Problemen bij vervanging banden

Voor alle informatie over verschillende type banden en (lichtmetalen) velgen.
Forumregels

- Postings worden, wanneer ze niet algemeen van toepassing zijn, ééns in de zoveel tijd verplaatst naar het model-specifieke forum gedeelte.
- Plaats gerust uw Banden/Velgen vraag hier, maar vermeld wel voor welke model Renault u deze vraag stelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
paulvr
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 apr 2012 01:28
Actief als: particulier

Problemen bij vervanging banden

Bericht door paulvr »

Hoi,
Ik verving vandaag de banden van onze Grand Scenic 2005 door een setje spiksplinternieuwe Goodyear VECTOR 4Seasons 205/60R16 92H Autoband 4 seizoenen-band, dankzij de ANWB test van vorig jaar waar hij als enige goede 4 seasons band uit de test rolde en dankzij dit forum die me op het spoor van Topbanden zette. Keurige levering, keurige prijs!

Maar goed, de montage bleek een probleem op te leveren: Achterbanden geen probleem, maar bij voorbanden gaf linksvoor een bandenspannings foutmelding. Tja en dan ga je piekeren, opzoeken.

Het handbeok van de auto stelt dat bij deze banden een spanning van 32 zowel voor als achter moet worden gekozen. Dat is volgens het apparaat waarmee je de lucht erin pompt gelijk aan een spanning van 2,3 - veel lager dan we erin hadden gestopt omdat op de banden zelf staat aangegeven dat ze een spanning van maar liefst 3,2 zouden moeten hebben.

Dus maar gauw die linkerband naar 2,3 teruggebracht. Echter zonder enig resultaat, sterker nog, als je de bandenspanning links verlaagt dan gaat nu ook rechts melden dat de bandenspanning niet goed is. Gek genoeg zijn de achterbanden nog op hoge spanning (ik meen 2,8 omdat we 3,2 wel erg hoog vonden) en geven die geen foutmelding. Voor hadden we ook 2,8 links en rechts gekozen en dat geeft wel een foutmelding.

Komt nog bij dat zelfs bij een relatief hoge spanning de banden nog lijken over te bloezen, dwz erg diep door te hangen waardoor de verleiding er sowieso is om ze niet nog minder lucht te geven.

Vraag 1 is: kan het zijn dat je bij 4 seasons banden af moet wijken van die door de fabrikant voor deze maat banden opgegeven spanning, en zo ja in welke mate?

Vraag 2: wat kan er tijdens de montage van nieuwe banden gebeuren dat de "spanning corrigeren" opdracht niet weg te krijgen is, al probeer je alles van hoog naar laag.

Vraag 3: kan het zijn dat er twee foutsystemen door elkaar heen aan het akkeren zijn, dwz dat enerzijds een balans tussen links en rechts de oorzaak is als je alleen de band met de foutmelding aanpakt zodat je uiteindelijk aan beide voorwielen een foutmelding aan je broek krijgt?

Alle hulp meer dan welkom, de monteurs zijn goedwillende mensen met een kleine garage, ik vrees dat hun ervaring met Renault weleens wat tekort zou kunnen schieten sinds de chef van de werkplaats er niet meer is. En ik wil niet echt met een voortdurende foutmelding voor mijn ogen hoeven rijden... (de meting op alle 4 wielen was goed, enige tijd geleden heb ik een foutmelding met de oude banden gehad die door bijvullen van de banden keurig opgeheven werd).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Harm
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
Actief als: particulier

Re: Problemen bij vervanging banden

Bericht door Harm »

Wellicht kunnen ze je bij de ANWB verder helpen? Bel maar eens met de ANWB Autoadvieslijn, 088 - 269 5000, daar weten ze een hoop.

Succes.
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Problemen bij vervanging banden

Bericht door DHL »

Dat je de spanning van bepaalde banden zo moet opdrijven is mij onbekend eigenlijk..
Je weet dat je na het corrigeren even moet rijden vooraleer hij de nieuwe bandenspanning herkent? (Sneller dan ik dacht km per uur).
Ooit bleef er bij mij ook een melding opstaan, batterij even afkoppelen en juiste spanning in de banden heeft toen geholpen.
Als ik me niet vergis is er een marge van 0.5 bar, dus als je de spanning verhoogt of verlaagt en je gaat over die marge, zal je foutmelding krijgen.(Maar dat wist je wellicht al:))

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
paulvr
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 apr 2012 01:28
Actief als: particulier

Re: Problemen bij vervanging banden

Bericht door paulvr »

Harm, DHL, hartelijk dank voor jullie antwoorden.
Tja, voor mij blijft natuurlijk de vraag of je de aanbeveling van de autofabrikant of die van de bandenfabrikant moet opvolgen als de adviezen zo ontzettend uiteenlopen.
Voorheen was dat minder een probleem, maar nu ik enerzijds voor het eerst in mijn leven een auto heb die aangeeft voor welke banden je de spanning moet corrigeren en anderzijds banden zie die bij opvolging van de adviezen van Renault er wel erg slap uitzien wordt het allemaal wel moeilijk. Vooral omdat het dan maar om een van de vier banden gaat die zo'n foutmelding geeft.
Ik zal morgen die ANWB lijn eens bellen, en morgenmiddag de jongens in de garage adviseren de accu eens los te koppelen nadat ik het ANWB advies zal hebben uitgevoerd.

Wat die 0,5 tolerantie betreft, dat zou inderdaad dan nog kunnen kloppen omdat het autohandboek 2,3 adviseert en de jongens 2,8 in plaats van de op de band staande 3,2 erin stopten. Maar met die tolerantie-regel zou voor die ook 2,3 als advies had en door de garagejongens op 2,5 zijn opgevuld toch echt geen probleem hebben moeten geven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
paulvr
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 apr 2012 01:28
Actief als: particulier

Re: Problemen bij vervanging banden

Bericht door paulvr »

Hartelijk dank voor de adviezen, ik belde zojuist de ANWB en kreeg te horen dat wat op de band staat de maximale spanning is, dat ik dus de 2,3 die Renault aangeeft moet gebruiken maar dat er +0,2 bij kan om het overhangen wat te verminderen, 2,5 dus.

En dat er kennelijk iets mis is gegaan met het monteren waardoor de sensor in het linkerventiel stuk is gegaan. Schijnt nogal duur te zijn....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
paulvr
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 apr 2012 01:28
Actief als: particulier

Re: Problemen bij vervanging banden

Bericht door paulvr »

Probleem opgelost: bij nader inzien kwamen de jongens bij de kleine garage tot de conclusie dat ze de band verkeerd om hadden gemonteerd. Na correctie van zowel de band als de bandspanningen was er geen sprake meer van een foutmelding.
Iedereen van harte bedankt voor de geboden adviezen, fijn als je ziet hoe alles in orde kwam!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Problemen bij vervanging banden

Bericht door DHL »

Je bent toch zeker dat het een kleine garage was waar je langsging he lol? Lijkt me beetje alsof auto's niet echt hun specialiteit zijn :lol: :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
paulvr
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 apr 2012 01:28
Actief als: particulier

Re: Problemen bij vervanging banden

Bericht door paulvr »

De chef van de werkplaats, een uit zijn land gevluchte koptische Egyptenaar, zou die fout nooit gemaakt hebben. Helaas blijken zijn maatjes duidelijk minder capabel. Maar om heel eerlijk te zijn: ik kan me de prijzen van een officiële Renault dealer onmogelijk veroorloven. En het zijn eerlijke mensen, hardwerkend en vastbesloten elk probleem echt op te lossen en dat maakt veel goed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Problemen bij vervanging banden

Bericht door DHL »

Ja, dealer is inderdaad erg duur... Maar voor banden, ga je daarvoor niet beter naar een bandencentrale? Daar zou je denk ik toch de beste prijs moeten krijgen. En het onderhoud en zo in een kleine garage laten uitvoeren.
Ikzelf ga wel nog steeds bij de dealer omdat ik ervan uitga dat ze door hun kennis ook wel sneller kunnen werken (minder werkuren, wel aan hoger uurtarief) of beter diagnose kunnen stellen bij probs, waardoor je dan het onnodig vervangen van onderdelen uitspaart. Wat het beste is weet ik niet, is in beide gevallen een beetje een gok he?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Problemen bij vervanging banden

Bericht door mechanic »

Als het goed is heb je een sticker in de linker deur(stijl) zitten waarin de voorgeschreven bandenspanning staat.
De sensoren hebben een marge van ong. 0.5BAR. Te laag of te hoog en je hebt een storing. Ook het verschil tussen rechts en links kan storingen opwekken. De band die verkeerd om lag was neit de reden van de storing,maar alleen de spanning :)
Dat de band wat doorhangt is goed, dan heb je het beste contact tussen het loopvlak en de weg.
Voorschrift aanhouden en je krijgt geen problemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
paulvr
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 apr 2012 01:28
Actief als: particulier

Re: Problemen bij vervanging banden

Bericht door paulvr »

Hartelijk dank voor je advies, mechanic. Dat verhaal van die verkeerd gemonteerde band kon ik ook niet zo goed plaatsen, immers de foutmelding was er al voordat de wagen een millimeter van zijn plaats was gehaald. Maar ik was gesprek met de nieuwe eigenaar van de garage toen mij dat als oorzaak werd gemeld. Enfin, als het boekje 2.3 zegt en ANWB een maximum van +0,2 aanraadt dan zit ik met 2,5 op alle vier de banden keurig binnen de gestelde marges. Nogmaals hartelijk dank!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
paulvr
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 7
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 apr 2012 01:28
Actief als: particulier

Re: Problemen bij vervanging banden

Bericht door paulvr »

Oh ja, nog even een antwoordje op DHL: met bandenjongens in onze regio is het niet zo geweldig gesteld. Normaliter ga ik dan ook over de grens, Delticom had een goede maar wat buitenissig optredende firma in Nütterden bij Kranenburg maar die is ermee gestopt. In Kleve zit M&M, wel een goed bedrijf, maar door het advies op dit forum merkte ik dat het Franse Topbanden.com toch echt fors goedkoper was dan ReifenDirekt.de. En ontzettend snel, dinsdag besteld, donderdag in huis!

Tja, wat die garage betreft, de vorige eigenaar is een Marokkaanse jongen die ik over de laatste 12 jaar wel zo'n beetje als een vriend heb mogen beschouwen. Van hem heb ik deze wagen ook gekocht, hij had hem eigenlijk voor zichzelf gekocht maar de ruimte bleek voor zijn gezin toch nog onvoldoende. Er kan wel eens een kleinigheidje niet meteen goed gaan maar ik kan er altijd op rekenen dat het uiteindelijk in orde komt en dat voor een vriendenprijsje. Van mijn kant is er dan een portie extra geduld, soms zelf even naar de sloop rijden (of een enkele keer even meehelpen om een auto van iemand anders op te halen of weg te brengen, alles is denkbaar) maar één ding is zeker, ik kan op hen vertrouwen en dat maak je maar zelden mee als je weinig te makken hebt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht