Stroom nodig dimmende binnenspiegel

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Robtser76
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 jan 2013 21:13
Actief als: particulier
Locatie: Hoensbroek

Stroom nodig dimmende binnenspiegel

Bericht door Robtser76 »

Even een vraagje voor de hobbyisten onder ons. Ik heb een Grand Scenic uit 2006, voorzien van regen/licht sensor en (helaas) een standaard binnenspiegel. Op mijn voorgaande voitures heb ik kennis gemaakt met de zelfdimmende binnenspiegels en derhalve ter goeder trouw ook een besteld voor de GS.

Nu heb ik me laten wijs maken dat wanneer er een sensor in zit, er ook mogelijk de bekabeling ligt voor de spiegel. Bij het enthousiast willen vervangen van de spiegel ben ik tot de conclusie gekomen dat deze er helaas toch echt niet ligt. Enkel die voor de regen sensor en (naar wat ik vermoed) de licht sensor welke in het achterste kapje gemonteerd zit.

De spiegel heeft enkel 12V nodig. Hoe krijg ik simpel en goed de 12V naar de spiegel? De spiegel welke ik ontvangen heb is nog voorzien van de contra stekker, alwaar nog een stukje van de originele bandkabel aan zit. Is er iemand die kan helpen met het vinden van de juiste spanningsbron? :think:
2006 Grand Scenic 1.5 dCi Expression Comfort Tech Road
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Corduwener
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 feb 2012 12:39
Actief als: particulier
Locatie: Enschede

Re: Stroom nodig dimmende binnenspiegel

Bericht door Corduwener »

Ik rij zelf Espace, maar ik denk dat het bij de Scénic niet erg anders is. Waarschijnlijk zit je interieurverlichting in de buurt van je binnenspiegel en je binnenspeel zit vast aan een soort console waar je licht- en regensensoren in weggebouwd zijn. Is het niet mogelijk om 12 volt vanaf je binnenverlichting, via die console naar je binnenspeel te leiden?
Nu: Renault Espace IV 2.0 16v Expression
Eerder: Renault 21 Nevada Renault Laguna Renault Espace III Initiale 2.0 16v Renault Espace IV Initiale 2.0T
Vroeger: Renault 16 TX Renault Estafette Renault 4

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Robtser76
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 jan 2013 21:13
Actief als: particulier
Locatie: Hoensbroek

Re: Stroom nodig dimmende binnenspiegel

Bericht door Robtser76 »

Zo was het in elk geval wel in de C5 geregeld, daar zat ook een aansluiting voor de spiegel. Ik kan het in elk geval eens proberen inderdaad.
2006 Grand Scenic 1.5 dCi Expression Comfort Tech Road
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Corduwener
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 feb 2012 12:39
Actief als: particulier
Locatie: Enschede

Re: Stroom nodig dimmende binnenspiegel

Bericht door Corduwener »

Als je wilt, laat even weten of het lukt. Anderen hebben er dan misschien ook nog iets aan.
Nu: Renault Espace IV 2.0 16v Expression
Eerder: Renault 21 Nevada Renault Laguna Renault Espace III Initiale 2.0 16v Renault Espace IV Initiale 2.0T
Vroeger: Renault 16 TX Renault Estafette Renault 4

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Robtser76
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 jan 2013 21:13
Actief als: particulier
Locatie: Hoensbroek

Re: Stroom nodig dimmende binnenspiegel

Bericht door Robtser76 »

Zal ik zeker doen, maar heb de tijd nog niet gehad/genomen. Als het vandaag droog genoeg blijft, dan zal dat misschien lukken. Ben vanuit het andere forum gewend om veel foto's te maken bij dit soort 'hobby' projecten :thumb:

Moet zeggen dat ik dat hier een beetje mis. Maar komt goed. Ik ga ook nog een middenconsole inbouwen. En ik hoop oprecht dat hier wél de voorbereiding van de stekker al getroffen is :pray:
2006 Grand Scenic 1.5 dCi Expression Comfort Tech Road
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3879
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: Stroom nodig dimmende binnenspiegel

