R-Link start steeds opnieuw op, maar alleen bij gekozen route

De R-Link zit in alle nieuwere Renaults. Lees hier waar anderen tegen aan lopen, of plaats zelf iets
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
nae.kronenburg
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 7
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 sep 2021 09:36
Actief als: particulier

R-Link start steeds opnieuw op, maar alleen bij gekozen route

Bericht door nae.kronenburg »

Hallo,
Ik heb een Renault Captur uit 2015 met R-Link. Ik heb sinds een paar dagen het volgende: zodra ik een bestemming gekozen heb en de route actief is, start R-Link continu opnieuw op (melding: kaart Europa wordt geladen). Dit gebeurt niet als ik geen bestemming kies, dan is de kaart gewoon zichtbaar en valt niet uit. De radio of USB stick blijven in beide gevallen ook gewoon actief. Ik heb al diverse malen updates uitgevoerd maar het probleem blijft bestaan.
Herkent iemand dit en wat is een (mogelijke) oplossing?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Groetjes, Nicole

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: R-Link start steeds opnieuw op, maar alleen bij gekozen route

Bericht door Sordone »

Heb je R-link al geherstart door 5 keer snel op de Home knop te drukken? Lost vaak problemen op.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
nae.kronenburg
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 7
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 sep 2021 09:36
Actief als: particulier

Re: R-Link start steeds opnieuw op, maar alleen bij gekozen route

Bericht door nae.kronenburg »

Onnodig citaat verwijderd.

Als u direct reageert op het vorige bericht dan liever niet de "citaat" knop gebruiken.
Moderator

helaas, het probleem is alleen maar erger geworden nadat ik dat gedaan had. Na het kiezen van een bestemming krijg ik meteen de melding Kaart Europe laden en daarna krijg ik alleen maar mijn huidige locatie te zien. Er wordt dus helemaal geen route/bestemming meer geladen. Eerder werd de routebegeleiding gewoon vervolgd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

dmenace
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 jan 2013 16:33
Actief als: particulier

Re: R-Link start steeds opnieuw op, maar alleen bij gekozen route

Bericht door dmenace »

Heb hier precies hetzelfde probleem met de Captur van mijn vrouw, deze bleef van de week continu hangen op haar werklocatie waar je ook reed.
Heb toen kaartje in laptop gedaan, bleek systeemupdate te zijn, deze uitgevoerd en daarna gps positie weer bekend, maar toen ook elke keer de melding kaart Europa laden bij een gekozen route...

Toegevoegd in 2 uren 38 minuten 6 secondes:
Inmiddels probleem opgelost, kaartmateriaal geupdate en alles werkt weer naar behoren.
Ik twijfelde al langer over kaartupdate want kaartmateriaal was nog van bij aflevering (2016), maar kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen een oplossing is gezien de kosten. Toch denk ik dat het iets met de laatste update en de kaartcompatibiliteit te maken heeft, mischien kijken of het een optie is om kaartmateriaal te herstellen? (Zou kunnen dat kaartmateriaal op ten duur te oud wordt en daardoor niet meer werkt)...
Laguna 2.0i RT => Megane Scenic 1.6i RT => Grand Scenic II 2.0 16v Dynamic => Grand Scenic III 1.6 dci Dynamic => Kadjar 1.6 dci Intens & Captur TCe 120 Signature wave...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
nae.kronenburg
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 7
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 sep 2021 09:36
Actief als: particulier

Re: R-Link start steeds opnieuw op, maar alleen bij gekozen route

Bericht door nae.kronenburg »

Onnodig citaat verwijderd.

Als u direct reageert op het vorige bericht dan liever niet de "citaat" knop gebruiken.
Moderator

Ok, dank je wel. Dat zou kunnen want mijn kaart is ook al wat ouder dus ik ga dit zeker proberen. -wordt vervolgd-

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



RenaulBuer
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2021 20:52
Actief als: particulier

Re: R-Link start steeds opnieuw op, maar alleen bij gekozen route

Bericht door RenaulBuer »

Ook bij mijn Renault Scenic (2016) start sinds 02-09-2021 de navigatie steeds opnieuw op, zodra ik een bestemming heb ingeprogrammeerd.
De navigatie is hierdoor nu totaal onbruikbaar om m.b.v. een route te navigeren.
Het is me opgevallen dat dit optreedt nadat er een automatische systeemupdate heeft plaatsgevonden!
Ik zal proberen of een kaartupdate uitkomst biedt, zoals een ander op het forum aangeeft.

Beste Renault, is het mogelijk om te zorgen dat en dergelijke systeemupdate NIET automatisch wordt geïnstalleerd?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
nae.kronenburg
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 7
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 sep 2021 09:36
Actief als: particulier

Re: R-Link start steeds opnieuw op, maar alleen bij gekozen route

Bericht door nae.kronenburg »

ik heb de kaartupdate nog niet geprobeerd. Wel heb ik contact gezocht met de renault helpdesk. Het blijkt dat ik (we) niet de enige zijn. Ze hebben diverse van deze meldingen binnengekregen. Ik heb foto's van mijn versies (tomtom en systeem) en netwerkstatus doorgegeven en ook een filmpje van wat er precies gebeurd wanneer je een route kiest. Ze gaan er mee aan de slag maar door drukte kan het 3 tot 4 weken duren. In de tussentijd gebruik ik dan maar tijdelijk mijn telefoon voor de navigatie.
- wordt vervolgd -

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



RenaulBuer
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2021 20:52
Actief als: particulier

Re: R-Link start steeds opnieuw op, maar alleen bij gekozen route

Bericht door RenaulBuer »

Gisteren heb ik de kaartupdate van juni gekocht en geïnstalleerd en dit lost het probleem volledig op.
Gelukkig maar, want vandaag wil ik navigeren naar een locatie waar ik normaal nooit kom. Geen probleem meer dus.

Ik kan een ieder aanraden om de kaartupdate te installeren en aan Renault het verzoek om geen 'systeemupdates' automatisch door te voeren. Het lijkt veiliger om die te combineren met kaartupdates. Dan kun je als bereider tenminste zelf bepalen wanneer je weer een nieuwe kaart wilt kopen.

Toegevoegd in 2 minuten 16 secondes:
p.s.
De kaart die ik hiervoor gebruikte was trouwens helemaal niet zo oud. Versie Europa v950.v6557. Heb ik in Q4 2020 als meest recente kaart van dat moment geïnstalleerd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
nae.kronenburg
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 7
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 sep 2021 09:36
Actief als: particulier

Re: R-Link start steeds opnieuw op, maar alleen bij gekozen route

Bericht door nae.kronenburg »

serieus? Dus ik moet minimaal 50 euro uitgeven om het navigatiesysteem weer aan de praat te krijgen terwijl ik nog 1 jaar tegoed heb op mijn abonnement van R-link?
Een telefoonhouder van 8euro is een goedkopere oplossing, dan maar navigeren met mijn telefoon.... Ik vind dit trouwens niet een acceptabele oplossing maar als dit de enige oplossing gaat zijn, dan ga ik Renault vragen om de oude systeem versie terug te zetten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

dmenace
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 jan 2013 16:33
Actief als: particulier

Re: R-Link start steeds opnieuw op, maar alleen bij gekozen route

Bericht door dmenace »

Als een nieuwe kaart kopen idd de enige oplossing zou zijn is dit zeker een slechte zaak van Renault (alhoewel ik vrees dat er vast wel ergens in de kleine lettertjes staat dat kaartgebruik na x aantal jaar door omstandigheden niet meer gegarandeerd kan worden). Vraag me af of het mogelijk is om zelf oudere versie op usb te zetten , waarschijnlijk ziet ie dit niet als 'update' en zal deze niet geinstalleerd worden..
Laguna 2.0i RT => Megane Scenic 1.6i RT => Grand Scenic II 2.0 16v Dynamic => Grand Scenic III 1.6 dci Dynamic => Kadjar 1.6 dci Intens & Captur TCe 120 Signature wave...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
nae.kronenburg
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 7
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 sep 2021 09:36
Actief als: particulier

Re: R-Link start steeds opnieuw op, maar alleen bij gekozen route

Bericht door nae.kronenburg »

Maar het vreemde is dat ik mijn "oude" kaart wel gewoon zie als ik aan het rijden ben. Ik krijg pas problemen als ik een route/bestemming gekozen heb. Dat zou toch helemaal niets met de leeftijd van de kaart te maken moeten hebben? Ik heb dan misschien niet alle nieuwe wegen erop staan maar dat heeft in het verleden ook geen problemen opgeleverd (bijvoorbeeld in 2020 en 2019 heb ik in Duitsland via een nieuw stuk van de A61 gereden die nog niet op mijn kaart staat. Dan reed ik een stukje off-road :D maar zodra ik weer op de "goede" weg zat, ging de routebegeleiding gewoon verder...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

dmenace
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 jan 2013 16:33
Actief als: particulier

Re: R-Link start steeds opnieuw op, maar alleen bij gekozen route

Bericht door dmenace »

De kaart wordt idd gewoon weergegeven, maar op moment dat er een route berekend moet worden hoe klein/groot en met welke parameters ook kunnen er geen kaarten geladen worden. Met nieuw kaartmateriaal werkt het zonder enig ander aanpassing direct weer goed, duidt naar mijn idee toch op firmware-kaartmateriaal compatibiliteit..
Laguna 2.0i RT => Megane Scenic 1.6i RT => Grand Scenic II 2.0 16v Dynamic => Grand Scenic III 1.6 dci Dynamic => Kadjar 1.6 dci Intens & Captur TCe 120 Signature wave...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
nae.kronenburg
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 7
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 sep 2021 09:36
Actief als: particulier

Re: R-Link start steeds opnieuw op, maar alleen bij gekozen route

Bericht door nae.kronenburg »

ok dank je wel... ik wacht toch nog even op reactie van Renault voordat ik geld ga uitgeven aan een nieuwe kaart. In de tussentijd gebruik ik dan maar m'n telefoon voor onbekende bestemmingen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht