Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Beste Willem, prachtig mooie uitleg! Die stator staat dus stil en zal de as in de automaat laten draaien en dan gaat het via de bak en de aandrijfassen naar de wielen. Dus: altijd slip. Dat snap ik.Maar.....als de lock-up "aan" is dan is er toch geen slip meer?
Ik bedoel het volgende.
Ik rijd de woonwijk uit. Natuurlijk veel slip want je rijdt steeds met een beetje gas geven en dan weer remmen, beetje gas geven.....wat gas terug en weer gas erop.
Dat duurt maar even en dan ben ik op de "grotere" weg. Ik voeg in en de motor moet er goed aan trekken! Ik schakel "handmatig" met de + en de - op de pook.
Ik ga van 3 naar 4 en het toerental (slecht afleesbaar op het dashboard trouwens...) "loeit" op tot 3000 toeren. Er is dan slip in de automaat. Maar ik neem een beetje gas terug als ik de 80 heb bereikt en ik merk dat het toerental pakweg een paar honderd zakt tot bijv. 2300. Dan zit m.i. de lock-up erop en alleen als je een helling hebt en meer gas moet gaan geven dan bestaat de kans dat de lock-up eraf schiet. Maar als ik dan bij het naderen van een heuvel al op scherp sta en de pook een tikje terug doe naar 3, zal dan (na even slip) de lock-up er niet weer opkomen?