problemen met schakelen
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 20 dec 2011
- Laatste bezoek: 01 mar 2012 13:05
- Actief als: particulier
problemen met schakelen
Hallo,
afgelopen zaterdag de vernsellingsbak olie vervangen, ivm slecht terug schakelen van de auto.
Nieuwe kroon olie 75/80 rpc zoals voorgeschreven gebruikt.
als de auto koud is en de olie dus ook is het probleem nauwelijks aanwezig maar na een km of 5 dan is terug schakelen van 3 naar 2 bijna niet te doen, ook niet met dubbelklussen.
Het terug schakelen van 5 naar 4 naar 3 is overigens geen probleem.
Het probleem is erger geworden nadat de olie is vervangen "volgens mn vrouw"ik heb voor het vervangen niet met deauto gereden.
ik hoor graag de reactie.
afgelopen zaterdag de vernsellingsbak olie vervangen, ivm slecht terug schakelen van de auto.
Nieuwe kroon olie 75/80 rpc zoals voorgeschreven gebruikt.
als de auto koud is en de olie dus ook is het probleem nauwelijks aanwezig maar na een km of 5 dan is terug schakelen van 3 naar 2 bijna niet te doen, ook niet met dubbelklussen.
Het terug schakelen van 5 naar 4 naar 3 is overigens geen probleem.
Het probleem is erger geworden nadat de olie is vervangen "volgens mn vrouw"ik heb voor het vervangen niet met deauto gereden.
ik hoor graag de reactie.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16706
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 01 jun 2025 16:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: problemen met schakelen
Je kunt een toevoeging aan de bakolie doen. Maar als het probleem echt zo erg is dat je bijna niet meer kunt schakelen lijkt het wel dat de bak inwendig ver versleten is. Koppeling is uitgesloten gezien andere versnellingen wel goed gaan. Overingens schakelen veel handbakken van renault niet soepel.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: problemen met schakelen
Dan is het duidelijk dat de synchromesh tussen 2 en 3 versleten is.
Deze remt de verschillen in draaisnelheid van de tandwielen af zodat er soepel geschakeld kan worden.
Verslijt de voering dan is dat remmend effekt te weinig om soepel te kunnen schakelen.
Deel-revisie is mogelijk, maar afhankelijk van de kosten wellicht voordeliger een revisie-ruilbak te monteren.
SUC6
Deze remt de verschillen in draaisnelheid van de tandwielen af zodat er soepel geschakeld kan worden.
Verslijt de voering dan is dat remmend effekt te weinig om soepel te kunnen schakelen.
Deel-revisie is mogelijk, maar afhankelijk van de kosten wellicht voordeliger een revisie-ruilbak te monteren.
SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 20 dec 2011
- Laatste bezoek: 01 mar 2012 13:05
- Actief als: particulier
Re: problemen met schakelen
Hallo,
Vandaag met Renault garage gebeld voor type bak wat gemonteerd is dit is dus een JB3 bak vertelde me de behulpzame medewerker, ik vertelde het probleem en vroeg wat chromesh ringen kosten.
Ringen zijn los te koop alleen moet je de tandwielen eraf persen, dit is niet echt rendabel omdat je ook de lagers moet vervangen ivm gruis,(eigenlijk een begrijpelijk antwoordt) een revisie bak is dan aanbevolen.
Hij vertelde ook dat een toevoeging van 0,3 liter atf olie een oplossing is om de problemen te verzachten, dit laat namelijk een teflon laagje achter.
Aut op de brug gezet en 0,5 liter olie eruit gezogen middels de vulplug,daarna 0,3 liter atf toegevoegd en verder aangevuld met olie tot hij overliep.
cicra 50 km wezen rijden tot alles goed warm was en het probleem is duidelijk minder, kijken hoe de vrouw hem vindt schakelen, anders gaat er een andere bak onder.
ps auto heeft 147.000km gedraaid en waarschijnlijk is het een stadsauto geweest.
gr.A3
Vandaag met Renault garage gebeld voor type bak wat gemonteerd is dit is dus een JB3 bak vertelde me de behulpzame medewerker, ik vertelde het probleem en vroeg wat chromesh ringen kosten.
Ringen zijn los te koop alleen moet je de tandwielen eraf persen, dit is niet echt rendabel omdat je ook de lagers moet vervangen ivm gruis,(eigenlijk een begrijpelijk antwoordt) een revisie bak is dan aanbevolen.
Hij vertelde ook dat een toevoeging van 0,3 liter atf olie een oplossing is om de problemen te verzachten, dit laat namelijk een teflon laagje achter.
Aut op de brug gezet en 0,5 liter olie eruit gezogen middels de vulplug,daarna 0,3 liter atf toegevoegd en verder aangevuld met olie tot hij overliep.
cicra 50 km wezen rijden tot alles goed warm was en het probleem is duidelijk minder, kijken hoe de vrouw hem vindt schakelen, anders gaat er een andere bak onder.
ps auto heeft 147.000km gedraaid en waarschijnlijk is het een stadsauto geweest.
gr.A3
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: problemen met schakelen
Als ik dit zo lees zit er nu dus te weinig olie in de bak!! (0,2 lt). Overigens er zit voor zover ik weet beslist geen Teflon in ATF-olie, dit zou funest zijn voor een automaat.
Er is nog een ander produkt dat wellicht kan helpen, het is van Forte en heet Diff and Gear Treatment art.no. 01104.
Je dient dan wel de bak olie af te laten nadat de olie warm is, daarna eerst dit middel erin en dan afvullen met de 75w80 versnellingsbakolie tot het overloopt.
SUS6
Er is nog een ander produkt dat wellicht kan helpen, het is van Forte en heet Diff and Gear Treatment art.no. 01104.
Je dient dan wel de bak olie af te laten nadat de olie warm is, daarna eerst dit middel erin en dan afvullen met de 75w80 versnellingsbakolie tot het overloopt.
SUS6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 20 dec 2011
- Laatste bezoek: 01 mar 2012 13:05
- Actief als: particulier
Re: problemen met schakelen
Hallo ,
Nee de bak zit vol met olie, tot hij overliep via de plug.
Inmiddels een 1500kkm gereden en hij schakeld gewoon weer zoals het hoort.
Gr.A3
Nee de bak zit vol met olie, tot hij overliep via de plug.
Inmiddels een 1500kkm gereden en hij schakeld gewoon weer zoals het hoort.

Gr.A3
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: problemen met schakelen
Nou fijn dat het is opgelost, zo zie je maar de toevoegingen in de olie hebben wel degelijk een functie en na verloop van tijd raken die uitgewerkt. Verse olie en karren maar 

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 20 dec 2011
- Laatste bezoek: 01 mar 2012 13:05
- Actief als: particulier
Re: problemen met schakelen
Ja en het in makkelijker en goedkoper dan een andere bak eronder te hangen 

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: problemen met schakelen
Als ik een 2e hands koop ververs ik altijd alle vloeistoffen, scheelt een hoop werk in de toekomst.
En als ik niet zeker ben van de riemen en rollen dan die ook.
SUC6
En nog vele plezierige kms.
En als ik niet zeker ben van de riemen en rollen dan die ook.
SUC6
En nog vele plezierige kms.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 20 dec 2011
- Laatste bezoek: 01 mar 2012 13:05
- Actief als: particulier
Re: problemen met schakelen
Ik heb deze kangoo uit 1999 gekocht voor 750,00 met een kapotte koppakking.
Bij reparatie gelijk de distributieriem en alle sappen vervangen.
Kapot uitlaatspruitstuk gelijk vervangen schijnt een kwaal van deze auto's te zijn maar voor 91,00 had ik een nieuwe exemplaar uit duitsland op de deurmat liggen.
Helaas kwam toen het schakelprobleem boven drijven.
Ik heb de auto eingelijk gekocht op basis van hardheid, eingelijk nergens roest te vinden wat ik bij een hoop kangoo's van die leeftijd wel zag kapotte dorpels enz.
mechanisch kan ik eingelijk alles in eigen beheer hier thuis vervangen.
Ik heb wel spullen maar geen berg geld voor een auto
gr.A3
Bij reparatie gelijk de distributieriem en alle sappen vervangen.
Kapot uitlaatspruitstuk gelijk vervangen schijnt een kwaal van deze auto's te zijn maar voor 91,00 had ik een nieuwe exemplaar uit duitsland op de deurmat liggen.
Helaas kwam toen het schakelprobleem boven drijven.
Ik heb de auto eingelijk gekocht op basis van hardheid, eingelijk nergens roest te vinden wat ik bij een hoop kangoo's van die leeftijd wel zag kapotte dorpels enz.
mechanisch kan ik eingelijk alles in eigen beheer hier thuis vervangen.
Ik heb wel spullen maar geen berg geld voor een auto

gr.A3
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: problemen met schakelen
Doe je goed, wijs
Nu nog een boom in de tuin waar geld aan groeit
mvg
WillemS
p.s. iedere keer dat ik in het tuincentrum kom, zoeken, toch nog steeds niet gevonden.

Nu nog een boom in de tuin waar geld aan groeit

mvg
WillemS
p.s. iedere keer dat ik in het tuincentrum kom, zoeken, toch nog steeds niet gevonden.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 20 dec 2011
- Laatste bezoek: 01 mar 2012 13:05
- Actief als: particulier
Re: problemen met schakelen
Stand van schakel probleem, dit is tot op heden geheel verdwenen
nu ca 4000.km ermee gereden.
gr.A3

nu ca 4000.km ermee gereden.
gr.A3
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 274 Weergaves
-
Laatste bericht door VerstappenE
-
- 51 Reacties
- 12610 Weergaves
-
Laatste bericht door maarten916
-
- 0 Reacties
- 177 Weergaves
-
Laatste bericht door Jan van Egmond
-
- 1 Reacties
- 607 Weergaves
-
Laatste bericht door momster
-
- 22 Reacties
- 2233 Weergaves
-
Laatste bericht door watercabrio
-
- 1 Reacties
- 118 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 3 Reacties
- 424 Weergaves
-
Laatste bericht door maarten916