Knarsend geluid Scenic 1
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 07 mei 2013 14:27
- Actief als: particulier
Knarsend geluid Scenic 1
Model/uitvoering : 2.0 16v
Bouwjaar : 2000
Brandstof : benzine
Goede middag allemaal,
eergisteren was er opeens een knarsend geluid wat onder de motorkap vandaan kwam. Ik kan niet goed vaststellen waar het geluid nu precies vandaan komt. Het geluid lijkt alsof er twee draaiende metalen delen langs elkaar heen lopen zonder dat er goed geolied wordt (dat is hoe ik het het best kan omschrijven).
Ik heb mijn hand boven op de motor gelegd vlakbij de vulopening voor de olie om te kunnen voelen of het geluid daar vandaan zou kunnen komen. Dit lijkt niet het geval. Als je voor de auto staat heb je links een aantal draaiende delen (meen de spanrollen e.d.). Als ik daar mijn hand neerleg voelt het alsof het daar weg lijkt te komen.
Over de auto:
Tijdens het rijden merk je er eigenlijk helemaal niets van. Er is geen verlies in vermogen, geen rare trillingen door de auto of andere zaken waarvan je denkt "he, er is iets mis met de auto". De auto loopt netjes stationair, olie is bijgevuld en starten is lopen.
Ik heb ook vernomen dat het de distributieriem zou kunnen zijn. Ik weet niet hoe ik dit kan controleren.
Nu heb ik de volgende vragen:
- Weet iemand wat het zou kunnen zijn en hoe ik dat kan checken (uitsluiten)?
- Hoe kan ik controleren of de distributieriem nog goed is?
Bouwjaar : 2000
Brandstof : benzine
Goede middag allemaal,
eergisteren was er opeens een knarsend geluid wat onder de motorkap vandaan kwam. Ik kan niet goed vaststellen waar het geluid nu precies vandaan komt. Het geluid lijkt alsof er twee draaiende metalen delen langs elkaar heen lopen zonder dat er goed geolied wordt (dat is hoe ik het het best kan omschrijven).
Ik heb mijn hand boven op de motor gelegd vlakbij de vulopening voor de olie om te kunnen voelen of het geluid daar vandaan zou kunnen komen. Dit lijkt niet het geval. Als je voor de auto staat heb je links een aantal draaiende delen (meen de spanrollen e.d.). Als ik daar mijn hand neerleg voelt het alsof het daar weg lijkt te komen.
Over de auto:
Tijdens het rijden merk je er eigenlijk helemaal niets van. Er is geen verlies in vermogen, geen rare trillingen door de auto of andere zaken waarvan je denkt "he, er is iets mis met de auto". De auto loopt netjes stationair, olie is bijgevuld en starten is lopen.
Ik heb ook vernomen dat het de distributieriem zou kunnen zijn. Ik weet niet hoe ik dit kan controleren.
Nu heb ik de volgende vragen:
- Weet iemand wat het zou kunnen zijn en hoe ik dat kan checken (uitsluiten)?
- Hoe kan ik controleren of de distributieriem nog goed is?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 03 mei 2025 19:29
Re: Knarsend geluid Scenic 1
Check de dynamo poulie eens goed! Deze lopen vaak aan..
Hide post links |
-
@Mechanic,
zou je mij kunnen vertellen hoe ik dat kan controleren? Moet ik deze dan los halen en smeren of moet ik deze dan vervangen?
Alvast bedankt voor je reactie(s)
zou je mij kunnen vertellen hoe ik dat kan controleren? Moet ik deze dan los halen en smeren of moet ik deze dan vervangen?
Alvast bedankt voor je reactie(s)
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 26 aug 2024 10:51
- Actief als: professional
hallo,
even riem eraf halen en dan wagen laten draaien en luisteren of het geluid er nog is.
indien wel ,komt het van de distributie.
Ik weet niet of de waterpomp aangedreven wordt door de distri. of hulpriem .
Ik denk de waterpomp of lager van de aircopomp indien aanwezig.
Mvg Kurt
even riem eraf halen en dan wagen laten draaien en luisteren of het geluid er nog is.
indien wel ,komt het van de distributie.
Ik weet niet of de waterpomp aangedreven wordt door de distri. of hulpriem .
Ik denk de waterpomp of lager van de aircopomp indien aanwezig.
Mvg Kurt
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 03 mei 2025 19:29
Bij de 2.0 16v in de scenic I zit de waterpomp bij de multiriem.
De dynamo poulie kan tegen het huis van de dynamo zitten bij een dempende poulie..
De dynamo poulie kan tegen het huis van de dynamo zitten bij een dempende poulie..
Hide post links |
-
@ Iedereen,
ik wil jullie allemaal even bedanken voor het meedenken en het aandragen van mogelijke oplossingen.
Het blijkt de waterpomp te zijn. Deze liep aan. Zullen de lagertjes wel zijn geweest oid. Ik heb de oude in mijn handen gehad en rond gedraaid en je hoorde en voelde dat deze aanliep. Ook kon je zien dat er aan de buitenkant sporen waren van aanlopen.
Dus Scenic2000 jij was het met het juiste antwoord. Als prijs krijg je van mij alle eer
Het volgende wordt nu vervangen:
- waterpomp + koelvloeistof
- multiriem
- meteen maar APK laten uitvoeren
- remblokken voor + achter (was een aandachtspuntje ivm apk, blokken voor had ik nog nieuwe liggen)
- diverse klein onderhoud/materiaal
totale kosten = € 400,--
ik wil jullie allemaal even bedanken voor het meedenken en het aandragen van mogelijke oplossingen.
Het blijkt de waterpomp te zijn. Deze liep aan. Zullen de lagertjes wel zijn geweest oid. Ik heb de oude in mijn handen gehad en rond gedraaid en je hoorde en voelde dat deze aanliep. Ook kon je zien dat er aan de buitenkant sporen waren van aanlopen.
Dus Scenic2000 jij was het met het juiste antwoord. Als prijs krijg je van mij alle eer

Het volgende wordt nu vervangen:
- waterpomp + koelvloeistof
- multiriem
- meteen maar APK laten uitvoeren
- remblokken voor + achter (was een aandachtspuntje ivm apk, blokken voor had ik nog nieuwe liggen)
- diverse klein onderhoud/materiaal
totale kosten = € 400,--
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 14 nov 2013 09:56
Hallo Mechanic,
Ik ben nieuw op dit Forum en weet nog niet hoe het werkt .
Ik heb een vraag aan jouw ik ga een Megane CC 2.0Ltr met 135 Pk uit 2007 met 72.000 Km op de teller kopen waar moet ik op letten bij deze wagen.
Hoe gaat de werking van het dak gaan dan de ramen allemaal open en als het dak open is weer allemaal dicht.
Zijn er nog meerdere waar ik op moet letten.
De auto is als ik het goed begreep altijd in onderhoud geweest bij een Renaul dealer , is daar dan ook nog de onderhoud historie van aan te vragen en krijg je deze dan ook.
Zit wel een NAP bij.
Dit i.v.m. eventuele vervanging van de ditributie weet niet wanner deze vervangen diet te worden .
Ik hoor graag van je,
Groetjes,
Fred Swemmer
Ik ben nieuw op dit Forum en weet nog niet hoe het werkt .
Ik heb een vraag aan jouw ik ga een Megane CC 2.0Ltr met 135 Pk uit 2007 met 72.000 Km op de teller kopen waar moet ik op letten bij deze wagen.
Hoe gaat de werking van het dak gaan dan de ramen allemaal open en als het dak open is weer allemaal dicht.
Zijn er nog meerdere waar ik op moet letten.
De auto is als ik het goed begreep altijd in onderhoud geweest bij een Renaul dealer , is daar dan ook nog de onderhoud historie van aan te vragen en krijg je deze dan ook.
Zit wel een NAP bij.
Dit i.v.m. eventuele vervanging van de ditributie weet niet wanner deze vervangen diet te worden .
Ik hoor graag van je,
Groetjes,
Fred Swemmer
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen