automaat met ongeveer 4500 Kg treingewicht

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Gebruikersavatar

Topic author
Arjan de Boer
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 nov 2012 20:32
Actief als: particulier

Re: automaat met ongeveer 4500 Kg treingewicht

Bericht door Arjan de Boer »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Beste Willem, prachtig mooie uitleg! Die stator staat dus stil en zal de as in de automaat laten draaien en dan gaat het via de bak en de aandrijfassen naar de wielen. Dus: altijd slip. Dat snap ik.
Maar.....als de lock-up "aan" is dan is er toch geen slip meer?
Ik bedoel het volgende.
Ik rijd de woonwijk uit. Natuurlijk veel slip want je rijdt steeds met een beetje gas geven en dan weer remmen, beetje gas geven.....wat gas terug en weer gas erop.
Dat duurt maar even en dan ben ik op de "grotere" weg. Ik voeg in en de motor moet er goed aan trekken! Ik schakel "handmatig" met de + en de - op de pook.
Ik ga van 3 naar 4 en het toerental (slecht afleesbaar op het dashboard trouwens...) "loeit" op tot 3000 toeren. Er is dan slip in de automaat. Maar ik neem een beetje gas terug als ik de 80 heb bereikt en ik merk dat het toerental pakweg een paar honderd zakt tot bijv. 2300. Dan zit m.i. de lock-up erop en alleen als je een helling hebt en meer gas moet gaan geven dan bestaat de kans dat de lock-up eraf schiet. Maar als ik dan bij het naderen van een heuvel al op scherp sta en de pook een tikje terug doe naar 3, zal dan (na even slip) de lock-up er niet weer opkomen? :?:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 10
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: automaat met ongeveer 4500 Kg treingewicht

Bericht door WillemS »

Arjan, Er zijn meerdere koppelingen in de automaat, de lockup is er alleen voor de slip in de koppelomvormer te elimineren,. Zodra die in werking is is er geen slip meer in de koppelomvormer, maar de koppelingen die de planetaire tandwielstelsels aansturen zijn er ook nog, die regelen de verschillende versnellingen en dienen geleidelijk aan te grijpen om van de ene naar de andere versnelling (plan.stelsel) te gaan, die koppelingen krijgen het zwaar te verduren. In principe zijn alle versnellingen konstant draaiend en die koppelingen bepalen adh vd electronica+sensoren welke koppeling aangrijpt.
De overgang vd ene naar de andere (onder zware belasting van trekken), dat zijn de momenten dat er veel warmte wordt ontwikkeld. Die koppelingen zijn ongeveer zo groot als een groot conservenblik en de ringen hebben een loopvlak van zo'n 2cm breed. En die moeten dus het koppel vd motor aankunnen. Al met al, het is te doen maar je dient ten allen tijde heel goed bewust te zijn wat er gebeurt en extra alert te zijn op de belasting van het geheel. mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 3246
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Re: automaat met ongeveer 4500 Kg treingewicht

Bericht door Mathijs »

Arjan de Boer schreef:Ik weet naturlijk niet wat voor bak er in diverse SUV's zit....maar die worden ook met automaat geleverd.
Sterker nog, handgeschakelde vrachtwagens hebben ook een vloeistofkoppeling ondanks dat ze ook traditionele koppelingsplaten hebben. Anders zouden ze helemaal nooit van hun plaats komen en de chauffeur helemaal gek worden bij elk verkeerslicht om zijn koppeling maar goed genoeg te doseren om het hele spul op gang te brengen.

Automatische koppeling is niet per definitie zwak ofzo, het is maar voor welke toepassing ze gebouwd zijn.
Een SUV of een terreinwagen kijkt niet op een kilootje meer, terwijl de standaard wagen juist zo licht en brandstof-economisch mogelijk gemaakt wordt.
Jij hebt het over tunen tot 400Nm, die wagens beginnen ergens rond de 700Nm, daar is die bak op gebouwd. :wink:
(nu is er natuurlijk wel een verschil tussen een SUV en een terreinwagen, al krijgt alles tegenwoordig het label 'SUV' opgeplakt)
Arjan de Boer schreef: Ik schakel "handmatig" met de + en de - op de pook.
huh? Waarom dat dan?
Dat is voor aanhangers en/of in heuvel/berg gebied, maar bij normaal gebruik zit er werkelijk geen enkel voordeel aan. Niemand die zo snel kan schakelen als een automaat, en niemand die beter kan bepalen welk moment (mechanisch gezien) de juiste is dan de electronica in de automaat.
Nothing great was ever achieved by being realistic!

onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg


https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

plorie
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 173
Lid geworden op: 04 jul 2012 14:48
Actief als: particulier
Locatie: Papendrecht

Re: automaat met ongeveer 4500 Kg treingewicht

Bericht door plorie »

Dat laatste is niet helemaal waar. Ze worden vaak geprogrammeerd om zo zuinig mogelijk te rijden en zo weinig mogelijk te schakelen (met name 'terug'). Een automaat kan ook niet vooruit kijken in heuvelachtig terrein, al zijn daar ook ontwikkelingen om ook een gps-input aan de bakcomputer te geven zodat hij kan besluiten om nog even niet op te schakelen als er een heuvel aankomt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 6
Berichten: 3246
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Re: automaat met ongeveer 4500 Kg treingewicht

Bericht door Mathijs »

plorie schreef:... vaak geprogrammeerd om zo zuinig mogelijk te rijden en zo weinig mogelijk te schakelen...
Helemaal afhankelijk van welke auto je rijdt. Pak je een vlotte BMW M, dan hoef je nog niet eens in de sport stand te zetten om al vrij vlot mee te komen. Pak je een 'trage' X5 van dezelfde fabrikant, dan inderdaad zo zuinig mogelijk en pas 'presteren' wanneer in sportstand gezet.
plorie schreef:Een automaat kan ook niet vooruit kijken in heuvelachtig terrein,
Nee, dat bedoel ik ook met "...niemand die beter kan bepalen welk moment (mechanisch gezien)... " en met "...Dat is voor aanhangers en/of in heuvel/berg gebied, maar bij normaal gebruik..."
Overigens zal een automaat ook heuvel-op of heuvel-af schakelen op het moment dat het mechanisch/verbruiktechnisch het beste is, alleen is dat qua trekkracht of afremmen-op-motor dan weer wat minder, ergo de + en - functie.

Voor snelle inhaal acties heb je de (vaak dubbel uitgevoerde) kick-down.
'Helemaal intrappen' voor doortrekken en langer in versnelling blijven, of
'helemaal intrappen voorbij einde' dat die actief terugschakeld, al vind ik dat laatste altijd vrij onprettige lanceringen.
Één en ander zal vast ook nog per merk verschillen, rij zoveel verschillende merken door elkaar dat ik ook wel eens kwijt ben welke automaat nu precies hoe schakelt.
In de Golf bijvoorbeeld ontbreekt de sportstand knop, die schakel je in door het pedaal in één snelle beweging in te trappen naar onderen, svp niet verwarren met de kick-down, waarbij je hem als het ware door het metaal heen probeert te duwen.

Overigens is bij aanhangers het langer in de versnelling blijven hangen ook af te dwingen door hem in de sportstand te zetten, vermits die er op zit natuurlijk met een schakelaar. En anders wordt het een semi-handbak (of semi-automaat, zo als je wilt) door met + en - aan de gang te gaan. Alleen koop je daar geen automaat voor om dat continue te doen.
Nothing great was ever achieved by being realistic!

onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg


https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Arjan de Boer
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 nov 2012 20:32
Actief als: particulier

Re: automaat met ongeveer 4500 Kg treingewicht

Bericht door Arjan de Boer »

Daar koop je geen automaat voor......
Dat valt te bezien.
Ik zie de voordelen bij het wegrijden vanuit stilstand op een helling!

Ik zie ook de voordelen van comfortabelere schakelen dan met een handbak.
Tijdens de proefrit die ik gemaakt heb viel mij op hoe super zacht de automaat regaeert als je een tikje naar voren of naar achteren geeft aan de pook.

Als ik "solo" rijd dan zal ik dat niet doen want dan kun je net zo goed een handbak kopen, dat ben ik wel met je eens. Maar het gaat mij juist om het rijden met een caravan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht