Renault megane grandtour 2012-kabelset trekhaak

Zit er een stroomdraadje aan ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
HuysmansS
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 25 jul 2012 07:47
Actief als: particulier

Renault megane grandtour 2012-kabelset trekhaak

Bericht door HuysmansS »

Renault Megane grand tour TomTOM
2012
Diesel

Hallo iedereen,

Vorig weekend heb ik een trekhaak (Thule) gemonteerd op mijn Renault Megane grand tour (bouwjaar 2012).
Nu heb ik een aantal vragen over de kabelset (erich jaeger). Het is een specifieke kabelset voor deze auto vandaar dat ik geen problemen had verwacht maar…
Ik ga het proberen zo duidelijk mogelijk te omschrijven:

Er is één kabel die ik naar voor moet leggen, die wordt aangesloten op een zekering. Waarvoor dient deze kabel? Moet een trekhaak apart worden afgezekerd omdat er anders de mogelijkheid bestaat dat er teveel stroom door één kabel gaat? Of is dit een extra voeding voor de aanhangwagen? Maar zo vorm je toch geen gesloten circuit, met één kabel?

Er is een schakeling bij om de mistlichten te doven als er een aanhangwagen of fietsdrager wordt gemonteerd. Als ik die schakeling uitvoer, willen de mistlampen niet meer aangaan, ook al hangt er niks aan de trekhaak. Dit heb ik voorlopig maar even zo gelaten..

Er is een doosje bij de kabelset waarin een relais zit voor de pinkers. Waarom is er nog een apart doosje voor nodig? Is het normaal dat dit relatief goed hoorbaar is wanneer dit begint te schakelen?

Nu heb ik ook een aantal problemen met de elektronica. Ik moet wel zeggen dat ik die ene kabel naar de zekering nog niet heb aangesloten dus dat dit misschien de oorzaak is van de volgende problemen:

Mijn pinkers slaan ‘soms’ op hol, de linkse pinker heeft dit meer dan de rechtse. Ik heb gemerkt dat dit vooral is wanneer ik de rem indruk of is dit maar een gedacht?

Mijn automatische koplampen werken niet meer ‘automatisch’ maar staan gewoon altijd aan.

Voorlopig werkt de stekker van de trekhaak niet, maar dit zal waarschijnlijk liggen omdat ik die ene kabel naar de zekering nog niet heb aangesloten?

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 22 mei 2025 19:41

Re: Renault megane grandtour 2012-kabelset trekhaak

Bericht door mechanic »

Die draad is de spanning die ook naar je regelunit gaat en je dus ook echt moet aansluiten.
Doe zoals omschreven in de bijlage van je kabelset en check dan of je problemen verholpen zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
HuysmansS
3-posting-rookie
3-posting-rookie

Bericht door HuysmansS »

Gisteren heb ik die voedingskabel aangegesloten en de bijhorende zekering geplaatst. En inderdaad, alle problemen zijn verholpen.

Nu vraag ik mij toch af, of dit bij alle auto's is dat je tot aan de bestuurder zijn zetel moet gaan om dit aan te sluiten. Kunnen ze die constante +12V kabel niet tot in de koffer leggen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 23 mei 2025 18:28

Bericht door RichTrip »

Als je een caravan hebt o.i.d. dat moet je twee 12V kabels naar de accu trekken van de auto, beide afgezekerd en eentje met een relais (geschakelde +).
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Veelal pak je de geschakelde 12V ergens anders vandaan. Bij de scenic neem je deze bijv van de kofferbak verlichting.
Megane meestal van de 12v aansluiting bij de achterpasagiers.
Maar goed dat het je gelukt is. :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
HuysmansS
3-posting-rookie
3-posting-rookie

Bericht door HuysmansS »

Daar heb ik inderdaad nog aan gedacht. Maar ik dacht dat dit misschien problemen zou geven, als je en een aanhangwagen en bv. een frigo op dit stopcontact hebt hangen. Ook is er dan geen aparte zekering wat misschien niet conform is met de regels.

Wat ik me nog wel afvraag is waar die +12V draad naar toe loopt want uiteindelijke heb ik die nu aan de bestuurderszetel doorgeknipt...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Dat klopt. Waar die draad uiteindelijk naar toe gaat weet ik ook niet, maar wel dat je die volgens voorschrift thv de lv stoel moet doorknippen en de 12v draad hieraan maken.
Er zijn nog geen klanten teruggekomen met zekering problemen waarbij we de geschakelde plus op het kofferbak lampje of de 12v aansluiting achterpasagiers hebben aangesloten. De zekering zit dan gewoon in de zekering kast, namelijk die van de bestaande 12v aansluiting. Een koelkastje en de caravan zou geen probleem moeten geven..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 10 mei 2025 13:49

Bericht door Valkenet »

Hallo,

Als je op de geschakelde12V aftakt van je kofferbakverlichting en sluit hier een koelkast op aandrang is het wachten op problemen.
Je moet net al RichTrip zegt 2 draden vanaf de accu laten lopen. Eentje geschald via een relais.

De draad voor de binnenverlichting is daar veels te dun voor. Neem geen risico tenzij je graag sluiting of erger brand wil hebben.

Groet Martin.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Heiligenberg
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 23 jan 2019 21:53

Bericht door Heiligenberg »

Hallo,

Kan iemand mij vertellen wat de kleuren zijn van de draad naast de bestuurderszetel die je door moet knippen en waar je de stroomdraad naar achteren op aan moet sluiten?

Ik heb alle bruinrode draden (en ook anderen) aangeprikt en er diverse gevonden met een constante spanning, maar niet één die aangesloten in op de meegeleverde 20 Amp zekering die ik hier speciaal voor in de zekeringenkast moest plaatsen.

Met vriendelijke groet,

Hans.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 10 mei 2025 13:49

Bericht door Valkenet »

Goedendag,

Als je de voedingsdraden nodig hebt omdat er een caravan achter de auto komt dan moet je die via een zekering rechtstreeks op de accu aansluiten. Sluit je hem aan op de sigaretaansteker dan vliegt op de haverklap de zekering eruit.

Suc6 Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen