cruise controle inbouwen

Plaats reactie

Topic author
gretharene
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 01 mar 2014 19:43
Actief als: particulier

cruise controle inbouwen

Bericht door gretharene »

ik wil een waeco ms 50 cruise controle in mijn espace 2000 16v van maart 2002 inbouwen, wie kan mij vertellen welke kleur draad ik moet hebben op de versnellingsbak voor het snelheidsignaal, ook hoor ik wel eens dat deze signaal draad bij de radio zit, is dat zo??? en zo ja welke kleur draad kan ik daar dan vinden???
bij voorbaat dank

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Verwijderd7852

Re: cruise controle inbouwen

Bericht door Verwijderd7852 »

Als ik jou was zou ik hier niet eens aan beginnen.
Koop dan een espace die iets nieuwer is MET cruisecontrol.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Lagunadriver2
Lid
Lid
Laatste bezoek: 22 feb 2013 16:42

Bericht door Lagunadriver2 »

Ik zou de cruiscontrol laten in bouwen, scheelt een hoop gezeur, en je hebt garantie 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06

Bericht door Renier »

auke-ajh schreef:Als ik jou was zou ik hier niet eens aan beginnen.
Hier heeft de topic-starter niets aan, hij vraagt alleen welke kleur draad hij moet hebben.... :wink:
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22

Bericht door Rossy »

En als we dat dan niet weten?
Moeten we dan gewoon niks typen of dat we het niet weten?
Kan je beter een goed advies geven lijkt mij zo.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Verwijderd7852

Bericht door Verwijderd7852 »

Renier schreef:
auke-ajh schreef:Als ik jou was zou ik hier niet eens aan beginnen.
Hier heeft de topic-starter niets aan, hij vraagt alleen welke kleur draad hij moet hebben.... :wink:
Om nou ff iemands reactie af te kraken lijkt mij ook niet nodig, en nu we dan toch bezig zijn...
Jij hebt het ook over mijn reacties en jij helpt onze "Topic-starter" ook niet door mijn reacties af te kraken, dus ik weet niet wat je wil.....

Over die cruise control..
Ik zou doen wat Lagunadriver2 zegt, dan heb je er ook geen werk van.
Veel succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Laatste bezoek: 29 apr 2025 19:00
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

gretharene schreef:ik wil een waeco ms 50 cruise controle in mijn espace 2000 16v van maart 2002 inbouwen, wie kan mij vertellen welke kleur draad ik moet hebben op de versnellingsbak voor het snelheidsignaal, ook hoor ik wel eens dat deze signaal draad bij de radio zit, is dat zo??? en zo ja welke kleur draad kan ik daar dan vinden???
bij voorbaat dank
Draad bij de radio, heb je grote kans dat dat het gala signaal is. Deze is eerder toeren afhankelijk dan snelheid afhankelijk, en heeft de bedoeling om de radio automatisch iets harder te zetten om boven rijgeluiden uit te komen.

Beter haal je hem dan bij je versnellingsbak vandaan, waarbij je in de gaten moet houden of het een blok-signaal is, en of het aftappen t.g.v. cruise control het signaal niet te zwak maakt voor de rest van de instrumenen. In dat geval is een signaal versterker nodig.

Als laatste alternatief is wat wij deden toen we een aftermarket VDO cruisecontrol in de BMW 630 bouwden, twee magneetjes netjes om de cardanas, goed tegenover elkaar gepositioneerd, en een sensor op een millimeter of 2 daarvandaan monteren.
Echter, die BMW was achterwiel aangedreven, dus veel beweging zat er niet in de cardanas.

Bij de Renault 25 heb ik iets dergelijks herhaald op de rechter vooras, maar koos ik het punt zo dicht mogelijk bij de versnellingsbak zodat inveren van het wiel, en de daarmee gepaard gaande omhoog/omlaag beweging van de aandrijfas, geen storing gaf voor de sensor omdat dan ineens de afstand te groot zou worden o.i.d.

Nu heb je overigens wel de kans dat er al een puls signaal aanwezig is, bijvoorbeeld als voorbereiding voor een navigatie systeem. Deze zou perfect te gebruiken zijn voor een cruise control.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22

Bericht door Rossy »

Dat signaal is bij deze Espace inderdaad aanwezig daar de auto een digitale teller heeft.
Alleen welke draden daarvoor gebruikt worden, dat is even de vraag.
Ik zou het niet weten of opzoeken daar ik geen schema's heb of kan raadplegen.
Een inbouwstation of een universele garage kan dit soms wel, een dealer zeker.
Daarom, informeer daar eens.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

knutselaar
Net ingestapt
Net ingestapt
Laatste bezoek: 18 jan 2012 21:36

Bericht door knutselaar »

Hallo allemaal, ben net nieuw hier, maar ik zag vorige week deze post voorbij komen mbt het inbouwen van de waeco ms-50.
Toevallig omdat ik ook op zoek was naar wat info om dit ook te doen in mijn scenic I, fase 2 (bj 2-2000).
Ik heb de klus net af :D , is een beetje vrotten onder het dashboard als je niet te veel los wilt halen, maar het lukt allemaal wel.
Achter de radio heb ik alle aansluitingen kunnen aftakken: vaste +, geschakelde +, aarde en het tacho-signaal alias gala-sigaal, wat dat ook mag betekenen.... :roll:
De vacuumservo zit rechtsvoor op de schroef van een steunblok van de aircoleidingen, omdat in de buurt van de accu niet te veel ruimte over was en de bowden-kabel dan ook erg ongelukkig liep. Ik heb voor de stuurkabel naar de servo géén doorvoer door het brandschot van de motorruimte willen maken naar de beenruimte toe, omdat ik geen zin heb in lekkages/roeest/... en het een behoorlijk gepruts vind.
In plaats daarvan heb ik de kabel naar de beenruimte van de passagier geleid en daar via de binnenzijde van het deurrubber naar buiten, achter het afdekkapje voor de spiegel, zo onder het spatscherm door de motorruimte in en aangesloten op de serv. Nadeel is wel dat ik deze kabel ietsje moest verlegen (+/- 30 cm), ondat de stuurunit bij de bestuurder zit.
Het draadlusje op de stuurunit moet je wel even doorknippen, want anders werkt hij niet. Hiermee weet je meteen dat het pulssignaal zich in de range van +/- 8000 per km bevindt.
Ik ga het bediendeel nog op een hoekje monteren wat ik tegen de stuurkolom aan kan monteren, zodat ik mijn handen aan het stuur kan houden. In de toekomst misschien een 2e radiobedieningssatelliet aan de linkerzijde monteren en deze ombouwen zodat ik hiermee de CC kan bedienen....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut