1993:
Benzine:
Beste Forum Leden, Renault rijders en een ieder die dit lees.
Mijn Twingo uit 1993 is onlangs APK gekeurd. Een van de "afkeurpunten" was dat de lambdasonde een te hoge waarde aangaf, 1,22. Echter was de CO2 uitstoot wel goed. Op het keurrapport staat "D16 1 x CO-uitstoot/lambda wijkt af bij verhoogd toerental 5.2.11".
Nu vroeg ik aan de monteur wat het kon zijn en hoeveel dat ging kosten. Lambdasonde was rond de 150 maar het kon van alles zijn..... Nu vind ik al nieuwe lambdasondes van rond de 70 euro op internet, maar ik wil nog steeds verkomen dat ik een nieuwe sonde koop/plaats en het probeem nog niet opgelost is.
Ik heb vernomen dat het systeem de brandstof/luchtverhouding regelt a.d.h.v. de lambdasonde-waarde, als ik dan even logisch redeneer heb ik wat vragen:
- staat de CO2 uitstoot los van de sodne-waarde / brandstof/lcuht mengverhouding?
- als de sonde een afwijkende waarde af geeft, is de mengverhouding dan ook meteen afwijkend?
- kan het zijn dat de carbarateur niet goed werkt/mengt, waardoor de "afwijkende" waarde van de sonde wel degelijk goed is, en dat het systeem het zelf niet goed geregeld krijgt?
Hoop snel iets te horen van jullie, ben erg benieuwd. Dit wagentje is misschien 19 jaar oud, maar heeft net 89.000 op de teller, en start na 19 jaar nog steeds zonder enig probleem

Gegroet
Benjamin