Speciaal gereedschap bij vervangen brandstofdompelpomp

Alle overige technische vragen over de Kangoo
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Jottum
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jul 2014 16:03
Actief als: particulier

Speciaal gereedschap bij vervangen brandstofdompelpomp

Bericht door Jottum »

Van mijn Kangoo 1.4 uit 1998 (benzine) is de brandstofpomp stuk. Ik heb al een andere van de sloop. Ik wil 'm inbouwen maar krijg de ring waarmee de pomp is opgesloten met geen mogelijkheid zomaar los van de tank. De vraagbaak verwijst naar speciaal gereedschap (mot. 1264). Vanmiddag bij Renault garage geweest maar deze wil hun gereedschap niet uitlenen noch verhuren. Ik kan de auto naar hun toe brengen. Weinig medewerking dus... Wel een nieuwe ring besteld met O-ring.

Ik kan nu drie dingen doen:
1 auto naar garage==> voorlopig geen optie
2 ring kapotslaan==> liever niet, weet niet of er dan nog meer stuk gaat
3 zelf gereedschap maken==> mijn voorkeur.

Op Yoeptoep kwam ik een dhz filmpje van een Rus tegen die ook zelf zoiets heeft gemaakt De eerste beelden gaan over die sleutel. Mijn Russisch is te slecht om iets van zijn verhaal te begrijpen.

Ik wil ook zo'n sleutel maken. Weet iemand wat de binnendiameter van de speciale sleutel moet zijn? Ik krijg zelf geen schuifmaat over de ring op de brandstoftank geplaatst. Met meetlint lijkt het op 164mm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Jottum
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jul 2014 16:03
Actief als: particulier

Re: Speciaal gereedschap bij vervangen brandstofdompelpomp

Bericht door Jottum »

De pomp is vervangen. Om anderen ook de tips mee te geven die ik heb gekregen:
Het maken van het gereedschap viel niet mee. Ik heb de ring stuk moeten maken. Bij de dealer een nieuwe besteld met een o-ring. met een beitel voorzichtig stukje voor stukje de ring doorgestoken. Toen het onderste randje door was kwam de ring er eenvoudig af.

Bij de dealer raadde de monteur mij aan om het gat niet te lang zonder ring open te houden. Een half uur kan al te lang zijn. Ook de vraagbaak maakt er melding van. De tank vervormt nogal makkelijk. De ring zou er dan niet meer op passen. Dan zou de hele tank er onderuit moeten. Aangezien ik de ring al binnen had was het een fluitje van een cent. Oude ring er af, benzinepomp er uit, o-ring er uit. Daarna nieuwe o-ring er op, andere benzinepomp er in (pijltje op pomp naar achteren laten wijzen) en ring er op draaien. Het lukt niet om deze geheel met de hand aan te draaien.

Gelukkig werkte de Renault garage nu wel mee, zij waren bereid om met hun speciale tool de ring aan te draaien. De benzine slangen op de pomp geschoven (loshalen met een speciaal tangetje om snelkoppelingen van brandstofleidingen los te halen. Dit is een tang die op beide bekken een vork heeft. Eén van 8 mm en één van 10 mm). Stekker er weer in. Sleutel in contact. En dan... :dance: :dance: :dance:

De boel zat nu vast genoeg om naar de garage te rijden. Daar nog een flink eind verder aangedraaid. Op de ring zit een pijltje die naar een merkteken op de tank moet wijzen. Dit lukte niet helemaal. De pomp zit nu vast genoeg opgesloten om geen benzine te lekken.

Job done!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: Speciaal gereedschap bij vervangen brandstofdompelpomp

Bericht door de mon »

Lijkt op de separitisten die aan hun auto werken.Ik heb die ring ooit ook eens los gedraaid.
Met een lange bektang,elke bek pakt een tand (180°).Op 1 tand tikken geeft weiniger succes.
En tangetje voor de koppelingen hangt hier aan de haak na aankoop.Ooit heb ik dat nog eens nodig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht