Resterend aantal kilometers opeens heel weinig
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
- Actief als: particulier
Resterend aantal kilometers opeens heel weinig
Afgelopen dinsdag heb ik mijn winterbanden omgeruild voor zomerbanden (het wordt immers morgen zomer ha ha) en nog wat kleine dingen laten doen. Sindsdien is de indicatie 'resterend aantal kilometers' enorm verminderd.
Ja ik realiseer me dat de 17" techruns meer weerstand kennen dan de 16" wintervariant echter het is nu wel heel enthousiast. Zelfs na resetten van de boordcomputer, batterij volladen en rustig rijden blijft het prut.
Om een idee te geven; gemiddelde van 15,7kW op 100km op de boordcomputer over een afstand van ca. 15 kilometer en de meter geeft aan dat we 82 kilometer kunnen rijden. Tot dinsdag was dat ongeveer 120 kilometer bij deze temperatuur.
Kortom ik zie een aantal oorzaken:
- bij het onderhoud is er iets aangepast?
- de Technruns veroorzaken enorm veel meer verbruik (maar dat lijkt me vreemd)
- er is spontaan iets defect geraakt?
Wie (her)kent dit fenomeen? Voordat ik weer naar de dealer ga wil ik eerst eens polsen hier.
Ja ik realiseer me dat de 17" techruns meer weerstand kennen dan de 16" wintervariant echter het is nu wel heel enthousiast. Zelfs na resetten van de boordcomputer, batterij volladen en rustig rijden blijft het prut.
Om een idee te geven; gemiddelde van 15,7kW op 100km op de boordcomputer over een afstand van ca. 15 kilometer en de meter geeft aan dat we 82 kilometer kunnen rijden. Tot dinsdag was dat ongeveer 120 kilometer bij deze temperatuur.
Kortom ik zie een aantal oorzaken:
- bij het onderhoud is er iets aangepast?
- de Technruns veroorzaken enorm veel meer verbruik (maar dat lijkt me vreemd)
- er is spontaan iets defect geraakt?
Wie (her)kent dit fenomeen? Voordat ik weer naar de dealer ga wil ik eerst eens polsen hier.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
- Contacteer:
Re: Resterend aantal kilometers opeens heel weinig
Is het dit fenomeen?
http://www.renaultforum.nl/forum/weerge ... 19406.html
http://www.renaultforum.nl/forum/weerge ... 19406.html
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

www.fivari.be
Hide post links |
-
Topic author - lid
Hmmmm, ik zie parallellen. Al blijft bij mij e.e.a. niet constant; het zakt gewoon. Ik heb met slechts 1 batterijstreepje gereden nog maar 48Km resterend.
Enne hoe meet ik de accu? En hoezeer kan een bandenwissel hier toe hebben geleid?
Enne hoe meet ik de accu? En hoezeer kan een bandenwissel hier toe hebben geleid?
Hide post links |
-
- Lid
- Contacteer:
motordeksel openen en dan heb je rechts achteraan de 12V batterij. Met een voltmeter kan je dan het voltage meten.
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

www.fivari.be
Hide post links |
-
Topic author - lid
Accu niet doorgemeten; heb wel een voltmeter ergens in huis liggen maar niet aan toegekomen. Vreemde is dat de auto zelf verder normaal functioneert behalve dan dat het aantal kilometers structureel laag is; na een reset en volgeladen ongeveer 120 kilometer en dan heel snel terugvallen naar rond de 60.sinds enige dagen doet zich iets vreemds voor. Wanneer ik met een volgeladen auto vertrek, na een reset, geeft de Zoe een klassiek bereik van bv. 118 km aan. Ik vertrek en enkele km later, is het aangegeven bereik gezakt tot 65km. Reeds bij het zachtjes uitrijden van de straat, 300m ver, ben ik 5 km verloren. Het is nochtans niet koud.
Wanneer ik verder blijf rijden, blijft het bereik rond die 65 km hangen. Na 25 km heb ik nog steeds 65 km aangegeven bereik.
Nog iemand die dit voor heeft? Toevallig ging de auto op 12/12 binnen voor onderhoud. Daarna ging het nog enkele dagen zoals gewoonlijk en nu sinds kort dus bovenstaand probleem.
Dealer gebeld; die kunnen niet anders verzinnen dan 'kom maar weer langs'. Niet alleen voor de zoveelste keer (ik noem nieuwe motor/ nieuwe TCU/ nieuwe chameleon/ nieuw dashboard) maar ook weer uren onderweg naar Almere (heen en weer is al snel 1,5 uur rijden en tel daarbij op minimaal uur gedoe als ze het kunnen vinden). Kost me weer fakturabele uren

Blijft het vreemd dat het is opgetreden na een bandenwissel en controle van vloeistoffen. Neem aan dat er dan standaard ook even een stekker in de auto wordt gehangen voor diagnose (??). Mijn Zoe app / ZE services / TCU is sindsdien ook defect want toevallig of niet vanaf het moment dat de auto 'in behandeling' was geen enkele update meer. Ik weiger in toeval te geloven ......
Wie het weet mag het zeggen ...
Hide post links |
-
- Lid
- Contacteer:
Inderdaad: net zoals bij mij beginnen ook bij jou de problemen na een interventie.
Kan je echt de spanning van de 12V-batterij niet nameten? Bij mij was het probleem opgelost na het bijladen van de deze 12V-batterij met een klassieke lader voor autobatterijen. Bij het laden had ik de zwarte kabel (de - kant) ontkoppeld.
Kan je echt de spanning van de 12V-batterij niet nameten? Bij mij was het probleem opgelost na het bijladen van de deze 12V-batterij met een klassieke lader voor autobatterijen. Bij het laden had ik de zwarte kabel (de - kant) ontkoppeld.
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

www.fivari.be
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
Arnold, ik heb een multimeter en auto-acculader. Als je die wilt lenen dan geef maar een gil. Dan zorg ik dat ze bij ons op kantoor liggen (Sloterdijk).
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-