeft gedaan en het -al dan niet op ongelegen momenten- kan begeven. Dat zijn wel overwegingen die je mee moet nemen.
Daar komt nog bij dat een tweede hands meestal al een flinke boodschap heeft gedaan en het -al dan niet op ongelegen momenten- kan begeven. Dat zijn wel overwegingen die je mee moet nemen.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
De prijs bij een demontage bedrijf is ongeveer 1/8 van de nw prijs.
En op de pomp staat de produktiedatum.
SUC6
En op de pomp staat de produktiedatum.
SUC6
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 12 mei 2025 18:02
Heb in mijn volvo's die uiteraard op lpg draaiden, ook 2e hands benzine-pompen gemonteerd. Die auto's heb ik al jaren niet meer maar zitten er nog steeds in. Heb ze nog wel in onderhoud
Het afbreken van het tuitje gebeurt meestal door te onvoorzichtige montage.
Je hebt wel gelijk dat als je echt van je auto op aan wilt kunnen, het om die reden verstandig is een nieuwe te kopen. Maar als je niet al te veel rijd is het het overwegen waard.

Je hebt wel gelijk dat als je echt van je auto op aan wilt kunnen, het om die reden verstandig is een nieuwe te kopen. Maar als je niet al te veel rijd is het het overwegen waard.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-