Bericht door Renier »

Foto's had ik niet nodig, was bij mijn Laguna II een kwestie vd stekkers aansluiten en automatisch dimmen maar :mrgreen:

Ben benieuwd naar je vorderingen :thumb:
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Robtser76
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 jan 2013 21:13
Actief als: particulier
Locatie: Hoensbroek

Re: Stroom nodig dimmende binnenspiegel

Bericht door Robtser76 »

Dat is nu net het probleem, de stekker zit er niet :(

Blijft gelukkig redelijk droog hier in het zuiden en de temperatuur is ook wel aardig te doen. Zal vanmiddag eens een eerste poging wagen de spullen los te halen bij de verlichting.
2006 Grand Scenic 1.5 dCi Expression Comfort Tech Road
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Corduwener
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 feb 2012 12:39
Actief als: particulier
Locatie: Enschede

Re: Stroom nodig dimmende binnenspiegel

Bericht door Corduwener »

Als je dat toch gaat doen, maak dan gelijk wat foto's :)
Nu: Renault Espace IV 2.0 16v Expression
Eerder: Renault 21 Nevada Renault Laguna Renault Espace III Initiale 2.0 16v Renault Espace IV Initiale 2.0T
Vroeger: Renault 16 TX Renault Estafette Renault 4

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Robtser76
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 jan 2013 21:13
Actief als: particulier
Locatie: Hoensbroek

Re: Stroom nodig dimmende binnenspiegel

Bericht door Robtser76 »

Ik heb gekeken naar de mogelijkheid, maar bij de GS is het toch lastiger als ik dacht. Bij het helemaal loshalen van de verlichting, kwam ik enkel een wirwar aan geleiders tegen om de stroom te verdelen tussen de lampjes. Daarnaast heeft de GS een extra spiegeltje achter de verlichting, welke de eerste blokkade oplevert om 'simpel' een paar draadjes door te voeren. De afstand van verlichting tot aan de spiegel is ook snel een 20-25cm.

Ik wil best wel knutselen en een beetje werk doen, maar hier moet ik toch te veel voor loshalen, demonteren en of beschadigen. Daarnaast lijkt het me niet eenvoudig om de kabels te monteren, anders als solderen. Blijkbaar wordt in de hedendaagse Renaults alles met een vreemd soort bandkabel aangelegd, waar ik ook nog nooit mee gewerkt heb.

Ik vrees dat ik toch ga af zien van de optie voor een dimmende binnenspiegel. Wel heb ik al een alternatief idee op het oog dat ook werkt. Mocht iemand nog interesse hebben, dan wil ik graag mijn spiegel aanbieden die ik over heb voor een leuk prijsje.
2006 Grand Scenic 1.5 dCi Expression Comfort Tech Road
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 3879
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: Stroom nodig dimmende binnenspiegel

Bericht door Renier »

Maar kan je dan niet elders 12V vandaan halen? Want meer heb je echt niet nodig voor de spiegel.. :think:
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jarno_
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2013 15:42
Actief als: particulier

Re: Stroom nodig dimmende binnenspiegel

Bericht door jarno_ »

Ja, ik ben ook erg benieuwd wat er wel of niet mogelijk was. Ik sta namelijk op het punt hetzelfde te doen. Heb via Marktplaats een spiegel gekocht en wil die 'gewoon' via 12V aansluiten. Weet alleen helaas nog niet of de beige of de zwarte draad plus is.

Ik had bedacht om eerst een tijdelijke aansluiting te maken naar de sigarettenaansluiting. Gewoon om te zien of het werkt. Zo ja, dan kan ik altijd de dealer nog vragen de 12V boom te trekken. Ik heb me al eens laten vertellen dat die er niet ligt in mijn Megane.

En aangezien er een tekort aan foto's is, hier alvast de spiegel die ik nu heb gekocht
Afbeelding Effe klikken voor een grotere variant.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht