Mathijs schreef:
Mijn eigen vermoedens :
- Contactslot gaar
- Los contact van de selecteurhandel die moet voorkomen dat de auto in de versnelling gestart wordt
- Slecht contact bij Solenoïde (hitteschild nog aanwezig)
Okay, de volgende zaken geprobeerd vandaag :
- massa draadje van de startvrijgave geprobeerd, zat goed vast aan beide uiteinden (ging de bak zelf in)
- met startkabel goede massa gemaakt op diverse punten
- aanstuur stekker van de startmotor goed aangedrukt (maar zat goed, geen vergane mantel)
- alle stekkers van de automaat rekeneenheid extra goed aangedrukt
- tikjes gegeven op zowel startmotor als startrelais
- benzinepomp relais kortgesloten, er ging iets zoemen, maar leek onder de motorkap vandaan te komen
- alle zekeringen gecontroleerd
- contactslot vervangen om te proberen, kan ik nu weer terug gaan bouwen in de witte
- bij de TXI eens gekeken wat die deed wanneer ik in de D probeerde te starten, maar daar draaide de benzinepomp wel bij iedere poging
Al deze actie's hadden geen resultaat.
Tevens hoor je de benzinepomp ook niet, het relais daarvan trekt aan en valt gelijk weer af.
Daarom vraag ik mij af, is het start circuit op enige wijze verbonden met de benzinepomp?
Kan het zijn dat deze stuk is, en daardoor de stroomkring niet gesloten is ?
Daarbij denk ik ook aan het wasstraat verhaal, de onderkant werdt mee gewassen, en prompt startte die niet meer.
De auto eruit geduwd, nog geen 10 meter ver, daarna nog eens geprobeerd, en opeens deed die het.
Ik meen mij nu ook te herinneren dat telkens als de auto niet wilde starten, ik daar al een vermoeden van had omdat er iets niet klopte, ik miste een geluid als het ware. Dat is nu dus ook weer, want de pomp hoor je niet meer.
Dus ik denk dat ik een manier moet zien te verzinnen om te kijken of daar wel stroom op komt te staan wanneer ik contact maak.
Iemand nog andere ideën?
Mijn ideëen zijn op dit moment :
- startrelais buiten contactslot om laten aanspringen, kijken of die dat doet
- storing in de automaat rekeneenheid, dus geen startvrijgave
- storing in de bak zelf
-------------------------------
Even een update 1:
- stroom meter op benzinepomp gezet, meter op de achterbank geplaatst, bij het omdraaien van het contact sloeg de wijzer
niet uit.
- pinnen van de meter weer losgehaald, rubberdopjes van pomp weer goed aangedrukt, en wat denk je....
de benzinepomp doet het weer!!!! (dat moet ik dus later nog even goed bekijken, blijkbaar zit daar toch ergens een draad niet goed)
Blijft nu dus het probleem dat de auto nog niet start, heb selecteurhandel heen en weer gehaald, maar niets.
Misschien is het wel zo dat wanneer die in zijn P of N staat, deze toch blijkbaar niet helemaal goed erinstaat ? (kabelafstelling verschoten ofzo). Heb wel geprobeerd met de handel in tal van tussenstanden, maar geen resultaat.
Alleen een klikkend geluid linksvoor bij in- en uitschakelen van de R versnelling, dus neem aan dat het relais voor de achteruitrijverlichting linksvoor zit
-------------------------------
Even een update 2:
- startmotor buiten contactslot om laten aanspringen, sloeg meteen aan
- stroom gemeten op aanstuurdraad-bevestiging startmotorzijde, maar daar staat continue spanning op volgens de meter ??? Ergens klopt hier iets niet...
- stroom gemeten op aanstuurdraad zelf, noppes nada
Ik ga toch vrezen dat het in de bak zelf zit, of in de rekeneenheid daarvan, weet iemand welke draad ik uit die bundel even uit de stekker kan wurmen om te kijken of dit klopt ?
Nog een idee :
De rekeneenheid van de automaat, moet de stuurspanning van de startmotor vrijgeven.
De stuurspanning van de startmotor, is veel te zwaar voor deze rekeneenheid.
Ergo, er moet ergens een relais zitten, die door de rekeneenheid omgezet wordt, zodat de auto mag starten.
Okay...naast de rekeneenheid
zit een relais, zou deze daarvoor kunnen dienen en stuk kunnen zijn ?