Ruitenwissers

Forumregels
Een kleine richtlijn waar je 'welke-vraag' zou kunnen plaatsen.

Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, Dynamo, etc.

Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.

Onderstel
Aandrijving, wielophanging, (lucht-)vering, schokdempers, stuurinrichting, remmen, velgen, banden, versnellingsbakken

Carrosserie en interieur
Stoelen, Deuren, Schuifdak(en), Bumper, Airco, Raammechanieken etc, dat soort dingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Jenkins
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mei 2011 22:01
Actief als: particulier

Ruitenwissers

Bericht door Jenkins »

Plotseling regageren de ruitenwissers niet meer op de schakelaar in de interval en de eerste stand van mijn 2002
Espace Automaat. Geen idee waar ik het moet zoeken of wat ik moet demonteren. De snelle stand doet het wel en opvallend is dat de wissers blijven staan in de stand zodra ik uit de snelle stand schakel. Ze gaan dus niet terug naar af.
Moet ik de handel demonteren of zit er nog ergens een apart relais o.i.d.
Mocht ik da accu moeten losgooien, kan dat ongestraft of ontregeld er dan van alles>

Groeten,

Nico

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Jenkins
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mei 2011 22:01
Actief als: particulier

Re: Ruitenwissers

Bericht door Jenkins »

Net zo plotseling als de 2 standen van mijn ruitenwisers het niet meer deden deden ze het ineens weer wel. Toch een week later weer hetzelfde zonder zelfherstellend vermogen want ze zijn niet weer begonnen. Inmiddels de accu los gehad zonder resultaat maar als ik de stekker aan de ruitenwissermotor losmaak heb ik op 1 van de contacten een aan/uit effect in alle drie de schakelaar standen. Toch werken de wissers allen in de snelle stand.
Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen? Help....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

tonnie
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 aug 2010 21:31
Actief als: particulier

Re: Ruitenwissers

Bericht door tonnie »

de relais zijn meestal stuk als dit euvel ontstaat ik heb zelf all 2 keer mee gemaakt gewoon vervangen dan doet de ruitwisser weer normaal je kunt proberen om relais +contakten schoon spuiten met contaitspray maar ik geef je weinig kans veel sterkte vgr tonnie :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Jenkins
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mei 2011 22:01
Actief als: particulier

Re: Ruitenwissers

Bericht door Jenkins »

Tonnie, waar zitten die relais? Is dat zo aan te geven?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

tonnie
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 aug 2010 21:31
Actief als: particulier

Re: Ruitenwissers

Bericht door tonnie »

jenkins die zitten bij zekering kast onder als je de contakt aan zet bij auto even luisteren waar die zit relias maakt een klik geluid als de ruiterwisser aan slaat ik hoor het nog wel hoe afloopt sterkte :thumb: :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Jenkins
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mei 2011 22:01
Actief als: particulier

Re: Ruitenwissers

Bericht door Jenkins »

Tonnie,

Eindelijk gelegenheid gehad even bij daglicht te kijken. Ik hoor inderdaad een klik maar kan nog niet goed thuis brengen of die nou uit het rode relais komt dat helemaal bovenin de zekeringenkast zit of uit een langwerpig zwart blokje dat ergend halverwege de kast recht onder het rode relais zit. Het vreemde is dat ik om de 10-15 seconden een klik hoor, dat lijkt dus overeen te komen met het aan en uit gaande lampje in de stekkeraansluiting. Dit doet hij in alle 3 de "aan' standen van de ruitenwisser. Alleen met de stand op "uit" blijft het relai ook uit.
Dit zou betekenen dat er in iedere stand hetzelfde geschakeld wordt maar alleen in de snelle stand ook de ruitenwissermotor draait. Kun je me daarin nog verder adviseren. Ik krijg overigens het rode releis er ook niet zomaar uit en het zwarte gevalletje ook niet. Is aan de hand van bovenstaande duidelijk of het ook de motor kan zijn of wordt de snelheid daarvan buiten de motor zelf geregeld?

Nico

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in