Vervangen 1.5 dieselmotor Grand Scenic II (2006)
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 12
- Laatste bezoek: 05 mei 2025 15:56
- Actief als: particulier
Vervangen 1.5 dieselmotor Grand Scenic II (2006)
Grand Scenic_
2006 _
1.5 Diesel_
180K op teller
Had vorige zondag het volgende voor: Onderweg begon motor erger en erger te ratelen tot ie ineens opgaf -> alle lampjes aan en "that's it".
Ondertussen hier gelezen dat het wel ns aan defekte krukaslagers zou kunnen liggen. Om alle problemen te vermijden en ook nog even verder te kunnen met de wagen dacht ik er aan om gewoon een betrouwbare (voor zo ver dit mogelijk is) occasie motor in de wagen te steken.
Nu is de vraag: Kan dit gewoon of komt er nog een hoop inleeswerk bij kijken? En kan ik dat inleeswerk vermijden door bepaalde onderdelen (sensors of zo) van de oude motor op de nieuwe over te zetten?
Als extra: Ik dacht er dan aan om bij ocasieblok ineens preventief wat dingen ter vervangen: Nokkenasriem, spanner en waterpomp. Alsook eventueel het koppelingsgedeelte. Iemand antwoord/suggesties hieromtrent?
2006 _
1.5 Diesel_
180K op teller
Had vorige zondag het volgende voor: Onderweg begon motor erger en erger te ratelen tot ie ineens opgaf -> alle lampjes aan en "that's it".
Ondertussen hier gelezen dat het wel ns aan defekte krukaslagers zou kunnen liggen. Om alle problemen te vermijden en ook nog even verder te kunnen met de wagen dacht ik er aan om gewoon een betrouwbare (voor zo ver dit mogelijk is) occasie motor in de wagen te steken.
Nu is de vraag: Kan dit gewoon of komt er nog een hoop inleeswerk bij kijken? En kan ik dat inleeswerk vermijden door bepaalde onderdelen (sensors of zo) van de oude motor op de nieuwe over te zetten?
Als extra: Ik dacht er dan aan om bij ocasieblok ineens preventief wat dingen ter vervangen: Nokkenasriem, spanner en waterpomp. Alsook eventueel het koppelingsgedeelte. Iemand antwoord/suggesties hieromtrent?
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC
Renault trafic 2.1L. D
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 26 aug 2024 10:51
- Actief als: professional
Re: Vervangen 1.5 dieselmotor Grand Scenic II (2006)
Hallo,
het beste om geen inleesproblemen te hebben is de verstuivers ombouwen en in juiste volgorde van de cilinders.
Te vervangen zaken zijn distributie en spanrollen en waterpomp.
Maar ook de lagerschelpen zelf .( zou terug zelfde probleem krijgen )
Zijn ondertussen beter gemaakt .
koppeling en druklager zeker niet vergeten .
Als je dan toch bezig bent controleer ook de krukaskeering of deze niet lekt .
Indien wel kijk naar beschadiging krukas of deze is ingesleten .
Er bestaat een Speedy sleeve voor over de as te schuiven om geen verdere slijtage te hebben .
Zoek er eentje van zelfde jaar ongeveer.
Bespaar niet op een dichting of pakking als je nog veel plezier aan wil beleven .
sensors moet je niet overbouwen .
goed reinigen van oliekanalen turbo en luchtkanaal (buis inlaat )en EGR.
Dat was het zoal denk ik .
Mocht je meer info of documentatie nodig hebben voor uit en inbouw moter , laat het gerust weten .
Mvg Kurt
het beste om geen inleesproblemen te hebben is de verstuivers ombouwen en in juiste volgorde van de cilinders.
Te vervangen zaken zijn distributie en spanrollen en waterpomp.
Maar ook de lagerschelpen zelf .( zou terug zelfde probleem krijgen )
Zijn ondertussen beter gemaakt .
koppeling en druklager zeker niet vergeten .
Als je dan toch bezig bent controleer ook de krukaskeering of deze niet lekt .
Indien wel kijk naar beschadiging krukas of deze is ingesleten .
Er bestaat een Speedy sleeve voor over de as te schuiven om geen verdere slijtage te hebben .
Zoek er eentje van zelfde jaar ongeveer.
Bespaar niet op een dichting of pakking als je nog veel plezier aan wil beleven .
sensors moet je niet overbouwen .
goed reinigen van oliekanalen turbo en luchtkanaal (buis inlaat )en EGR.
Dat was het zoal denk ik .
Mocht je meer info of documentatie nodig hebben voor uit en inbouw moter , laat het gerust weten .
Mvg Kurt
Hide post links |
-
Topic author - lid
Alvast hartelijk bedankt voor de info Kurt, hier kan ik toch al een pak mee verder.
Ondertussen motor uitgebouwd dank zij gebruik van vriend zijn infrastrcuur:
Na wat rondhoren beslist om het blok naar een revisiebedrijf te brengen. De persoon zei me dat hij het blok gaat nakijken en me exact ging weten te vertellen wat er zou moeten gebeuren. Op deze manier ben ik misschien wat duurder uit maar dan zou het blok toch zeker in orde moeten zijn. (Wel even afwachten wat hij van kostenplaatje gaat voorschotelen want wie weet wordt het toch een occasieblok).
De krukaskeerring zou dan ook al zeker moeten vervangen worden. Kost niks als onderdeel maar weet uit ervaring van mijn vorige wagen (Volvo V40 met +360.000K. op teller) dat het vervangen ervan wel aan pak aan werkuren kost als je dat moet laten doen...
Waar ik al wel op bespaar is de waterpomp en spanrollen omdat ik die amper een 15.000k. geleden heb laten vervangen. De riem zelf zou ik wel vernieuwen.
Was me ook verteld dat je best de hydraulische koppelingspomp (aan de koppeling zelf) kan vervangen omdat die het ook al eens durven begeven en moeilijk te vervangen zijn als je motor er nog in ligt. Dat is het druklager dat jij bedoeld of heb ik het verkeerd begrepen?
Dus als ik zo bekijk wat ik denk en jij al gezegd hebt:
1. Bij occasieblok zouden enkel de sproeiers in juiste volgorde moeten overgebouwd worden en dan zou de electronica geen problemen mogen geven?
2. In elk geval vernieuwen: Alles in verband met distributie (inclusief waterpomp). Koppeling en druklager (ook het vliegwiel?).
En wat de extra info betreft: alle hulp is welkom. Heb soort vraagbaak PDF's met daarin info over de wagen maar alle extra documentatie is natuurlijk welkom.
Alvast nog ns dank voor de hulp en ik hou jullie in elk geval op de hoogte ivm mijn vorderingen.
Ondertussen motor uitgebouwd dank zij gebruik van vriend zijn infrastrcuur:
Na wat rondhoren beslist om het blok naar een revisiebedrijf te brengen. De persoon zei me dat hij het blok gaat nakijken en me exact ging weten te vertellen wat er zou moeten gebeuren. Op deze manier ben ik misschien wat duurder uit maar dan zou het blok toch zeker in orde moeten zijn. (Wel even afwachten wat hij van kostenplaatje gaat voorschotelen want wie weet wordt het toch een occasieblok).
De krukaskeerring zou dan ook al zeker moeten vervangen worden. Kost niks als onderdeel maar weet uit ervaring van mijn vorige wagen (Volvo V40 met +360.000K. op teller) dat het vervangen ervan wel aan pak aan werkuren kost als je dat moet laten doen...
Waar ik al wel op bespaar is de waterpomp en spanrollen omdat ik die amper een 15.000k. geleden heb laten vervangen. De riem zelf zou ik wel vernieuwen.
Was me ook verteld dat je best de hydraulische koppelingspomp (aan de koppeling zelf) kan vervangen omdat die het ook al eens durven begeven en moeilijk te vervangen zijn als je motor er nog in ligt. Dat is het druklager dat jij bedoeld of heb ik het verkeerd begrepen?
Dus als ik zo bekijk wat ik denk en jij al gezegd hebt:
1. Bij occasieblok zouden enkel de sproeiers in juiste volgorde moeten overgebouwd worden en dan zou de electronica geen problemen mogen geven?
2. In elk geval vernieuwen: Alles in verband met distributie (inclusief waterpomp). Koppeling en druklager (ook het vliegwiel?).
En wat de extra info betreft: alle hulp is welkom. Heb soort vraagbaak PDF's met daarin info over de wagen maar alle extra documentatie is natuurlijk welkom.
Alvast nog ns dank voor de hulp en ik hou jullie in elk geval op de hoogte ivm mijn vorderingen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Renault trafic 2.1L. D
Hide post links |
-
- lid
Hoi, voor zover ik kan zien heb je piezoverstuivers.
Bii deze moet je opletten voor de retourleidingen (dichtingen durven lekken aan verstuivers) .
Bij monteren insmeren van o- ringen.
Verder voor vliegwiel kan je controleren of er niet te veel speling op zit als je er mee links en rechts beweegt.
Mag maar naar één kant terugveren .
Indien occasieblok vervang de lagerschelpen .
Het zal maar voor woensdag zijn dat ik Pdf's zal sturen .
Moet enkele dagen op cursus gaan .
Mocht je vragen hebben of iets nodig voor montage en demontage laat gerust weten via
.
Mvg Kurt
Bii deze moet je opletten voor de retourleidingen (dichtingen durven lekken aan verstuivers) .
Bij monteren insmeren van o- ringen.
Verder voor vliegwiel kan je controleren of er niet te veel speling op zit als je er mee links en rechts beweegt.
Mag maar naar één kant terugveren .
Indien occasieblok vervang de lagerschelpen .
Het zal maar voor woensdag zijn dat ik Pdf's zal sturen .
Moet enkele dagen op cursus gaan .
Mocht je vragen hebben of iets nodig voor montage en demontage laat gerust weten via
![privé bericht [pb]](./images/smilies/pb.gif)
Mvg Kurt
Hide post links |
-
Topic author - lid
OK Kurt,
Is genoteerd.
Is genoteerd.
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Renault trafic 2.1L. D
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Als je de verstuivers eruit haalt bewaar ze dan in een bakje met diesel, ze mogen niet opdrogen !!
Want dan heb je toch nieuwe nodig.
SUC6 met de ombouw.
mvg WillemS
Want dan heb je toch nieuwe nodig.
SUC6 met de ombouw.
mvg WillemS
Hide post links |
-
Topic author - lid
Bedankt voor de tips!
Ondertussen blok open gehad bij revisiebedrijf. 2 bjell's stuk gelopen en krukas niet meer op te slijpen. Nokkenas, en nog allerhande dingen gaan vervangen worden.
Als dit goed komt heb ik een splinternieuw blok in een wagen die al wel 180.000Km's gelopen heeft. Als er de volgende jaren niet te veel andere grote kosten aan komen moeten we toch even voort kunnen...
Ondertussen blok open gehad bij revisiebedrijf. 2 bjell's stuk gelopen en krukas niet meer op te slijpen. Nokkenas, en nog allerhande dingen gaan vervangen worden.
Als dit goed komt heb ik een splinternieuw blok in een wagen die al wel 180.000Km's gelopen heeft. Als er de volgende jaren niet te veel andere grote kosten aan komen moeten we toch even voort kunnen...
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Renault trafic 2.1L. D
Hide post links |
-
Topic author - lid
Als er nog iemand extra tips of documentatie heeft voor ik met de inbouw begin is dat altijd welkom 
Ik vroeg me bijvoorbeeld af of je bepaalde bouten ook best kon vervangen of gewoon de oude terug gebruiken?

Ik vroeg me bijvoorbeeld af of je bepaalde bouten ook best kon vervangen of gewoon de oude terug gebruiken?
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Renault trafic 2.1L. D
Hide post links |
-
- lid
in bijlage wat normaal te vervangen bij ruilmoter.
Mvg kurt
Mvg kurt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hide post links |
-
Topic author - lid
Bedankt Scenic! Is al gedownload en ga het straks eens allemaal overlopen.
Ondertussen gemerkt dat de achterste warmtewerende plaat die tussen chassis en achterste knaldemper bevestigd is nog in slechtere staat is dan eerst gedacht. Heb je daar eventueel ook een beschrijving ivm het vervangen ervan liggen? Die zijn nog redelijk duur ook vermoed ik?
Ondertussen gemerkt dat de achterste warmtewerende plaat die tussen chassis en achterste knaldemper bevestigd is nog in slechtere staat is dan eerst gedacht. Heb je daar eventueel ook een beschrijving ivm het vervangen ervan liggen? Die zijn nog redelijk duur ook vermoed ik?

A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Renault trafic 2.1L. D
Hide post links |
-
- lid
Hallo,
vervangen is niet zo moeilijk.
Plaat is met een soort moer van 27 vastgedraaid op drie plaatsen denk ik .
Eerst uitlaatpot losmaken door steun ervan los te draaien met een 13 potsleutel .
Makelijker dan een moter uithalen
Weet niet onmiddellijk de prijs maar je kan best zonder deze bescherming denk ik .
Mvg Kurt
vervangen is niet zo moeilijk.
Plaat is met een soort moer van 27 vastgedraaid op drie plaatsen denk ik .
Eerst uitlaatpot losmaken door steun ervan los te draaien met een 13 potsleutel .
Makelijker dan een moter uithalen

Weet niet onmiddellijk de prijs maar je kan best zonder deze bescherming denk ik .
Mvg Kurt
Hide post links |
-
Topic author - lid
Bedankt voor de snelle reactie Kurt. Vroeg me eigenlijk ook al af of die beschermplaat écht nodig is. Enerzijds kan ik begrijpen dat ze zoiets plaatsen maar ik vermoed dat onze wagen niet de enige is waarvan die plaat stuk of verdwenen is en nog steeds rondrijden.
Geen zorgen om maken dus.
Geen zorgen om maken dus.
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Renault trafic 2.1L. D
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Plaat zit er echt niet voor niets, de konstrukteur zal zoveel mogelijk besparen op een wagen en op veiligheid dus niet, de warmteafgifte op lange trajekten is heel groot en dat merk je dan in de wagen via de kofferbodem. Ik zou adviseren, houd hem origineel, evt. halen bij een sloperij, het kost je de kop niet.
mvg WillemS
mvg WillemS
Hide post links |
-
Topic author - lid
Hey Willems, heb al eens een aanvraag gedaan bij sloperijen en de enige die reageerde vroeg 150€ voor zo'n plaat. Heb het plan om dat te vervangen voorlopig opgegeven...
Wat bedoelen ze trouwens met "Marge" bij de prijsofferte? (domme vraag misschien).
Wat bedoelen ze trouwens met "Marge" bij de prijsofferte? (domme vraag misschien).
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Renault trafic 2.1L. D
Hide post links |
-
Topic author - lid
Even updaten -> donderdag motor bij revisiebedrijf opgehaald en vrijdag omstreeks 09u dan begonnen met in te bouwen nadat versnellingsbak aan motor bevestigd was. Naar het einde toe wat gesukkel met paar fiches die ik blijkbaar nergens meer kon inpluggen maar dat was na wat zoeken toch opgelost geraakt 
Tegen 16u was het grote moment daar: de motor starten. Maar dat deed ie dus niet
Kreeg al direct melding dat inspuitsysteem defect was... Kon niet zo direct uitvogelen wat het was en toen werd er besloten om ns wat start piloot in de inlaat te spuiten en toen startte het blok wel maar viel direct terug stil. Dat een paar keer geprobeerd maar ging dus niet want motor viel steeds terug stil. Computer aangehangen en foutcodes gereset maar bij elke startpoging (maar wel zonder start piloot want denk dat dat echt niet zo'n goed idee was) weer hetzelfde fenomeen. Terwijl de man wiens garagewerkplaats ik mocht gebruiken ging opzoeken wat de juiste melding bij de foutcode was ging ik op zoek naar eventuele losse of geknelde draadjes. Ik besloot om eerst alles wat met de inspuiting te maken had te controleren maar vond op het 1e zicht niks abnormaals. Heb aan alle fiches gevoeld en die zaten blijkbaar goed vast tot ik er 1 aan de dieselpomp vond die wel vast leek te zitten maar blijkbaar toch niet helemaal ingeklikt was. Die dan ingeklikt en net toen ik wilde proberen kwam kwam kerel terug van achter computer en zei dat de foutmelding een onderbroken verbinding zou betekenen (wat dus best kon kloppen). Dan op hoop van zegen nog ns geprobeerd en de motor startte direct !
Dus voorlopig ben ik blij maar moet nog wel 1 en ander monteren voor we er mee op de baan kunnen. Hopelijk vind ik daar morgen de nodige tijd voor en hebben we nog wat jaartjes plezier van de wagen.
Bij deze al dank aan de mensen die hier de nodige tips gegeven hebben en hopelijk kan ik deze week het vervolg posten.
Ik vraag me enkel af of het gebruik van de start piloot geen schade aan het blok gebracht heeft want denk dat dit voor een dieselblok eigenlijk niet zo'n goed idee was

Tegen 16u was het grote moment daar: de motor starten. Maar dat deed ie dus niet

Kreeg al direct melding dat inspuitsysteem defect was... Kon niet zo direct uitvogelen wat het was en toen werd er besloten om ns wat start piloot in de inlaat te spuiten en toen startte het blok wel maar viel direct terug stil. Dat een paar keer geprobeerd maar ging dus niet want motor viel steeds terug stil. Computer aangehangen en foutcodes gereset maar bij elke startpoging (maar wel zonder start piloot want denk dat dat echt niet zo'n goed idee was) weer hetzelfde fenomeen. Terwijl de man wiens garagewerkplaats ik mocht gebruiken ging opzoeken wat de juiste melding bij de foutcode was ging ik op zoek naar eventuele losse of geknelde draadjes. Ik besloot om eerst alles wat met de inspuiting te maken had te controleren maar vond op het 1e zicht niks abnormaals. Heb aan alle fiches gevoeld en die zaten blijkbaar goed vast tot ik er 1 aan de dieselpomp vond die wel vast leek te zitten maar blijkbaar toch niet helemaal ingeklikt was. Die dan ingeklikt en net toen ik wilde proberen kwam kwam kerel terug van achter computer en zei dat de foutmelding een onderbroken verbinding zou betekenen (wat dus best kon kloppen). Dan op hoop van zegen nog ns geprobeerd en de motor startte direct !
Dus voorlopig ben ik blij maar moet nog wel 1 en ander monteren voor we er mee op de baan kunnen. Hopelijk vind ik daar morgen de nodige tijd voor en hebben we nog wat jaartjes plezier van de wagen.
Bij deze al dank aan de mensen die hier de nodige tips gegeven hebben en hopelijk kan ik deze week het vervolg posten.
Ik vraag me enkel af of het gebruik van de start piloot geen schade aan het blok gebracht heeft want denk dat dit voor een dieselblok eigenlijk niet zo'n goed idee was

A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Renault trafic 2.1L. D
Hide post links |
-
- Donateur
- Laatste bezoek: 11 mei 2025 08:48
- Contacteer:
Volgens mij speling.Kata schreef:Wat bedoelen ze trouwens met "Marge" bij de prijsofferte?
500 euro met een marge, kan dus ook 550 euro worden, of 450, om maar een voorbeeld te geven.
De startpilot gaat door het lucht-traject, dus je verstuivers zullen er niet van te lijden hebben gehad.Kata schreef:Ik vraag me enkel af of het gebruik van de start piloot geen schade aan het blok gebracht heeft want denk dat dit voor een dieselblok eigenlijk niet zo'n goed idee was
De smering van je zuigerveren -ringen komt ook niet van de diesel maar vanuit het carter. T'is geen mengsmering systeem.
Denk dat het eenmalig een keer gebruiken van startpilot niet zo'n ramp is, ook niet voor een diesel.
En laten we eerlijk zijn, vele malen beter dan remvloeistof, wat sommigen menen te moeten gebruiken als starthulp

Verder : Kudo's voor het werk

Altijd spannend, de eerste startpoging na een revisie.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Hide post links |
-
Topic author - lid
Bedankt voor de uitleg Mathijs.
k had het niet zo erg op de verstuivers bedoeld maar vroeg me af of een diesel (die toch met zwaardere compressie zit tov een benzineblok) wel goed tegen het "klappen" van het gebruik van start pilot zou kunnen.
Ondertussen zitten de 1e 100km's er op en tot nu toe loopt alles goed. Hopellijk worden het er nog ettelijke 10.000'n...
k had het niet zo erg op de verstuivers bedoeld maar vroeg me af of een diesel (die toch met zwaardere compressie zit tov een benzineblok) wel goed tegen het "klappen" van het gebruik van start pilot zou kunnen.
Ondertussen zitten de 1e 100km's er op en tot nu toe loopt alles goed. Hopellijk worden het er nog ettelijke 10.000'n...
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Renault trafic 2.1L. D
Hide post links |
-
- Donateur
- Laatste bezoek: 11 mei 2025 08:48
- Contacteer:
Een diesel heeft een pak zwaardere compressie dan een benzinemotor.Kata schreef:(die toch met zwaardere compressie zit tov een benzineblok)
Daarvoor heeft die dan ook extra stevige zuigers en zwaarder blok, om die compressie en de klappen op te kunnen vangen.

Is ook één van de redenen dat een diesel vaak meer weegt dan zijn benzinebroertje.
Misschien dat de startpilot inderdaad wat te vroeg detoneerde (al leek jouw motor daar geen last van te hebben, hij liep), schade aan de zuiger zou dat niet meteen hebben gegeven.
Heb je trouwens gelezen wat er op het rood/witte busje staat ?
Holts startvloeistof voor benzine, diesel, en tweetaktmotoren. Dankzij het speciale spuitventiel
in alle standen te gebruiken. Voor het starten van motor de startvloeistof gedurende 1 seconde in
de luchtinlaat van de luchtfilter spuiten. Benzine motor : gaspedaal licht indrukken bij het starten.
Dieselmotor : starten zonder voorgloeien.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
Hide post links |
-
Topic author - lid
Bedankt, toch een beetje gerustgesteld. Wel nog even wat anders voorgehad maar dat is een verhaal voor later. Nu eerst dringend klusje doen in tuin.
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Renault trafic 2.1L. D
Hide post links |
-
Topic author - lid
Zoals gisteren gezegd het vervolg: Ik begon gisteren morgen diesellucht te ruiken in de auto die erger en erger werd. Ik dacht nog "het zal niet waar zijn zeker" en ja hoor -> op de plaats waar de wagen gestaan had was een dieselvlek. Bij thuiskomst zag ik dat er diesel onderuit de wagen liep (vanop de bodemplaat). Motorcompartiment open gedaan en een groot deel van de motor zag er vettig uit.
Motordeksel eraf gehaald en daar was het -> vanonder een verstuiver spoot diesel omhoog. Ik reed naar de garage achter de hoek en onderweg een doffe knal en vermogen zo goed als helemaal weg...
Om een lang verhaal kort te maken: er was een pennetje dat de retourleiding vastklemt verdwenen (raar want daar ben ik niet aangeweest). Dus de retourdiesel spoot lustig in het rond. Hetgeen ik vanonder de injector zag spuiten was dus gewoon die diesel die omhoog gesmeten werd door de trilling van de motor. Het plotse verlies van vermogen was mijn eigen schuld. Bij het wegnemen van het motordeksel had ik de turbobuis niet helemaal goed terug vastgemaakt en die was onderweg van de verbindingbuis geschoten.
Alles terug goed gemonteerd en voorlopig doet alles het weer prima. Fingers Crossed!
Motordeksel eraf gehaald en daar was het -> vanonder een verstuiver spoot diesel omhoog. Ik reed naar de garage achter de hoek en onderweg een doffe knal en vermogen zo goed als helemaal weg...
Om een lang verhaal kort te maken: er was een pennetje dat de retourleiding vastklemt verdwenen (raar want daar ben ik niet aangeweest). Dus de retourdiesel spoot lustig in het rond. Hetgeen ik vanonder de injector zag spuiten was dus gewoon die diesel die omhoog gesmeten werd door de trilling van de motor. Het plotse verlies van vermogen was mijn eigen schuld. Bij het wegnemen van het motordeksel had ik de turbobuis niet helemaal goed terug vastgemaakt en die was onderweg van de verbindingbuis geschoten.
Alles terug goed gemonteerd en voorlopig doet alles het weer prima. Fingers Crossed!
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Renault trafic 2.1L. D
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 11 dec 2013 15:09
Da's geen goed nieuws: uit eigen ervaring weet ik dat dieselbrandstof rubberen (multi) riemen gewoon kapotvreet.
Je kan best nakijken welke riemen gecontamineerd zijn en deze preventief vervangen.
Een aangevrete riem die onderweg knapt kan behoorlijk wat schade veroorzaken.
Je kan best nakijken welke riemen gecontamineerd zijn en deze preventief vervangen.
Een aangevrete riem die onderweg knapt kan behoorlijk wat schade veroorzaken.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-