Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Schakel uw ad-blocker uit om onze website te blijven gebruiken.
Ik heb vandaag een erg domme fout gemaakt. Waarschijnlijk sliep ik nog half
Ik heb per ongeluk mijn remvloeistof in het koelvloeistof reservoir gegooid.
Tijdens het bijvullen had ik vrij snel door dat ik niet slim bezig was en ik gok dat er ongeveer 250 tot 300ml remvloeistof ingegaan is.
Het lijkt alsof de remvloeistof op de koelvloeistof blijft drijven. Omdat het al donker begon te worden kon ik het niet heel erg goed zien. Ik heb de motor nog niet gestart dus de vloeistof is nog niet rondgepomt.
Kan ik nu gewoon het slangetje van het reservoir loshalen, alles eruit laten lopen en dan weer bijvullen?
Of heb ik nu een groter probleem?
Ik zou in ieder geval de motor niet starten, Als het kan vanonder alles uit het vat aftappen. Zorg dat het zich niet kan vermengen met de koelvloeistof in de rst van het circuit. Daarna dien je het vat heel goed te reinigen. Eenvoudig is het te verwijderen en dan met kokend water doorspoelen, voeg er wat afwasmiddel aan toe. Probeer het zo schoon mogelijk te krijgen voor je het weer op zijn plaats zet.
SUC6
mvg WillemS
De motor had ik inderdaad bewust niet gestart in verband met rondpompen van de vloeistof. Ik hoop daarom dat de schade nu nog meevalt. Helaas ben ik zelf niet zo technisch als het om auto's gaat, ik vind het altijd een beetje krap onder de motorkap.
Aangezien ik lid ben van de ANWB ga ik eens kijken wat zij voor me kunnen betekenen. Ik betaal er immers voor
Ik laat straks even weten hoe het afgelopen is!
Binnen een half uur na bellen was de monteur er en deze heeft me erg goed geholpen.
Hij heeft het reservoir en de slangen losgehaald, vervolgens de vloeistof eruit laten lopen en gereinigd. Komt dus op hetzelfde neer als de tip die door Willem gegeven werd.
Hierna is alles weer teruggeplaatst, motor warm laten draaien en koelvloeistof bijgevuld.
Een wijze les om het vanaf nu nooit meer fout te doen
Remvloeistof is en chemische vloeistof en sterk hygroscopisch, het kan een chemische reactie aangaan met bv rubber of kunststof onderdelen die deel uitmaken van het koelsysteem, voorts tast het de toevoegingen aan die de koelvloeistof tot koelvloeistof maken.
mvg WillemS
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Hi,
Ik ga de remvloeistof vervangen op onze Twingo uit 2011. Is hier nog een bijzondere volgorde in of gewoon rechtsachter, linksachter, rechtsvoor en dan linksvoor?
Alvast bedankt!
Mijn motor wordt niet of zeer traag warm. Bij de nieuwe themostaat sluit die klep af op rubber bij open toe gaan. Ik denk dat hij scheef zit of het rubber is stuk. 't Enig wat ik nog hoorde is dat de injectie dan telkens rijker staat.
Bij de Action...
Mijn Zoe ZE50 dateert van april 2020 en is binnenkort toe aan zijn 5-jarige onderhoudsbeurt. Ik keek net even op onderhoud.renault.nl/prijzen en zag daar tot mijn grote schrik dat er voor die beurt naast All-in Renault Z.E. service a à €169 ook een...
Beste Renaultrijders, ik vraag hier hulp voor iets wat ik ook niet precies weet…. Dit klinkt raar; het volgende is aan de hand. Ik heb een Espace 2.0T aut uit 2003. De voiture heeft 140000 (NAP!!) op de teller en ik ben 2e (RDW!) eigenaar. Ik heb...
Vroeger was ik lid van dit forum, en na een lange tijd en veel omwentelingen ben ik weer terug, dit keer met een nieuwe gebruikersnaam: enfin.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een probleem dat ik ondervind met mijn auto.
Ik ben sinds een halfjaar de eigenaar van een megane gt uit 2017.
Super fijn sturende auto en lekker vlot.
Nu loop ik tegen het volgende probleem aan: auto houd bij half tot vol gas optrekken zo nu in dan kort in, een stevige...