Schurend geluid uit het vooronder

Stel hier de overige vragen die met Twingo techniek te maken hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
bugboy
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 sep 2011 09:23
Actief als: particulier

Schurend geluid uit het vooronder

Bericht door bugboy »

Mijn vriendin's Twingo (Initiale 1.2 16V uit 2001) maakt af en toe een flink schurend geluid. Het treedt niet altijd op (ik heb er 3 dagen mee gereden en helaas niet gehoord), maar zij heeft het deze week al drie keer gehad. Vooral bij zo'n 80km/u komt het voor. Plotseling hoor je dan een schurend metalig geluid en je voelt ook heel iets in het gaspedaal. Daarna een beetje een tikkelend geluid en lijkt de stuurbekrachtiging minder te worden en bij het sturen kraakt het stuur dan ook wat.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? Remschijven zouden wellicht zo'n geluid kunnen maken, maar dat verklaart de verminderde stuurbekrachtiging niet. Ook zou je het dan juist extra hard moeten horen bij het remmen. Wellicht ergens wat teveel speling of een versleten bekrachtigingspomp?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

henny
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 109
Lid geworden op: 06 jan 2007 20:00
Actief als: particulier
Locatie: Ouderkerk aan de Amstel

Re: Schurend geluid uit het vooronder

Bericht door henny »

Hoi bugboy, Dat je het gevoel hebt dat de stuurbekrachtiging >80Km/u uitvalt kan kloppen. De Twingo heeft een elektrische stuurbekrachtiging die >70Km/u niet meer aktief is. Op de stuurkolom zit vlak achter het contactslot een elektrische motor die als het systeem aktief is, jou helpt het stuur te verdraaien afhangkelijk van de rijsnelheid. Er is dus geen hydraulische pomp en/of hydr stuurhuis. Misschien is er toch een probleem met het stuur-assistentie motor/mechaniek. Je geeft niet aan dat het lampje (stuurwiel icoon) aan is. Het is dan geen elektrisch probleem zoals force-sensor, torque-motor. De Renault werkplaats kan met de computer het systeem testen en wie weet vinden ze iets.
Grt Henny

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
bugboy
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 sep 2011 09:23
Actief als: particulier

Re: Schurend geluid uit het vooronder

Bericht door bugboy »

Dank voor je reactie. Het probleem is dat het probleem maar af en toe optreedt. Lampjes heb ik niet zien branden. Ik heb het zaterdag eindelijk zelf eens gehoord. Laat in de toeren bij 75km/u hoor je het geluid. Bij het naar sturen wordt het geluid erger. Maar dit klinkt niet als iets dat ik zelf kan oplossen, dus we brengen hem maar eens naar de garage...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht