hallo allemaal
ik heb sinds paar maanden een renault megane 1.6 16v uit 2002 type 2.
wat me opvalt is dat hij niet echt zuinig is, nou was ik benieuwd wat nou de benzine verbruik is voor dit type auto
ik zelf verbruik ongeveer 1/10. het verschild niet veel of ik nou op de snelweg rijd of door de stad
is dit normaal?
alvast bedankt voor alle reacties
gr
wachi
Verbruik Megane 1.6 16v 2002 type 2
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 20 mei 2025 18:30
- Actief als: particulier
Re: Verbruik Megane 1.6 16v 2002 type 2
voor stadsverkeer is dat normaal, op de snelweg istie iets zuiniger. rond de 1/13
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 10 aug 2017 22:13
- Actief als: particulier
Re: Verbruik Megane 1.6 16v 2002 type 2
Ik varieer tussen de 9,0 liter per 100 km (= 1 op 11,1) en 6,9 liter per 100 km (= 1 op 14,5). Dat laatste alleen bij echt lange snelwegritten met matige snelheid (veel 100 km/h stukken). Dat eerste bij veel stadsritten.
Verbruik hangt behalve van je auto ook sterk af van je rijstijl. Zet je boordcomputer eens op 'actueel verbruik' (met de rechter stengel aan je stuur, diverse keren drukken), dan kun je zien welke rijstijl zorgt voor een hoog verbruik en hoe het zuiniger kan.
Een paar tips:
* 50 in de stad (langer stuk) rij ik altijd in z'n 4e versnelling.
* laten uitrollen in de versnelling zodra je in de verte een rood verkeerslicht ziet of een afrit of een file etc. Dus niet in z'n vrij, maar in de hoogste versnelling (waarin je reed) laten uitrollen. Pas bij lage snelheid (ca 40 km/h) trap je de koppeling in.
* zo min mogelijk korte ritjes maken, pak lekker de fiets.
* bij diverse korte ritjes achter elkaar: eerst de langste rit, dan warmt de motor wat meer op, verbruik is stukken hoger bij koude motor.
* bij stadsritjes zo min mogelijk airco aan, scheelt.
* banden goed op spanning houden (zachte banden verbruiken meer), bij mij staan ze standaard op 'snelweggebruik/volle belading', dus de hoogste waarde van de twee getallen in je portier. Eens per maand controleren.
Hou de vebruiksmeter maar eens goed in de gaten, dan zie je dat je in sommige situaties fors verbruikt en in andere stukken minder. Er moet hoe dan ook verschil zitten tussen stadsritten en snelwegritten. Na een tankbeurt zet ik mijn 'gemiddeld verbruik' weer op 0 (rechter stengel aan het stuur, ga met meerdere keren drukken naar gemiddeld verbruik en dan lang indrukken totdat het op 0 springt).
Succes,
groeten, Harm
Verbruik hangt behalve van je auto ook sterk af van je rijstijl. Zet je boordcomputer eens op 'actueel verbruik' (met de rechter stengel aan je stuur, diverse keren drukken), dan kun je zien welke rijstijl zorgt voor een hoog verbruik en hoe het zuiniger kan.
Een paar tips:
* 50 in de stad (langer stuk) rij ik altijd in z'n 4e versnelling.
* laten uitrollen in de versnelling zodra je in de verte een rood verkeerslicht ziet of een afrit of een file etc. Dus niet in z'n vrij, maar in de hoogste versnelling (waarin je reed) laten uitrollen. Pas bij lage snelheid (ca 40 km/h) trap je de koppeling in.
* zo min mogelijk korte ritjes maken, pak lekker de fiets.
* bij diverse korte ritjes achter elkaar: eerst de langste rit, dan warmt de motor wat meer op, verbruik is stukken hoger bij koude motor.
* bij stadsritjes zo min mogelijk airco aan, scheelt.
* banden goed op spanning houden (zachte banden verbruiken meer), bij mij staan ze standaard op 'snelweggebruik/volle belading', dus de hoogste waarde van de twee getallen in je portier. Eens per maand controleren.
Hou de vebruiksmeter maar eens goed in de gaten, dan zie je dat je in sommige situaties fors verbruikt en in andere stukken minder. Er moet hoe dan ook verschil zitten tussen stadsritten en snelwegritten. Na een tankbeurt zet ik mijn 'gemiddeld verbruik' weer op 0 (rechter stengel aan het stuur, ga met meerdere keren drukken naar gemiddeld verbruik en dan lang indrukken totdat het op 0 springt).
Succes,
groeten, Harm
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community