Stationair toerental zeer stabiel - hoe kan dat..?

Alles wat met de motor van de Scenic te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Reinreno
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 jun 2009 15:36
Actief als: particulier
Locatie: Zuid-Holland

Stationair toerental zeer stabiel - hoe kan dat..?

Bericht door Reinreno »

Dit is nou eens geen klacht of storing!

Ik verbaas mij al jaren positief hoe het kan dat het stationair toerental van al mijn Scénics zo enorm stabiel is...
Het is bij mijn weten nooit bijgesteld, het loopt volledig strak bij warme motor, iets hoger bij koude motor, iets hoger als de Airco aanstaat.

Welk mechanisme of software bepaalt al jaren die uitstekend regelmatige loop?

Wie kan mij daarover iets meer vertellen of doorlinken?

Ben heel benieuwd -

Groet van

Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Stationair toerental zeer stabiel - hoe kan dat..?

Bericht door kaleido 1 »

De staat van onderhoud is een belangrijke factor.
Als alle sensoren en signalen die de motorcomputer krijgt in orde zijn , zal in de regel de motor mooi lopen , simpel gesteld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Reinreno
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 jun 2009 15:36
Actief als: particulier
Locatie: Zuid-Holland

Re: Stationair toerental zeer stabiel - hoe kan dat..?

Bericht door Reinreno »

@ kaleido
Dat begrijp ik en kennelijk is dat bij mij ook het geval want het werkt al jaren uitstekend.

Laat ik het anders vragen. Vroeger met carburateurs moest je lang pielen met afstelschroeven voor gasklep en mengsel en stelschroef voor airco-verhoging etc.

Dat is lang geleden en nu ben ik gewoon benieuwd welke componenten vandaag voor het stationair toerental verantwoordelijk zijn EN hoe je het zou kunnen beinvloeden als dat nodig zou zijn.
Hardware? Software?

Is er nog steeds een stelschroef bijvoorbeeld? Ik heb wel eens gekeken maar die hele luchtinlaat bij mijn Scénic zit verstopt achter een zwarte doos, achter de motor.

Ben benieuwd,

Groet Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 15971
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Stationair toerental zeer stabiel - hoe kan dat..?

Bericht door mechanic »

Het is niet mogelijk het stationair toerental te wijzigen,ook is er geen stelschroef meer.
Er is niet veel verstopt,want er is ook niet veel. Zwarte doos is het luchtfilterhuis/wervelbox,daarop zit een gasklep. Er is een stappenmotor,en natuurlijk diverse sensoren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Reinreno
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 jun 2009 15:36
Actief als: particulier
Locatie: Zuid-Holland

Re: Stationair toerental zeer stabiel - hoe kan dat..?

Bericht door Reinreno »

@ mechanic

Het gaspedaal werkt via een Bowdenkabel, toch?
Welke functie heeft die stappenmotor dan? Stand gasklep?
Is dat het verantwoordelijk onderdeel voor het stationair toerental icm de MAF misschien?

Groet Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 15971
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Stationair toerental zeer stabiel - hoe kan dat..?

Bericht door mechanic »

Inderdaad,dan is er nog een gaskleppositiesensor die meet hoever de klep open is. Mede hierdoor kan de hoeveelheid brandstof vepaald worden.
Ondanks dat de scénic niet de jongste meer is,is het geen ouderwetse techniek.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Reinreno
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 jun 2009 15:36
Actief als: particulier
Locatie: Zuid-Holland

Re: Stationair toerental zeer stabiel - hoe kan dat..?

Bericht door Reinreno »

Ja die techniek ken ik geheel nog vanuit mijn laatste Ford Scorpio Cosworth.

Heeft Scénic ook een MAF?

Wat doet die stappenmotor?

Groet van Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 15971
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Stationair toerental zeer stabiel - hoe kan dat..?

Bericht door mechanic »

Vergeet ook niet de lambdasensoren voor het juiste mengsel.
De scenic 1 benzine heeft geen lmm naar mijn weten,wel temperatuur en druksensoren.
Lees bijv http://www.vwforum.nl/info-de-zin-en-on ... otor-36558 mbt stappenmotor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Reinreno
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 jun 2009 15:36
Actief als: particulier
Locatie: Zuid-Holland

Re: Stationair toerental zeer stabiel - hoe kan dat..?

Bericht door Reinreno »

Ah ik dacht de MAF/LMM in een Scénic schema gezien te hebben... hoe anders moet de ECU weten wat in het actueel stromend inlaatvolume is t.o.v. de stand van de gaskleppositiesensor, die de "vermogensvraag" weergeeft?
Dat volume is veel hoger bijvoorbeeld bij gas intrappen bij 20 kmh dan bij bijvoorbeeld ¼ gaspedaalstand bij 60 kmh constant in de 4e trap.
Daarop wordt door de ECU geregeld.

Dank voor het artikel uit het VW-forum over de zgn. stappenmotor. Ik denk dat de auteur bedoelt een modulerende gasklep/bypassklep. De ECU geeft afhankelijk van de MAF en de gaskleppositiesensor al dan niet een sneller of langzamer blokgolfsignaal uit aan die magneetklep die dus ahw "klepperend" opent en sluit en dus de luchtstroom moduleert, van gemiddeld veel naar gemiddeld weinig.

Weer een stukje wijzer.

Groet van Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht