slecht starten bij koude motor.


Topic author
Huufke
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 nov 2021 13:47
Actief als: particulier

slecht starten bij koude motor.

Bericht door Huufke »

Hallo,
ik ben in het bezit van een Trafic T421 met een A1m benzine motor.
Als de Trafic langer als 2dagen stilstaat dan wil hij slecht wil starten.
de vorige eigenaar heeft er nog een extra brandstofopvoerpomp op laten zetten, die ervoor moet zorgen dat de carburateur weer vol benzine loopt als je wilt starten. Deze doet duidelijk hoorbaar zijn werk maar heeft naar mijn mening te weinig effect. meestal slaat de motor pas aan na de 2de of 3de poging (choke er vol op en starten tot je denkt "dit is niet goed voor de accu") Als de motor eenmaal heeft gelopen dan start hij bij wijze van spreken al als je naar de contactsleutel kijkt. Ik zou dit graag anders willen maar volgens de monteur die er naar gekeken heeft is de carburateur in zeer slechte staat (lekkage langs de asjes ?, waardoor de motor reageert als er remmenreiniger in de buurt van de carburateur wordt gespoten??)
is dit een bekent probleem??
nog veel belangrijker, is dit op te lossen??
groet Arnold

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door Valkenet »

Twee brandstofpompen, hmmm beetje vreemd toch.
De originele moet het ook gewoon goed doen.

Op een gegeven moment ontkom je er niet aan om ook de carburateur eens schoon te maken en te reviseren.
Er zijn daar revisie-setjes voor.

Maar haal het luchtfilter er eens af en kijk dan in de carburateur. Als je gas geeft moet je de benzine in
de carburateur zien spuiten.
Zo niet, haal dan eens de aanvoerslang van de carburateur los, laat iemand de trafic starten.
De benzine moet dan uit de aanvoerslang komen.
Ook dan niet, dan is de brandstofpomp defect. Daar zit een membraam in die nog wel een kapot wil gaan.

Misschien kun je hier iets mee.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Huufke
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 nov 2021 13:47
Actief als: particulier

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door Huufke »

Hoi Martin,
stel dat de originele brandstofpomp een kapot membraam heeft,
dan zou de extra bij geplaatse brandstofpomp (hij zit in de motorruimte tegen het schutbord) dit toch over moeten nemen?

groet Arnold

Toegevoegd in 7 minuten 47 secondes:
Oja voor wat betreft het revisie-setje.
volgens de monteur die er naar gekeken heeft is de carburateur zo slecht dat een revisie-setje weggegooid geld is
volgens zijn mening is er zoveel lekkage langs asjes (zoals hij dat omschrijft) dat het effect van rivisie minimaal is.

zitten er in zo,n rivisie-setje ook as-afdichtingen? krijg je hem daarmee, volgens jouw wel in betere conditie?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16013
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door mechanic »

Een carburateur is eenvoudige techniek, kan wel veel aan mis maar weinig wat catastrofaal is.

Het juiste advies is de carburateur demonteren en uit elkaar halen, vanuit daar kijken wat er nodig is.
Je kunt opteren een gebruikte carburateur te nemen, maar daar weet je ook de staat niet van.

Heb me laatst een draagbare powerbank/jumpstarter aangekocht om het slecht aanslaan van mijn 4t scooter. Ideaal, bestelbus van buurman al eens mee opgestart.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door Valkenet »

Hoi Arnhold,

Die extra brandstofpomp zal een electriche zijn, maar ze moeten niet in serie aangesloten zijn.
Het is de ene of de andere.

En mogelijk moet je even wachten met starten zodat de pomp de vlotterkamer vol kan pompen met benzine. Daarna pas starten.
Maar controleer eerst even de pompen.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door maestro12 »

Ik zou zeggen, scoor een gebruikte (ik dacht een Zentih 32 IF) controleer de asjes en kijk eerst of de auto daar beter (of zelfs slechter) op start.
Reviseer één van beide exemplaren, desnoods kun je bronzen as-busjes gebruiken, dat gaat dan wel weer een stapje verder dan een 'simpel revisie setje' en moet je gaan boren, afdraaien enz.
Het is maar hoeveel geld en tijd je het waard is.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Huufke
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 nov 2021 13:47
Actief als: particulier

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door Huufke »

hoi Heren,
Bedankt voor de snelle reactie`s.
Ik heb voor de komende weken alvast voldoende huiswerk.
Voor zover mijn technische kennis het toelaat ga jullie voorstellen nalopen om zo het een en ander uit te sluiten/bevestigd te krijgen.
Ik meld me wel weer als ik zover ben.
Heeft een van jullie eventueel alvast een website of zo waar ik terecht kan voor onderdelen.
Groet Arnold.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door Valkenet »

Hoi Arnhold,

Zoek even naar het type carburateur en Google het.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door maestro12 »

Let even op, als het inderdaad de Zenith 32 IF is, die wordt ook op een 4'tje gebruikt, maar met een totaal andere sproeierbezetting, daar gaat de Trafic zeker niet lekker op lopen.
Je kunt hem dan wel gebruiken, maar dan zal je de internals over moeten zetten.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ap1
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2016 21:56
Actief als: particulier

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door ap1 »

Ga voor een vervangende Weber. Ben je voor pakweg goede 200€ van het gezeur af en rijdt het fijner en zuiniger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Huufke
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 nov 2021 13:47
Actief als: particulier

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door Huufke »

Ik ga de komende weken aan de slag met alle info die ik tot nu toe heb gekregen.
Iedereen alvast bedankt en ik meld me weer als ik meer weet of nog een vraag heb.
Groet Arnold

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Huufke
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 nov 2021 13:47
Actief als: particulier

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door Huufke »

hoi Heren,
Een en ander heeft wat langer geduurd maar ik ben er weer.
ik ben er ondertussen achter dat ik een Solex Carburateur heb.
er staan echter nog al wat nummers op.
70862
71709
5B5021
70814
Welk nummer is het typenummer/ wat voor Solex carburateur is het nu??
groet Arnold.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door Valkenet »

Hoi Arnhold,


Heeft deze carburateur er altijd op gezeten. Als je die nummers googled krijg je meldingen van een 2CV motor.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ap1
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2016 21:56
Actief als: particulier

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door ap1 »

Solex 35 SEIA ?

Reviseren onbegonnen werk, behalve asjes is de voet ook vaak krom en van binnen alles versleten zoals choke ontluchting etc

Alie express verkoopt diverse Solex klonen misschien kan je daar iets vinden en de sproeiers verwisselen of vervangen voor nieuwe

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Huufke
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 nov 2021 13:47
Actief als: particulier

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door Huufke »

hoi Martin,
ja, ik heb hem zo gekocht met deze erop.
alles bij elkaar snap ik nu wel waarom de monteur die geconstateerd heeft dat de carburateur versleten was, zo terughoudend was.
Zijn deze 1600 motoren af fabriek wel geleverd met een Solex?? Zo ja welk type heeft er dan op gezeten??
Indien er af fabriek een ander merk zou zijn gemonteerd, welk zou dat dan kunnen zijn.
Er is al geopperd om te gaan voor een vervangende weber, welk type zou ik dan moeten hebben??
Zoals zo vaak, waarom zou het makkelijk gaan als het ook moeilijk kan.
Misschien moet ik dan maar naar de 2cv specialist. om te kijken of die nog iets heeft liggen..
groet Arnold.
wordt vervolgd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door maestro12 »

Volgens onderstaande site is de Solex 70862 gebruikt op Renault 6, 18, Trafic (zal wel ieder motormodel met aangepaste sproeier bezetting zijn)

https://www.autobelle.it/en/a/For_sale_ ... 2974.xhtml
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Huufke
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 nov 2021 13:47
Actief als: particulier

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door Huufke »

Hoi, ik ben er ondertussen achter dat mijn trafic is uitgerust met motortype 841/A1M van 1647 cc.
deze werd inderdaad geleverd met een solex 35 SEIA carburateur (net zoals motortype 829/J6R).
Dus zit er in ieder geval nog de originele carburateur op. Blijft de vraag open, hoe kan ik mijn probleem van het moeilijk starten met koude motor aanpakken.
groet Arnold

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door maestro12 »

Is zelfs een compleet nieuwe (vervangings) carburateur voor te koop
https://nl.classiccarbs.co.uk/artikel/w ... 7cc-1721cc

Tsja, de monteur moeten we geloven dat de carburateur in slechte staat is, alhoewel de remmenreiniger truc wel tamelijk accuraat is, maar dat zou ook nog kunnen betekenen dat er brakke vacuümslangen zijn (of andere vacuüm problemen)

Overigens hoop ik dat er ook gekeken is naar ontsteking en aanverwante zaken.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Huufke
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 nov 2021 13:47
Actief als: particulier

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door Huufke »

Dank je wel voor je reactie Maestro12.
Nu heb ik in ieder geval iets achter de hand, mocht ik er niet in slagen om te reviseren.
Groet Arnold

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1415
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door Pepone »

Ik weet het niet, ben je hier nog niet tegen gekomen volgens mij, maar probeer hier eens: https://camperforum.nl/
Zit veel kennis over bestelauto's, ook de wat oudere, denk dat jij ook een camper hebt?

En een belletje naar dit bedrijf wil ook wel eens helpen, ze zijn erg behulpzaam met veel kennis.
https://www.debridge.be/ zit wel in Vlaanderen, maar wij Hollanders zijn er kind aan huis.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Huufke
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 nov 2021 13:47
Actief als: particulier

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door Huufke »

Hoi Ron,
het is inderdaad een tot camper omgebouwde bus.
dank voor je info. ik heb ondertussen alweer zoveel bruikbare tips dat ik voorlopig nog wel even bezig ben om uit te zoeken wat voor mij de juiste oplossing is.
als ik meer weet laat ik weer van mij horen.
Groet Arnold

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Huufke
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 nov 2021 13:47
Actief als: particulier

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door Huufke »

Hoi Iedereen,
ik heb ondertussen een vervangende Weber besteld. Ik hoop dat hij volgende week binnen is.
Ondertussen nog wat kleine dingen proberen uit te zoeken. Je zou verwachten als je de aanvoerslang naar de brandstofpomp los haalt dat er benzine in zit. Niet dus. Er zou ergens een terugslagklep/membraam tussen moeten zitten. Maar zit die in de tank of zit die in de brandstofopvoerpomp.
Misschien heeft er iemand een tekening hoe dat eruit ziet?
Groet Arnold

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ap1
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2016 21:56
Actief als: particulier

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door ap1 »

Als je je contact aanzet Zou er direct brandstof uit de aanvoer slang moeten komen. Is dit niet het geval helpt de nieuwe carburateur ook niet bij je probleem met starten.

Zit er een retour leiding naar de tank ?
_

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door maestro12 »

Bij een carburateur model zit er meestal een mechanische membraampomp in (geen idee of dat bij deze is) die begint pas te pompen als de motor ronddraait, dus contact aanzetten heeft dan weinig zin. Voor het starten zou dat weinig uit moeten maken, er blijft immers altijd benzine in de vlotterkamer zitten die je gebruikt bij het starten.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ap1
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2016 21:56
Actief als: particulier

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door ap1 »

Hmm topic starter heeft het over een elektrische brandstofpomp...........
Ont(be)luchting van een oude Solex die niet werkt doet de rest na een paar dagen

Welke Weber heb je genomen, de 34ict(d) ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Huufke
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 nov 2021 13:47
Actief als: particulier

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door Huufke »

Beste ap1,
topic starter is om te beginnen geen monteur.
Ik heb vroeger wel wat aan mijn zundappje gesleuteld, maar daar houd het op.
Naar aanleiding van wat de echte monteur zei over de Solex, ben ik op dit forum gaan vragen of iemand mij kan helpen om dit mee op te lossen.
Ik heb me daarna gefocust op de carburateur en pas later op of er wel benzine komt bij de carburateur.
Misschien was dat achteraf niet de slimste volgorde, maar het is zo gelopen.

de carburateur die ik heb besteld is een Weber met bestelnummer WEBER 15290.TRA met een extra knobbeltje voor de gasstang.

Ik denk er nu over om de Extra geplaatste elektrische brandstofpomp rechtstreeks op de Weber aan te sluiten en de originele mechanische brandstofpomp niet meer mee te laten doen. Weet iemand of dit kan werken ??
groet Arnold

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ap1
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2016 21:56
Actief als: particulier

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door ap1 »

Elektrische brandstofpomp en de originele mechanische pomp samen in een leiding dat werkt nooit. De elektrische kan niet door of uit de mechanische brandstof aanvoeren naar je carburateur

Vandaar mijn vraag over de retour leiding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Huufke
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 nov 2021 13:47
Actief als: particulier

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door Huufke »

Hoi ap1,
Ik heb hem 3 jaar geleden gekocht met inderdaad vanaf de tank gezien in de aanvoerleiding eerst de extra elektrische pomp en de uitgaande leiding van de elektrische wordt dan de aanvoer van de originele mechanische. Vanaf de mechanische pomp loopt er een retourleiding terug naar de brandstoftank.
groet Arnold.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ap1
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2016 21:56
Actief als: particulier

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door ap1 »

Omzeil de mechanische. Die zal wel al slecht geweest zijn toen je de bus kocht en nu helemaal niets meer doen
Of verwijder de elektrische en koop een nieuwe mechanische. Laatste zou ik zelf doen dat is het meest bedrijfs zekere

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Huufke
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 nov 2021 13:47
Actief als: particulier

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door Huufke »

ik begrijp het niet helemaal. Hoe past de retourleiding in dit verhaal ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ap1
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2016 21:56
Actief als: particulier

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door ap1 »

Kort en snel voor de leek. Nu pompt de elektrische via de brandstof pomp de brandstof weer terug de tank in

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Huufke
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 nov 2021 13:47
Actief als: particulier

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door Huufke »

Oke, duidelijk.
bedankt
groet Arnold

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door maestro12 »

Het idee achter de elektrische is dat zeer waarschijnlijk de mechanische te weinig aanzuigkracht heeft (en dus versleten is) om dat te compenseren wordt dus nu de benzine nu 'elektrisch' naar de mechanische gebracht.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Huufke
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 nov 2021 13:47
Actief als: particulier

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door Huufke »

Ik denk ook dat dat de achterliggende gedachte is geweest.
Neemt niet weg dat ik wil proberen de nieuwe Weber eerst maar eens aan te sluiten met alleen de elektrische (die zit er nu toch al) en dan kijken wat hij doet.
groet Arnold.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ap1
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2016 21:56
Actief als: particulier

Re: slecht starten bij koude motor.

Bericht door ap1 »

Er zijn goedkope en dure elektrische pompjes en sommige zijn geschikt om direct op de carburateur aangesloten te worden en sommige niet die dan toch een retour leiding nodig hebben

De hele goedkope lopen warm als ze zonder retour zitten en met tegen druk moeten werken als de vlotter de toevoer naar de carburateur afsluit

Als je het nu aansluit op de Weber is dat iets om in de gaten te houden zodat de Weber niet overstroomd of dat het pompje niet te heet wordt als de vlotter de druk kan tegenhouden

Nu succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht