Waar extra batterij 100 Ah op aansluiten? TRAFIC DIESEL

Voor technische onderwerpen die niet in één van bovenstaande categorieën te vangen zijn.
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 6
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Waar extra batterij 100 Ah op aansluiten? TRAFIC DIESEL

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Model/uitvoering : Trafic Bestelwagen 115 PK
Bouwjaar : 2011
Brandstof : diesel

Ik kon bij aanschaf van de wagen GEEN optie krachtafnemer nemen, omdat dan de airco vervalt.

Nu zou ik toch voor een bureau in mijn laadruimte, een batterij van 12 V 100 Ah extra willen aansluiten en deze apart opladen om dan naar 220 volt te gaann voor een PC, WLAN en LED scherm met DVD-speler erin + HP deskjetprinter (laag wattage allen samen: 60 Watt max.).

Mag ik die gewoon met een 4 mm dubbele kabel MET on/off schakelaar aansluiten vanuit de batterij onder de zetel, of vertrek ik beter rechtstreeks vanuit de motorruimte?

Moet ik ergens op letten omdat de wagen erg zuinig is afgesteld? Misschien toch op de aansluiting van de airco zetten en dan via een relais dat slechts één van de twee kan werken?

Niet dringend.

VAN BELLE Jean Marc
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Waar extra batterij 100 Ah op aansluiten? TRAFIC DIESEL

Bericht door mechanic »

Je kunt ze gewoon beide aansluiten, kom dit wel vaker tegen. Zelfs wel met grotere accu's.
Als je het maar zo aansluit dat de grote accu je auto accu niet leeg kan trekken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Waar extra batterij 100 Ah op aansluiten? TRAFIC DIESEL

Bericht door WillemS »

Ik zou je willen adviseren een zgn. Campingbatterij te nemen,(1 dus die "diep ontladen" mag worden).
Deze zou ik schakelen parallel aan de startbatterij met een relais ertussen dat door de alternator(dynamo) wordt geschakeld.
Dit betekend dat je deze batterij gewoon kunt gebruiken voor je PC enz. omdat bij stilstaande motor er geen gevaar is dat je startbatterij leeg getrokken wordt door het stroomverbruik, zodra je de motor start worden beide batterijen opgeladen, omdat het relais ook de 2e batterij koppelt.
Zet de batterij wel goed vast voor je eigen veiligheid.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 6
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Waar extra batterij 100 Ah op aansluiten? TRAFIC DIESEL

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Gebruik eigenlijk (zoals in m'n Vito) een Varta, omdat ik dan bij noodgevallen die in de plaats onder mijn stoel kan zetten voor de Trafic zelf.

Ik ben wel nog onvoldoende technisch intelligent om dat relais tussen de twee batterijen te begrijpen, want dat lijkt me super. Zou het eenvoudiger zijn dat ik rechtstreeks een kabel van de tweede batterij naar de alternator koppel met op het dashboard een on/off knop?

Dit omdat ik de vraag niet goed formuleerde: Ik kon niet 'af-fabriek' een krachtafnemer bestellen in combinatie met de airco omdat dit wellicht veel te veel verbruikt en de dynamo niet zo zwaar is (een zwaardere dynamo van meer ampère werd vroeger ook al altijd in het pakket Vito-airco opgenomen). Maar ik leid daaruit af dat het dieselverbruik dus zal stijgen (een zwaar probleem bij eco-auto's met start/stop-systeem, samen met een gebrek aan binnenruimteverwaring als het koud is, hoor ik meer en meer). Ook omdat ik GEEN technische opleiding genoot, zou het wellicht voor mij gemakkelijker zijn een kabel te trekken in voldoend mm² van de alternator/dynamo naar een schakelknop bij de chauffeur en zo naar de batterij achteraan. Als ik mijn bureau in de laadruimte dan niet gebruik, kan ik deze knop meestal op OFF laten staan.

Iemand enig idee hoe 1 of 2 X 100 Ampère/h-batterij(en) het dieselverbruik naar omhoog haalt, of doe ik gewoon niet beter zelf de test en publiceer dit dan hier? Ik vermoed dat de airco ook het verbruik met zo'n 0,5 h omhoog trekt.

@Willems: Of bezorg je me het schemaatje van de penaansluitingen in/uit van een standaard relais vanuit de dynamo met voltages erbij (allemaal 12 V?). Ik vermoed: 3-4 poort IN van batterij onder voetmat chauffeur; 5-6 UIT naar extra batterij en dan signaalingang 1 van relais en 2 van/naar aarding om dat signaal ook terug af te voeren) of denk ik fout?
@Willems: Campingbatterij: bedoel je droge of gel-batterij, want jouw uitleg hier is helderder dan die op http://omvormers-12v-naar-220v.welke-ki ... e-accu.php (en dan de mijne, ik lijk vor buitenstaanders erg verward, ook al zit het uiterst helder in mijn hoofd). Bedankt voor de hulp en elk geval!
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Waar extra batterij 100 Ah op aansluiten? TRAFIC DIESEL

Bericht door WillemS »

De aansluiting van het relais zou ik door een vakman laten doen, het zijn serieuze stromen die bij onkunde al snel korstluiting/brand kunnen veroorzaken.
Een "Campingbatterij" is er een waarvan de platen in het zuur een andere samenstelling hebben, zodat bij diepe ontlading er geen/minder "sulfsatering" op de platen optreedt(dit lijdt tot vermogensverlies op termijn).
SUC6
mvg
WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 6
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Waar extra batterij 100 Ah op aansluiten? TRAFIC DIESEL

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Zie dat de nieuwe Opel Vivaro 1.6 CDTI nog één liter zuiniger is dan de vorige Trafic en dat zij een krachtafnemer in optie hebben. Ga hier nieuw topic van maken met vraag of dit het enorm lage verbruik beïnvloedt. Dank in elk geval voor de antwoorden hier.

Voor de admin: dit topic mag gesloten worden.
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Portugees
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2015 23:23
Actief als: particulier

Re: Waar extra batterij 100 Ah op aansluiten? TRAFIC DIESEL

Bericht door Portugees »

Hallo.
Toevallig heb ik in mijn Renault Master hetzelfde gedaan als jij wilt doen.
Fantastisch. Ik heb de plus en de min van mijn eigen accu doorverbonden
naar de 2e accu, een doodgewone Varta 72 Amp. Uiteraard parallel.
Daartussen een schakel zekering van 10 Amp. gezet, zodat niet
de accu van mijn auto wordt leeggezogen. Toen bij de Chinees op de
hoek een voltmeter gekocht **4.90 euro** voor oog controle.
Misschien ben je er al klaar mee, maar ik vertel het je toch maar even.
Een groet uit Portugal.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 6
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Waar extra batterij 100 Ah op aansluiten? TRAFIC DIESEL

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Wow, dat is het perfecte antwoord, en dat uit Portugal (herinner me nog goed Miranda Douro met mijn kids toen we in Zamora wat rondreden en zwommen in stuwmeren, stenen van die grote ijzeren brug plonsten naar beneden...).

Nog klein vraagje en dan mag dit topic op slot:

De basis batterij zit onder de chauffeurszetel. Hoe lang is je kabel, hoeveel mm³ en waar en hoe fixeer jij je extra Varta 72 Ampère Uur batterij? Kabel door de staalwand naar achteren (heb ook nog Abeco rek).

PS: Ik ga voor de Opel Vivaro Sportive ditmaal en koos nu de lichtste motor Ecoflex van maar 90 PK omdat het 1700 EUR goedkoper was en ik zo ook de keyless start en elektronische airco kan (dus ik bijv. warm/koud en de passagier dan omgekeerd koud/warm), ze waren nog iets goedkoper ditmaal dan de Trafic. De LED's zijn echter compleet niet leverbaar, waardoor het model wellicht pas vanaf juli, misschien zelfs september, misschien zelfs nog later leverbaar zijn.
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Waar extra batterij 100 Ah op aansluiten? TRAFIC DIESEL

Bericht door DHL »

Oei, overspel plegen??? Jean Marc ge moest u schamen ;)

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Portugees
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2015 23:23
Actief als: particulier

Re: Waar extra batterij 100 Ah op aansluiten? TRAFIC DIESEL

Bericht door Portugees »

OK, fijn dat je er nog iets aan had. Op mijn vraag kreeg ik 23 lezers, maar...........niemand heeft een oplossing voor mijn probleem.
Ik weet niet wat je bedoelt met **basis batterij**, bij mij is het als volgt.
De accu van mijn auto zit voorin onder de motorkap. De 2e accu heb ik onder mijn stoel geplaatst, vanwaar ik stuur.
Die afstand tussen de accu-s is ongeveer 1 1/2 mtr.
Als draad heb ik kabels gebruikt van diesel-startkabels zware uitvoering.
Deze 2e accu heb ik vastgezet met een metalen beugel, maar wel gezekerd met een zwaardere zekering.
Succes en misschien nog eens tot ziens in het mooie Portugal **Platte land**.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 6
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Waar extra batterij 100 Ah op aansluiten? TRAFIC DIESEL

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Ja, DHL, overspel plegen, het gebeurt dus inderdaad al in het hoofd. Maar is nog niet voor de eerste maanden, maar krijg een serieus overname bod voor mijn (inderdaad nog vlekkeloze wagen, goedkoopste camionette ooit geweest, en zuinigste totnogtoe, en ik verraad mijn 'vrouw' dus voor een nog zuiniger type, ga nu naar de 90 PK zelfs omdat die twinturbo liefst 1700 EUR (-27% fleetkorting) goedkoper is, en ik dus de volgende in complete uitvoering kan huren en misschien ermee af en toe naar Bulgarije moet (2.200 km of meer enkele rit) en ik die bij een testrit zelfs op 5 liter per 100 km reed, dus een besparing van zo'n 1000 EUR per jaar voor mijn kilometers (zit nu aan zo'n 158.000 km, en de leasing Trafic is van 2012).

Ik zal wel hier 'member' blijven, want Opel heeft geen forum en heeft veel andere dingen niet en ik voel mij hier goed en merkte dat alles vrij identiek is.

Buiten de motor en een andere neus en 10 cm langere laadruimte met flexbank, is er trouwens echt niet veel veranderd aan de auto zelf hoor. Maar iets dat goed is, hoef je niet te veranderen.

Weet je: mijn autobanden Marathon achteren gingen 154.000 km mee! Ik deed meer dan 100.000 km voor dat ik remblokjes moest vernieuwen, en verder alleen ruitenwissers en klein onderhoud en anders niets speciaals (oh ja, toch wel, die gekende buté die binnen correcte garantie zonder discussie door de garage zelf werd vervangen).

Heb trouwens een eigen visie op 'overspel': Als ik ooit van een vrouw hield (lees ook: wagen), dan ging die liefde nooit over. Ik heb als mens een dermate groot hart dat er alleen vrouwen kunnen bijkomen, nooit valt mijn liefde voor een vrouw die ik bepluste weg. Plus est en Nous!
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Waar extra batterij 100 Ah op aansluiten? TRAFIC DIESEL

Bericht door DHL »

Maar is de Renault niet leverbaar met die nieuwe 1600 cc dieselmotoren, waaronder ene met twinturbo?

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 6
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Waar extra batterij 100 Ah op aansluiten? TRAFIC DIESEL

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Betreffende nieuwe motoren 1.6 Renault + Vivaro:

Jazeker, zijn zelfde motoren. Maar in de luxe uitvoering, besloot Renault de 90 PK versie niet te voorzien, in Luton (U.K.) waar ze de Vivaro maken wel. Nog een klein verschil: verwarmde zetels lijken enkel mogelijk te zijn bij Renault, de R-Link ook, daarom wacht ik op de NAV 80 i.p.v. de huidige NAV 50 bij Vivaro. De batterij zou ook zijn verplaatst (ik moet toch ergens hier wat forceren om 'on topic' te blijven), maar in juli komt meestal versie 2015b uit (bij beide merken).

Dus motorisaties in het echt:
Met variabele turbo: 90 pk en 115 PK, enkel 90 PK bestaat in versie met eco-settings en start/stop
Met twinturbo: 120 en 140 PK, enkel 120 en 140 PK bestaat in versie met eco-settings en start/stop

Verschil tussen variabele turbo 90 PK ECO S/S = 1.700 EUR extra (heb je dus meer dan een Sportive incl. Edition voor bij Vivaro met extra opties als flexdock en zo) en 120 PK twinturbo ecoflex. Een gekende tunerfirma uit Aalst (zo weet je meteen wie) vermoedt dat er een elektronische begrenzing zit in de 90 PK, ik vermoed dat twinturbo toch echt wat extra elementen heeft, anders zou er geen zo'n groot prijsverschil zijn.

Merk nu al dat sinds maart niet alleen de gewone standkachel (500 EUR -27% fleetkorting) bestaat (die ik bestelde), maar ook nog (een te dure optie) om die op afstand te bedienen en met een timer (meer dan 1000 EUR, dan bestel je beter het geheel bij Webasto zelf, vermoed ik).

Reden van keuze Vivaro ditmaal is echter omdat mijn toekomstige plusplusdochter van Engeland is en ik de (sterke) pond wil steunen ergens. Of misschien toch 'vreemd gaan' of 'overspel' plegen zoals men hieronder zegt??? (mensen zijn als zoogdieren ondoorgrondelijk of misschien net als on_zoogdieren)

Mijn testrit was met een S/S eco 140 PK met dubbele cabine: Naar Zaventem: verbruik 4,9 l/100 km (à 90 km/h, met camions mee, was echt super eco+test), terug à 110 km/h en nog wat grote binnenbanen zo'n ruime 300 km met in totaal verbruik van slechts 5,1 liter/100 km. Dat is wat ik wil!
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht