Problemen R-Link a.g.v. slechte internetverbinding

De R-Link zit in alle nieuwere Renaults. Lees hier waar anderen tegen aan lopen, of plaats zelf iets
Plaats reactie

Topic author
catan
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 31 dec 2013 18:38
Actief als: particulier

Problemen R-Link a.g.v. slechte internetverbinding

Bericht door catan »

Beste mede-rijders met R-Link,

Net als anderen heb ik regelmatig problemen met R-Link, die volgens mij soms veroorzaakt worden door fouten in de R-Link software zelf, maar soms ook door een haperende internetverbinding waardoor allerlei R-Link applicaties niet (goed) werken. Bijvoorbeeld TomTom-LIVE, weer, email, en voor een Z0E, de laad en comfort timer en de Z.E. connect service die voertuiggegevens uploadt naar je smartphone.

Er is mij verteld dat de module die de verbinding opzet de ‘TCU’ heet, wat waarschijnlijk een afkorting is voor Telematics Control Unit. Ik denk daarbij zelf aan een component met ingebouwde SIM kaart die een mobiele dataverbinding opzet die o.a. gebruikt wordt voor R-Link en evt. Z.E. services.

De netwerkstatus van die verbinding kan in R-Link bekeken worden via ‘menu - systeem - status/informatie - netwerkstatus’. Bij geen verbinding is de status ‘losgekoppeld’, bij een verbinding is die ‘verbonden’, en bij een instabiele verbinding pendelt de status heen en weer tussen die twee statussen.

Zijn er meer R-Link gebruikers die problemen ervaren met R-Link applicaties en hebben vastgesteld dat op het tijdstip van de problemen, de netwerkstatus van de TCU niet op ’verbonden’ staat maar op ‘losgekoppeld’ staat? Wellicht moet je daarbij ook denken aan de situatie dat de TomTom LIVE gegevens langzaam ververst worden?

Of zijn er meer R-Link gebruikers waar de netwerkstatus, zoals bij m’n Z0E, eerst begon te pendelen en later altijd op ‘losgekoppeld’ bleef staan?

Ik hoor graag van jullie. Als je een netwerkprobleem hebt/hebt gehad, ben ik ook heel nieuwsgierig wat er gedaan is/wordt om het te verhelpen. Mijn eigen dealer wacht al een tijdje op een levering van een nieuwe TCU vanuit Frankrijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

avdvee
lid
lid
Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50

Re: Problemen R-Link a.g.v. slechte internetverbinding

Bericht door avdvee »

Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
catan
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door catan »

Mogelijk,

Ik heb deze melding ook wel eens gezien en was met dit topic benieuwd of dat bij anderen veroorzaakt werd door op een op dat moment slechte of niet-aanwezige internetverbinding of dat het dan aan de instelling van bron van HD-traffic zou liggen.

De problemen die ik heb ervaren zijn terug te leiden tot de internetverbinding.
De communicatiemodule (TCU) is inmiddels vervangen, en (bijna) alle R-Link applicaties werken gelukkig weer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

wimmoltje
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Laatste bezoek: 26 apr 2015 01:16

Bericht door wimmoltje »

Ik had ook problemen met de netwerk status. In mijn Captur gaf deze aan dat deze was losgekoppeld. Eerst is bij mij de TCU vervangen, maar dat bleek bij nader inzien niet de oorzaak te zijn. Later bleek er tussen de TCU en R-LINK een breuk in de kabelboom te zitten. Nadat deze was vervangen leek het probleem te zijn verholpen.
De volgende dag gaf mijn toolbox op mijn laptop aan dat er nieuwe items klaar stonden.
Nadat ik deze had gedownload en de sd card had gesynchroniseerd is de status van mijn netwerk weer losgekoppeld.
Mijn Captur heeft wat betreft R link nooit naar behoren gefunctioneerd.
Inmiddels is bij mij de grens bereikt en ga een juridische procedure starten.
Het ultimatum is al een week geleden ingegaan en zal binnenkort verstrijken. Daarna laat ik de rest over aan mijn rechtsbijstand verzekering.
Desalniettemin hoop ik voor die tijd met Renault Nederland en/of mijn dealer tot een passende oplossing te komen.
Twingo I (1995), Clio III (1998), Megane Classic (2001), Megane Grand Tour (2004), Megane Grand Tour Dynamique Business 2007, Megane Estate Dynamique (07-2009), Captur Dynamique Tce 90 (12-09-2013)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

avdvee
lid
lid

Bericht door avdvee »

Slecht nieuws Wimmoltje, maar ik snap je wel. Hetgeen mij het meest stoort in deze is de (naar mijn ervaring) slechte/ gebrek aan communicatie vanuit Renault Nederland in deze.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

wimmoltje
Lid
Lid

Bericht door wimmoltje »

Naar mijn mening had mijn dealer ook iets allerter mogen zijn. Mijn track en trace bevestigde dat de aangetekende brief ruim een week geleden is ontvangen. Tot op heden heb ik nog geen enkele reactie van hen mogen ontvangen. Geen telefoontje of mailtje, helemaal niets. Dat stoort mij enigszins.
Twingo I (1995), Clio III (1998), Megane Classic (2001), Megane Grand Tour (2004), Megane Grand Tour Dynamique Business 2007, Megane Estate Dynamique (07-2009), Captur Dynamique Tce 90 (12-09-2013)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

avdvee
lid
lid

Bericht door avdvee »

Hmmm, een week is niet heel lang voor dergelijke (logge) bedrijven. Desalniettemin vind ik dat er iemand minstens een belletje had kunnen geven om te vertellen dat e.e.a. in behandeling werd genomen. Renault (Nederland) laat zich op deze manier kennen als een 20ste eeuws bedrijf dat de nieuwe mores van de 21ste eeuw nog niet begrijpt. Kennelijk gaat het niet slecht genoeg zodat veranderen niet noodzakelijk is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jeffrey71
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 21 okt 2016 18:08

Bericht door Jeffrey71 »

Het lijkt er op dat Renault al zijn kaarten op de R-Link gezet heeft en dat kan nog wel eens grote gevolgen hebben in de toekomst. Als de komende firmware update niet het gewenste resultaat geeft is de stok om mee te slaan richting Renault nog veel groter. Ze kunnen ons niet eeuwig aan het lijntje houden.
Captur 1.5 DCI (2013), 2e Captur 1.5 DCI Dynamique Two-tone Ivoire/Noir etoile 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

wimmoltje
Lid
Lid

Bericht door wimmoltje »

Die stok heb ik inmiddels in mijn handen.
Week 2 wordt cruciaal voor RNL.
Anders wordt het "het groene laken".

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
catan
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door catan »

Frustratie van wimmoltje is heel herkenbaar.

Afgezien van de juridische stappen (die ik met interesse ga volgen omdat ik dat ook overweeg aangezien de ZE-services ondanks de goede netwerkstatus nog steeds niet werken op mijn Z0E), is de situatie van wimmoltje om een andere reden interessant.

Zijn ervaring is namelijk dat de netwerkstatus niet alleen afhangt van de TCU maar van de combinatie van R-Link software en TCU. Nadat de TCU is vervangen werkte bij hem eerst alles wel, het werkte pas niet meer na de software update van R-Link.

@wimmoltje, heb je geprobeerd om een backup van R-Link terug te zetten en te kijken of het internet dan weer wel werkt?
Op het forum is in het topic http://www.renaultforum.nl/forum/backup ... 16449.html al uitgevonden dat het kopiëren van backup bestanden naar een nieuwe SD-kaart niet werkt. Het overkopiëren van de backup bestanden naar de bestaande SD-kaart zou misschien wel kunnen werken?

(ik ga ervan uit dat de update die je R-Link om zeep hielp zo groot was dat er een door de R-Link updater een backup gemaakt is, of dat je het vinkje aan hebt staan waardoor er altijd een backup van R-link gemaakt wordt tijdens het updaten, zie bijlage als je onder OS X werkt.)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

wimmoltje
Lid
Lid

Bericht door wimmoltje »

@catan.
Heb je mijn R-link probleem nog kunnen volgen?
Ik zie dus af van juridische stappen omdat het probleem is verholpen.
Mijn R-link werkt inmiddels een hele week zonder problemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Verwijderd 16028

Bericht door Verwijderd 16028 »

Wimmoltje,
Ik ben sinds 2 weken in het bezit van een mooie Captur maar heb nog steeds geen Netwerk verbinding mijn Dealer gaf aan dat er een storing was met de Server in Frankrijk maar ik heb een Idee dat ik problemen heb met de TCU module want er staat steeds verbinding maken en nog nooit verbonden.
Gevolg ik krijg geen updates en ook geen live en Coyote was bij jou de oplossing alleen om de TCU module te vervangen?
Of zijn er nog andere dingen gedaan ivm Software?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

wimmoltje
Lid
Lid

Bericht door wimmoltje »

@Tollenburg.
Even ter info, de server staat niet in Frankrijk maar in Portugal.
Jij hebt dus niet hetzelfde probleem wat ik had.
Bij mij stond bij de netwerkstatus dat ie was "LOSGEKOPPELD".
Dat kwam door een draadbreuk in de kabelboom tussen de TCU en R-link.
Bij jou lijkt het er inderdaad op dat de TCU een probleem heeft, aangezien hij bij jou aangeeft "VERBINDING MAKEN".
Geeft de netwerkstatus wel een SIM en IMEI nummer aan?
Als dat zo is wordt de TCU dus wel herkend door R-link en hoeft het niet een hardware probleem te zijn.
Is alles wel goed gegaan met de activatie en aanmaak van jouw account?
Heb je al eens geprobeerd om je auto uit Myrenault te verwijderen en opnieuw aan te melden?
Heb je ook al een keer je SD kaart gesynchroniseerd in Myrenault R-link?
Ongetwijfeld zal de dealer dit wel in overweging hebben genomen, maar die zoeken te makkelijk naar fouten die niet bij henzelf leggen, net als Renault NL.
Als het aan de server ligt, lijkt het mij dat er meer R-linkers last van dit probleem moeten hebben.
Ik kan je alleen als advies geven dat je door moet blijven hameren, want dit excuus klinkt mij net iets te makkelijk.
SUCCES.... :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Verwijderd 16028

Dank je wel voor je uitgebreide toelichting.
Het is bij mij zo dat er geen sim nummer instaat en dat hij constant aangeeft verbinding maken.
Ik heb de simkaart al gesynchroniseerd helpt niet dus ik denk sterk aan een stukkende TCU module of zou het ook soft ware probleem kunnen zijn??

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

wimmoltje
Lid
Lid

Bericht door wimmoltje »

Als jouw netwerkstatus geen SIM en/of IMEI nummer aangeeft denk ik dat een nieuwe TCU het probleem oplost.
Bedenk wel dat dit puur een intuïtieve mening mijnerzijds Is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Verwijderd 16028

Dank je wel zal bij de Dealer een afspraak maken.
Ik hou je op de hoogte!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Verwijderd 16028

Winnmoltje,
Inmiddels zit er een nieuwe TCU module in maar mijn Dealer kan hem niet inlezen,
Volgens hun moet de radio aan maar zonder de Module kan dat niet dus hij herkent de nieuwe module niet.
Nu schijnt het wachten op nieuwe software om de module te kunnen herprogrameren via RN schijnt uit Frankrijk te moeten komen.
Ik had van jou begrepen dat jou Dealer zonder problemen de TCU module uit gewisseld had,is het misschien zinnig dat mijn Dealer contact opneemt met jouw Dealer om te vragen hoe hun dit gedaan hebben??
Mijn auto staat nu al een week bij de Dealer, en na contact met RN kan dit nog wel een week duren!! :oops: :oops: :oops: :cry2: :cry2:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

wimmoltje
Lid
Lid

Bericht door wimmoltje »

Niet geschoten is altijd mis. :Gun:
Monteur heet Danny.... :thumb:

http://www.renault.nl/dealer/52800201

Heel veel sterkte.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

wimmoltje
Lid
Lid

Bericht door wimmoltje »

@Tollenburg
En,....al wat wijzer geworden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Verwijderd 16028

Ik ben op dit moment heel blij er is een nieuwe TCU module geplaatst en nieuwe software alles werkt ik heb voor het eerst verbinding afwachten dus of het zo blijft!! :thumb: :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

wimmoltje
Lid
Lid

Bericht door wimmoltje »

Top, houwe zo.
Heeft je dealer nog contact gehad met mijn dealer?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Verwijderd 16028

Ik heb met jouw Dealer gebeld in Den Helder zij vertelden mij dat ook zij heel veel moeite hadden gehad om de TCU module goed te krijgen en dat het mijn Dealer op dezelfde manier ook zou luklken.
Zij zagen geen voordeel voor het uitwisselen van informatie en dat klopt uiteindelijk ook want mijn auto is nu toppie!!
Het enige is nog het wachten eind Februarie op de grote update voor Rlink dan zouden echt alle software problemen moeten zijn opgelost.
Volgens mijn dealer komt de update gewoon via de PC of via het Rlink systeem en niet via de Dealer afwachten maar!! :dance: :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

wimmoltje
Lid
Lid

Bericht door wimmoltje »

Gelukkig maar.
NOK NOK: afkloppen :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut