Bouwjaar : 2003 _
Brandstof : Diesel _
Beste Renault bezitters, Ik zit met een probleem.
ik heb sinds twee maand een Clio B 1.5 DCI 65 (zonder roetfilter)
Het probleem is als volgt:
Bij aankoop van de auto heb ik hem volgegooid en toen ik tankte bleek het verbruik totaal niet te kloppen t.o.v. de boordcomputer
De boordcomputer gaf aan dat ik +/- 32 liter brandstof zou hebben verbruikt bij 708KM. (1 op 22)
Eenmaal volgetankt blijkt dit compleet niet te kloppen. ik heb 40.5 Liter getankt!
Ik snap best dat het niet geheel overeen hoeft te komen, maar nu is mijn verbruik dus helemaal geen 1:22, maar 1:17.5!
Daarnaast zit er ook een aardige afwijking in de km teller 130km=120km; dit terwijl de bandenmaat klopt met wat er in het boekje wordt voorgeschreven.
Dat betekend dus een afwijking van 8%. neem dit bij de 1:17.5 verbruikt hij opeens 1:16....
Hier klopt natuurlijk geen reedt van.
Ik merk dat bij stationair de motor erg rauw loopt.
Vermogen heeft hij wel, maar in hogere versnellingen en 60-100% gas langer als 5 seconden gaat het motorlampje knipperen met het lampje er links naast (gloeibougie?) en stop brand constant.
verder geen olie of koelwater verbruik.
Bij het uitlezen van de motor bleek de rail druk heel erg te schommelen.
Bij stationair is een druk van 240bar gewenst en hij schommelt constant tussen 160-320 bar!
Ik denk dat dit erg bijdraagd aan het verbruik.
Maar wat kan er aan de hand zijn.
Allereerst wil ik vermelden dat ik afgelopen week een grote beurt heb uitgevoerd.
Nieuwe Luchtfilter
Nieuwe Oliefilter
Nieuwe Olie 5W-40 Castrol Edge Turbo Diesel
Nieuwe brandstoffilter
Ook is de EGR schoongemaakt
En heb ik een reinigend additief in de tank gedaan.
Het probleem blijft zich voordoen. Maar nu kunnen we tenminste uitsluiten dat het iets met bovenstaande temaken zou kunnen hebben. Ik heb het oude brandstoffilter doorgezaagd en vond geen ijzervijzel.
Daarnaast lijkt het mij sterk dat de hoge druk pomp niet goed is, aangezien hij toch een druk van 320 bar produceerd?!
Nu vraag ik mij af waar naar te gaan kijken.
Mij viel op dat er twee stekkers op de brandstofpomp zitten. Als ik de linker er af haal en de wagen probeer te starten, start hij niet, en knippert het motorlampje e.d. -> begrijpelijk.
maar als ik de rechter stekker er af haal, start hij wel en is er ook geen verschil in lopen. Waar is deze voor? Misschien dat deze bijdraagd aan het probleem?
daarnaast zou ik willen weten waar de raildruk sensor zit.... misschien is hij wel gewoon kapot (verkeerde waardes) waardoor het systeem onregelt raakt. Kan de brandstofverdeler ook bijdragen?
Dan nog een bevinding. Als de motor loopt en ik leg mijn vinger een voor een op de brandstofleidingen naar de verstuivers voel ik bij de 1e (links) een zachte tik, 2e ook. maar bij de 3e en 4e voel ik een VEEL duidelijkere tik. misschien dan toch een verstuiver (of twee) kapot?
heb veel gelezen over de motoren, maar heb nergens dit specifiek probleem gevonden. De wagen slaat altijd wel snel aan, en zoals de rest van de clio's heeft hij ook wel eens last van de startonderbreking die er niet af gaat, maar even de wagen op slot en dan werkt het weer. Beetje triest die elektronica

Alvast hartelijk dank voor reacties@!