Toeval of groter probleem???
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 05 dec 2011
- Laatste bezoek: 13 aug 2013 21:13
- Actief als: particulier
- Locatie: Rijssen
Toeval of groter probleem???
Model/uitvoering :Scenic Type I phase II _
Bouwjaar : 2003_
Brandstof : lpg G3_
Is het toeval of is er een ander probleem aan de hand???
In December liep de wagen op 3 cylinders, heb toen de laptop aan de auto gehangen en de foutcode uitgelezen.
Hieruit kwam dat de penbobine van cylinder 1 defect was, voor de zekerheid gewisseld met bobine 2 om te kijken of de cylinder misfire mee verhuisde van cylinder 1 naar cylinder 2 en dit gebeurde. Ik heb toen de bobine van cylinder 2 in cylinder 1 laten zitten maar nu is WEER de bobine van cylinder 1 kapot.
Is dit toeval omdat de oude bobine overgezet is, of is er aarschijnlijk toch iets ernstigers aan de hand??
Hopelijk kunnen jullie een beetje helpen.
Groeten Memphis
Bouwjaar : 2003_
Brandstof : lpg G3_
Is het toeval of is er een ander probleem aan de hand???
In December liep de wagen op 3 cylinders, heb toen de laptop aan de auto gehangen en de foutcode uitgelezen.
Hieruit kwam dat de penbobine van cylinder 1 defect was, voor de zekerheid gewisseld met bobine 2 om te kijken of de cylinder misfire mee verhuisde van cylinder 1 naar cylinder 2 en dit gebeurde. Ik heb toen de bobine van cylinder 2 in cylinder 1 laten zitten maar nu is WEER de bobine van cylinder 1 kapot.
Is dit toeval omdat de oude bobine overgezet is, of is er aarschijnlijk toch iets ernstigers aan de hand??
Hopelijk kunnen jullie een beetje helpen.
Groeten Memphis
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Toeval of groter probleem???
Die penbobine's zijn een slijtage onderdeel, ze gaan allemaal defekt raken. Lekt de bougie van cilinder 1 niet een klein beetje waardoor het daarbinnen veel te heet wordt?
Gebruik bij de montage ook het fluorvet dat is voorgeschreven!!
mvg WillemS
Gebruik bij de montage ook het fluorvet dat is voorgeschreven!!
mvg WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 05 dec 2011
- Laatste bezoek: 13 aug 2013 21:13
- Actief als: particulier
- Locatie: Rijssen
Re: Toeval of groter probleem???
Zo ziet de bobine eruit die uit cylinder 1 is gekomen.


Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 11 dec 2009
- Laatste bezoek: 22 apr 2025 18:19
- Actief als: particulier
- Locatie: Overijssel
Re: Toeval of groter probleem???
Dat is niet zoals het hoort. Het lijkt wel of de bruine aanslag afkomstig is van (koel)water. In ieder geval heeft de afdichting niet gewerkt of was het afwezig.
Zie ook de opmerking van WillemS. Als je een nieuwe bobine er zo weer in zet, dan ben je vlug weer aan de beurt.
Zie ook de opmerking van WillemS. Als je een nieuwe bobine er zo weer in zet, dan ben je vlug weer aan de beurt.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Toeval of groter probleem???
Het lijkt wel of er water bij is gekomen, of is het olie aan de tip van de bobine?
Bij Renault zit cilinder no.1 aan de kant van het vliegwiel!
Ik vermoed dat het gaat om de cilinder aan de kant van de distribtie dus no.4 .
Kijk of daar ergens van boven vocht of olie kan komen. Op de plek waar de bougie zit moet het kurkdroog en schoon zijn, de minste verontreiniging kan al voor een defekt zorgen. De bougie dient met 25Nm. vast gezet te worden. En op de tip dient een beetje fluorvet gesmeerd te worden. mvg WillemS
Rich Trip ons bericht kruist elkaar, maar koelvloeistof geeft een groenwitte aanslag.
Bij Renault zit cilinder no.1 aan de kant van het vliegwiel!
Ik vermoed dat het gaat om de cilinder aan de kant van de distribtie dus no.4 .
Kijk of daar ergens van boven vocht of olie kan komen. Op de plek waar de bougie zit moet het kurkdroog en schoon zijn, de minste verontreiniging kan al voor een defekt zorgen. De bougie dient met 25Nm. vast gezet te worden. En op de tip dient een beetje fluorvet gesmeerd te worden. mvg WillemS
Rich Trip ons bericht kruist elkaar, maar koelvloeistof geeft een groenwitte aanslag.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 05 dec 2011
- Laatste bezoek: 13 aug 2013 21:13
- Actief als: particulier
- Locatie: Rijssen
Re: Toeval of groter probleem???
het is echt cylinder 1 Willems.
Als je voor de motorkap staat de rechterbobine, dus bestuurderskant.
Als je voor de motorkap staat de rechterbobine, dus bestuurderskant.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Toeval of groter probleem???
Ja, oke, dat is idd no.1
Nu nog even zien of alles daarin schoon is, moet trouwens bij alle 4 brandschoon zijn, en een heel klein lekje door een niet goed vastzittende bougie geeft heel veel warmte op die plek, en ja, de bobine is van plastic en rubber en dat kan daar slecht tegen.
SU6 mvg WillemS
Nu nog even zien of alles daarin schoon is, moet trouwens bij alle 4 brandschoon zijn, en een heel klein lekje door een niet goed vastzittende bougie geeft heel veel warmte op die plek, en ja, de bobine is van plastic en rubber en dat kan daar slecht tegen.
SU6 mvg WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16679
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 08 mei 2025 08:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Toeval of groter probleem???
Er is een gekend probleem bij de scenic 1 modellen met 16v motoren dat er in het midden van de paravan 1 schroef zit met een plastic klemmetje eronder. Deze lekken vaak water precies bovenop de penbobines van cilinder 1 en 2. Deze schroef even losdraaien en afkitten.
De aanslag die je ziet is echt afkomstig van water. Koelvloeistof laat bijna altijd een wit spoor achter.
Net onder de plek waar je de schroef door de bobine doet zit een rubber afdichtingsringetje. Smeer op deze ring wat vet wat water afstoot. Renault levert dit vet, maar dat is enorm duur.
De aanslag die je ziet is echt afkomstig van water. Koelvloeistof laat bijna altijd een wit spoor achter.
Net onder de plek waar je de schroef door de bobine doet zit een rubber afdichtingsringetje. Smeer op deze ring wat vet wat water afstoot. Renault levert dit vet, maar dat is enorm duur.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16679
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 08 mei 2025 08:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Toeval of groter probleem???
Gezien aan de blauwe kop op je penbobine is het nog de originele, zijn de andere ook nog met blauwe kop zullen die ook zo langzamerhand kunnen gaan sneuvelen.
Nieuw kost een bobine ongeveer 20-25euro imitatie, origineel het meer dan het dubbele.
Nieuw kost een bobine ongeveer 20-25euro imitatie, origineel het meer dan het dubbele.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 05 dec 2011
- Laatste bezoek: 13 aug 2013 21:13
- Actief als: particulier
- Locatie: Rijssen
Re: Toeval of groter probleem???
Mechanic, bedankt voor je tips, ga er van de week gelijk even mee bezig. Ik heb er nu een orginele in zitten kosten inderdaad 80 euro stuk. Is de 2e die vervangen is. Dus nu 2 nieuwe en nog 2 orginele (uit 2003).
Hoop dat je oplossingen helpen. Begin er nu echt een beetje van te balen van deze wagen.
Hoop dat je oplossingen helpen. Begin er nu echt een beetje van te balen van deze wagen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16679
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 08 mei 2025 08:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Toeval of groter probleem???
Als ze straks allemaal nieuw zijn heb je die problemen niet meer
Als ze allemaal nog origineel zijn adviseer ik de klant altijd 4 nieuwe te nemen, dan ben je van de problemen af. Is wel in een keer veel geld.

Als ze allemaal nog origineel zijn adviseer ik de klant altijd 4 nieuwe te nemen, dan ben je van de problemen af. Is wel in een keer veel geld.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Toeval of groter probleem???
Ach dit is niet zo bijzonder, we moeten alleen wennen aan het idee dat niet alleen de bougie's maar ook de bobine's aan slijtage onderhevig zijn.
Maar bij de eerste Renault's met penbobine's was het idd een drama, heb zelf gezien bij de dealers grote dozen met kapotte SAGEM bobine's die vervangen dienden te worden in de garantieperiode. Dacht dat er nu BERU's in zitten.
En ik zeg altijd maar "onderhoud is behoud" en veel voordeliger dan wachten tot er iets defekt raakt.
mvg WillemS
p.s. als je lang blijft doorrijden met een defekt bobine gaat de katalysator ook kapot en dat is pas een duur grapje.
Maar bij de eerste Renault's met penbobine's was het idd een drama, heb zelf gezien bij de dealers grote dozen met kapotte SAGEM bobine's die vervangen dienden te worden in de garantieperiode. Dacht dat er nu BERU's in zitten.
En ik zeg altijd maar "onderhoud is behoud" en veel voordeliger dan wachten tot er iets defekt raakt.
mvg WillemS
p.s. als je lang blijft doorrijden met een defekt bobine gaat de katalysator ook kapot en dat is pas een duur grapje.

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 04 jul 2012
- Laatste bezoek: 17 sep 2018 12:05
- Actief als: particulier
- Locatie: Papendrecht
Re: Toeval of groter probleem???
Die Sagem troep stopte Peugeot ook in de 306, dramadingen. Heb die in mijn vrouws auto ook vervangen voor een Beru.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Toeval of groter probleem???
Ja Renault heeft een periode met heel goedkoop spul gewerkt, zijn ze wel van teruggekomen door de negatieve uitstraling.
Het gaat nu beter. mvg WillemS
Het gaat nu beter. mvg WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 328 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 0 Reacties
- 177 Weergaves
-
Laatste bericht door khaledje
-
- 4 Reacties
- 521 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 2 Reacties
- 276 Weergaves
-
Laatste bericht door HenriNuR
-
- 9 Reacties
- 468 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 0 Reacties
- 224 Weergaves
-
Laatste bericht door Thijs3.5
-
- 7 Reacties
- 968 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic