Startmotor problemen

Stel hier de vragen die specifiek met Renault 25 techniek te maken hebben
Plaats reactie

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 9
Laatste bezoek: 19 mar 2025 08:20
Actief als: particulier
Contacteer:

Startmotor problemen

Bericht door Mathijs »

Erg fraai is dat, wil je 's-ochtends om 6.00 uur (dus nog donker) je auto starten, helemaal niets......

Geen klik, geen kik, noppes....

Gelukkig (dacht ik) kwam de man van de auto naast mij net aangelopen, en hem gevraagd om een starthulpje.
Maar ja, het bleek niet de accu te zijn.

Erg rot als je haast hebt, een zaklantaarn opgesnord, en de startmotor (die ik eerst wel op de tast had gevonden) gelocaliseerd.

Achter in de kofferbak trof ik nog een schroefdraad aan (ongeveer 60cm lang) en een 2Kg hamer, dus maar eens voorzicht die tegen het gietijzeren gedeelte aangezet, en met de hamer 2 zachte tikjes gegeven (wilde immers niet het gietijzer laten breken ofzo), daarna nog 1 tikje (...gewoon voor het geluk...) op de startmotor-plek van de transmissie gegeven.

Ach...waar ben ik ook me bezig, dacht ik, dit gaat toch niet werken, dus laat ik de zooi maar weer achterin, en bereidde mij geestelijk voor om de auto weer uit te laden, alles weer naar huis toe te sjouwen, en de anwb de auto (met de voetjes van de vloer, immers, niet sleepbare type automaat) naar de garage te laten brengen.

Ik zocht de autosleutels....oja...die zaten nog in het contactslot.

Hummm...toch nog maar een keertje omdraaien
<reutel...reutel...reutel> <VROEMMM!!> :shock:

Sindsdien doe ik een schietgebedje alvorens te starten, en probeer niet te denken aan dat 'liedje' doet-ie-ut-of-doet-ie-ut-niet...'

Starten doet die nu zonder problemen weer, maar....moet ik toch maar veiligheidshalve al op zoek gaan naar een andere startmotor ? :?
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jasper11turbo
lid
lid
Posts in topic: 8
Laatste bezoek: 10 dec 2015 19:31

Bericht door jasper11turbo »

Toen je de contactsleutel omdraaide , hoorde je toen een "tik"van het startmotor relais ?
zoja ... startmotor of massa .

hoorde je geen tik ?

commandostekkertje op startmotor vervangen . heb je daarna nog het probleem , massa kabel achterop staart automaatbak schoonmaken , dit is namelijk tevens de massa van je meerstandenschakelaar welke ook de stratvrijgave verzorgd (via de rekeneenheid)

bellen had best wel gemogen hoor mr Mathijs , maar zo kan het ook en zo heeft een ander er ook wat aan .

gr jb

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Hallo Jasper,

Ik hoorde geen tik, helemaal niets.
Alleen de dashboardverlichting viel helemaal uit tijdens het starten, maar kwam gelijk daarop terug.

Echter, het 'commando' draadje is een hoopvolle richting voor mij, zal er eens naar kijken.

Om 6.00 uur 's-ochtends iemand wakker bellen....nee...dat durf ik niet aan.

Al met al ben ik met circa 20 minuten vertraging vertrokken, dus relatief snel opgelost toch... :)

Heeft de R25 ook nog een shunt lopen daar ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jasper11turbo
lid
lid

dashboardverlichting werd zwakker ? dat wijst naar een massa of zwakke voeding.

en je accu was echt oke ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Ja, de accu was wel goed, de starthulp was al vertrokken toen ik de auto na die drie tikjes op de startmotor startte, leek er totaal geen moeite mee te hebben, maar is ook een vrij recente accu.

Met dashboardverlichting bedoelde ik overigens de trip computer en het klokje (de lampjes daarachter)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

merijn
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Contacteer:

Bericht door merijn »

dat probleem komt me wel wat bekend voor, mijn broer heeft hier soms last mee met zijn audi 200
volgens hem komt dat doordat er een kortsluiting in de startmotor ontstaat hierdoor valt bij hem ook zijn dashboardverlichting uit, hij wacht dan even en dan even later start hij weer zonder problemen (zonder tikken ofzo)
ik weet niet of het hetzelfde is, maar misschien heb je er wat aan

mvg, merijn
2153, not even in the neighbourhood of the beast

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Nou ja, kijk, met een handgeschakelde auto kun je bij een vastzittende startmotor de auto in zijn 2de versnelling nog een beetje 'heen en weer jutteren' om het zaakje los proberen te krijgen.

Echter, een automaat....volgens mij zinloos, ook in zijn P-stand.

Kortsluiting is niet helemaal het juiste woord denk ik, maar inderdaad, als de massa en dergelijke in orde is, en de startmotor staat gewoon vast (of eigenlijk, het startrelais), dan praat je over een ongezonde situatie waar het hele circuit alleen nog maar als één grote weerstand werkt, met alle risico's van dien.

Dus nooit de startmotor-stand van je contactslot op zulke momenten vast blijven houden, altijd korte momenten proberen met wat tijd ertussen.

Dat bij mij de lampjes achter de trip-computer en klokje uitgingen, wil mijn inziens zeggen dat er wel een stroom liep, en gewoon het relais vast zat.
Heb er echter nooit op gelet of bij gewoon starten alles ook even uitgaat, volgens mij wel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Startmotor doet niets

Bericht door Mathijs »

Mijn startmotor doet nu helemaal niets meer.

Hij klikt zelfs niet eens meer, maar wat mij nu opviel...
Normalerwijze wanneer je het contact aanzet, hoor je rechtsachter even een zoemend geluid van de benzinepomp die druk opbouwt, en ook dat geluid bleef nu achterwege.

Met de motorkap open hoorde ik wel het relais van de benzinepomp heel kort aan- en afslaan, gewoon 1 seconde, wanneer ik contact maakte.

Heb het contactslot nagekeken, één of andere knurft heeft de gele leiding en de rode leiding verziekt door er een scotty op te zetten, maar goed, die moet er dus al heel lang opzitten. De Scotty's zelf zijn niet meer in gebruik.

Nu heb ik iets gehoord over een vermogensweerstand ofzo, die ik dan moet controleren ?
Waar zit die ?

- De auto is niet voorzien van een startonderbreker o.i.d. wat roet in het eten kan gooien.
- De accu spanning is goed, de accuklemmen zijn schoon en voldoende klemvast, en de draden aan deze klemmen zitten ook goed.
- De massa contacten voorzover je daar bij kunt, zitten allemaal muurvast
- De plus van de startmotor onder de koplamp zit ook goed vast
- Alle zekeringen die ik kon vinden, zijn pico-bello en goed klemvast
- Heen en weer halen van de selecteurhandel (P & N) helpen niet, waar kan ik overigens die schakelaar vinden?

Mijn eigen vermoedens :
- Contactslot gaar
- Los contact van de selecteurhandel die moet voorkomen dat de auto in de versnelling gestart wordt
- Slecht contact bij Solenoïde (hitteschild nog aanwezig)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jasper11turbo
lid
lid

wat je ook even snel mag proberen is een startkabel tussen de min-klem van de accu plaatsen en de motor.
probeer dit ook met de veerpoot eens .

op deze manier kun je een slechte massa wegstrepen .

Je gebruikt je auto zelden ... als ik mijn rode een tijd niet gebruik werkt de startmotor ook niet meer (aanslag in de startmotor) , een paar zachtzinnige tikjes ertegen en frequent gebruik en heb er geen last meer van.
(ik hoor dan ook geen tik meer , zit dus waarschijnlijk in het startrelais)

Heb je al gerommeld met het commando stekkertje op de startmotor? deze maakt vaak slecht contact door weersomstandigheden .

Is de massa achter op de staart van de automaat goed ? zit bij de meerstandenschakelaar . (als deze niet goed is , geeft de rekeneenheid de startvrijgave niet vrij)
.............maar dan nog moet je de benzinepomp horen.

probeer het eens .. stille mark

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Ik gebruik de auto circa 1 keer per week, alleen afgelopen tijd wat minder.

Ik heb die massa niet kunnen vinden.
Zit ik bij deze foto's in de buurt ?
Foto 1
Foto 2
Foto 3

Bij het contact van de Solenoïde kan ik niet bijkomen, daarom wilde ik juist kijken of die startte, zodat die naar de garage kon om even op een brug te zetten.

Dat met die massakabel/startkabel was ook door mijn gedachten gegeaan, maar nog niet geprobeerd.

Kan zijn dat de benzine pomp het bij de eerste poging wel even heeft gedaan, en vervolgens omdat er al druk op het systeem stond, bij volgende pogingen niets meer deed ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jasper11turbo
lid
lid

op foto nummer 1 is deze het beste te zien ,

de benzine pomp zou moeten blijven pompen voor 3 sec bij het aanzetten van het contact en constant bij draaiende motor ongeacht de situatie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jasper11turbo
lid
lid

je kan het beste bij de commandodraad komen via het oliefilter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jasper11turbo
lid
lid

en haal deze dus niet los he .. het oliefilter .. gewoon even lijnen , wortels eten en je hand er langs halen om bij de commandodraad te komen bij je "z "motor

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Mathijs schreef: Mijn eigen vermoedens :
- Contactslot gaar
- Los contact van de selecteurhandel die moet voorkomen dat de auto in de versnelling gestart wordt
- Slecht contact bij Solenoïde (hitteschild nog aanwezig)

Okay, de volgende zaken geprobeerd vandaag :

- massa draadje van de startvrijgave geprobeerd, zat goed vast aan beide uiteinden (ging de bak zelf in)
- met startkabel goede massa gemaakt op diverse punten
- aanstuur stekker van de startmotor goed aangedrukt (maar zat goed, geen vergane mantel)
- alle stekkers van de automaat rekeneenheid extra goed aangedrukt
- tikjes gegeven op zowel startmotor als startrelais
- benzinepomp relais kortgesloten, er ging iets zoemen, maar leek onder de motorkap vandaan te komen
- alle zekeringen gecontroleerd
- contactslot vervangen om te proberen, kan ik nu weer terug gaan bouwen in de witte
- bij de TXI eens gekeken wat die deed wanneer ik in de D probeerde te starten, maar daar draaide de benzinepomp wel bij iedere poging

Al deze actie's hadden geen resultaat.
Tevens hoor je de benzinepomp ook niet, het relais daarvan trekt aan en valt gelijk weer af.

Daarom vraag ik mij af, is het start circuit op enige wijze verbonden met de benzinepomp?
Kan het zijn dat deze stuk is, en daardoor de stroomkring niet gesloten is ?
Daarbij denk ik ook aan het wasstraat verhaal, de onderkant werdt mee gewassen, en prompt startte die niet meer.
De auto eruit geduwd, nog geen 10 meter ver, daarna nog eens geprobeerd, en opeens deed die het.

Ik meen mij nu ook te herinneren dat telkens als de auto niet wilde starten, ik daar al een vermoeden van had omdat er iets niet klopte, ik miste een geluid als het ware. Dat is nu dus ook weer, want de pomp hoor je niet meer.
Dus ik denk dat ik een manier moet zien te verzinnen om te kijken of daar wel stroom op komt te staan wanneer ik contact maak.

Iemand nog andere ideën?

Mijn ideëen zijn op dit moment :
- startrelais buiten contactslot om laten aanspringen, kijken of die dat doet
- storing in de automaat rekeneenheid, dus geen startvrijgave
- storing in de bak zelf

-------------------------------

Even een update 1:
- stroom meter op benzinepomp gezet, meter op de achterbank geplaatst, bij het omdraaien van het contact sloeg de wijzer niet uit.
- pinnen van de meter weer losgehaald, rubberdopjes van pomp weer goed aangedrukt, en wat denk je....
de benzinepomp doet het weer!!!! (dat moet ik dus later nog even goed bekijken, blijkbaar zit daar toch ergens een draad niet goed)

Blijft nu dus het probleem dat de auto nog niet start, heb selecteurhandel heen en weer gehaald, maar niets.
Misschien is het wel zo dat wanneer die in zijn P of N staat, deze toch blijkbaar niet helemaal goed erinstaat ? (kabelafstelling verschoten ofzo). Heb wel geprobeerd met de handel in tal van tussenstanden, maar geen resultaat.
Alleen een klikkend geluid linksvoor bij in- en uitschakelen van de R versnelling, dus neem aan dat het relais voor de achteruitrijverlichting linksvoor zit :lol:

-------------------------------

Even een update 2:

- startmotor buiten contactslot om laten aanspringen, sloeg meteen aan
- stroom gemeten op aanstuurdraad-bevestiging startmotorzijde, maar daar staat continue spanning op volgens de meter ??? Ergens klopt hier iets niet...
- stroom gemeten op aanstuurdraad zelf, noppes nada

Ik ga toch vrezen dat het in de bak zelf zit, of in de rekeneenheid daarvan, weet iemand welke draad ik uit die bundel even uit de stekker kan wurmen om te kijken of dit klopt ?

Nog een idee :
De rekeneenheid van de automaat, moet de stuurspanning van de startmotor vrijgeven.
De stuurspanning van de startmotor, is veel te zwaar voor deze rekeneenheid.
Ergo, er moet ergens een relais zitten, die door de rekeneenheid omgezet wordt, zodat de auto mag starten.
Okay...naast de rekeneenheid zit een relais, zou deze daarvoor kunnen dienen en stuk kunnen zijn ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jasper11turbo
lid
lid

heb je die massa op de staart van de bak losgehaald en schoongemaakt ? of alleen aan gerommeld ?
Het probleem zit niet in de bak , niet mogelijk .

Moet in de startvrijgave zitten .. heb dat 2 keer eerder meegemaakt dat de massa op de staart niet goed was !!

Die massa is tevens de massa van de startvrijgave .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Heb helaas geen brug ofzo, kan alleen de auto een stukje opkrikken en mij er onder wurmen, ruimte om te sleutelen heb ik dan absoluut niet meer, want lig dan praktisch met mijn neus tegen de onderkant van de auto aan.
Bovendien staat de auto zijdelings op een schuine helling, dus erg solide is het allemaal niet.

Wat ik wel zou kunnen doen, is hem wederom alternatief starten, en dan zo'n mini-brugje oprijden op een wat vlakker vlak, zodat ik meer ruimte heb, net zoals op de eerder geplaatste foto's.
Denk dat ik dat maar ga doen.

Wordt zo langzamerhand tijd om eens te kijken naar een 2de-hands verplaatsbare carroserrie-werkers brug.

Dat zwarte draadje zat muur vast, maar ik denk dat ik de rekeneenheid van de automaat van een extra massa draadje ga voorzien, weet ondertussen welke stekker en draad ik daarvoor moet hebben.

Hoe zit dat met dat onderbreken van die stuurspanning naar het startrelais ?
Daar moet toch ergens anders ook nog een relais tussen zitten dan ?

En dan nog één vraag :
Dat massa kabeltje zit vast achter de bout op mijn versnellingsbak.
Ik heb geen momentsleutel om hem met de juiste kracht terug te zetten, bovendien hou ik er niet zo van dergelijke bouten die voor een goede afdichting moeten zorgen zomaar los te draaien.
Kan ik niet gewoon het draadje daar doorknippen, een verlenging tegen aan solderen met krimpkous eroverheen, en het draadje wat verder doortrekken naar het chassis van de auto zelf ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Okay, het volgende gedaan, na de auto alternatief (draadje onderlangs het blok tegen de starmotor aanduwen terwijl contact aanstaat) gestart te hebben en hem op zo'n mini-brug ofzo gereden te hebben.

- massa contact startvrijgave losgemaakt, opgeschuurd, vast gezet : Hielp niet
- massa lintkabel (van bak naar linkervoorwiel), beide zijden losgemaakt, opgeschuurd, vastgezet : Hielp niet
- op zoek gegaan naar een relais, want bleef in de overtuiging dat er een relais moest zitten......

Vond 2 relais, 1 bij de rekeneenheid van de automaat, maar met uitsluitend dunne draden, dus die kon onmogelijk van de startvrijgave zijn. Vermoedelijk is dit relais van de achteruitrijverlichting.

Het tweede relais bevondt zich achter de linkerkoplamp, en had als aandachtstrekker voor mij de vermelding 12v/25A.
Dit relais was voorzien van een dikke rode en een dikke witte draad, en omdat op het startrelais ook een dikke witte zit, heb ik dit relais nader onderzocht.

Losgemaakt, uitgeprobeerd op de accu, zei netjes <KLIK>.
Contacten in stekkerblok van relais schoongemaakt, en relais weer vastgezet.
Startpoging gedaan, en hij startte direct !!
De massa lint kabel was erg smerig, dus schoongemaakt, en was te merken, de startmotor liep als een zonnetje rond.

Daarna relais weer losgetrokken, en startpoging gedaan. Noppes nada, zelfde als ik hier al die tijd al beschreven heb, geen klik, niets!

Relais weer vastgezet, nu met boutje weer achter koplamp gemonteerd, en andermaal startpoging gedaan.
Hoppa, direct weer mooi starten.

Ergo, bleek toch al die tijd in een tussenliggend relais te zitten.
Wel mooi meegenomen natuurlijk dat alle massaverbindingen weer mooi schoon zijn, en een ontbrekende bout in de versnellingsbak steun gezet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jasper11turbo
lid
lid

Netjes Mark !

Erg goed dta de auto het weer doet !
ik geloofde nooit in de rekeneenheid automaat , eerder in die massakabel ..
Als je logisch nadenkt is het ook logisch dat er een relais tussenzit ! , aangestuurd door de rekeneenheid ..
.. je weet het .. achteraf is alles makkelijk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen