2003 Megane 1.5dci Loopt niet lekker

Alles wat met de motor van de Megane maken heeft.
Forumregels
Let op: Kijk ook even bij de forum afdeling Scenic als u een Megane-Scenic rijder bent.
Plaats reactie

Topic author
MeganeDriver
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 7
Laatste bezoek: 01 jun 2011 23:45
Actief als: particulier

2003 Megane 1.5dci Loopt niet lekker

Bericht door MeganeDriver »

Ik heb sinds kort een probleem met mijn megane 1.5 dCi uit 2003 loopt niet meer zo lekker als voorheen het stationair lopen bij een koude motor heeft de auto 1 a 2keer de neiging om uit te vallen na het rijden van ongeveer 60kms en vervolgens opnieuw starten loopt de motor een lage toerental van 600 rpm ipv 800 a 900 normaal het gaspedaal reageert dan ook niet. Het is me opgevallen wanneer ik de auto in zijn eerste versnelling heb en een lichte schok geef met mijn koppelingspedaal de auto vervolgens weer 800 toeren draait en alles werkt zoals het hoort.

Heb het vermoeden dat het aan mijn EGR klep ligt maar hoe kan ik dat controleren, heb gloeiboegies gecontrolleerd en functioneren goed. Injectoren doen het ook goed nadat ik deze heb laten controleren.

Verder geeft de auto geen foutmelding aan. Wie kan mij vertellen wat het kan zijn of hoe ik een EGR klep kan controlleren

Groeten en bedankt alvast

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 11 jul 2025 22:09

Re: 2003 Megane 1.5dci Loopt niet lekker

Bericht door mechanic »

Laat de auto eens uitlezen met goede apparatuur, grote kans dat daar wel iets uitkomt.
Egr klep geeft eigenlijk altijd een storing aan als deze niet goed functioneerd, deze kun je dan demonteren en reinigen en hopen dat het is opgelost of vervangen door een nieuwe.
In het ergste geval is de distributie van tijd af, afgebroke spie van de nokkenaspoulie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
MeganeDriver
repeating visitor
repeating visitor

mechanic schreef:Laat de auto eens uitlezen met goede apparatuur, grote kans dat daar wel iets uitkomt.
Egr klep geeft eigenlijk altijd een storing aan als deze niet goed functioneerd, deze kun je dan demonteren en reinigen en hopen dat het is opgelost of vervangen door een nieuwe.
In het ergste geval is de distributie van tijd af, afgebroke spie van de nokkenaspoulie.

Het is juist raar dat hij ook gewoon start en af en toe deze kuren heeft dat ie rond de 600 toeren draait.
Nou uit laten lezen kreeg een foutmelding Df114 ook wel Egr solenoid active, valve closed. Resetten en de foutmelding komt terug deze vervolgens gereinigd en blijft terugkomen.

Daarom een nieuwe aangeschaft beter het zeker voor het onzekere alleen deze foutmelding valt niet te resetten P0400 foutcode is gekoppeld aan DF114. Heb diverse uitlees computers gebruikt alleen lukt het niet met Delphi en een andere universele uitlees computer. Zo lees ik dat inlezen bij sommige modellen noodzakelijk is en een speciale handeling hiervoor nodig is. Ik zelf denk dat ik hiermee te maken heb. Kan iemand vertellen of hij hetzelfde heeft meegemaakt en moet ik hiervoor naar de Renault Dealer dat het alleen met hun eigen apparatuur gereset kan worden.

Heb ook ergens gelezen over een ZR002 command speciaal nodig is om de 0 waarde van de klep in te lezen.

Distirbutie riem afgebroken spie betwijfel ik heb ondertussen 2500 km gereden en nog heeft de auto vol vermogen dus alleen met starten heb ik het af en toe dat deze 600 toeren draait. na meerdere keren starten is deze probleem weer verdwenen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 11 jul 2025 22:09

Bericht door mechanic »

Als de klep vernieuwd is moet deze zoiezo ingelezen worden. Heb geen ervaring met universele apparatuur, wellicht even langs een lokale dealer die in 5minuten de klep inleest en de storing probeert te wissen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
MeganeDriver
repeating visitor
repeating visitor

mechanic schreef:Als de klep vernieuwd is moet deze zoiezo ingelezen worden. Heb geen ervaring met universele apparatuur, wellicht even langs een lokale dealer die in 5minuten de klep inleest en de storing probeert te wissen.
Oke bedankt voor je advies had gisteren al zo'n idee dat het alleen bij een dealer kan met origineel aparatuur.

Ik houd je op de hoogte

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
MeganeDriver
repeating visitor
repeating visitor

Noou ben er weer zelfde probleem EGR klep schoon leiding zo goed als schoon
Resetten met de clip gelukt alleen starten met warme motor blijft terug komen dus blijft hangen op 600 RPM ipv 800 RPM

Er zijn geen storingen aanwezig.... dat is het rare :think:

Wie weet wat hier aan mis kan zijn een temperatuur sensor die af en toe een verkeerde waarde geeft of wat anders kan iemand mij hiermee helpen??? welke bekende kwalen kan hiermee verband hebben

Verder vol vermogen heb inmiddels 6000 km's gereden en auto doet het nog alleen dat af en toe slecht starten met warme motor blijft mij irriteren. :?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 02 jun 2025 13:24

Bericht door RichTrip »

MeganeDriver schreef: Verder vol vermogen heb inmiddels 6000 km's gereden en auto doet het nog alleen dat af en toe slecht starten met warme motor blijft mij irriteren. :?
Slecht starten bij een warme motor kan als oorzaak een defecte BDP sensor zijn. Deze zit boven op de versnellingsbak gemonteerd boven het vliegwiel van de motor. Je kunt eens proberen om deze te demonteren en schoon maken, ook de stekker op de sensor goed reinigen en controleren.
Blijven de klachten, dan zou vervanging het overwegen waard zijn.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
MeganeDriver
repeating visitor
repeating visitor

Bedankt dat ga ik morgen proberen kan er moeilijk bij alleen hoe moet ik deze reinigen Brake cleaner of met een schuurpapier??? Nog tips??

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

De BDP-sensor is licht magnetisch, dus schuurpapier is niet zo'n goed idee. Dan blijft het slijpsel er aan zitten. Remmenreiniger en een doek zou ik doen.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
MeganeDriver
repeating visitor
repeating visitor

RichTrip schreef:
MeganeDriver schreef: Verder vol vermogen heb inmiddels 6000 km's gereden en auto doet het nog alleen dat af en toe slecht starten met warme motor blijft mij irriteren. :?
Slecht starten bij een warme motor kan als oorzaak een defecte BDP sensor zijn. Deze zit boven op de versnellingsbak gemonteerd boven het vliegwiel van de motor. Je kunt eens proberen om deze te demonteren en schoon maken, ook de stekker op de sensor goed reinigen en controleren.
Blijven de klachten, dan zou vervanging het overwegen waard zijn.

Heb de BDP sensor gereinigd alleen zag ik ook dat er wat metaaldeeltje in zit ik heb het nog niet uitkunnen proberen alleen was benieuwd wat de BDP sensor doet als deze defect is dan slaat je auto toch niet aan. De mijne slaat gewoon aan maar blijft 600 toeren draaien bij een warme motor en dit niet altijd maar afwisselend. Kan dit ook de schuld zijn van de BDP sensor. Waarom draait de auto 600 toeren is dit door verkeerde BDP waarde van de sensor maar dan zou hij toch nooit kunnen en mogen aanslaan aangezien de injectoren niet de juiste waarde krijgen om op de juiste tijd in te spuiten of heb ik het mis er zit nog een sensor bij de Dieselpomp wat meet deze sensor :think: . Ik heb nog niet meegemaakt dat de auto niet aansloeg zover is het niet gekomen.

Ik ga er nu mee rijden en ben benieuwd verder nog andere tips of mogelijkheden dan kan ik dat ook even nalopen. en ja heeft dat metaaldeeltjes in de sensor hoe krijg ik dat eruit.??? :?:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
MeganeDriver
repeating visitor
repeating visitor

Probleem is helaas niet opgelost of zou dit betekenen dat mijn bdp sensor stervende is kan iemand mij een antwoord geven op de vraag hiervoor

Dus met warme motor slaat hij wel aan maar dan loopt ie stationair 600 toeren en reageert het gaspedaal niet na een parkeer starten doet ie het weer normaal en hij geeft gewoon zijn volle vermogen rookt niet en houdt verder niet in

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut