Mijn kangoo 1.4 Spring modeljaar 2000 heeft soms kuren bij/na een koude start.
Dit slechte starten en lopen komt ongeveer 1 tot 6 keer per maand voor.
Wat er dan gebeurd is het volgende:
De motor slaat soms direct en soms met moeite aan. Daarna is het stationair toerental rond de 1500 RPM. Als ik dan (nog in z'n vrij) gas geef zakt het toerental in eerste instantie heel even in waarna het wel weer oploopt. Bij het oplopen van de toeren schokt de motor wel. Binnen 2 minuten gaan deze effecten gelijdelijk over en loopt ie weer als een zonnetje.
De rest van de dag start ie en loopt ie dan prima. Het lijkt in vochtige periodes wel vaker voor te komen dan bij droog weer maar soms heb ik het dus ook als het al enkele dagen droog weer is.
Als ik bij dit gedrag direct na het starten weg rijd dan houd ie ook elke keer heel even in zodra ik gas geef.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Groeten, John
Schokkend lopende motor en verhoogd toerental
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
-
- 2-hit-miracle
- Posts in topic: 1
Hallo,
Ik heb vrijwel hetzelfde probleem meet een 1.6 16v uit 2002.
Wat was bij jou de oplossing van dit probleem, of iemand anders die het bekend voorkomt.
Ik heb vrijwel hetzelfde probleem meet een 1.6 16v uit 2002.
Wat was bij jou de oplossing van dit probleem, of iemand anders die het bekend voorkomt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 2
Hallo Casperbov,
Het bleek uiteindelijk een vervuilde bovenste dode punt (BDP) sensor te zijn.
Had een nieuwe gehaald maar na vervangen van de orginele sensor bleek er gewoon een metaalsplintertje op het puntje van de sensor te zitten wat de werking verstoorde. Na nogmaals dezelfde klacht te hebben gehad met de neiuwe sensor heb ik alleen het puntje schoongemaakt en weer teruggeplaatst. Probleem weer opgelost.
De sensor zit met 2 boutjes vast maar die zijn wel lastig bereikbaar. Als je een niet te grote doppenset hebt met zo'n hulpstukje waarmee je onder een hoek kunt ratelen kun je er redelijk bij.
De sensor zit aan de linker kant van je motorblok (vanuit binnen gezien) De sensor zit met 2 bouten bovenop de versnellingsbak, ter hoogte van het vliegwiel, vast. Ik heb de garagehouder voor de zekerheid de sensor aan laten wijzen. Als je met google gaat zoeken zul je de locatie misschien ook wel tegenkomen op een foto.
Als je sensor defect is i.p.v. vuil moet je wel een beetje kunnen solderen want de stekker die op de oude sensor zat past niet op de neiuwe. Je moet dan dus de orginele stekker die op de oude sensor past afknippen en de stekker die bij de nieuwe sensor bijgeleverd wordt op de afgeknipte kabel solderen. Bij voorkeur eerst krimpkous over de aders en kabel schuiven en na het solderen hiermee isoleren en krimpen. Je kunt ook kabelverbinders gebruiken die je vast moet knijpen maar dat raad ik af vanwege de onbetrouwbaarheid op de lange duur door trillingen en omdat deze lastiger waterdicht te maken zijn.
De sensor voor de snelheidsmeter is bij mij ook al defect gegaan, dan krijg je soms wel en soms geen snelheidsaanwijzing. Deze vervangen is echter een fluitje van een cent. Niets te bouten o.i.d. maar gewoon eruit trekken en nieuwe erin drukken. Kostte me 2 minuten.
Suc6, John
Het bleek uiteindelijk een vervuilde bovenste dode punt (BDP) sensor te zijn.
Had een nieuwe gehaald maar na vervangen van de orginele sensor bleek er gewoon een metaalsplintertje op het puntje van de sensor te zitten wat de werking verstoorde. Na nogmaals dezelfde klacht te hebben gehad met de neiuwe sensor heb ik alleen het puntje schoongemaakt en weer teruggeplaatst. Probleem weer opgelost.
De sensor zit met 2 boutjes vast maar die zijn wel lastig bereikbaar. Als je een niet te grote doppenset hebt met zo'n hulpstukje waarmee je onder een hoek kunt ratelen kun je er redelijk bij.
De sensor zit aan de linker kant van je motorblok (vanuit binnen gezien) De sensor zit met 2 bouten bovenop de versnellingsbak, ter hoogte van het vliegwiel, vast. Ik heb de garagehouder voor de zekerheid de sensor aan laten wijzen. Als je met google gaat zoeken zul je de locatie misschien ook wel tegenkomen op een foto.
Als je sensor defect is i.p.v. vuil moet je wel een beetje kunnen solderen want de stekker die op de oude sensor zat past niet op de neiuwe. Je moet dan dus de orginele stekker die op de oude sensor past afknippen en de stekker die bij de nieuwe sensor bijgeleverd wordt op de afgeknipte kabel solderen. Bij voorkeur eerst krimpkous over de aders en kabel schuiven en na het solderen hiermee isoleren en krimpen. Je kunt ook kabelverbinders gebruiken die je vast moet knijpen maar dat raad ik af vanwege de onbetrouwbaarheid op de lange duur door trillingen en omdat deze lastiger waterdicht te maken zijn.
De sensor voor de snelheidsmeter is bij mij ook al defect gegaan, dan krijg je soms wel en soms geen snelheidsaanwijzing. Deze vervangen is echter een fluitje van een cent. Niets te bouten o.i.d. maar gewoon eruit trekken en nieuwe erin drukken. Kostte me 2 minuten.
Suc6, John
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in