zoemend geluid achter Kangoo 1998

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
evdberg
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Actief als: particulier

zoemend geluid achter Kangoo 1998

Bericht door evdberg »

Model/uitvoering : Kangoo 1.2 RT
Bouwjaar : 1998
Brandstof : benzine

Een paar dagen geleden heeft de plaatselijke Bosch-garage de remvoeringen en wiellagers aan de achterzijde van mijn Kangoo 1.2 RT uit 1998 vervangen. Dit als gevolg van een piepje bij het aantrekken van de handrem. Ik hoorde dit piepje al enkele jaren, maar had er tot voor kort nooit serieus aandacht aan besteed.

Bij controle bleek dat de remvoeringen compleet waren verbrand en dat de wiellagers ernstig beschadigd/uitgedroogd waren. Het vreemde is dat ik in de afgelopen jaren (afgezien van het piepje) nooit problemen heb gehad met de achterremmen en nooit iets heb gehoord wat kon duiden op versleten lagers.

Ondanks deze ingreep doet zich nu het probleem voor dat vanaf circa 90km/h een hard zoemend geluid hoorbaar is. Voorheen was dat niet terwijl men juist het tegenovergestelde zou denken. Het geluid lijkt van achter te komen en wordt harder naarmate de snelheid hoger wordt. De garage komt er op dit moment nog even niet uit. Ik moet het even aankijken in de hoop dat de lagers en/of remvoeringen zijn "ingereden" waar ik vooralsnog weinig vertrouwen in heb. In de afgelopen dagen is er zo'n 100 km met de auto gereden en dat heeft niet tot enige verbetering geleid.

Persoonlijk heb ik de indruk dat er iets is misgegaan met het vernieuwen van de lagers, maar tot het moment dat de garage dit heeft gecontroleerd, kan ik daar nog niet 100% zeker van zijn. Ervanuitgaande dat de lagers toch correct gemonteerd zijn, ben ik zelf alvast naar mogelijke andere oplossingen gaan zoeken. Via internet ben ik bekend geraakt met het fenomeen "cubben" van de (achter)banden. Voor zover ik heb begrepen kan dit ook een zoemend geluid veroorzaken. De kans bestaat dat de garage na de reparatie de achterwielen onbewust heeft verwisseld. Om dit te kunnen uitsluiten zijn vanmiddag voor alle zekerheid de achterwielen links/rechts omgewisseld. Dit heeft helaas geen enkel resultaat opgeleverd. Het zoemen doet zich nog steeds voor.

Uiteraard is het mogelijk dat het zoemen een heel andere oorzaak heeft, maar het is in mijn optiek wel heel toevallig dat ik er al 8 jaar geen last van heb en dat het pas is begonnen na deze ingreep. Verder is er in de afgelopen dagen aan de auto niets vervangen of gerepareerd. Eventuele andere oorzaken van "fluiten" of windgeruis in het algemeen zoals het (te) rechtop staan van de antenne of kapotte raamrubbers zijn onderzocht en kunnen worden uitgesloten.

Mijn vraag is dus: Wat zou dit zoemen kunnen veroorzaken en heeft iemand misschien nog een idee of een tip waar ik naar kan kijken?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

de mon
lid
lid

Re: zoemend geluid achter Kangoo 1998

Bericht door de mon »

Je hebt met het wiel al eens met de hand rond gedraaid?Een slecht lager hoor je:te vast gespannen,er zit ook een afstandsbus op de naafas die durft plakken aan de remtrommel bij demontage(opletten).Voor de rest ::wieluitlijning slecht of band met rijrichting (pijl) aan verkeerde zijde.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
evdberg
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Re: zoemend geluid achter Kangoo 1998

Bericht door evdberg »

De auto is al jaren in onderhoud bij deze garage. Al binnen een dag nadat e.e.a. was vervangen ben ik teruggegaan. Er is op de brug aan alle wielen ge…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dit onderwerp heeft nog 11 niet getoonde antwoorden

Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken.
Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.

Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,
zo proberen we het forum gratis te houden.

Registreer Aanmelden

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken