Oliepeil tov oliekeerring
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 29 mei 2025 12:01
- Actief als: particulier
Oliepeil tov oliekeerring
Type 19 D.Mijn R motorsteun is nu wel 2 cm ingezakt.Ik heb een nwe gekocht.Ik moest naar de keuring en ik heb de boel onderaan deftig moeten maken.Lek is waarschijnlijk van krukaspoelie.Er hing ook olie aan stuurservopomp.Alhoewel de olie zwart is ipv rood.
Als je motor nu scheef zou hangen kan de krukaskeerring de olie niet verwerken denk ik.Hoe hoog mag het oliepeil zitten tov de keerring?Weet iemand dat?
Als je motor nu scheef zou hangen kan de krukaskeerring de olie niet verwerken denk ik.Hoe hoog mag het oliepeil zitten tov de keerring?Weet iemand dat?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 01 jun 2025 16:31
Re: Oliepeil tov oliekeerring
De keerring moet de olie tegenhouden ook al hangt de motor is lager als gevolg van een gezakte motorrubber.
Een krukaspoulie heeft geen afdichtende taak, en kan ook niet lekken. Ik denk dat je doelt de krukaskeerring aan de distributiezijde? Hiervoor zal de distributie losgemaakt moeten worden. Contrleer dan ook meteen de nokkenaskeerring. Kleppendekselpakking lekt ook wel eens olie langs de riemkant naar beneden.
Wat ook vaak voorkomt is dat de carterpanpakking lekt thv de krukaspoulie.
Eerst even reinigen, daarna controleren waar het echt vandaan komt.
De olie in je servopomp hoort uiteraard rood te zijn, automaat olie meestal. Door rijwing kan de motorolie ook hier op gekomen zijn. Ook hier, eerst reinigen daarna controleren.
Succes,
Een krukaspoulie heeft geen afdichtende taak, en kan ook niet lekken. Ik denk dat je doelt de krukaskeerring aan de distributiezijde? Hiervoor zal de distributie losgemaakt moeten worden. Contrleer dan ook meteen de nokkenaskeerring. Kleppendekselpakking lekt ook wel eens olie langs de riemkant naar beneden.
Wat ook vaak voorkomt is dat de carterpanpakking lekt thv de krukaspoulie.
Eerst even reinigen, daarna controleren waar het echt vandaan komt.
De olie in je servopomp hoort uiteraard rood te zijn, automaat olie meestal. Door rijwing kan de motorolie ook hier op gekomen zijn. Ook hier, eerst reinigen daarna controleren.
Succes,
Hide post links |
-
Topic author - lid
Zo'n d-riem kan niet tegen olie,gaat dan stuk.Morgen zie ik de riem na en kuis de boel nog eens zodat ik de lek(ken) zie.Rondom carter/motor zat olie.
Aan de servopomp vooraan kan ik de vuile olie niet thuisbrengen.Is dat oude rode olie die zwart geworden is? In het potje is de olie nochtans rood.Dat circuleert toch altijd rond,drukopbouw in pomp--stuurhuis--potje--pomp--enz.
Aan de servopomp vooraan kan ik de vuile olie niet thuisbrengen.Is dat oude rode olie die zwart geworden is? In het potje is de olie nochtans rood.Dat circuleert toch altijd rond,drukopbouw in pomp--stuurhuis--potje--pomp--enz.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Een distributieriem kan niet tegen olie, dat klopt. De keerringen lekken meestal precies onderaan, dus zeg op '6uur', daar zie je dan een spoortje. Precies, eerst ff reinigen en dan controleren en de benodigde onderdelen vernieuwen.
De olie aan de servo pomp is vermoedelijk motorolie die door rijwind daar gekomen is. Maar deze pompen staan wel bekend dat ze regelmatig wat zweten. Dus goed reinigen, en zie je dan rode olie lekken zal de pomp vernieuwd moeten worden of gereviseerd.
De olie aan de servo pomp is vermoedelijk motorolie die door rijwind daar gekomen is. Maar deze pompen staan wel bekend dat ze regelmatig wat zweten. Dus goed reinigen, en zie je dan rode olie lekken zal de pomp vernieuwd moeten worden of gereviseerd.
Hide post links |
-
Topic author - lid
De oliefilter stond los, met 2 vingers kon ik die losdraaien.Ik heb de nwe filter extra met de Purflux-dop vastgezet.De lek zit meestal aan het hoogste punt en dat zou de elektro-peilstok kunnen geweest zijn(vlak naast oliefilter).
De motorsteun zit er nu ook in.Met een takel gaat veel beter dan een krik onder de carter.Allez 't is gemaakt.
De motorsteun zit er nu ook in.Met een takel gaat veel beter dan een krik onder de carter.Allez 't is gemaakt.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Dat is een slechte zaak, het olie filter los. Heb je die zelf vernieuwd ooit?
Hide post links |
-
Topic author - lid
Yes,'t was een Norauto oliefilter die ik handvast aandraai.Bij Opel moet je die filter ook nadraaien met de sleutel,ze komen los staan na een tijd.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Hanteer altijd bij olie filters van metaal goed handvast en 1/8 slag verder.
In elk geval probleem opgelost.
In elk geval probleem opgelost.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut