'De motor van toen' is best wel goed op gas, voor zover ik weet.
Las laatst nog ergens dat er een verstevigde (cylinder)kop opzit, waardoor die beter bestand is tegen het rijden op gas.
Enige wat er eens mee kan gebeuren zijn de algemene kwaaltjes die ook bij een 1.6e voorkomen als ie op benzine rijdt.
En inderdaad, je bent iets sneller aan kleppen stellen toe, maar ik als benzine rijder met een 1.6e zal er ook ooit eens aan moeten geloven.
En wat betreft koprevisie, dat hoort bij het gas rijden, volgens mij zijn er zeer weinig motoren waarmee je zonder koprevisie probleemloos op gas kan blijven rijden. Met een turbomotor zou dat misschien kunnen, aangezien die de hoge druk van de turbo moet kunnen weerstaan en dus een sterkere kop heeft. Maar met een normale motor zoals bijvoorbeeld de 1.6e hoort dat er gewoon bij, dacht ik.
Een goed voorbeeld van een motor die niet met gas overweg kan, is de Citroën Xantia 1.8i. Die zit veel sneller aan een koprevisie dan de Renault 1.6e, sterker nog, ik heb dingen gelezen dat na 2 of 3 koprevisies de motor gewoon 'op' was.
Dus ik denk dat je Scénic de titel 'probleemauto' niet zomaar zal waarmaken..