Vervangen gloeikaarsen Renault Espace 2.2 DTI
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 06 mei 2012 14:25
- Actief als: particulier
Vervangen gloeikaarsen Renault Espace 2.2 DTI
Model/uitvoering : Renault Espace 2.2 DCI
Bouwjaar : 2001
Brandstof : diesel
Hoe moet je het aanpakken om de gloeikaarsen te vervangen? Is daarvoor veel demontagewerk vereist zoals het volledig demonteren van het bovenliggende massieve (inlaat?)spruitstuk? welke bouten moet je in dat geval verwijderen?
Ik kan de gloeikaarsen bereiken en het bovenste moertje verdraaien met behulp van een knik-hulpstuk op een ratelsleutel, maar heb onvoldoende ruimte om de elektriciteitsdraden te manipuleren. Ik zie ook dat er in het spruitstuk uitsparingen zijn waarlangs de injectieleidingen kunnen passeren als je het spruitstuk zou verwijderen.
Wie weet raad of kan wat technische aanbevelingen, eventueel illustratief, bezorgen?
Bouwjaar : 2001
Brandstof : diesel
Hoe moet je het aanpakken om de gloeikaarsen te vervangen? Is daarvoor veel demontagewerk vereist zoals het volledig demonteren van het bovenliggende massieve (inlaat?)spruitstuk? welke bouten moet je in dat geval verwijderen?
Ik kan de gloeikaarsen bereiken en het bovenste moertje verdraaien met behulp van een knik-hulpstuk op een ratelsleutel, maar heb onvoldoende ruimte om de elektriciteitsdraden te manipuleren. Ik zie ook dat er in het spruitstuk uitsparingen zijn waarlangs de injectieleidingen kunnen passeren als je het spruitstuk zou verwijderen.
Wie weet raad of kan wat technische aanbevelingen, eventueel illustratief, bezorgen?
Laatst gewijzigd door RichTrip op 17 apr 2012 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Item verplaatst naar juiste forum gedeelte
Reden: Item verplaatst naar juiste forum gedeelte
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Laatste bezoek: 02 jun 2025 13:24
Re: Vervangen gloeikaarsen Renault Espace 2.2 DTI
Geen van de kenners weet hier meer info over te geven?
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 02 jul 2025 19:39
Als het inderdaad om een 2.2 dci gaat hoeft er niks gedemonteerd te worden naar mijn weten.
Heb deze bij de espace IV en de trafic, laguna etc wel eens vernieuwd zonder iets te hoeven los maken. Gaan niet zo vaak stuk. De stekker kun je er afhalen, en de gloeikaars met een dop 10 losnemen.
Heb deze bij de espace IV en de trafic, laguna etc wel eens vernieuwd zonder iets te hoeven los maken. Gaan niet zo vaak stuk. De stekker kun je er afhalen, en de gloeikaars met een dop 10 losnemen.
Hide post links |
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Laatste bezoek: 06 mei 2012 14:25
Het gaat hem over een Renault Espace van 05-01-2000, 2188 cc,82,8 kW, motortype G8T 17, diesel.
Volgens het instructieboekje gaat het over een dt-uitvoering (en niet een dti zoals ik per vergissing zei).
De vorige eigenaar maakte aantekeningen op het onderhoudsboekje met schematische voorstelling van de bougies 1 en 3 gekoppeld en 2 en 4 gekoppeld telkens 2,4 Ohm.
Je ziet de bougies bijna niet zitten en ik kan er helemaal niet aan om deze los te draaien. Een stekker zie ik helemaal niet.
Ten opzichte van het bovenvlak van het inlaatspruitstuk zitten de bougies zeker 15 cm verzonken.
De elektrische bedrading zit eraan vast met een boutje dat eerst moet worden losgedraaid, maar slechts bij 1 bougie kan ik met een verlangstuk met knik een dop van 10 gebruiken. Bij het verdraaien draait de kabel mee en die zou moeten kunnen worden geblokkeerd. Dat lukt echter niet omdat ik er niet bij kan.
Ik vrees dus dat er ofwel speciaal gereedschap nodig is, ofwel dat het inlaatspruitstuk moet worden verwijderd, ofwel beide.
Om niet te veel werk te moeten doen heb ik mijn vraag gesteld, vandaar.
Wie weet raad?
Volgens het instructieboekje gaat het over een dt-uitvoering (en niet een dti zoals ik per vergissing zei).
De vorige eigenaar maakte aantekeningen op het onderhoudsboekje met schematische voorstelling van de bougies 1 en 3 gekoppeld en 2 en 4 gekoppeld telkens 2,4 Ohm.
Je ziet de bougies bijna niet zitten en ik kan er helemaal niet aan om deze los te draaien. Een stekker zie ik helemaal niet.
Ten opzichte van het bovenvlak van het inlaatspruitstuk zitten de bougies zeker 15 cm verzonken.
De elektrische bedrading zit eraan vast met een boutje dat eerst moet worden losgedraaid, maar slechts bij 1 bougie kan ik met een verlangstuk met knik een dop van 10 gebruiken. Bij het verdraaien draait de kabel mee en die zou moeten kunnen worden geblokkeerd. Dat lukt echter niet omdat ik er niet bij kan.
Ik vrees dus dat er ofwel speciaal gereedschap nodig is, ofwel dat het inlaatspruitstuk moet worden verwijderd, ofwel beide.
Om niet te veel werk te moeten doen heb ik mijn vraag gesteld, vandaar.
Wie weet raad?
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 02 jul 2025 19:39
Dat is inderdaad niet de 2.2 dci motor waar ik het over had. Met jou motor heb ik geen enkele ervaring helaas.
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Laatste bezoek: 02 jun 2025 13:24
Anders stuur je user Hochi-Rocku een PB'tje (Persoonlijk Bericht), hij werkt veel aan Espace's III:
viewtopic.php?f=64&t=11770
viewtopic.php?f=64&t=11770
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-