Vreemd geluid uit de motor ruimte.

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
jeroentune
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 mar 2010 16:14
Actief als: particulier
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Vreemd geluid uit de motor ruimte.

Bericht door jeroentune »

Megane II 2.0l 16V 2004 de luxe privilege

Goeden avond allemaal, Ik heb na het wisselen van de winterbanden gestuit op een bijgeluid uit de motor ruimte. de kans bestaat heel goed dat het geluid al eerder aanwezig was maar dat ik het door de stille winterbanden het nu sneller waarneem.
Het gaat om het volgende.

Ik hoor een rauw motor geluid tussen de 2000 en 3000 toeren. een stationair draaiende motor draait keurig stil . zodra ik langzaam accelereer dan hoor ik vanaf een 2200 toeren een "aanlopend" geluid van een draaiend onderdeel. dit komt omdat er een cyclus zit in het geluid .. vanaf 2200 toeren is het goed te horen het klint als whoow ,whoow, whoow,. bij 2700 toeren komt het geluid weer terug in de zelfde toon maar nu natuurlijk iets sneller.
Dit geluid heeft als bij effect dat zodra ik het gas los laat om te schakelen naar ene hogere versnelling , een diepe whoooh klink .. de afval naar een lager toerental.. Dit geluid hoor ik ook als ik in zijn vrij de motor naar 3000 toeren laat klimmen en dan weer loslaat .. ook dan zucht de motor diep.
Als ik een tijdje rij en de auto laat uitrijden in zn vrij of met ingedrukte koppeling is de motor en auto muis stil. nergens geluid,.

vanavond deed ik de test .. 2200 toeren in zn 2 .. daar was het whoow whoow whoow geluid .. en toen 2200 toeren in zn 3 nu het zelfde whooh whooh geluid maar nu sneller achter elkaar ..

ik doe vrijblijvend wat conclusie trekken :

1) wielen of wiel lagers. kan niet. in zn vrij rolt hij prima en geen geluid.
2) aandrijfriem / rollers / dynamo .. lijkt me niet omdat dan het geluid in cycles het zelfde moet zijn in zn 2 en zn 3 .

ik zou gokken op een andrijf as omdat deze onder lading van de motor wel rauw klinkt maar zonder lading stil is en bovendien onder lading van de motor een hogere cuclus draait .

en dan heb ik nog het idee dat het wellicht iets met het uitlaat systeem kan zijn omdat ie dat whooh geluid ook wel eens daarvandaan kan komen. schuurtje in het spruitstuk ? maar war komt dan dat soort aanloop geluid vandaan ?

ik heb het idee dat het de laastse 2 weken wat luider is geworden. daarnaast lijkt het wellicht harder omdat ik nu mijn volle muziek nu niet draai en aandachtig luister naar wat ik hoor uit de motor ruimte. Ik heb een renault monteur een rondje laten rijden en die kon het wel warnemen maar wist niet wat het was ..nu is het geluid weer luider , wellicht dat ik nog eens langs moet.

Ik hoop dat jullie ideeen hebben !

Jeroen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Vreemd geluid uit de motor ruimte.

Bericht door WillemS »

Het zou kunnen dat het uit de buurt komt van de multiriem, een loop of spanrol, dynamo vrijloop poelie of als je nog stuurbekrachtiging hebt met een mechanische pomp, van de pomp of airco poelie.
SUC6 mvg WillemS.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3308
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Vreemd geluid uit de motor ruimte.

Bericht door RichTrip »

Misschien kun je eens proberen om tijdens de aanwezigheid van het geluid de airco eens uit te schakelen. Houdt het geluid dan op, dan is de aircopomp de oorzaak.

Verder een link naar het volgende topic, maar puur omdat je in de "risicogroep" zit voor dit probleem. De symptomen die je noemt wijzen er niet echt naar, maar misschien dan maar alleen om het in ieder geval uit te sluiten.

viewtopic.php?f=200&t=6640&p=32583#p32583
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Vreemd geluid uit de motor ruimte.

Bericht door WillemS »

Ja, daar had ik nog niet aan gedacht, maar als deze wagen de modificatie heeft kan de dealer dat zien aan de hand van een aantekening op een sticker in de motorruimte.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3308
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Vreemd geluid uit de motor ruimte.

Bericht door RichTrip »

Je kunt het heel eenvoudig checken door te kijken of de slang boven op het motorblok ligt. Dus net rechts naast de kap over de motor.

Zie de onderstaande foto. Is de slang aanwezig, dan is de modificatie niet uitgevoerd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jeroentune
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 mar 2010 16:14
Actief als: particulier
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: Vreemd geluid uit de motor ruimte.

Bericht door jeroentune »

Heren bedankt voor het meedenken ..

Ik heb de monteur tijdens de testrit ook gewezen op de modificatie .. in eerste instantie wist hij niet goed dat er een modificatie was. maar toen in hem wees op het onderdeel toen begreep hij het . Mijn auto is NIET gemodificeerd maar de kenmerken zijn duidelijk anders. omdat ik het in een regelmaat van aanlopen terug hoor weet ik eigenlijk zeker dat het gaat om een draaiend onderdeel .. idd een spanrol of zoiets.. het lijkt wel of een lager versleten is en een soort vliegwiel waggelt op zn as.. maar wat veroorzaakt dan dat holle " sport uitlaat " brommetje zodra ik overschakel ..?
Qua prestatie doet de auto het prima ! nergens last van , temp goed enz ...

iemand ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Vreemd geluid uit de motor ruimte.

Bericht door WillemS »

Ja, hier ben ik dan weer. Deze wagen heeft ws. een krukas poelie met een rubber demper erin, deze gaa nogal eens kapot.
Met een spiegeltje kan je ws het rubber wel zien. Als dit er uitedroogd uitziet, zet dan met een krijtje een streep over de beide delen, laat vervolgens de motor lopen en geef een paar keer flink gas tot je het geluid hebt waargenomen. Motor uit en kijk of de streep nog in lijn is, zo niet dan een nieuwe poelie(wel prijzig).
mvg WillemS
p.s. en laat dan ook alsnog de modificatie uitvoeren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jeroentune
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 mar 2010 16:14
Actief als: particulier
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: Vreemd geluid uit de motor ruimte.

Bericht door jeroentune »

beste Willem , bedankt voor je reactie ..

Net op de weg naar huis heb ik nog eens het een en ander geprobeerd.

Feiten : de motor gromt of klinkt wat rauw en bij het schakelen klink een soort sport uitlaat geluid .
: er klinkt een soort aanloop geluid van een draaiend onderdeel bij 2200 en 2700 toeren terwijl de auto rijd .
: Dit geluid is het beste hoorbaar in zn 2 d en3 de versnelling.
: het aanloop geluid is weg indien ik de koppeling intrap en de auto rijd.
: het geluid is NIET aanwezig als de auto stilstaat in zn vrij. toerental op 2200 en 2700 geprobeerd , geen aanloop geluid.
: het geluid is Niet aanwezig als de auto stilstaat in versnelling met ingetrapte koppeling. geen aanloop geluid.
: het aanloop geluid is er ook niet met een koude auto , pas na een goed warme auto komt het aanloop geluid.

Helpt dit ?

Jeroen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jeroentune
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 mar 2010 16:14
Actief als: particulier
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: Vreemd geluid uit de motor ruimte.

Bericht door jeroentune »

Zaterdag middag nog even onder de auto gelegen en met een zaklamp gekeken naar alle draaiende onderdelen.. Ook even een oud monteur er bij gehaald die naar de multi en distributie riem gekeken en geluisterd heeft . Geen afwijkingen gevonden.
met een koude motor komt de klacht dus helemaal niet naar voren , de motor draait als een zonnetje , ook de motor steunen zijn prima bevonden. Vanmorgen naar mijn werk hoor ik toch weer dat eerder beschreven geluid .. ik weet niet zo goed wat ik er nu mee moet. :? voorlopig maar rijden .. de temp en eigenschappen zijn verder prima..

Zaterdag ook de zijstrips gedemonteerd en geschuurd. daarna gespoten . zondag middag weer terug gemonteerd. erg fraai geworden.

Jeroen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jeroentune
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 mar 2010 16:14
Actief als: particulier
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: Vreemd geluid uit de motor ruimte.

Bericht door jeroentune »

vandaag wederom bij de dealer geweest en de auto heeft heel even op de brug gestaan en even een vluchtige aandrijflijn inspectie gedaan .. de technicus vermoet dat er een lager van de rechter aandrijfas vervangen moet worden. dit gaan we maar eens doen en kijken hoe het dan verder gaat ..

Het brommende geluid in de motor blijft en daar wordt dan ook nog iets verder naar gezocht ..

wordt vervolgd.

Jeroen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jeroentune
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 mar 2010 16:14
Actief als: particulier
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: Vreemd geluid uit de motor ruimte.

Bericht door jeroentune »

Update ..
Gisteren is de auto naar de garage gebracht voor de reparatie van het lager .. ook hebben de monteurs geluisterd met een stethoscoope en bevestigd dat het steunlager defect was .. dus auto op de brug en uit elkaar en nieuw steun lager gemonteerd.. 147 euro verder .. en ..... dat was het dus niet .. aanloop geluid zit er nog steeds in .. nu kan het alleen nog in de gehele rechter aandrijf as zitten .. vervanen kost 400 euro. en als het daar dan ook niet in zit ? vroeg ik laconiek , ja dan moeten we verder zoeken .. maar dan blijft de as zitten en ben ik 400 euro armer terwijl de "oude " aandrijfas waarschijnlijk nog goed is .. Sorry Heren van Renault maar dat slaat natuurlijk helemaal nergens op .. dus ik laat het aanlopen maar ... 147 euro vind ik wel genoeg weggegooid geld..

Ook hebben de heren nog gekeken en geluisterd naar het motor geluid.. allen bevestigen ze dat er een ruis / slijp of aanloop geluid te horen is maar niemand kan een vinger leggen op de pijn. alle aandrukrollen en geleiders zijn gecontroleerd evenals de krukaspoulie en de complete distibutie riem. daar zit het niet in .. ook de versnellingsbak olie is vervangen (bij het plaatsen van de aandrijfas schijnt dat nodig te zijn. ) ook daar geen bijzonderheden.
Een hoofd monteur heeft ook de motorsteunen bekeken en die vond dat er 1 wel nodig vervangen moest worden. deze schijnen gevuld te zijn met olie en dat is bij deze niet meer het geval. kosten 350 euro om te vervangen ..Volgens de monteur zou dit ook het bijgeluid van de motor kunnen veroorzaken.

We wachten nog even af .. maar eens overdenken ..

Ook hebben ze de cruisecontrol nagemeten en daar bleek dat er een kabelbreuk moet zijn. er schijnt een mogelijkheid te zijn om een bypass te maken maar daar moet ik nog induiken ..



Jeroen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zuinigrijder
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 506
Lid geworden op: 20 apr 2012 19:27
Actief als: particulier

Re: Vreemd geluid uit de motor ruimte.

Bericht door zuinigrijder »

Is dit probleem ondertussen opgelost geraakt ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



storm1972
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2015 07:03
Actief als: particulier

Re: Vreemd geluid uit de motor ruimte.

Bericht door storm1972 »

Krijg je de sierstrip er makkelijk af....
Grand Scenic 2012 Dci :D
Espace 2017 Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16052
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Vreemd geluid uit de motor ruimte.

Bericht door mechanic »

Die motorsteun kost op internet 7tientjes oid. Zit er met een half uurtje zeker op.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Acardipane2017
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2015 12:11
Actief als: particulier

Re: Vreemd geluid uit de motor ruimte.

Bericht door Acardipane2017 »

Hallo

Ik heb precies hetzelfde geluid na het wisselen van de winterbanden ook aan raar geluid bij 2de en 3de versnelling !! Wauw wauw wauw zo op en af gaat dat geluid ( motor geluid !!). Lees tekst van Jeroen --> is precies mijn probleem maar wat is de oplossing ervoor ??!
Megane II 2.0l 16V 2004 megane scenic heb ik dan inplaats van een gewone megane

Goeden avond allemaal, Ik heb na het wisselen van de winterbanden gestuit op een bijgeluid uit de motor ruimte. de kans bestaat heel goed dat het geluid al eerder aanwezig was maar dat ik het door de stille winterbanden het nu sneller waarneem.
Het gaat om het volgende.

Ik hoor een rauw motor geluid tussen de 2000 en 3000 toeren. een stationair draaiende motor draait keurig stil . zodra ik langzaam accelereer dan hoor ik vanaf een 2200 toeren een "aanlopend" geluid van een draaiend onderdeel. dit komt omdat er een cyclus zit in het geluid .. vanaf 2200 toeren is het goed te horen het klint als whoow ,whoow, whoow,. bij 2700 toeren komt het geluid weer terug in de zelfde toon maar nu natuurlijk iets sneller.
Dit geluid heeft als bij effect dat zodra ik het gas los laat om te schakelen naar ene hogere versnelling , een diepe whoooh klink .. de afval naar een lager toerental.. Dit geluid hoor ik ook als ik in zijn vrij de motor naar 3000 toeren laat klimmen en dan weer loslaat .. ook dan zucht de motor diep.
Als ik een tijdje rij en de auto laat uitrijden in zn vrij of met ingedrukte koppeling is de motor en auto muis stil. nergens geluid,.

vanavond deed ik de test .. 2200 toeren in zn 2 .. daar was het whoow whoow whoow geluid .. en toen 2200 toeren in zn 3 nu het zelfde whooh whooh geluid maar nu sneller achter elkaar ..

ik doe vrijblijvend wat conclusie trekken :

1) wielen of wiel lagers. kan niet. in zn vrij rolt hij prima en geen geluid.
2) aandrijfriem / rollers / dynamo .. lijkt me niet omdat dan het geluid in cycles het zelfde moet zijn in zn 2 en zn 3 .

ik zou gokken op een andrijf as omdat deze onder lading van de motor wel rauw klinkt maar zonder lading stil is en bovendien onder lading van de motor een hogere cuclus draait .

en dan heb ik nog het idee dat het wellicht iets met het uitlaat systeem kan zijn omdat ie dat whooh geluid ook wel eens daarvandaan kan komen. schuurtje in het spruitstuk ? maar war komt dan dat soort aanloop geluid vandaan ?

ik heb het idee dat het de laastse 2 weken wat luider is geworden. daarnaast lijkt het wellicht harder omdat ik nu mijn volle muziek nu niet draai en aandachtig luister naar wat ik hoor uit de motor ruimte. Ik heb een renault monteur een rondje laten rijden en die kon het wel warnemen maar wist niet wat het was ..nu is het geluid weer luider , wellicht dat ik nog eens langs moet.

Ik hoop dat jullie ideeen hebben !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht