Renault Scenic 1.9 D (1,9) Motor F8Q Typ JAOJ (okt 1999) : motorwissel

Plaats reactie

Topic author
denniskaaijk
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 okt 2011
Laatste bezoek: 04 feb 2012 19:05
Actief als: particulier
Locatie: Sint Annaland (Zeeland)

Renault Scenic 1.9 D (1,9) Motor F8Q Typ JAOJ (okt 1999) : motorwissel

Bericht door denniskaaijk »

Hallo Forum gebruikers,

Waar zal ik beginnen :roll:

Oke wij hebben sinds July 2011 een mooie Scenic.
Afbeelding
Dit is een stock foto

Ik vond dat deze all veel olie verbruikte maar dat kon zij de garage (Renault dealer).
Na een tijdje begon de auto met kuren December.
Tussen de 2200 en 2600 toeren begon deze te stotteren, Als je dan gas gaf ging het over.
Ook was de motor wat lawaaierig.
Weer naar de garage en na wat testen zijn de 4 verstuivers gereviseerd en afgesteld.
€450,- betaald en dacht oke nu kunnen we er weer tegen aan.

4 dagen geen problemen gehad.
En jullie raden het all ja ja Weer het zelfde probleem stotteren en motor weer lawaaierig.
Ook kwam ik er achter dat het lampje van het voorverwarmen niet branden als ik mijn contact aan zette.

Vandaag hebben ze alles nagelopen en kwamen tot de conclusie dat ik het verder kon vergeten.
Diagnose van de garage:
[*]Er zit dus olie in de koelvloeistof
[*]Brandstofpomp werkt niet goed (reviseren of vervangen)
[*]Kleppen stellen
[*]Gloei systeem nakijken doormeten.

Gloei systeem doet nu dus ook helemaal niets, lekker met dit weer.
Kosten wat de garage door gaf was €2000,- maar waarschijnlijk meer omdat er dan weer dingen boven komen waar geen rekening mee is gehouden.

Mijn vraag aan de grote vraagbaak is dan als volgt.

Ik heb dus een Renault Scenic 1.9 D (1,9) Motor F8Q Typ JAOJ (okt 1999).
Kan hier ook een ander motor in bijvoorbeeld Motor F9Q http://link.marktplaats.nl/523133596
Of zijn er andere types? (Als ik beslis een andere motor er in te zetten zou ik graag een turbo pakken)
Ok wil ik graag weten wat er dan aangepast dient te worden.

Graag hoor ik van jullie.
P.S. ik heb de RDW gegevens in een PDF er bij zitten omdat daar meer gegevens staan en dat kan Makkelijk zijn.
De foto van de auto is een stock foto (zelf heb ik er zo één)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mei 2010
Laatste bezoek: 25 feb 2025 12:13
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Renault Scenic 1.9 D (1,9) Motor F8Q Typ JAOJ (okt 1999) : motorwissel

Bericht door BramvT »

Ik heb dus een Renault Scenic 1.9 D (1,9) Motor F8Q Typ JAOJ (okt 1999).
Kan hier ook een ander motor in bijvoorbeeld Motor F9Q http://link.marktplaats.nl/523133596
Of zijn er andere types?
Ik weet niet hoe dat allemaal zit bij Renault (weet meer van de oude Citroen/Peugeot 1.9 diesels af), maar je had in die tijd ook de 1.9 DTI motor (die in mijn Kangoo zit)...wellicht dat de technische jongens hier je kunnen vertellen of die erin past.

De DTI is een 1900 direct ingespoten Turbodieselmotor met al een elektronisch geregelde brandstofpomp (die dus ook gechipt kan worden, van 80 naar 98 pk zoals bij die van mij is gebeurd)....ik heb met die motor in 1,5 jaar ruim 1 ton gereden nu ....en kan je zeggen dat het een betrouwbaar blok is.
Of dat ook met een 1.9 DCI het geval is, durf ik niet te zeggen.

Je hebt de 1.9 DTI ook met intercooler, dan heeft ie standaard al 98 pk en kan dan ook nog gechipt worden......wat je natuurlijk niet hoeft te doen. :wink:

Maar in 1999 bestond de DCI motor nog niet, wel de DTI....dus ik denk dat je het eerder in die richting moet zoeken....je zit ook nog met de ECU regeleenheid e.d.

Ook denk ik dat je dan een andere versnellingsbak moet hebben....die 1.9 DTI van mij maakt minder toeren dan een gewoon 1.9D blok bij bepaalde snelheden....daar kwam ik 1,5 jaar geleden achter toen ik ging proefrijden met enkele types Kangoo.
Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
denniskaaijk
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 okt 2011
Laatste bezoek: 04 feb 2012 19:05
Actief als: particulier
Locatie: Sint Annaland (Zeeland)

Re: Renault Scenic 1.9 D (1,9) Motor F8Q Typ JAOJ (okt 1999) : motorwissel

Bericht door denniskaaijk »

Bedankt voor je uitleg BramvT hopelijk komt er nog een techneut die duidelijk kan aangeven welke motors ik er in kan bouwen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
denniskaaijk
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 okt 2011
Laatste bezoek: 04 feb 2012 19:05
Actief als: particulier
Locatie: Sint Annaland (Zeeland)

Re: Renault Scenic 1.9 D (1,9) Motor F8Q Typ JAOJ (okt 1999) : motorwissel

Bericht door denniskaaijk »

Zoals ik kan vinden in onderdelen boeken op internet kom ik tegen dat het type auto is uitgebracht met de volgende motoren.
Ik heb dus de F8Q 620 1870cc

Dieselmotoren: 1.9 (1870 cc, F8Q 620, F8Q 622 en F8Q 788), 1.9 turbo (1870 cc, F8Q 784 en F8Q 786), 1.9 turbo (1870 cc, directe inspuiting, F9Q 730 en F9Q 734) en 1.9 DCi (1870 cc, common rail, F9Q 732).

Klopt het dat deze motoren ook ingebouwd kunnen worden zonder al teveel moeite?

Welke is dan het beste?

Graag hoor ik het.

Groetjes Dennis

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mei 2010
Laatste bezoek: 25 feb 2025 12:13
Actief als: particulier
Locatie: Haarlem

Re: Renault Scenic 1.9 D (1,9) Motor F8Q Typ JAOJ (okt 1999) : motorwissel

Bericht door BramvT »

Voor de goede orde : ik heb een F9Q - 782 blok met baktype: JC5.
Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht