1.5 DCI - 80 pk

Alles wat met de motor van de Kangoo te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

1.5 DCI - 80 pk

Bericht door BramvT »

Ik heb een Kangoo uit 2003 op het oog, met 146.000 km en het is een 1.5 DCI van 80 PK.
Heb er vanmiddag een lange proefrit mee gemaakt, ook op de snelweg...en mij viel op dat hij ondanks zijn nog geen 1500 CC best kan meekomen

Nu ben ik zo'n 20 jaar de PSA (Peugeot-Citroen) diesels gewend en weet nog weinig van de Renault dieselmotoren....zo hoorde ik van een kennis dat de fabrieks-turbo's nog weleens de geest willen geven ?

Tijdens stationair draaien luisterde ik eens onder de motorkap naar hem, hij draait mooi rustig...maakt een stuk minder diesellawaai als de PSA motoren (ook de HDI).

Dus mijn vraag is : wie kan mij meer vertellen over deze 1.5 diesels, danwel NL'se sites geven waar zij meer weten te vertellen over die motor, zijn er zaken die aandacht behoeven ?
In een andere draad hier, heb ik een paar dagen geleden al e.e.a. aan de orde gesteld, maar krijg daar weinig respons op. :?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

Opzich is de 1.5dci een zuinige fijne motor. Wel hebben ze last dat de krukaslagers defect kunnen raken, en een flinke tik in de motor veroorzaken. Maar dat is een scenario dat zich in principe bij elke motor kan voordoen.
Waar je bij de auto waar je intresse in hebt op moet letten is de onderhoudshistorie.
Vooral dat bij 120.000km de distributieriem+waterpomp vervangen zijn. De gloeispiralen houden het meestal ook geen 150.000km uit, dus kijk of dit in de historie terug te vinden is. Check even de dynamo poulie. Meestal is het een dempende poulie die wel eens wil inlopen en zo de dynamo om zeep helpen. Kijk verder of de motor geen vloeistoffen lekt, niet buitensporig rookt en alle basis dingetjes. Gezien de huidige km-stand vermoed ik dat de auto aan een beurt toe is.
Ook doe je er slim aan even met het kenteken bij de hand naar een Renault dealer te bellen en kijken of er in de garantie termijn gekke dingen vervangen zijn. Kunnen ze even voor je nakijken.
Succes,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Bericht door BramvT »

mechanic schreef:Opzich is de 1.5dci een zuinige fijne motor. Wel hebben ze last dat de krukaslagers defect kunnen raken, en een flinke tik in de motor veroorzaken. Maar dat is een scenario dat zich in principe bij elke motor kan voordoen.
Waar je bij de auto waar je intresse in hebt op moet letten is de onderhoudshistorie.
Vooral dat bij 120.000km de distributieriem+waterpomp vervangen zijn. De gloeispiralen houden het meestal ook geen 150.000km uit, dus kijk of dit in de historie terug te vinden is. Check even de dynamo poulie. Meestal is het een dempende poulie die wel eens wil inlopen en zo de dynamo om zeep helpen. Kijk verder of de motor geen vloeistoffen lekt, niet buitensporig rookt en alle basis dingetjes. Gezien de huidige km-stand vermoed ik dat de auto aan een beurt toe is.
Ook doe je er slim aan even met het kenteken bij de hand naar een Renault dealer te bellen en kijken of er in de garantie termijn gekke dingen vervangen zijn. Kunnen ze even voor je nakijken.
Succes,
Dank voor de tips.....ik weet waar hij vandaan komt (Renaultdealer), dus die ga ik zeker bellen.

Toch wel aardig wat aandachtpuntjes voor deze motor...vooral die krukaslagers doen de wenkbrauwen fronsen. :shock:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16032
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Bericht door mechanic »

Over de lagers zijn al meerdere draadjes hier, maargoed ze kunnen bij elke motor defect raken.
Bij dit type motor zijn er alleen wat meer gevallen bekend. Vroegtijdig vervangen is altijd mogelijk.
De genoemde punten zijn eigenlijk zaken die bij een normale beurt gewoon worden nagekeken. De dynamo poulie begon al bij de scenic I.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Bericht door BramvT »

mechanic schreef:Over de lagers zijn al meerdere draadjes hier, maargoed ze kunnen bij elke motor defect raken.
Bij dit type motor zijn er alleen wat meer gevallen bekend. Vroegtijdig vervangen is altijd mogelijk.
De genoemde punten zijn eigenlijk zaken die bij een normale beurt gewoon worden nagekeken. De dynamo poulie begon al bij de scenic I.
Dynamo en poulie zijn al vernieuwd, 3 jaar geleden...kwam ik vandaag achter, D riem is met spanrol ook bij 110.000 er nieuw opgekomen, dus dat scheelt al weer. :wink:

Dank overigens voor je technisch advies, ben daar erg blij mee. :Yes:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Weert1976
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 nov 2012 09:44
Actief als: particulier

Re: 1.5 DCI - 80 pk

Bericht door Weert1976 »

Hallo,

Ik ben van plan een kangoo 1.5 dci uit 2005, 96.000 km te kopen. Waar moet ik op letten? Denkend aan distributieriem vervangen enz. Ben benieuwd naar reacties!

Alvast bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3309
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: 1.5 DCI - 80 pk

Bericht door RichTrip »

Als de Kangoo volgens voorschrift is onderhouden is de distributieriem in 2010 vervangen. Iniden dit niet bekend is en ook niet te achterhalen, dan meteen na aankoop vervangen. Zelfde geldt voor onderhoud; niet bekend, gelijk beurt laten uitvoeren.
Normale termijn voor distributeiriem is 5 jaar of 120.000 km.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Weert1976
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 nov 2012 09:44
Actief als: particulier

Re: 1.5 DCI - 80 pk

Bericht door Weert1976 »

Dank voor de tip!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 384
Lid geworden op: 08 mei 2010 12:14
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: 1.5 DCI - 80 pk

Bericht door BramvT »

door BramvT » Do Mei 13, 2010 7:40 pm

Ik heb een Kangoo uit 2003 op het oog, met 146.000 km en het is een 1.5 DCI van 80 PK.

.....knip......
Uiteindelijk is dat 2 weken later mijn 1.9DTI geworden (met toen 173.000 km), die ik nu dus al ruim 2,5 jaar heb....en wil bij deze even melden dat ik heel blij ben met die DTI....heeft nu in die tijd 158.000 km gereden en is gewoon een prima blok, geen rare zaken aan de hand gehad, op tijd nieuwe olie en filters.....had wel 2,5 jaar lang een startprobleem bij hogere temperaturen, maar dat lijkt nu met het vernieuwen van een sensor verholpen te zijn. (even afwachten tot het weer warmer gaat worden)

Km.st is dus nu 331.000, als ik zo doorga hoop ik over 2,5 jaar de 5 ton te halen. :pray:

De diverse tips van zowel hier als een bevriende Renaultmonteur (over dat 1.9DTI blok) bleken dus te kloppen.....dit soort geluiden mogen ook weleens kenbaar worden gemaakt. :thumb:
Kangoo 1.2 - 16V bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, sinds 2010 Kangoo DCI-82 pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in