Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 03 jan 2012 19:41
- Actief als: particulier
Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
Ik heb met mijn megane problemen als ik de auto wil starten en de motor al warm is.
Bij het indrukken van de start knop gaat de startmotor wel rond maar slaat niet aan. Door ervaring ben ik er nu achter dat als ik de start/stop knop diverse keren snel achter elkaar indruk en de motor dus 3 a 4 keer opnieuw opstart de motor wel opeens aanslaat.
Bij een koude motor heb ik dit niet en start deze in 1 keer.
De B.D.P. sensor is al vervangen en gaf niet het gewenste resultaat.
Wat kan het nu nog meer zijn. sinds kort merk ik ook dat de auto onder de 2500 toeren slecht trek en boven de 2500 toeren vliegt die opeens weg (turbo komt bij). Bij invoegen op de snelweg komt sinds kort ook de melding inspuiting controleren en voel je de motor even inhouden en als je minder gas geeft gaat het lampje weer uit en kan je gewoon doortrekken.
Naar welke punten moet ik nu nog meer kijken?
Sinds een week doet de standenschakelaar van de blower het ook niet meer. De airco doet niets, maar de grafische weergave zie je nog wel op je dashbord. De blower doet niks in geen enkele stand. Het gekke is dat deze het 2 keer na het starten opeens wel deed in alle standen, ligt dit aan een kabelbreuk, relais of heeft dit te maken met bovenstaand probleem?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik heb een hoop problemen op deze site gelezen, maar kwam met het warm starten niet echt mijn probleem tegen?
alvast bedankt
Bij het indrukken van de start knop gaat de startmotor wel rond maar slaat niet aan. Door ervaring ben ik er nu achter dat als ik de start/stop knop diverse keren snel achter elkaar indruk en de motor dus 3 a 4 keer opnieuw opstart de motor wel opeens aanslaat.
Bij een koude motor heb ik dit niet en start deze in 1 keer.
De B.D.P. sensor is al vervangen en gaf niet het gewenste resultaat.
Wat kan het nu nog meer zijn. sinds kort merk ik ook dat de auto onder de 2500 toeren slecht trek en boven de 2500 toeren vliegt die opeens weg (turbo komt bij). Bij invoegen op de snelweg komt sinds kort ook de melding inspuiting controleren en voel je de motor even inhouden en als je minder gas geeft gaat het lampje weer uit en kan je gewoon doortrekken.
Naar welke punten moet ik nu nog meer kijken?
Sinds een week doet de standenschakelaar van de blower het ook niet meer. De airco doet niets, maar de grafische weergave zie je nog wel op je dashbord. De blower doet niks in geen enkele stand. Het gekke is dat deze het 2 keer na het starten opeens wel deed in alle standen, ligt dit aan een kabelbreuk, relais of heeft dit te maken met bovenstaand probleem?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik heb een hoop problemen op deze site gelezen, maar kwam met het warm starten niet echt mijn probleem tegen?
alvast bedankt
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 29 nov 2009 22:01
- Actief als: particulier
- Locatie: Meppel
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
Wilde gok, maar laat je accu eens controleren!
Te lage spanning wil nog wel eens vage klachten geven!!
Te lage spanning wil nog wel eens vage klachten geven!!
Groet, Marco
Megane II Grandtour
1.5 dCi 2006
Megane II Grandtour
1.5 dCi 2006
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 1-hit-wonder
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 22 feb 2012 10:52
- Actief als: particulier
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
Ik heb exact hetzelfde 'warme start' probleem als Peter.
Als ik 's morgens koud start slaat de motor van de eerste keer aan.Wanneer ik later op de dag koud start blijft de startmotor ronddraaien zonder dat de motor aanslaat.
Peter, heb jij al een oplossing of iemand anders die kan helpen?
mvg,
Frederik
Als ik 's morgens koud start slaat de motor van de eerste keer aan.Wanneer ik later op de dag koud start blijft de startmotor ronddraaien zonder dat de motor aanslaat.
Peter, heb jij al een oplossing of iemand anders die kan helpen?
mvg,
Frederik
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 03 jan 2012 19:41
- Actief als: particulier
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
Hallo Frederik, ik heb nog niet de oplossing gevonden. Mijn accu was bij controle helemaal in orde. Ik ben er wel uit met de blower. Als ik een tik geef op de motor ervan dan draaid die weer.
Mvg Peter
Mvg Peter
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 6852
- Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
Die blower heeft kabeltjes met een stekker eraan. Die stekkers gaan vaak corroderen en maken dan slecht kontakt, met een tik doet het zaakje het weer even maar de stekker wordt warm, zeg maar heet, en brand op den duur door, dus opzoeken en repareren.
Het startprobleem vd motor kan liggen aan bv een slechte massakabel naar de motor(te laag starttoerental), of inwendige vervuiling of te lage brandstofdruk, kan ook nog een slechte temperatuursensor zijn.
SUC6
Het startprobleem vd motor kan liggen aan bv een slechte massakabel naar de motor(te laag starttoerental), of inwendige vervuiling of te lage brandstofdruk, kan ook nog een slechte temperatuursensor zijn.
SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 1-hit-wonder
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 13 jun 2012 13:54
- Actief als: particulier
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
Zijn de problemen met de warme start al opgelost? En zo ja, wat was het probleem?
Ik heb nl. hetzelfde.
Koude start altijd goed, warme start wisselend: soms 1x, soms 2x of 3x starten.
Ook is net de aircopomp vernieuwd (airco deed niks meer). Nu koelt ie goed, behalve als de motor stationair loopt. Dan lijkt de airco niks meer te doen. Ook gaat de motor dan onregelmatig lopen (alleen als de airco aan staat)
Het gaat om een 1.5 dci megane van jan 2005.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Ik heb nl. hetzelfde.
Koude start altijd goed, warme start wisselend: soms 1x, soms 2x of 3x starten.
Ook is net de aircopomp vernieuwd (airco deed niks meer). Nu koelt ie goed, behalve als de motor stationair loopt. Dan lijkt de airco niks meer te doen. Ook gaat de motor dan onregelmatig lopen (alleen als de airco aan staat)
Het gaat om een 1.5 dci megane van jan 2005.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 1-hit-wonder
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 18 feb 2013 22:19
- Actief als: particulier
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
Hallo,
Ik heb dezelfde warme startproblemen met mijn megane
1.5 dci uit 2004.
Als de motor koud is niks aan de hand, na een stuk gereden te hebben
dan krijg ik op het display inspuiting defect en wil fan niet
starten. De bdp sensor is nog niet vervangen.
Wat zou het probleem kunnen zijn?
Ik heb dezelfde warme startproblemen met mijn megane
1.5 dci uit 2004.
Als de motor koud is niks aan de hand, na een stuk gereden te hebben
dan krijg ik op het display inspuiting defect en wil fan niet
starten. De bdp sensor is nog niet vervangen.
Wat zou het probleem kunnen zijn?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 29 nov 2009 22:01
- Actief als: particulier
- Locatie: Meppel
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
Misschien lekken de injectoren een beetje, waardoor je de auto als het ware verzuipt bij een warme start.
Groet, Marco
Megane II Grandtour
1.5 dCi 2006
Megane II Grandtour
1.5 dCi 2006
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 08 sep 2014 22:31
- Actief als: particulier
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
Hallo,
Ik ben in het bezit van een Megane II 1.5 dCi 2006 (K9K-732 78 kW). Sinds kort heb ik ook last van wat problemen bij een warme start. 's Ochtend als de motor koud is start hij uitstekend. Echter als de motor warm is duurt het circa 3-5 seconden voordat hij start. Dit was nooit het geval. Ik ben nu bang dat dit gedrag alsmaar erger zal worden
Aanvuldende informatie:
* Inmiddels heb ik de accu vervangen aangezien deze toch al vervanging toe was (geen verandering)
* Brandstoffilter vervangen (geen verandering)
* De startmotor draait prima snel rond.
* Af en toe lijkt er wel wat lucht in de lage druk brandstoftoevoer te zitten als ik in de primer druk
* Echter bij een warme motor eerst de lucht wegpompen met de primer helpt niet voor het warme startgedrag
* De engine temperatuur heb ik uitlezen met OBDII en lijkt prima (ca. 82oC als hij warm is).
* Ik krijg geen foutmeldingen op mijn dashboard display
* Ik heb een nieuwe krukassensor liggen, maar weet niet of ik deze zal vervangen
Op sommige forums zeggen ze dat lucht in de brandstoftoevoerleiding zich ook zou manifesteren tijdens een koude start?
Wie heeft er nog tips?
Groet, Andre
Ik ben in het bezit van een Megane II 1.5 dCi 2006 (K9K-732 78 kW). Sinds kort heb ik ook last van wat problemen bij een warme start. 's Ochtend als de motor koud is start hij uitstekend. Echter als de motor warm is duurt het circa 3-5 seconden voordat hij start. Dit was nooit het geval. Ik ben nu bang dat dit gedrag alsmaar erger zal worden
Aanvuldende informatie:
* Inmiddels heb ik de accu vervangen aangezien deze toch al vervanging toe was (geen verandering)
* Brandstoffilter vervangen (geen verandering)
* De startmotor draait prima snel rond.
* Af en toe lijkt er wel wat lucht in de lage druk brandstoftoevoer te zitten als ik in de primer druk
* Echter bij een warme motor eerst de lucht wegpompen met de primer helpt niet voor het warme startgedrag
* De engine temperatuur heb ik uitlezen met OBDII en lijkt prima (ca. 82oC als hij warm is).
* Ik krijg geen foutmeldingen op mijn dashboard display
* Ik heb een nieuwe krukassensor liggen, maar weet niet of ik deze zal vervangen
Op sommige forums zeggen ze dat lucht in de brandstoftoevoerleiding zich ook zou manifesteren tijdens een koude start?
Wie heeft er nog tips?
Groet, Andre
Renault Megane II 1.5dCi K9K-732 106pk 2006 (345.000 km)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3309
- Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
- Actief als: particulier
- Locatie: Overijssel
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
Ik ziu die BDP sensor zeker vervangen! Het kost je de kop niet en het is vaak de oorzaak van een slechte warme start.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 08 sep 2014 22:31
- Actief als: particulier
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
Vandaag heb ik met een bluetooth ODBII module de foutcodes weten uit te lezen en idd wijst deze naar de BDP sensor. Ik krijg P0340 camshaft position sensor en P0120 throttle position sensor. Nog iemand ervaring of je het beste de BDP sensor vanaf boven (via accu en ecu) of vanaf onder moet verwijderen?
Renault Megane II 1.5dCi K9K-732 106pk 2006 (345.000 km)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3309
- Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
- Actief als: particulier
- Locatie: Overijssel
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
Hij zit bovenop de versnellingsbak tegen de motor aan (hij hangt boven het vliegwiel). Je moet hem dus van boven af zien zitten.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 29 nov 2009 22:01
- Actief als: particulier
- Locatie: Meppel
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
BDP sensor lijkt mij ook wel aannemelijk.
Groet, Marco
Megane II Grandtour
1.5 dCi 2006
Megane II Grandtour
1.5 dCi 2006
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 08 sep 2014 22:31
- Actief als: particulier
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
Thanks. Ik ga de sensor vervangen en laat nog even weten wat het resultaat is.
Renault Megane II 1.5dCi K9K-732 106pk 2006 (345.000 km)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 08 sep 2014 22:31
- Actief als: particulier
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
Hierbij nog een kort verslagje deel 1: Als eerste heb ik de krukassensor eens onder handen genomen. Hoewel het wegnemen van accu en de ECU redelijk gemakkelijk ging, was het wegnemen van de accubak wat moeilijker ivm met alle bedrading die eraan gehecht is met kunststof pluggen. Nou goed; een half uurtje verder was alles eruit. De krukassensor zit rechtsachterop het motorblok en kon ik in eerste instantie niet vinden. Na het wegnemen was de staat zoals op foto te zien. Ik heb hem schoongemaakt met ontvetter en weer terug geplaatst. Vervolgens een dag mee gereden (200 km) en de motor loopt nu iets rustiger stationair te lopen en lijkt ook zuiniger te zijn (3.4 l/100km computeraanduiding bij 120 km/h op teller). Kortom dit was geen verkeerde actie. Echter het slecht warm starten is nog steeds niet verholpen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Megane II 1.5dCi K9K-732 106pk 2006 (345.000 km)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 08 sep 2014 22:31
- Actief als: particulier
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
Verslag deel 2: Na het schoonmaken van de krukassensor ben ik verder gegaan met de nokkenassensor. Deze is makkelijk te vinden op rechterbovenzijde van het motorblok. Losnemen middels een 8 mm dopje. De staat van de sensor is te zien op de foto. Ik heb de rubberen afdichtsring overgezet op mijn nieuwe Valeo sensor (255003) en vervolgens deze geplaatst. Inmiddels een dozijn warme starts uitgevoerd en probleem is opgelost.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Megane II 1.5dCi K9K-732 106pk 2006 (345.000 km)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 6852
- Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
Fijn dat het is opgelost en dank voor het melden vd oplossing en de foto's.
mvg WillemS
mvg WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 08 sep 2014 22:31
- Actief als: particulier
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
Inmiddels zijn we drie weken verder en ik moet zeggen dat de auto nog niet zo rustig en stil heeft gelopen heeft sinds ik hem heb (5 jaar). Ik rijd elke dag 140 km woon-werk. Het reinigen van beide sensoren is dus zeker een aanrader als je dCi niet meer zo mooi en rustig loopt.
Renault Megane II 1.5dCi K9K-732 106pk 2006 (345.000 km)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 14 jun 2009 15:36
- Actief als: particulier
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
Ben heel geinteresseerd te weten welke rol een BDP-sensor en de nokkenassensor vervullen bij een diesel.
Immers er is geen ontsteking nodig. Dienen die puur voor het injectiemoment en dosering?
Of is er meer?
Rein
Immers er is geen ontsteking nodig. Dienen die puur voor het injectiemoment en dosering?
Of is er meer?
Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 1
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 21 mar 2014 10:36
- Actief als: particulier
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
ik wou dezelfde 2 sensoren reinigen, indien nodig vervangen .
Als ik de batterij en ecu moet verwijderen; heb ik na de "stroompanne" dan geen problemen of kan dit absoluut geen kwaad dat er even geen stroom is , of hou ik de stroom erop via startkabels ?
Als ik de batterij en ecu moet verwijderen; heb ik na de "stroompanne" dan geen problemen of kan dit absoluut geen kwaad dat er even geen stroom is , of hou ik de stroom erop via startkabels ?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 08 sep 2014 22:31
- Actief als: particulier
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
Beste PDW, in principe kan het geen enkel kwaad om de accu los te nemen. Let wel op dat je altijd eerst de min pool losneemt en ook weer als laatste aansluit. Er is wel een aandachtspuntje; de standaard radio wordt na het wegnemen van de spanning geblokkeerd en moet worden geunlocked met een code van 4 cijfers. Deze code moet je wel hebben dus. Heb je hem niet; dan heb ik een programmaatje die op basis van de gegevens die op de zijkant van de radio staan de juiste code genereert.
Renault Megane II 1.5dCi K9K-732 106pk 2006 (345.000 km)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 14 jun 2009 15:36
- Actief als: particulier
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
Dag lrklrk,
wil je ons eens technisch uitleggen waar toch dat hardnekkig advies van eerst die minpool losnemen op berust?
Is het vergelijkbaar met elke verhuizer die je waarschuwt dat na transport de koelkast/freezer 24 uur niet gebruikt mag worden? (Onzin, gesloten circuit, net als je bloedsomloop, zelfs ondersteboven doet ie het prima)
Ben reuze benieuwd
Rein
wil je ons eens technisch uitleggen waar toch dat hardnekkig advies van eerst die minpool losnemen op berust?
Is het vergelijkbaar met elke verhuizer die je waarschuwt dat na transport de koelkast/freezer 24 uur niet gebruikt mag worden? (Onzin, gesloten circuit, net als je bloedsomloop, zelfs ondersteboven doet ie het prima)
Ben reuze benieuwd
Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 8
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 08 sep 2014 22:31
- Actief als: particulier
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
Beste Rein, Het is een goed bedoeld advies; doe je het niet; vind ik ook prima. Groet, Andre
Renault Megane II 1.5dCi K9K-732 106pk 2006 (345.000 km)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 14 jun 2009 15:36
- Actief als: particulier
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
Dank je voor het advies: ik was benieuwd naar de onderbouwing, anders niets.
Groet Rein
Groet Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 06 jun 2015 10:49
- Actief als: particulier
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
Als je eerst de plus-pool loshaalt en dan per ongeluk een verbinding maakt tussen de plus-pool en de carrosserie (deze staat dan nog in verbinding met de min-pool) dan maak je kortsluiting.
Onderschat dit met een accu van 'maar' 12 Volt niet!
Als je eerst de min-pool loshaalt en dan per ongeluk een verbinding tussen deze en de carrosserie maakt is dit een 'normale' situatie: de min-pool en carrosserie staan namelijk gewoonlijk met elkaar in verbinding.
Onderschat dit met een accu van 'maar' 12 Volt niet!
Als je eerst de min-pool loshaalt en dan per ongeluk een verbinding tussen deze en de carrosserie maakt is dit een 'normale' situatie: de min-pool en carrosserie staan namelijk gewoonlijk met elkaar in verbinding.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 06 jun 2015 10:49
- Actief als: particulier
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
Zelf heb ik gehad dat ik een stanleymesje per ongeluk op de plus-pool en het frame van mijn motor liet vallen. Dit mesje vloog door de sluiting en opvolgende explosie de lucht in.
Lang leve de veiligheidsbril...
Lang leve de veiligheidsbril...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 14 jun 2009 15:36
- Actief als: particulier
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
Dag bkauto - als ik de plus-kabel losneem van de accu -- terwijl de min-kabel aan de accu en het chassis zit - en vervolgens aardt (aan het chassis raak) - dan is er niks aan de hand: hij is immers stroomloos? Alle toestellen die er aan hangen doen evenzeer niks - ze zijn ook stroomloos, toch? Wat is het probleem?
Rein
Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1460
- Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
- Actief als: particulier
- Locatie: Midden Nederland
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
Als je tijdens het lossleutelen van je minpool de carrosserie raakt gebeurt er niks. Raak je tijdens het lossleutelen van je pluspool de carrosserie/chassis dan zal je dat wel merken Er gaat namelijk een stroom door je sleutel lopen naar de carrosserie. Je bent als het ware aan het lassen. Bij de minpool kan dit niet gebeuren.
En over de koelkast/vriezer... Er zit olie in het systeem wat voor smering van je compressor zorgt. Heeft hij op zijn rug gelegen en je zet hem direct aan heb je kans dat de compressor te weinig smering heeft op dat moment omdat nog niet alle olie terug gelopen is.
En over de koelkast/vriezer... Er zit olie in het systeem wat voor smering van je compressor zorgt. Heeft hij op zijn rug gelegen en je zet hem direct aan heb je kans dat de compressor te weinig smering heeft op dat moment omdat nog niet alle olie terug gelopen is.
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 06 jun 2015 10:49
- Actief als: particulier
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
Maak de pluskabel van de accu los en maak dan een verbinding tussen de plus-pool van de accu (niet de losgenomen pluskabel duh) en de carrosserie. Wedden dat er dan (heel kort) een stroom gaat lopen...Reinreno schreef:Dag bkauto - als ik de plus-kabel losneem van de accu -- terwijl de min-kabel aan de accu en het chassis zit - en vervolgens aardt (aan het chassis raak) - dan is er niks aan de hand: hij is immers stroomloos? Alle toestellen die er aan hangen doen evenzeer niks - ze zijn ook stroomloos, toch? Wat is het probleem?
Rein
Zorg er dan van tevoren voor dat iemand je filmt. Oh ja: en zet vast een EHBO-doos klaar.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 14 jun 2009 15:36
- Actief als: particulier
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
Interessante discussie dit. Sprak inmiddels met twee garagisten.
Zij zeiden dat in theorie natuurlijk eerst MIN - of PLUS-kabel loshalen niets uitmaakt maar...
... Inderdaad blijkt het in de praktijk zinvol en risico-mijdend om eerst de MINpool-kabel los te halen, want als je de MINpool-kabel laat zitten is er zoveel chassismetaal om een accu heen dat een loszwabberende moersleutel op de PLUSpool van de accu gemakkelijk met een massa/strip/steun/rand/etc. kontakt kan maken en dat geeft vuurwerk. Goed punt André lrklrk.
Sprak ook een koeltechnikus over de mythe van de 24-uurs-rust van een koelkast/freezer na verhuizing.
Onzin! zei hij tenzij het apparaat op zijn kant of kop werd opgeslagen c.q. vervoerd, dan is er een kerntje van waarheid. Maar zei hij net als een automotor die een maand stilstaat zit er altijd oppervlakte-smering in de pomp/compressor rotor dus dat is na een minuut rondgepompt en aangevuld.
Bij een NIEUW-levering zegt die leverancier toch ook niet dat je hem de eerste 24-uur niet mag gebruiken?
Bovendien zegt hij, bij nagenoeg alle koelkasten/freezers zit de pomp/compressor geheel onderin, nooit in het midden of bovenin, dus die 5% olie-vulling-bijmenging zakt zeker naar de goede plaats.
Groet en een fijne jaarwisseling gewenst door
Rein
Zij zeiden dat in theorie natuurlijk eerst MIN - of PLUS-kabel loshalen niets uitmaakt maar...
... Inderdaad blijkt het in de praktijk zinvol en risico-mijdend om eerst de MINpool-kabel los te halen, want als je de MINpool-kabel laat zitten is er zoveel chassismetaal om een accu heen dat een loszwabberende moersleutel op de PLUSpool van de accu gemakkelijk met een massa/strip/steun/rand/etc. kontakt kan maken en dat geeft vuurwerk. Goed punt André lrklrk.
Sprak ook een koeltechnikus over de mythe van de 24-uurs-rust van een koelkast/freezer na verhuizing.
Onzin! zei hij tenzij het apparaat op zijn kant of kop werd opgeslagen c.q. vervoerd, dan is er een kerntje van waarheid. Maar zei hij net als een automotor die een maand stilstaat zit er altijd oppervlakte-smering in de pomp/compressor rotor dus dat is na een minuut rondgepompt en aangevuld.
Bij een NIEUW-levering zegt die leverancier toch ook niet dat je hem de eerste 24-uur niet mag gebruiken?
Bovendien zegt hij, bij nagenoeg alle koelkasten/freezers zit de pomp/compressor geheel onderin, nooit in het midden of bovenin, dus die 5% olie-vulling-bijmenging zakt zeker naar de goede plaats.
Groet en een fijne jaarwisseling gewenst door
Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 506
- Lid geworden op: 20 apr 2012 19:27
- Actief als: particulier
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
beide sensoren gereinigd,geen oplossing.
ik ga een nokkenassensor bestellen.
ik ga een nokkenassensor bestellen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 1-hit-wonder
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 22 dec 2015 19:18
- Actief als: particulier
Re: Megane 1.5 DCi, 2004 warme start problemen
Ik had dit probleem bij mijn Kangoo 1.5 DCi ondanks de nieuwe gloei-bougies. De tip met de nokken-as sensor werkte perfect! Bedankt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 275 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 0 Reacties
- 155 Weergaves
-
Laatste bericht door RMS2000
-
- 1 Reacties
- 664 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 4 Reacties
- 147 Weergaves
-
Laatste bericht door Rob kuiper
-
- 0 Reacties
- 240 Weergaves
-
Laatste bericht door guidohenckens
-
- 5 Reacties
- 496 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 1 Reacties
- 64 Weergaves
-
Laatste bericht door Hazanta