Startprobleem

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
JosvdV
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 nov 2014 14:21
Actief als: particulier

Startprobleem

Bericht door JosvdV »

Renualt Espace
Bouwjaar februari 2005
Motor: 2.2 DCI

Sinds Januari 2014 startproblemen. Tijdens de skivakantie, begon de Espace moeilijk te starten. Motor draaide wel rond maar het duurde enige tijd voor dat ie startte. De week erna startte ie helemaal niet meer. Met startkabels erbij startte ie direct. Dus nieuwe accu gekocht. Maar................ enige dagen erna weer hetzelfde verhaal :( Bij de Renault garage langsgegaan, en hebben ze de computer eraan gehangen en gaf ie BDP sensor fout. Die hebben ze verwisseld. Maar de volgende ochtend weer hetzelfde verhaal. Het vreemde is dat als ie eenmaal gestart is met startkabels dat ie het dan wel een uur of 10 doet, daarna weigert ie. Dus weer terug naar de Renault. Hebben ze me verteld dat de startmotor verwisseld moest worden. Ik vroeg nog of ze dat wel zeker wisten! Ze waren er zeker van zeiden ze! Verwisseld en een aantal dagen erna weer hetzelfde probleem :discuss: Ben toen zelf aan de slag gegaan en kwam erachter dat met de motor in stationair de batterij niet werd opgeladen. Deze laten verwisselen bij de Renault garage. Daarna heeft ie het ongeveer twee maanden gedaan, met in de ochtend iets meer problemen om te starten (5 seconden), maar nu is het weer hetzelfde als voorheen. Elke ochtend starten met startkabels 8)
De rest van de dag start ie redelijk normaal (na 3 seconden ongeveer).
Ik heb het gevoel dat ze bij de garage niet echt op probleem auto's zitten te wachten :shock:

Iemand enig idee of misschien een hint?
Groet Jos

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Startprobleem

Bericht door WillemS »

Wellicht is je dynamo defekt, want je zegt dat de batterij niet wordt opgeladen.
Of er is een stroomverbruiker die tijdens de stilstand de accu ontlaadt.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
JosvdV
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 nov 2014 14:21
Actief als: particulier

Re: Startprobleem

Bericht door JosvdV »

Bedankt Willem S voor je reactie, maar de dynamo is toen in de Renault garage vervangen (met deze bedoelde ik de dynamo en niet de accu). Ook heb ik gecheckt op lekstroom als ie stil staat, maar dat blijkt het ook niet te zijn.
Ook gloeibougies doorgemeten en zijn ook OK.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Startprobleem

Bericht door WillemS »

Oke, dat is duidelijk, dus Accu nieuw, dynamo nieuw, startmotor nieuw, BDP sensor nieuw, De boom met geld eraan is dus nu bijna kaal!!
Je startprobleem is zoals ik het lees bij koude motor, welnu de gloeibougies moeten zorgen voor een voorverwarming zodat het diesel/luchtmengsel snel kan ontbranden bij koude motor. Je stelt dat de gloeibougies ok zijn na doormeten.
Hoe zit het met de aansluitingen? m.n. de massakabel van de motor naar de carrosserie/minpool. Doe eens het volgende; voor je de koude motor start, sluit dan de zwarte startkabel direkt van de minpool aan op de motor(b.v. het hijsoog dat aan het blok zit) goed kontakt maken, vervolgens kontakt op aan en een paar seconden wachten. Start hij dan wel direkt?
mvg WillemS
p.s. zijn de gloeibougies ooit vervangen? zo ja, het komt wel voor dat er verkeerde(te korte) worden gemonteerd.
Hou me op de hoogte svp. kunnen anderen ook hun voordeel mee doen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
JosvdV
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 nov 2014 14:21
Actief als: particulier

Re: Startprobleem

Bericht door JosvdV »

Wederom bedankt voor je hulp WillemS. Ja inderdaad aardig wat geld er door heen gedraaid met al die nieuwe elementen :-(
Ik had op een ander forum gelezen dat er ook een modificatie was van de BDP sensor. Dat de nieuwe sensors te ver afstonden van het vliegwiel. De BDP sensor was het eerste wat ze verwisselden bij de garage, maar toen die sensor net verwisseld was (al meer dan een half jaar geleden vond ik dat het starten (ook bij warme motor) er iets langer over deed dan normaal. Ik heb gister dan ook het opstaande randje van 2 mm eraf geveild, zodat de sensor 2 mm dichter op het vliegwiel staat. En sindsdien heeft ie niet meer gefaald! Vreemd maar waar. Hij start nu zelfs binnen de 2 seconden, zelfs ook met koude motor! Ik vind het wel vreemd dat voorheen wel startte als ik er startkabels aanhing met een andere accu.
De dynamo was wel echt kapot. Die gaf totaal geen output. De accu gaf dezelfde waarde voor starten en bij draaiende motor (12.4 Volt). Bij de starter die de schuldige was volgens Renault had ik wel mijn bedenkingen en ik had ook gevraagd of ze er wel zeker van waren. En jahoor ze waren zeker van de zaak :-/ zeiden ze!
Neen, de gloeibougies zijn nooit vervangen, maar bedankt voor de tip! Ik had ze al bijna verwisseld, maar vond het vreemd dat ze de goede Voltage aangaven en ook de weerstand was OK.
Ik ben nu heeeeeeeeeel blij dat ie weer goed start na zo'n lange tijd ellende en dacht al om 'm in te ruilen bij de garage.
Maar om zeker van de zaak te zijn dat ie goed blijft moet ik het maar even een weekje uitproberen en zal na een week terugschrijven of ie het nog steeds goed doet. Laten we het hopen, maar het ziet er goed uit op het moment! Wat een ellende elke keer als je er niet van op aan kan dat ie start. Doet ie 't of doet ie 't niet :-)
Ik hou jullie op de hoogte hoe het verder gaat! Groet Jos

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Startprobleem

Bericht door WillemS »

Fijn dat je wagen nu weer direkt start!
Hebben ze een originele BDP sensor gemonteerd? De modificatie betrof de stekker meen ik.
Let wel op dat de sensor niet tegen het vliegwiel aankomt er moet een "luchtspleet" blijven bestaan.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
JosvdV
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 nov 2014 14:21
Actief als: particulier

Re: Startprobleem

Bericht door JosvdV »

Ja :-) Zeker blij dat ie weer start elke dag! En nog steeds!!!
Ik neem aan dat ze toen in Februari een originele BDP sensor hadden gemonteerd, het was i.i.g. bij een Renault dealer.
Bedankt voor de tip Willem, maar ik heb er wel op gelet dat er een spleetje tussen het vliegwiel en de sensor zit.
Vandaag gesproken met de Renault garage en die vond het maar vreemd en zei me ook dat ie de starter had verwisseld, omdat het toerental lager aangaf bij het starten dan normaal, maar dat was natuurllijk door die BDP sensor. Hij heeft me vandaag wel gematst met 2 bandjes, incl. installeren en uitlijnen voor 170 Euro, maar dat was ie me eignelijk ook wel een beetje verschuldigd.
Nog veel dank voor het medeleven en mededenken Willem S.
MvG Jos

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in