Renault Modus met massa probleem (?)

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Dr.Dexter
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2011 18:55
Actief als: particulier

Renault Modus met massa probleem (?)

Bericht door Dr.Dexter »

Hallo allemaal,

Een kennis van me heeft een Modus 1.5 diesel uit 2005. Sinds enige tijd gaat het fout met de (achter)verlichting als je remt en tegelijk richting aangeeft. Diverse lampen gaan zwakker branden en (vertraagd) mee knipperen met de RAW.

Ik denk zelf aan een massa-probleem. Ik heb daarom de achterlichten los gehad en de aansluitingen goed schoongemaakt, maar helaas zonder resultaat.

Het zoeken naar een werkplaatshandboek in pdf-formaat o.i.d. bleef vruchteloos. Zal wel komen omdat met wat jongere auto's vrijwel alleen nog met dealer-computerprogrammatuur gewerkt wordt en er niet of nauwelijks (zelf) gesleuteld wordt m.b.v. Haynes of andere shop-manuals.

Daarom mijn vraag hier, heeft iemand een idee of dit een vaker voorkomend probleem is, en waar ik dan moet zoeken?
Heeft iemand misschien een schema of overzicht van 'knooppunten' en massa-aansluitpunten op de carrosserie waarmee het zoeken wat makkelijker wordt?

Zoals jullie vast al weten is de Modus niet héél 'sleutelvriendelijk', je komt nergens bij zonder eerst het nodige te slopen. Zeker omdat het niet mijn auto is ga ik liever doelgericht te werk... :wink:

Alvast bedankt voor jullie advies / hulp! :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Renault Modus met massa probleem (?)

Bericht door WillemS »

De auto heeft een 20-tal massa punten.
Begin achterin bij de achterlichten, de bekleding lossen en daaronder de draadboom zoeken, deze volgen en de massapunten kom je tegen.
Er is wel een Frans handboek van RTA Revue Technique Autmobile, veelal te koop in de Franse Supermarkten. Maa ik weet niet of daar een kompleet debradingsschema inzit.
Kijk eens op : http://www.etai.fr
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Dr.Dexter
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2011 18:55
Actief als: particulier

Re: Renault Modus met massa probleem (?)

Bericht door Dr.Dexter »

Dank je! :thumb:

Zou het ook een oplossing kunnen zijn zelf een massapunt te maken, door een extra massadraad van achterlicht(en) naar de carrosserie te leggen?

Zoals gezegd is het niet mijn auto, en ik zie wat op tegen het lostrekken van panelen e.d. Niet eens zozeer vanwege het werk, maar voor je het weet zijn er dingen stuk met al die kwetsbare plastic bevestigingen. :think:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Renault Modus met massa probleem (?)

Bericht door WillemS »

Het zomaar trekken van draden en aansluiten van accessoires is niet aan te bevelen bij moderne auto's.
Deze auto's werken met een Can-bus of Multiplex netwerk en dit kan ernstig verstoord worden.
Daarom zijn er voor bv trekhaakstekkerdozen speciale kabelsets nodig.
Niet doen dus.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Dr.Dexter
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2011 18:55
Actief als: particulier

Re: Renault Modus met massa probleem (?)

Bericht door Dr.Dexter »

OK, bedankt weer voor je reactie!

Het ziet er dus naar uit dat ik toch op speurtocht moet... :?

Als iemand me nog kan helpen met een schema of iig de informatie waar de kabelboom loopt en/of waar de massapunten zitten zou ik daar heel blij mee zijn. Twintig punten is nogal wat, als ik die allemaal moet checken scheelt het enorm als ik weet wáár ik moet zoeken...

En zijn er nog 'bekende probleempunten' op dit gebied waar het vaker misgaat? Zo ja dan hoor ik ook dat graag!

Alvast bedankt! :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16024
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault Modus met massa probleem (?)

Bericht door mechanic »

De oplossing voor dit probleem zit zich naar alle waarschijnlijkheid in de verbinding tussen de stekker en de lichtunit van het achterlicht. Wat je doet is de stekker losmaken, en de uitstekende pinnetjes achterop de lichtunit iets ombuigen zodat deze beter aansluiten in de stekker.
Vrijwel alle Renault modellen hebben hier last van :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Dr.Dexter
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2011 18:55
Actief als: particulier

Re: Renault Modus met massa probleem (?)

Bericht door Dr.Dexter »

Dank je, Mechanic! :thumb:

Ik zal daar als eerste nog eens naar kijken! Ik had ze de 1e keer al wat schoongemaakt en ingespoten, maar ik zal ze nu wat ombuigen en nog eens checken of ze echt goed contact maken.

Wat ik in mijn vorige post schreef telt overigens nog steeds: een schema, (kopie van) een werkplaatshandboek en/of inzicht in de locatie van de draadboom & massapunten is van harte welkom - voor het geval ik toch verder moet gaan zoeken...

Merci... :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

twingo-user
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2019 17:20
Actief als: particulier

Re: Renault Modus met massa probleem (?)

Bericht door twingo-user »

Onlangs ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn Twingo II
Symptomen:
- bij gebruik van rechter knipperlicht, licht ook heel licht het remlicht op.
- bij gebruik van de rem, licht rechter knipperlicht zachtjes op en ook het richting-aanwijzer signaal lampje in de cockpit
- bij gebruik van de cruisecontrol, wordt deze uitgezet en gereset bij gebruik de rechter richtingaanwijzer.

Op te merken is dat bij gebruik van een aanhangwagen met aangesloten verlichting, de bovengenoemde symptomen verdwenen zijn.

Oorzaak hier is ook een slechte massa-verbinding in de lichtunit. ( spanning loopt op tot wel 3.5V gemeten tussen massa-in-licht-unit en massa-aan-carrosserie )

Oplossing: schoonmaken en contact in de licht-unit verbogen zodat een goede verbinding ontstaat.

Dank voor de verstrekte informatie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht