Koelvloeistof aftapbout?

Alles wat met de motor van de Kangoo te maken heeft.
Plaats reactie

Topic author
Pimoso
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 20 feb 2019 09:08

Koelvloeistof aftapbout?

Bericht door Pimoso »

Ik heb een Kangoo uit 2001 1.4i. Onlangs is mijn radiateur lek gegaan en heb deze reeds vervangen (€70 radiateur en €10 koelvloeistof) maar er ging maar 3 - 3,5 liter koelvloeistof bij. Ik weet dat er 5,5 liter inzit dus ergens zit nog 2 liter. Die 2 liter is in dit geval water want ik heb hem regelmatig bijgevuld hiermee. Zit er ergens een aftapbout op het blok? Ik dacht hem gevonden te hebben, de 14mm torx onder de watertemperatuursensor naast de uitlaat maar dat is gewoon een loze plug. Ik heb nu maar weer de onderste radiateurslang losgehaald en alles weg laten lopen en daarna opnieuw gevuld met KVS. Dus de verhouding water is nu al acceptabel klein maar ik ben toch benieuwd of er een aftapplug zit!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 01 mei 2025 22:04
Actief als: particulier

Re: Koelvloeistof aftapbout?

Bericht door mechanic »

Op het blok niet. Thv je thermostaathuis zit een nippel, en mss in je kachelleiding en radiateur.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Pimoso
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 20 feb 2019 09:08

Bericht door Pimoso »

Ok. Ik heb hem overigens nu afgevuld met G12+ van de Action, 2 euro per liter. Er zat toch geen druppel originele kvs in. Geen idee wat de originele koelvloeistof van renault kost, maar als die net zo extravagant duur zijn als de Renault bougies... (die echt zeer slecht van kwaliteit zijn) 7 euro per bougie terwijl een top NGK 2,50 kost....

Maar het losnemen van de onderste slang is dus voldoende. kachelleiding zit een schroef in de slang maar ik heb verhalen gehoord over uitscheuren hiervan, kachel wordrt warm en geen geborrel dus daar blijf ik vanaf, in de radiateur zit geen aftap.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

de mon
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 30 apr 2025 11:39
Actief als: particulier

Bericht door de mon »

Tegenwoordig heb je koelvloeistof dat je kan mixen.Ook met water en koelvloeistoffen die niks water verdragen.
Wil je de oude vloeistof of water er volledig eruit dan zou je presslucht moeten gebruiken.Die hoeft of mag niet te hoog zijn voor evtle schade.Desnoods haal je de kacheldarm los tov de gesloten thermostat.
Herhaal het even nadat je er een beetje goede koelvloeistof hebt in gedaan,niet vol doen want het is slecht spul die mix.
Als de kleur dan goed is van de laatste druppeltjes dan zal het wel snor zitten.
De motor warm draaien telkens ,aflaten en koude vloeistof op de warme motor vind ik riskant.De overgebleven antifreeze of mix blijft dan ook telkens achter.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut