lpg-g3 of diesel??
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 2
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 14 feb 2006
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
lpg-g3 of diesel??
Hoi iedereen,
Na een kettingbotsing ben ik op zoek naar een nieuwe mégane I. Ik maak per jaar ongeveer 30.000 km.
Nu ben ik erg aan het twijfelen tussen een LPG-G3 en een diesel. Qua brandstofprijzen en wegenbelasting ga ik uiteraard voor de LPG-G3. Maar op veel sites lees ik dat het onderhoud veel duurder uit kan vallen dan bij een diesel die bijna geen onderhoud nodig heeft. Ik lees veel over het vervangen van de distributieriem + pakkingen enz. en het vervangen van de koppen / kleppen.
Wie heeft er ervaring hiermee en wat is wijsheid?? Als ik een auto tegenkom die al geresiviseerd is dan heeft LPG natuurlijk de voorkeur. Ook zouden de prestaties van een diesel beter zijn?!
Greetz Bart
Na een kettingbotsing ben ik op zoek naar een nieuwe mégane I. Ik maak per jaar ongeveer 30.000 km.
Nu ben ik erg aan het twijfelen tussen een LPG-G3 en een diesel. Qua brandstofprijzen en wegenbelasting ga ik uiteraard voor de LPG-G3. Maar op veel sites lees ik dat het onderhoud veel duurder uit kan vallen dan bij een diesel die bijna geen onderhoud nodig heeft. Ik lees veel over het vervangen van de distributieriem + pakkingen enz. en het vervangen van de koppen / kleppen.
Wie heeft er ervaring hiermee en wat is wijsheid?? Als ik een auto tegenkom die al geresiviseerd is dan heeft LPG natuurlijk de voorkeur. Ook zouden de prestaties van een diesel beter zijn?!
Greetz Bart
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 18 dec 2004
- Laatste bezoek: 09 aug 2011 23:30
- Actief als: particulier
Ik heb jarenlang op lpg gereden, zonder problemen.
er zitten extra onderdelen ingebouwd die dan natuurlijk kapot kunnen gaan,
ik rij nu zelf een dieseltje,wat me ook goed bevalt...
persoonlijk denk ik dat een dieseltje wat betrouwbaarder is,
goedkoper in onderhoud, maar meestal ook duurder in aanschaf...
ligt ook een beetje aan de klasse die je koopt...leeftijd/km stand
hier word meestal geroepen...op gas moet je koken...
suc6 met je afweging...
er zitten extra onderdelen ingebouwd die dan natuurlijk kapot kunnen gaan,
ik rij nu zelf een dieseltje,wat me ook goed bevalt...
persoonlijk denk ik dat een dieseltje wat betrouwbaarder is,
goedkoper in onderhoud, maar meestal ook duurder in aanschaf...
ligt ook een beetje aan de klasse die je koopt...leeftijd/km stand
hier word meestal geroepen...op gas moet je koken...

suc6 met je afweging...
eens een Renault, altijd een Renault ...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 27 sep 2004
- Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
- Actief als: particulier
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Hoi Bart,
Heb ooit diesel gereden, maar heb zojuist mijn tweede Laguna op LPG aangeschaft. Dat bevalt me prima en mijn ervaring is dat je de kosten redelijk zelf in de hand hebt. Een rustige rijder zal heel weinig problemen tegenkomen zolang je op tijd het reguliere onderhoud doet. Mijn vorige Laguna ging twee keer per jaar naar de garage voor onderhoud en de enige niet reguliere onkosten die ik gehad heb zijn een wiellager en een ventilatormotor van de kachel.
Succes met de keuze.
Heb ooit diesel gereden, maar heb zojuist mijn tweede Laguna op LPG aangeschaft. Dat bevalt me prima en mijn ervaring is dat je de kosten redelijk zelf in de hand hebt. Een rustige rijder zal heel weinig problemen tegenkomen zolang je op tijd het reguliere onderhoud doet. Mijn vorige Laguna ging twee keer per jaar naar de garage voor onderhoud en de enige niet reguliere onkosten die ik gehad heb zijn een wiellager en een ventilatormotor van de kachel.
Succes met de keuze.
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 2
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 14 feb 2006
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
ok, bedankt alvast voor deze reacties.
Klopt het dat een diesel wel "zuinig" rijdt dan een LPG-G3? Dat je dus meer km kan rijden op 1 tank. Het verschil in brandstofprijzen zou dan kleiner worden toch?
Greetz Bart
Klopt het dat een diesel wel "zuinig" rijdt dan een LPG-G3? Dat je dus meer km kan rijden op 1 tank. Het verschil in brandstofprijzen zou dan kleiner worden toch?
Greetz Bart
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 27 sep 2004
- Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
- Actief als: particulier
- Locatie: Uden
- Contacteer:
He Bart,
Afhankelijk van je rijstijl kan je met een Mégane diesel zo'n 1 op 17,5 tot 1 op 20 halen (is ook een beetje afhankelijk van welke motor, 1.9D, 1.9dTi of dCi je hebt)
Met een Mégane 1.6 16v op gas moet je rekenen op 1 op 12,5 tot 1 op 14
TIP: Op www.autoverbruik.nl vindt je praktijkwaardes van wat mensen verbruiken met hun auto
Het voordeel van een diesel is dus dat je veel verder kunt komen op één tank. Maar LPG is en blijft de goedkoopste oplossing.
Afhankelijk van je rijstijl kan je met een Mégane diesel zo'n 1 op 17,5 tot 1 op 20 halen (is ook een beetje afhankelijk van welke motor, 1.9D, 1.9dTi of dCi je hebt)
Met een Mégane 1.6 16v op gas moet je rekenen op 1 op 12,5 tot 1 op 14
TIP: Op www.autoverbruik.nl vindt je praktijkwaardes van wat mensen verbruiken met hun auto
Het voordeel van een diesel is dus dat je veel verder kunt komen op één tank. Maar LPG is en blijft de goedkoopste oplossing.
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Ja, en diesel is voor trekkers......Remko de W schreef:hier word meestal geroepen...op gas moet je koken...![]()
Het ligt er maar net aan of je vaak flinke aanhangers moet trekken of met de caravan op vakantie gaat.
Als dat het geval is, dan raadt ik je een moderne diesel aan. Dit vanwege de forse trekkracht.
Is dat niet het geval, en gebruik je de auto voor dagelijks woon/werk verkeer, dan is LPG de beste optie.
Een stuk goedkopere brandstof, minder wegenbelasting, lagere aanschafprijs en meestal een lagere verzekeringspremie.
Succes met je zoektocht naar de perfecte auto.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 16 Reacties
- 777 Weergaves
-
Laatste bericht door Moontje1
-
- 3 Reacties
- 312 Weergaves
-
Laatste bericht door Scriba
-
- 2 Reacties
- 373 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 12 Reacties
- 1839 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic