Probleem met nokkenasversteller

Alle overige technische Laguna vragen
Plaats reactie

Topic author
ondie
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 09 feb 2012 00:07
Actief als: particulier

Probleem met nokkenasversteller

Bericht door ondie »

Hallo,

Tijdens het vervangen van de distributieriem is er waarschijnlijk geen rekening gehouden met het ''vastzetten'' van de nokkenasversteller. Met het gevolg dat de auto na het monteren nu slecht op benzine loopt.

Verschijnselen:

- Roet komt uit de uitlaat
- Overmatige benzine lucht
- Stationair krijgt de auto te veel benzine waardoor deze verzuipt en onregelmatig loopt

Het vermoeden is dat de nokkenasversteller niet in zijn ''nulpunt'' zit waardoor dit probleem zich waarschijnlijk voordoet.

Mijn vraag:

Is er iemand die mij de gegevens kan vertellen w.b. het nulpunt van de nokkenasversteller?

Alvast bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 21 jun 2025 15:46

Re: Probleem met nokkenasversteller

Bericht door mechanic »

Is de versteller ook daadwerkelijkvernieuwd, of alleen de distributieriem? Er is speciaal gereedschap nodig om de nokkenassen allebei op tijd te zetten en te blokkeren. Gebruik je dit, kan de nokkenasversteller niet bewegen ( of je moet hem losmaken). Het nulpunt van de versteller hoef je alleen te controleren bij een nieuw tandwiel, zit deze inwendig vast kan je deze monteren.
Is dit gereedschap niet gebruikt is het heel aannemelijk dat de motortiming niet juist is, dit zal gecontroleerd moeten worden.

Je draait de krukas tegen de blokkeerstift aan, dan moeten de uitsparingen in de nokkenasuiteinde horizontaal liggen onder de aansluiting van de kleppendeksel/cilinderkop lijn. Dan blokkeer je deze met het gereedschap. Staat de krukas niet goed en je kan al zien dat de 2 nokkenassen niet in lijn liggen is de timing niet goed en zal de riem wederom los moeten. Je ziet de nokkenas uiteindes pas als je de 2 keerringen los maakt!
Is het een lpg auto, en loopt deze op lpg wel ok? Dan heb je wellicht een probleem met een benzine injector oid.
Succes,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
ondie
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Laatste bezoek: 09 feb 2012 00:07

Bericht door ondie »

Mechanic,

bedankt alvast voor je tijd en inspanning om te reageren.

Er is tijdens de demontage geen gereedschap gebruikt om alles vast te zetten tijdens het verwijderen van de distributieriem.
Dit gereedschap is later pas gebruikt bij de montage van de nieuwe distributie riem. Vanaf dit moment niets dan drama. Zoals ik al aangaf loopt de auto totaal niet meer stationair.

De nokkenasversteller is niet vernieuwd, alleen de distributieriem.

De auto loopt tevens wel goed op LPG, alleen op benzine wil het maar niet lukken.

Mijn tweede vraag was: omdat je met olie druk te maken hebt, is het niet van belang dat je het moet '' ontluchten '' gezien de olie druk. dit omdat je i.p.v een halve slag alleen maar een hele slag ( tandslag ) kan maken waar je waarschijnlijk een halve tandslag nodig hebt. hierdoor kan je de motortiming waarschijnlijk niet goed afstellen??

Alvast bedankt voor je tijd en moeite!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Er is overduidelijk niet volgens de procedures gewerkt, en dat is het probleem. Enige oplossing dus wederom demontage distributie maar dan nu volgens de voorschriften. Raar dat de auto op lpg wel goed draait.. Geen benzine pomp defect? Belangrijk is om de motortiming zeker te hebben..
Ik ga uit van een 1.6 16v k4m motor, bij een 2.0 16v is het weer een ander verhaal.

-2x nokkenaskeerring verwijderen
-motor 99% op tijd draaien, krukasblokkeerstift monteren en krukas tegen de stift draaien
-dan zul je nu zien dat het nokkenas gereedschap niet past gezien de timing niet correct is.
-krukaspoulie demonteren, riem demonteren. Nu heb je de nokkenassen vrij en kan je deze zo draaien dat de inkeping "onder" de lijn van aansluiting kleppendeksel/cilinderkop zit en het gereedschap plaatsen.
-let goed op dat het krukastandwiel vrij moet kunnen draaien over de krukas zelf, doet deze dat niet, demonteren en de aanslag wegschuren met scotschpad. Krukas moet voor het monteren van de riem weer tegen de stift gedraaid worden, erg belangrijk.
-monteer nu de distributie, makkelijst is om eerst de spanrol te monteren, dan de riem, en als laatste de looprol. De spanning van de riem wordt verdeeld door dat het krukastandwiel vrij draait over de krukas zelf. Spanrol rechtsom draaien met inbus tot dat het pijltje net buiten de inkeping valt. 28Nm de moer vastzetten.
-alle distributiekappen monteren, krukaspoulie monteren, 40Nm en 145graden aantrekken.
-draai de motor handmatig rond en controleer de timing door het gereedschap nog eens te plaatsen zodat je zeker bent van je zaak.

De versteller hoeft niet ontlucht te worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Recce
Lid
Lid
Laatste bezoek: 11 aug 2014 21:10

Bericht door Recce »

Ik heb een Laguna 2, 2.2 DCi met waarschijnlijk hetzelfde probleem. Werkt het bij de DCI op dezelfde wijze?
Afbeelding
Ex: Laguna-2 GT Dynamique, 1.9 Dci (88KW) 2002, Laguna-2 GT Dynamique 1.9 Dci (88KW) 2001.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

De 2.2dci heeft geen nokkenas verstelling.
Wat voor probleem heb je precies met de auto?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Recce
Lid
Lid
Laatste bezoek: 11 aug 2014 21:10

Bericht door Recce »

Het probleem dat ik heb met de auto is een bijgeluid aan de rechter(onder)zijde van de motor (ik kan het het best horen ter hoogte van de achterzijde van de rechter voorwielkast)
De auto produceert kortstondig zwartige rook in de 1e, 2e versnelling en achteruit en af en toe ruik ik een diesellucht (maar ik zie nergens brandstof en heb ook geen zichtbare lekkage). Qua prestaties merk ik weinig aan de auto (geen vermogensverlies), maar het brandstofverbruik vind ik aan de hoge kant (in vergelijk met de 120PK 1.9 Dci die ik hiervoor had).

Het geluid zat er al in toen ik de auto kocht (viel me toen niet echt op omdat ik in de auto zat), maar het geluid wordt niet erger dan het nu is. Het geluid verdwijnt niet als de motor warm is, maar of het geluid er ook is bij hogere versnellingen weet ik niet.

Ik heb mijn (niet Renault) garagehouder al meerdere keren gevraagd uit te zoeken wat het probleem zou kunnen zijn, en steeds nagevraagd of het niet de krukaslagers zijn. Het geluid van versleten krukaslagers is volgens de garagehouder anders en de motor zou het zeker geen dik jaar volhouden zonder merkbare klachten. Afgelopen keer heeft hij weer gezocht en hulp van anderen ingeroepen, daar kwam uit dat het een onderdeel was dat qua omschrijving overeenkomt met een nokkenasversteller. Maar als de 2.2 DCi die niet heeft....
Afbeelding
Ex: Laguna-2 GT Dynamique, 1.9 Dci (88KW) 2002, Laguna-2 GT Dynamique 1.9 Dci (88KW) 2001.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Nee, de 2.2dci heeft echt geen nokkenas verstelling :)
Je kunt bij montage van de distributieriem als de motor geblokkeerd staat wel de 3 boutjes van de nokkenas poulie los draaien zodat de riemspanning goed wordt verdeeld. Maar de timing veranderd hier niet door.
Wellicht heb je een probleem met verstuivers?
Toch een keer naar de dealer voor een goede diagnose?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut