Scenic 2 MPV 2004 oliegeur...... Onderwerp is opgelost

Plaats reactie

Topic author
Verwijderd 13250

Scenic 2 MPV 2004 oliegeur......

Bericht door Verwijderd 13250 »

Goedendag,

Sinds de vakantieperiode neem ik een oliegeur waar in de auto.
Met name na een wat langere rit (snelweg ed) en stilstand bij draaiende motor wordt de geur steeds sterker.
Ik ben er al mee naar mijn garage geweest.
Deze zei dat de bougiegaten vol olie stonden en er een spoor te zien was vanaf het kleppendeksel richting uitlaatspruitstuk.
Er zou een vloeibare pakking tussen het kleppendeksel zitten die verweerd zou zijn. Deze heeft hij vervangen....
Er werd mij daarna verteld dat de oliegeur nog enige tijd zou aanhouden , daar zij de olie niet weg konden spoelen. Deze geur zou toch snel minder moeten worden.
Nou....niets is minder waar, de geur wordt eerder erger dan minder..... :(
Ik ben dus bang dat de kleppendeksel pakking het niet was.... Maar ja wat dan wel....???
als ik nu terugga naar de garage dan wordt het net zo lang zoeken en proberen tot ze het euvel hebben, met alle finaciele gevolgen van dien.
De auto heeft dus een oliegeur bij draaiende motor, en stilstaande auto.
Tijdens het rijden ruik je niets!!
Het oliepeil zakt inderdaad, maar er komt geen enkele blauwe walm uit de uitlaat....
Heeft iemand op dit forum dit probleem ook al eens gehad en zo ja wat was het probleem????

Alvast vriendelijk bedankt voor de reply....

Greetz

Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier

Re: Scenic 2 MPV 2004 oliegeur......

Bericht door WillemS »

En toch lekt er ergens olie.
Motor reinigen en dan een tijdje rijden(weken) en dan moet het toch te vinden zijn.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Verwijderd 13250

Hallo Willem,

Bedankt voor de reactie.
Tja...zo dacht ik ook. Ik kan de motor enkel een beetje reinigen als ik de beschermkap eraf heb gehaald, maar de ruimte is niet zodanig ruim bemeten dat je goed kan zien/onderkennen waar hij dan zal lekken....
Aan de andere kant, het feit dat de motor na de ' reparatie' meer naar olie ruikt, doet mij vrezen dat de garage wel op de juiste locatie zat.....

Grtz
Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 11 mei 2025 13:25

Bericht door mechanic »

Als de garage het niet goed heeft schoongemaakt kan die geur nog weken blijven hangen. Natuurlijk kunnen ze dit goed reinigen, je gaat immers een reparatie uitvoeren van olie lekkage. Dan vernieuw je iets en ruim je de lekkage niet op,dat hoort niet..
Als ze de kleppendekselpakking vernieuwd hebben (vloeibaar), dan is de gehele distributie eraf geweest, en het inlaatspruitstuk etc.. Dat is een dure reparatie geweest waarbij je wel wat service mag verwachten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

De garage heeft je probleem niet opgelost, wellicht heb je wel geld betaald, dus ga terug en laat ze het goed doen.
Je zegt bougiegaten vol olie, dit is goed te reinigen hoor en verder de motor ook.
Het is toch wel een benzine motor omdat je het over bougiegaten hebt, of toch een diesel die heeft gloeibougies en als die loszitten of als het brandplaatje weg is gaan ze dieselolie lekken.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Verwijderd 13250

Hallo Willems,

Bedankt voor je reactie!
Vergeten in dit onderwerp te vermelden. Het is een 1.6 16v motor op lpg.
Voor mij is het ook duidelijk dat het probleem niet is opgelost, al zei de garage dat ik de boel maar warm moest blazen om de rest van de olie te laten verbranden....
Verbranden doet het wel aan de geur af te lezen maar daarbij gaat mijn oliepeil niveau ook omlaag
Ik krijg het idee dat het natte vingerwerk zoeken is/wordt, vandaar dat ik hoopte dat er iemand was die het probleem herkende, zodat ik wat beter beslagen ten ijs kon komen...
Ik ga terug naar de garage, er zal best een soort van reparatie garantie zijn. Echter ben ik pas halerwege volgende week terug, in verband met mijn werk.
Misschien kan ik intussen wat ontvetter op/rond de bougie gaten spuiten en dat wegspoelen....

Greetz
Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Verwijderd 13250

Inmiddels zijn we een poosje verder, inclusief ergernis en teleurstelling.
Wat is er gebeurd?
De oliegeur hield aan. Dus ik terug naar de garage.
Nogmaals iets met vloeibare pakking gedaan. Moest even droog/schoon branden maar hij zag geen lekkage...fout...
Na veel wellus/nietus (ik voel me zo onderhand paranoia..) heeft ie nogmaals kritisch gekeken en zei dat hij scheurtjes in de carter ontluchtings slang zag zitten. Vervangen/ingekort mar je raadt t vast al....ook niet
Ten einde raad een second opinion bij een andere garage gevraagd.
Met een uur belde deze garage terug. Kleppendeksel pakking lekt op het uitlaat spruitstuk. Lastig/moeilijk te repareren.. Er moet veel gedemonteerd worden.....
Heeft er iemand ervaring met deze reparatie? is dit nog zinvol..... 208000 km en gereviseerde kop
Weet iemand waar ik ongeveer rekening mee moet houden ingeval van reparatie qua prijs?
Zijn er nog opties...?

Ik ben zo onderhand knap ziek van deze Renault maar ja, helaas geen geld om een andere aan te schaffen, vandaar mijn vragenvuur...

Alvast bedankt weer.....

Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 11 mei 2025 13:25

Bericht door mechanic »

Die pakking is vloeibare pakking. Deksel los nemen betekent distributieriem die los moet. Dit omdat klepdeksel je nokkenassen vasthoudt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut