15 dci '03 ;alt + batt stuk
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 6
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 11:20
- Actief als: particulier
15 dci '03 ;alt + batt stuk
In panne staan ben ik gaan zien.Startte niet.Na een poosje ging het wel en de motor sloeg aan.Rood batt-lampje bleef branden.Even verder viel de wagen stil.
Ik heb die batt uit zijn auto gaan halen om op te laden..In zijn auto gaf die maar 9,55 V aan.Thuis gemeten 11,5 v. Batt neemt geen stroom aan van lader.
Waarom alternator samen met batt stuk gaat lijkt me raar.Een cel defect,denk ik wel.Een defecte batt doet een alternator sneuvelen?
Hij heeft een jaar garantie maar die man wimpelt hem steeds weg.Toch wat kosten denk ik.
Ik heb die batt uit zijn auto gaan halen om op te laden..In zijn auto gaf die maar 9,55 V aan.Thuis gemeten 11,5 v. Batt neemt geen stroom aan van lader.
Waarom alternator samen met batt stuk gaat lijkt me raar.Een cel defect,denk ik wel.Een defecte batt doet een alternator sneuvelen?
Hij heeft een jaar garantie maar die man wimpelt hem steeds weg.Toch wat kosten denk ik.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 08 mei 2025 08:31
Re: 15 dci '03 ;alt + batt stuk
Meestal gaat een accu defect door een defecte dynamo. Te weinig lading naar je accu toe kan deze defect door gaan.
Hide post links |
-
Topic author - lid
Deze morgen zat er toch 12,81 v op de batt.De auto is hier geraakt met batt lampje aan.De elektroruit naar beneden en hij viel stil(geluk).
Dus morgen de generator eruit en evtl de kooltjes nazien of binnenbrengen.De batt zie ik even na met refractometer voor een defecte cel.Een pas geladen batt zou toch meer volt moeten geven.
Massakabel chassis-motor ga ik desnoods ook vervangen + de batt-klemmen.
Ik had al eens gehoord dat er bij nwe auto's de stroom en de volt geregeld wordt door ecu en dat er generators zijn met een diodedraad.Pff.
Dus morgen de generator eruit en evtl de kooltjes nazien of binnenbrengen.De batt zie ik even na met refractometer voor een defecte cel.Een pas geladen batt zou toch meer volt moeten geven.
Massakabel chassis-motor ga ik desnoods ook vervangen + de batt-klemmen.
Ik had al eens gehoord dat er bij nwe auto's de stroom en de volt geregeld wordt door ecu en dat er generators zijn met een diodedraad.Pff.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Als op enig moment het voltage onder de 9 volt geraakt valt de ECU uit, en dus de motor stil.
Een slecht ladende dynamo kan een accu niet goed opladen,
dit in combinatie met vorst (capaciteit neemt met wel 50% af),zal de accu kunnen doen bevriezen, ja echt het is zo gebeurt, vervolgens zal er een cel defekt geraakt zijn. Die 12,81v is onbelast, zodra je een gebruiker inschakelt valt het voltage onder de 9volt, accu is dus op.
Dus 1).dynamo revisie, 2). goede(nieuwe) accu, 3). zaakje goed geladen houden met deze koude.
SUC6 mvg WillemS
Een slecht ladende dynamo kan een accu niet goed opladen,
dit in combinatie met vorst (capaciteit neemt met wel 50% af),zal de accu kunnen doen bevriezen, ja echt het is zo gebeurt, vervolgens zal er een cel defekt geraakt zijn. Die 12,81v is onbelast, zodra je een gebruiker inschakelt valt het voltage onder de 9volt, accu is dus op.
Dus 1).dynamo revisie, 2). goede(nieuwe) accu, 3). zaakje goed geladen houden met deze koude.
SUC6 mvg WillemS
Hide post links |
-
Topic author - lid
5 voor 1 stond ik aan de toonbank.Poelie van de nwe alt heeft een bredere.Die verkopers doen geen moeite om met de luchttol even de poelie te wisselen,deur dicht en wegwezen(amper 2 min werk).
Die alt geeft zo'n ca 130 A.Het uithalen is ook niet gemakkelijk,motor omhoog enzo.Met die automatische spanrol heb ik nog wat last. Moet ge die opspannen en vergrendelen ?
Die alt geeft zo'n ca 130 A.Het uithalen is ook niet gemakkelijk,motor omhoog enzo.Met die automatische spanrol heb ik nog wat last. Moet ge die opspannen en vergrendelen ?
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
130A is ok voor een diesel met airco.
Nee die spanrol kun je niet vergrendelen als deze ontspannen is. Makkelijkst is om de riem als laatste over de dynamo te leggen terwijl je met de sleutel de spanrol weer op spant.
Nee die spanrol kun je niet vergrendelen als deze ontspannen is. Makkelijkst is om de riem als laatste over de dynamo te leggen terwijl je met de sleutel de spanrol weer op spant.
Hide post links |
-
Topic author - lid
De cellen blijken goed,120-122 .De spanrol ga ik toch vernieuwen samen met de riem,looprol geeft geluid.
Spijtig dat de krukaspoelie maar 5 V 's heeft,airco en rol kunnen 6 V's aan.
Massaverbindingen heb ik heraangelegd.Bout brak af.
Al goed dat onderdelen verkrijgen tegenwoordig vlugger gaat.Voor 10 hr bestellen,ca 13 hr heb je die.
Spijtig dat de krukaspoelie maar 5 V 's heeft,airco en rol kunnen 6 V's aan.
Massaverbindingen heb ik heraangelegd.Bout brak af.
Al goed dat onderdelen verkrijgen tegenwoordig vlugger gaat.Voor 10 hr bestellen,ca 13 hr heb je die.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Zorg dat je riem aan de buitenkant ligt, je hebt zoals je zegt een baan over op sommige onderdelen. Dit is normaal!
Hide post links |
-
Topic author - lid
Ik denk dat je de banen dicht bij de motor bedoelt,dan is de riem uitgelijnd.Na wat gesukkel met de spanner heb ik bovenste bout alt verwijderd en alt gekanteld. Riempje erop,terug op zijn plaats scharnieren en bout plaatsen.De spanner met de sleutel opspannen helpt dan wat.
Auto rijdt nu weer rond.Wat me verwonderd;een vrijloop-poelie,17 V geeft die alt.
Auto rijdt nu weer rond.Wat me verwonderd;een vrijloop-poelie,17 V geeft die alt.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
De riem ligt recht als je deze monteert op de buitenste banen, dus niet bij de motor maar aan de kant van het wiel.
Het is even gehannes, maar de riem monteren kan prima dmv de spanrol te ontspannen.
Een dynamo die 17v geeft is niet in orde
Het is even gehannes, maar de riem monteren kan prima dmv de spanrol te ontspannen.
Een dynamo die 17v geeft is niet in orde

Hide post links |
-
Topic author - lid
Ik heb toch goed gekeken welk groeven er blinken.Nu begin ik al zelf te twijfelen. Zo een nwe riem heeft platte toppen,de oude had scherpe toppen.
Omdat mijn multimeter een melding geeft van platte batt kan de meting niet juist zijn.Iets van een revisiebedrijf zal wel gecheckt zijn.
Omdat mijn multimeter een melding geeft van platte batt kan de meting niet juist zijn.Iets van een revisiebedrijf zal wel gecheckt zijn.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-