Renault Twingo schakelprobleem

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie

Topic author
Pikkeboom
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2023 08:04
Actief als: particulier

Renault Twingo schakelprobleem

Bericht door Pikkeboom »

Hallo allen,

Ik heb een Renault Twingo uit 2015, uitvoering AHB115. Deze heb ik in 2016 geërfd van mijn vader. Hij was de eerste eigenaar van het voertuig. Ik heb er tot 2021/2022 alleen in de stad Groningen en omgeving mee gereden en toentertijd waren er geen problemen. Maar sinds een jaar blijft het problemen regenen. Ik heb er sinds vorig jaar bijna 3000 euro in moeten steken qua reparaties en onderhoud en begin zo langzamerhand knettergek te worden van deze pechauto.

Het begon vorig jaar, voor de zomer van 2022. Af en toe bij het starten hoorde ik niks en werd er geen contact gemaakt met de motor. Het probleem verhielp vanzelf als ik een paar minuten in de auto zat af te wachten. Soms ging de auto niet aan en hoorde ik een klik. Soms ging de auto wel weer aan. Ik heb de auto toen naar een officiële Renault dealer gebracht voor onderhoud en met de mededeling dat de auto zo nu en dan niet kon starten. Startmotor kapot. Totaal (incl onderhoud) rond de 1000 euro kwijt. Nouja, officiële Renault garage, dus ergens mijn eigen schuld dat de kosten zo hoog waren.

In de zomer feilloos mee gereden. Ik kreeg een nieuwe baan waardoor ik 2 keer per week tussen Groningen en Amsterdam moest reizen met de auto. Ik begin rond juni/juli 2022 te merken dat de auto steeds moeilijker in zijn 3 of zijn achteruit geschakeld kan worden, maar ik dacht er het fijne van. Ik sta op een gegeven moment in september 2022 in de file bij Almere en ik kan helemaal niet meer schakelen. Geen kant op te krijgen. Ik moet uit de file gesleept worden door de ANWB en ik sta bij een benzinepomp en de auto werkt weer perfect. Uit angst dat de auto dit vaker doet in de file, ben ik naar een vak garage gegaan. Zij gaven aan dat alle problemen met het schakelen, volledig aan de schakelbak lag en dat deze volledig vervangen moest worden. Met nog geen 110000 op de teller vond ik dit nogal rigoreus, maar ze gaven aan dat ik simpelweg pech had met deze auto.

Nu ben ik vaker bij deze garage geweest in het verleden met andere voertuigen en ben altijd tevreden geweest over hun kunde en service, dus ik had vertrouwen dat zij hierin gelijk zouden hebben. Zij hebben mijn versnellingsbak met een andere kunnen vervangen voor 1400 euro. Toen dacht ik dat ik eindelijk van de problemen af was. Hij schakelde weer als een zonnetje. Ik ben vervolgens gaan filerijden in de spits in het centrum van Groningen en ja hoor, weer hetzelfde probleem. Niet kunnen schakelen. Muurvast. Ik heb hem met kracht terug kunnen zetten en vervolgens kon ik gewoon weer terug rijden zonder problemen. Terug gegaan naar de garage en zij konden het probleem niet herleiden. Ook hebben ze niks gevonden. Gelukkig onder het kopje service niks hoeven te betalen.

2023 was aangebroken en ja hoor, bij het starten van de motor af en toe weer alleen KLIK en verder niks. Terug gegaan naar de officiële garage voor garantie van de startmotor en zij gaven aan dat het euvel verholpen was omdat er een "schroefje los zat" waardoor het contact met de startmotor af en toe niet werd gemaakt.

Hopend dat het gesodemieter toen afgelopen was ben ik vrolijk verder gaan rijden. En inderdaad een hele tijd geen problemen meer gehad. Het servicelampje begon te branden en ik heb hem bij die vak garage gebracht voor groot onderhoud. Remmen waren versleten. Die vervangen. 700 euro kwijt. Prima. Dit was vorige week.

Ik sta gister in spits in het centrum van Groningen. Ik kan weer niet schakelen. Ik heb toen wat verder gekeken naar het probleem. Wat er gebeurd is als volgt: Als de motor draait, dan kan ik op een gegeven moment niks meer doen met schakelen. Hij zit muurvast in zijn 1 of in zijn 2. Ik kan hem met enige moeite nog terugkrijgen. Maar daarna kan ik hem niet meer terugkrijgen in de versnelling. Als ik hem in de versnelling laat zitten en file blijf rijden, dan begint de motor enorm veel toeren te draaien en wanneer ik de koppeling loslaat dan lijkt het alsof de auto keihard wil wegschieten. Met een stilstaande auto voor mij ABSOLUUT geen optie. Zet ik de motor vervolgens uit, dan schakelt hij weer als een zonnetje. Motor aan, muurvast. Als ik bij het uitzetten van de motor de koppeling in zijn 1 zet en daarna de motor probeer te starten, dan gaat de auto hevig schudden en gebeurt er niks. Zet ik de koppeling in zijn vrij, dan start hij normaal. Als ik vervolgens helemaal niks doe voor 1 a 2 minuten, dan lost het probleem zich vanzelf op.

Ik heb de vak garage weer gebeld, zij vinden het bizar dat dit probleem zich voordoet. Ze vermoeden dat er iets lekt bij de koppeling ofzo? Maar zoiets moet toch naar voren komen bij een groot onderhoud zou je verwachten? Waarom blijft dit probleem zich voordoen? Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn? Want als de garagehouder straks weer zegt dat ze niks kunnen vinden, dan duw ik dat ding liever van een brug af, want ben er nu echt wel zat van.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault Twingo schakelprobleem

Bericht door mechanic »

Wat een apart verhaal.

De transmissie is eigenlijk voor Jan lul vervangen merk ik op, het euvel is slechts korte tijd weg geweest.
Helemaal niet kunnen schakelen en daarna wel lijkt me niet uit de bak zelf te komen, eerder een koppelings euvel.
Het is gissen Wat er aan de hand is, zonder eea te demonteren. Is er garantie op het een of ander?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Pikkeboom
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2023 08:04
Actief als: particulier

Re: Renault Twingo schakelprobleem

Bericht door Pikkeboom »

De problemen met het moeilijk schakelen in zijn 3 en achteruit waren na vervanging wel opgelost overigens. Ik durf niet te zeggen of er garantie opzit omdat het een tweedehands transmissie was. Ik ga het uiteraard wel aankaarten bij de garage wanneer zij bellen met een mogelijke oplossing en de kosten voorleggen, want ik ging in eerste instantie naar de garage omdat ik stil kwam te staan in de file.

Maar omdat het zo'n niche probleem is, kan ik ergens begrijpen dat ze het mogelijk niet kunnen vinden. Want ze kunnen het probleem denk ik pas her construeren wanneer ze zelf in een specifieke stilstaande file gaan rijden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ArendDekker
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jun 2023 12:57
Actief als: particulier

Re: Renault Twingo schakelprobleem

Bericht door ArendDekker »

Als ik het goed begrijp dan schieten je toeren ook omhoog op het moment dat je niet meer kan schakelen? Hoe hoog? En is dat een vast toerental?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Pikkeboom
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2023 08:04
Actief als: particulier

Re: Renault Twingo schakelprobleem

Bericht door Pikkeboom »

Ze hebben de lekkage bij de koppeling verholpen en tot op heden heb ik het probleem niet meer ervaren. Ik denk dat het probleem daarom is opgelost!

@ArendDekker Toen het probleem nog aanwezig was ging het aantal toeren omhoog in mijn 1 als ik niet meer kon terug schakelen. Ik heb niet echt gelet of het een vast toerental was om eerlijk te zijn. Ik stond in de file en ik was meer bezig met het voorkomen van ongelukken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Renault Twingo schakelprobleem

Bericht door mechanic »

Met een lekkage aan de koppeling is het logisch dat er ineens niet geschakeld kan worden.
Wat was er lek, cilinder in de bak? En is die niet vervangen noj de bakwissel?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht