Melding inspuiting en ESP defect

Alle overige technische Laguna vragen

LvG
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door LvG »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

@ WAR: het is een Laguna Grand Tour 2.0 16V IDEs2005 en volgens mij is hij uit februari 2002.
We hebben er inmiddels zo´n 130.000 kilometer mee gereden (tweedehands gekocht, denk uit lease)
Eigenlijk altijd naar tevredenheid, tot de laatste paar maanden...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
ruben
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Laatste bezoek: 27 apr 2011 00:22
Actief als: particulier

Bericht door ruben »

@ WAR

Ik rij nu storingsvrij weer rond. Hopelijk kan ik weer vele zorgeloze kilometers afleggen.

Ga jij naar een erkende Renault dealer of naar een garage? Ik weet niet of hij je auto heeft uitgelezen want er schijnen 2 benzine drukregelaars in te zitten en met het uitlezen kan je precies zien welke de boos doener is. Misschien is de verkeerde wel vervangen.

Ik weet niet zeker of er wel 2 in zitten maar dit begreep ik uit het laatste gesprek met mijn dealer of ik heb het verkeerd verstaan.

Mvg,
Ruben
Renault Laguna Grand Tour 2,0l 16v IDE Privilege 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
ruben
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Laatste bezoek: 27 apr 2011 00:22

Bericht door ruben »

@ Laura

Bij mij kreeg ik geen "STOP" melding maar "inspuiting defect en ESP defect" Ik ben van mening dat jouw storing een andere oorzaak heeft.

Ik zou met de auto naar een Renault dealer gaan en daar de auto laten uitlezen. De renault kan dan misschien een beter oordeel geven dan dat het via een tussen persoon gaat.

Mijn Renault dealer vraagt €35,- voor het uilezen. Dus is te doen wel zou ik vragen wat de kosten zijn bij de dealer waar je eventueel heen gaat. Ik weet niet of de kosten overal hetzelfde zijn.

Mvg,
Ruben
Renault Laguna Grand Tour 2,0l 16v IDE Privilege 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WAR
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 10

Bericht door WAR »

Ik heb naast dit forum ook nog contact met een ander persoon die dezelfde Laguna-problemen heeft als wij hier beschreven hebben...Bij zijn Laguna is ook de drukregelaar onlangs vervangen (was weer op voorraad na 10 weken). Alleen springt bij hem elke keer de sensor van deze regelaar kapot, dus ze zijn nu aan het kijken waar deze kortsluiting maakt. Hopelijk hoor ik binnenkort meer. Het toeval wil dat ik in juli, naast een nieuwe benzinepomp, ook de drukregelaar heb laten vervangen evenals de sensor... Ik ga komende week maar eens naar mijn monteur om te checken of de sensor nog wel goed werkt...Later meer.

Overigens heb ik afgelopen weekend 150 km gereden (niet in 1x keer maar verspreid) en zonder problemen; heerlijk rijd de Laguna....tenminste als hij het doet :?

Vr. gr.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WAR
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 10

Bericht door WAR »

@Ruben en Henry: rijden jullie nog steeds zonder problemen?

@ Laura: Nog nieuws?

Vr gr.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Iloontje
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 1

Bericht door Iloontje »

Beste allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het meelezen hier omdat wij sinds juni dit jaar een Laguna hebben. Toen we de auto kochten bij de dealer waren we ontzettend blij. We hadden voor deze aankoop een misaankoop gedaan en het voorstel wat onze garage man deed was voor ons ontzettend gunstig en wat waren we blij verrast dat hij zoveel moeite voor ons wilde doen. Helemaal tevreden reden we in Juni weg met onze nieuwe Renault Laguna Grand Tour 2.0 16V uit het jaar 2001!

Na een paar weken begon bij ons de ellende, vrij onschuldig, de melding Injectie inspuiting defect ga na uw dealer. We hebben de auto terug gebracht naar de dealer en hij heeft de auto uitgelezen en gereset en kon niets raars vinden. Wij de auto weer mee genomen en een paar weken ging het goed, tot wederom de melding terug kwam, de auto moest toch gekeurd worden en op zich konden we er prima mee rijden, want door de auto uit te zetten en weer opnieuw te starten verdween de melding (tijdelijk). Dus na een aantal weken weer terug voor de keuring en de melding en wederom kan onze dealer niets raars vinden. De auto kwam prima door de keuring dit was in Juli. Wij dachten dat het allemaal wel snor zat, weten wij veel we zijn geen automonteurs, dus we rijden er vrolijk op los.

Wel bleef de melding komen Injectie storing en ESP defect afwisselend van elkaar en dan weer samen tegelijk. We zijn na een aantal keer wederom terug gegaan naar de garage tot onze garage man zei; tja nu weet ik het ook niet meer het enige wat ik kan doen is de sensor schoonmaken en de computer uitlezen en zolang er niets raars boven komt kan ik er niets mee. Let wel elke keer dat we daar kwamen konden we gewoon betalen voor het uitlezen, fijne garage. Uiteindelijk zijn we naar een Renault garage gereden omdat we graag van het gezeur af wilden zijn, dan maar zo dachten wij; Ook hier de boel uitgelezen en schoongemaakt, volgens de monteur daar was het opgelost en zou het probleem echt niet meer voorkomen!!! En inderdaad een week lang was het goed, en na die week kwam de storing wederom terug. Wel een rekening van 135 euro erbij maar geen oplossing... :roll: En ondanks het feit dat de Renaultgarage gezegd had dat het opgelost moest zijn kregen we ons geld niet terug! Het voorstel was om de auto een week te brengen en dan zouden zij wel kijken of ze iets konden vinden, er zat wel een prijskaartje aan en hoe duur het ging worden tja dat konden ze niet zeggen. Wij hadden de auto een maand of 2 ervoor gekocht dus voor ons was het geen optie het geldpotje raakt ook een keer leeg. :(

Wederom weer naar het garage mannetje gereden en die heeft de auto weer uitgelezen schoongemaakt en ja we konden weer een paar weken verder.
Tot we ergens in Augustus naar Eindhoven rijden en daar zonder pardon stil komen te staan, alles kleurde rood in de auto en we kregen de melding Injectiesysteem defect?! ESP defect?!
Anwb erbij de boel uitgelezen en natuurlijk gereset maar auto deed niets meer. :evil: Uiteindelijk heeft de ANWB de sensor schoongemaakt starte de auto en zijn we als een gek naar huis gereden. Thuis de auto neergezet en niet meer naar gekeken aangezien mijn geduld nu onderhand wel op was, had mezelf er uiteindelijk alleen maar mee maar goed.

Via via toch maar weer rondgevraagd en gekeken tot we hier kwamen en ik las dat er bepaalde onderdelen vervangen moesten worden, dit aangegeven bij een inmiddels 3de garageman en die heeft die betreffende onderdelen ook vervangen. Prijs 400 euro!!!

En inderdaad weken ging het goed, wat maanden ging het goed tot nu gisteren naar de stad gereden het was ontzettend druk en we hebben veel file gereden alles ging goed, netjes thuis gekomen niets aan de had, tot ik savonds weg moet en met de auto bij het stoplicht sta pingpong (dat mens komt me ook de strot uit) Injectie storing, en daar bleef de auto elke keer invallen dus nu staat hij weer stil, en nu weten we het niet meer. Het liefst wil ik van de auto af het is een super mooie luxe auto maar ik ben een jonge vrouw die als enige in deze auto rijdt en ik heb er eigenlijk geen vertrouwen meer in. Ik wil graag ook weer thuis komen met mijn auto en ik heb nu al zo vaak stil gestaan en niemand heeft een oplossing. De ANWB heeft me dit jaar wel 6x gezien en ook geholpen maar ook dat houdt een keer op.

De 3de garageman zegt dat er ergens een sensor mis zit want de auto geeft ook aan dat de markeringslichten defect zijn terwijl alles het gewoon doet. :? En wilt dat wij de auto min of meer op de kop zetten maar ook hier zit weer een prijskaartje aan, we hebben al ontzettend veel geld erbij gelegd want de auto is gekocht bij een handelaar en die heeft min of meer zijn handen er vanaf getrokken. :evil:
Dus alles betalen we zelf en het loopt nu zo langzamerhand voor ons enorm in de papieren, en als we nou zeker waren dat dit een oplossing was dan hadden we het er nog wel voor over maar ook dat is niet eens zeker. :(

We hadden zelf ook bedacht dat het door de benzine kwam de auto gaat namelijk anders lopen op het moment dat de tank onder de halve tank komt...... we hebben het idee dat de auto dan in storing valt maar ja dat is zoeken naar... een oplossing die er misschien wel niet is.

Weet iemand hier wat nog een optie kan zijn want wij zitten echt met de handen in het haar verkopen is ook geen optie want andere mensen met dit probleem opzadelen is ook zoiets. :roll: En tja het geld wat wij erin gestoken hebben krijgen we natuurlijk nooit meer terug....hoe zuur is dat. Maar eigenlijk wil van dat ding af en een andere kopen zo klaar ben ik ermee.

Bedankt
Groeten
Ilona

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

gonzo
2-hit-miracle
2-hit-miracle

nog een doodongelukkige eigenaar van een ide

Bericht door gonzo »

ook al is het een oud topic...
Ik moest even het volgende kwijt.
ook ik ben al 2 jaar in het bezit van zo'n #%^renault laguna 2.0 IDE. uit januari 2003
in die 2 jaar:
- bobine vervangen ivm esp en inspuitsysteem 300,-
-brandstofdruksensor vervangen ivm esp en inspuitsysteem 300
-brandstofdrukregelaar vervangen ivm esp en inspuitsysteem 500
-bandenspanningsysteem, defect niet laten repareren
-versnellingsbak en koppeling gaar na nog geen 90.000 km, bak gereviseerd kosten 2000,-
-nu staat ie wederom stil ivm esp en inspuitsysteem problemen vermoedelijk wederom regelaar en sensor.
Dit alles BOVENOP normaal onderhoud als banden (300,-) remschijven en blokken(700,-) en nog een nokkenasdingetje (150)
Hallo, het geld groeit niet op mijn rug!
Klacht neergelegd bij Renault NL niet thuis, helaas ouder dan 5 jaar EN niet bij renault dealer gekocht.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat er zo'n wanproduct gemaakt wordt en er niemand zijn verantwoordelijkheid neemt!

ik laat het er niet bij zitten, zaak bij de geschillencommissie voertuigen neergelegd, zij hebben deze zaak aangenomen en ik wacht nu op een deskundige die de Renault bekijkt, beroep mij op nonconformiteit en de garagist dient de auto terug te nemen en gemaakte kosten te vergoeden.
Kosten zaak aanspannen: 120,- (schijntje in vergelijk wat die Renault me al gekost heeft!)
Tevens is er jurisprudentie:
zie ivm lange lap tekst volgende reactie.

Dit is toch niet normaal? ik vind het echt ZUM KOTZEN dat er automerken zijn die dit soort shait produceren en vervolgens doodleuk niet thuis geven! Dat dat KAN dat dat MAG!
Overigens is het ook zo dat inruilen geen optie is, IEDEREEN weet wat er met die dingen aan de hand is,
van de 12.000 die ik er voor betaald heb krijg ik er met geluk nog 4.000 voor terug na 1 jaar rijden!!
Boeven, dieven, dat zijn het.
En wat nog belachelijker is; als ik in het gelijk gesteld word EN garagist moet de auto terug nemen, verkoopt deze hem wel weer aan de volgende stakker..............
Ben bij deze gewaarschuwd!
Koop NOOIT NOOIT NOOIT EEN IDE 2.0

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

gonzo
2-hit-miracle
2-hit-miracle

Bericht door gonzo »

jursprudentie:

Uitspraken

Hieronder kunt u zoeken naar uitspraken die Geschillencommissies hebben gedaan. U kunt hier dus nagaan of er al eerder een uitspraak is gedaan in een soortgelijke zaak.
Om gericht te zoeken kiest u eerst de desbetreffende Geschillencommissie. Vervolgens kiest u een categorie en eventuele subcategorieën.

- Nadelige, niet te herstellen producteigenschap, hoeft consument niet te accepteren. Ontbinding overeenkomst (met redelijke gebruiksvergoeding door consument). 06.0683

Onderwerp van het geschil

Het geschil vloeit voort uit een op 12 april 2004 tussen partijen totstandgekomen overeenkomst. De ondernemer heeft zich daarbij verplicht tot het leveren van een gebruikte Renault Laguna Grand Tour 2.0 IDE 16 V. tegen de daarvoor door de consument te betalen prijs van € 21.500,--.

De overeenkomst is uitgevoerd op 23 april 2004.

De consument heeft op in mei 2004 de klacht voorgelegd aan de ondernemer.

Standpunt van de consument

Het standpunt van de consument luidt in hoofdzaak als volgt.

De auto is in twee jaar tijd zeven maal gerepareerd aan het benzine-inspuitsysteem, maar zonder resultaat. De auto rijdt nog steeds niet goed. Zowel de ondernemer als Renault Nederland erkennen het probleem van dit type motor.

De consument heeft na al deze reparaties geen vertrouwen meer in de auto.

De consument is niet bereid het aanbod van de ondernemer om de periodieke kosten van het reinigen van de IDE motor, zolang zij eigenaar blijft van de auto, voor haar rekening te nemen aangezien dit geen oplossing is voor het probleem.

Ter zitting heeft de consument verder nog – in hoofdzaak – het volgende aangevoerd.

De kilometerstand bij aankoop was 48.126; de teller staat nu op ongeveer 90.000 km.
De deskundige heeft de auto onderzocht kort nadat door de ondernemer de motor voor de zoveelste keer is gereinigd.

Het probleem is dat de motor inhoudt. Bij langzaam gas geven gaat het iets beter. Het probleem blijft bestaan. Een andere brandstof is niet de oplossing.

Ik ben er met de ondernemer niet uitgekomen aangezien ik alleen bereid ben om in het kader van een inruil het prijsverschil volgens de koerslijst tussen de oude en de nieuwe auto te betalen.

De consument verlangt een structurele oplossing van het probleem en wenst ontbinding dan wel vervanging door een gelijkwaardige auto zonder directe benzine-inspuiting.

Standpunt van de ondernemer

Het standpunt van de ondernemer luidt in hoofdzaak als volgt.

De ondernemer is bereid, na interventie van Renault Nederland, om de reinigingskosten van de IDE motor die nog moeten komen te vergoeden zolang de consument eigenaar van de auto is.

De ondernemer heeft de intentie het probleem uit de wereld te helpen.

Ter zitting heeft de ondernemer verder nog – in hoofdzaak – het volgende aangevoerd.

Renault is in 2004 met de productie van de motor gestopt. Men had langer moeten testen. Het is een ontwikkelingsfout. Het probleem blijft ook al wordt er andere brandstof toegepast. De door ons uitgevoerde aanpassingen aan de motor hebben niet tot een structurele verbetering geleid.

We hebben de consument diverse aanbiedingen gedaan maar we zijn er niet uitgekomen. De consument was niet bereid een redelijke afschrijving voor haar rekening te nemen.

Deskundigenrapport

De door de commissie ingeschakelde deskundige heeft blijkens zijn rapport, voorzover thans van belang, het volgende vastgesteld.

De klacht betreft structurele problemen met het IDE systeem (direct ingespoten benzine).

Vooronderzoek:
Renault en andere merken hebben gedurende een vrij korte periode een direct ingespoten benzine motor in de markt gezet. In de praktijk functioneerden deze motoren niet helemaal vlekkeloos, op lange afstanden en fors door rijden ging het wel, maar bij kortere ritten en stadsverkeer ontstonden er problemen met de “gelijkloop”van de motor en inhouden van deze. De grondoorzaak is dat de brandstof koud wordt ingespoten, vervolgens op het “porselein” van de bougies komt en een grote thermische belasting veroorzaakt. De roetvorming die dan kan ontstaan “hoopt” zich op in diverse plekken, zuigerveren gaan vastzitten, cilinderkop vervuilt et cetera. Met alle geschetste problemen van dien.
Als de genoemde problemen een te grote omvang aannamen, dan was de- en montage van de cilinderkop, reinigen, zomede kleppen vervangen en andere delen van de motor, met name zuigerveren noodzakelijk. Kortom een hele klus.
Maar er zijn wel preventieve maatregelen te nemen; brandstof van een hoogwaardige kwaliteit gebruiken (RON 98, V-Power). Een periodieke reiniging van de motor wordt zeer sterk aanbevolen, zelfs verplicht. De lichte verontreinigingen – als ze tijdig opgespoord worden – voorkomen de negatieve aspecten. Hoe een en ander te controleren valt, zal ik bij onderzoek aangeven.
Genoemde problemen hebben aanleiding gegeven de productie te staken.

Onderzoek:
Bij de auto van de consument zijn auto zijn in januari van dit jaar de reparaties uitgevoerd welke ik bij vooronderzoek heb beschreven. Een controle hierop is door het uitvoeren van een viergastest, met name aandacht voor het HC gehalte (onverbrande koolwaterstof) en deze is uitstekend. Te hoge waarden zijn onjuist (roet). Ook de katalysator doet uitstekend zijn werk.
Het uitlezen van de On Board Diagnostic (OBD) systemen, bracht geen storing aan het licht. In de bijlage ziet men het resultaat, 0 storingen.

Resumé; motor “draait” nu goed en is niet vervuild. Constructie van de fabrikant is niet te wijzigen. Inherent aan de uitvoering. Let op adviezen inzake reinigen van de motor (eventueel een additief) en brandstof van een goede kwaliteit.

Herstel is technisch niet mogelijk, onderhoud wel.

Beoordeling van het geschil

De commissie heeft het volgende overwogen.

De commissie stelt voorop dat tussen partijen niet in het geding is dat sprake is van een minder prettige eigenschap van de motor van de auto van de consument, die daaruit bestaat dat de auto bij het gasgeven in meerdere of mindere mate inhoudt en dat de auto als gevolg van het gekozen inspuitsysteem vervuilt en regelmatig moet worden gereinigd.

De ondernemer stelt zich op het standpunt dat hij alles in het werk heeft gesteld om het euvel te verhelpen, maar dat er geen technische oplossing voorhanden is.

De consument stelt zich op het standpunt dat nu na talloze reparaties in de afgelopen jaren is gebleken dat het probleem niet is te verhelpen hem een structurele oplossing van het probleem moet worden aangeboden.

De commissie is van oordeel dat hoewel sprake is van een producteigenschap daarmee nog niet gezegd is dat de consument deze eigenschap voor lief heeft te nemen, te meer niet nu is komen vast te staan en ook door het onderzoek van de door de commissie ingeschakelde deskundige wordt bevestigd dat het euvel zich voordoet en niet voor herstel vatbaar is.

Met de consument is de commissie dan ook van mening dat mede gelet op de aankoopprijs van de auto van de consument een dergelijke hinderlijke (rij-)eigenschap niet behoefde te verwachten.

Het euvel is naar het oordeel van de commissie niet van zo’n geringe betekenis dat de consument in redelijkheid op deze grond geen ontbinding zou kunnen vorderen. Daarbij neemt de commissie in overweging dat de auto de afgelopen periode tenminste zeven maal voor de onderhavige klacht in de garage van de ondernemer ter reparatie is aangeboden. Van de consument kan dan ook in redelijkheid niet worden verwacht dat zij zonder verdere vergoeding genoegen moet nemen met het aanbod van de ondernemer de kosten van het periodiek reinigen van de auto voor zijn rekening te nemen.

De commissie heeft ter zitting geconstateerd dat beide partijen een structurele oplossing voor hun geschil wensen, maar dat de door de ondernemer aangedragen oplossingen voor de consument niet aanvaardbaar waren.

Gelet op het voorgaande zal de commissie de ontbinding uitspreken. De commissie is van mening dat een redelijke gebruiksvergoeding gelet op het aantal gereden kilometers op zijn plaats is en stelt het door de ondernemer aan de consument in het kader van de uit te spreken ontbinding te betalen bedrag vast op € 13.500,-- waartegenover de consument gehouden is de auto met toebehoren aan de ondernemer ter beschikking te stellen.

Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht gegrond is.

Derhalve wordt als volgt beslist.

Beslissing

De overeenkomst van 12 april 2004 wordt ontbonden verklaard. Dit betekent dat de consument de auto bij de ondernemer moet inleveren met alle daarbij behorende bescheiden zoals het kentekenbewijs, het overschrijvingsbewijs, de sleutels en het onderhoudsboekje. Hiertegenover is de ondernemer gehouden een bedrag van € 13.500,-- aan de consument te betalen en deze een vrijwaringsbewijs te verstrekken.

Partijen dienen elkaar over en weer in de gelegenheid te stellen aan hun verplichtingen uit dit bindend advies te voldoen.

Een en ander dient te geschieden binnen een termijn van vier weken na de verzenddatum van dit bindend advies.

Indien een en ander door nalaten van de ondernemer niet binnen de gestelde termijn is geschied betaalt de ondernemer, zonder dat een nadere in verzuimstelling noodzakelijk is, in plaats daarvan aan de consument een schadevergoeding van € 5.000,-- en staat het de consument vrij naar goeddunken over de auto te beschikken.

Aldus beslist door de Geschillencommissie Voertuigen op 25 mei 2007.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

abmsmit
Net ingestapt
Net ingestapt
Laatste bezoek: 27 aug 2010 12:20

Re: Melding inspuiting en ESP defect

Bericht door abmsmit »

Hallo, ik ben in het bezit van een Renault Megena van het bouwjaar november 2005 op LPG, eurogas.. Tot 120.000 km heb ik nooit geen problemen gehad. Bij 120.000 kioimeter moest de auto een grote beurt hebben en de distributieriem moest worden vervangen.
Nadat ik de auto heb teruggekregen begon de ellende. Eerst al het lopen op wisselend 2,3,4, cilinders. Daarna de melding " Inspuiting controleren en tegelijk ESP defect.
Na 10 maanden en vele honderen euro' s armer is het probleem nog steeds niet opgelost. Van de bobine en sensoren vervangen en vele dagen bij de garage heb ik nog steeds hetzelfde euvel.
Wie heeft een aanwijzing wt het probleem is?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Het is dus gekomen Na het vervangen van de distributie?!
Staat de boel dan wel op tijd?
Er is een heel specifieke procedure die gevolgd dient te worden bij vervanging van de distributieriem.
B.v. de nokkenassen dienen weer "op tijd" gezet te worden.
Een Renault-garage weet exact hoe dit moet.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

firefighterlaguna
Net ingestapt
Net ingestapt
Laatste bezoek: 07 jan 2011 15:05

Bericht door firefighterlaguna »

hallo ik kocht ook onlangs een laguna expresion privelege 19 dci 96 kw ik kreeg meling van mijn boordcomputer inspuiting kontroleren als ook melding van emissie kontroleren desondanks de wagen nog loopt als een trein. kan iemand dit verklaren!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut