Twingo 1.2 16V piepende multiriem

Alles wat met de motor van de Twingo te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3916
Lid geworden op: 23 feb 2007
Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Twingo 1.2 16V piepende multiriem

Bericht door Renier »

Model/uitvoering : Twingo 1.2 16V
Bouwjaar : 2006
Brandstof : Benzine
Met het kouder worden valt me op dat ik direct na een koude start de multiriem wat hoor piepen.
Na 10-15 sec is dit weg. Met warme start hoor ik het ook niet.

Multiriem is samen met de distributieriem bij officiële Renault dealer vorig jaar vervangen

Is hier wat aan te doen of is dit normaal bij dit koude en vochtige weer?
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Lagunadriver2
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 370
Lid geworden op: 22 apr 2011
Laatste bezoek: 22 feb 2013 16:42
Actief als: particulier
Locatie: Fryslân

Re: Piepende multiriem Twingo 1.2 16V

Bericht door Lagunadriver2 »

Meestal begint ie te piepen als ie versleten is..., maar het kan ook 1 van de spanrollen zijn natuurlijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3916
Lid geworden op: 23 feb 2007
Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: Piepende multiriem Twingo 1.2 16V

Bericht door Renier »

Versleten kan niet lijkt me, vorige eigenaresse heeft hem bij 40.000 km ruim een jaar terug samen met de distririem laten vervangen en teller staat nu maar 5.000 verder :(
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16706
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 01 jun 2025 16:31
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo 1.2 16V piepende multiriem

Bericht door mechanic »

Waarschijnlijk is de spanning van de multiriem verkeerd. Dit zijn riemen zonder automatische spanrol welke de monteur dus op gevoel spant. Een fatsoenlijke monteur waar je bij de dealer vanuit mag gaan zal de voorgeschreven spanning gebruiken en controleren met een riemspanningsmeter. Uit mn hoofd heeft de 1.2 16v in de twingo I, 2 multiriemen. Eentje voor de dynamo en eentje voor de airco.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3916
Lid geworden op: 23 feb 2007
Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: Twingo 1.2 16V piepende multiriem

Bericht door Renier »

Is die spanning nu nog aan te passen?
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16706
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 01 jun 2025 16:31
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo 1.2 16V piepende multiriem

Bericht door mechanic »

De spanning is altijd aan te passen. De korte dynamo riem span je door de dynamo te kantelen. De airco riem span je door de montage bout van de spanrol los te zetten en de rol met een steek of ring sleutel te draaien zodat de rol over karteltandjes zich opspant.
Maar voor dat je dit doet of laat doen, eerst controleren of de spanning nu correct is. Is deze dat, zal de set toch vernieuwd moeten worden. te strakke riemspanning overbelast de aangedreven organen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht