Super (gelood) of euro?
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 04 jan 2024 20:52
- Actief als: particulier
Super (gelood) of euro?
Hoi,
Vorige week heb ik een R5 TR uit 88 gekocht. De tank was leeg en heb um volgegooid met euro en heb hier al 150 km probleemloos mee gereden. Nu heb ik vandaag een instructieboekje gekeregen (zat er niet bij, dus gezocht op i-net) en daar staat in dat er super bezine in moet. Hier maak ik uit op dat er dus super inmoet, maar voorin het boekje hebben ze het over 'normale benzine met octaangehalte van 89 tot 92, loodvrije eurosuper 95 en loodhoudende super benzine 97 tot 99'. Het gaat me om het woord eurosuper, is dat nu de super benzine die ze bedoelen achterin die erin moet of is dat toch de loodhoudende super benzine?
Als er toch super in moet, is dat dan met loodvervanger of zonder? Als het met is, kan ik er dan niet gewoon euro ingooien en dan een flesje loodvervanger erbij kopen? Weet iemand hier iets meer van? Wat gooien jullie erin?
Vorige week heb ik een R5 TR uit 88 gekocht. De tank was leeg en heb um volgegooid met euro en heb hier al 150 km probleemloos mee gereden. Nu heb ik vandaag een instructieboekje gekeregen (zat er niet bij, dus gezocht op i-net) en daar staat in dat er super bezine in moet. Hier maak ik uit op dat er dus super inmoet, maar voorin het boekje hebben ze het over 'normale benzine met octaangehalte van 89 tot 92, loodvrije eurosuper 95 en loodhoudende super benzine 97 tot 99'. Het gaat me om het woord eurosuper, is dat nu de super benzine die ze bedoelen achterin die erin moet of is dat toch de loodhoudende super benzine?
Als er toch super in moet, is dat dan met loodvervanger of zonder? Als het met is, kan ik er dan niet gewoon euro ingooien en dan een flesje loodvervanger erbij kopen? Weet iemand hier iets meer van? Wat gooien jullie erin?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
eurossuper is gewoon euro95. in 88 werden er bijna alleen nog motoren voor loodvrij gemaakt.
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 09 apr 2025 21:23
- Contacteer:
Hoi §teven
In de folder van 1988 staat dat er 'loodvrij normaal' in een R5 TR (S6) moet. Dat wil zeggen dat Euro95 ruim voldoende van kwaliteit is voor jou auto.
Dave
In de folder van 1988 staat dat er 'loodvrij normaal' in een R5 TR (S6) moet. Dat wil zeggen dat Euro95 ruim voldoende van kwaliteit is voor jou auto.
Dave
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Hide post links |
-
Topic author - lid
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Behalve dan voor Mijn R25 waar nog wel degelijk super in moet.Eelco schreef:eurossuper is gewoon euro95. in 88 werden er bijna alleen nog motoren voor loodvrij gemaakt.
En R25's van latere jaren schijnen toch beter te lopen op euro98 dan op euro95
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Contacteer:
super is per liter wel wat duurder ja, er zitten darentegen nog wel wat andere kanten aan.
over het algemeen is super iets schonere brandstof en beter voor de motor, plus op super rij je zuiniger
ikzelf heb een gasauto, en tank dan meestal super omdat ik het niet zo vaak hoef te doen, maar ik heb ook van een aantal bevriende monteurs gehoord dat hun altijd super tanken omdat de kosten ongeveer evenveel zijn als dat je zuiniger rijd, nu weet ik dit zelf niet zeker, vooral omdat ik nooit veel op benzine rij
misschien heb je wat aan deze informatie
mvg, merijn
over het algemeen is super iets schonere brandstof en beter voor de motor, plus op super rij je zuiniger
ikzelf heb een gasauto, en tank dan meestal super omdat ik het niet zo vaak hoef te doen, maar ik heb ook van een aantal bevriende monteurs gehoord dat hun altijd super tanken omdat de kosten ongeveer evenveel zijn als dat je zuiniger rijd, nu weet ik dit zelf niet zeker, vooral omdat ik nooit veel op benzine rij
misschien heb je wat aan deze informatie
mvg, merijn
2153, not even in the neighbourhood of the beast
Hide post links |
-
Topic author - lid
Mmm, misschien eens een keer testen dan. Nu eerst de tank leegrijden met de euro en ff uitrekenen hoe zuinig is was. Maar kan je super met euro wel gewoon mengen of moet de tank echt hélemaal leeg zijn?
Hide post links |
-
- Lid
Het hangt natuurlijk ook vanaf of je wel of geen katalysator hebt......Heb je er wel een en tank je super met lood(vervanger) dan heb je kans dat je een nieuwe kat. mag gaan zoeken.
Lood+kat gaan nou eenmaal niet samen. Ik heb met die R25 geen kat eronder zitten bv.
(Ook al gaat Super MLV er wel steeds meer uit, bij BP hebben ze het nog in ieder geval hier)
Ik tank met de andere R25 wisselend euro98 (loodvrij) en euro95
Lood+kat gaan nou eenmaal niet samen. Ik heb met die R25 geen kat eronder zitten bv.
(Ook al gaat Super MLV er wel steeds meer uit, bij BP hebben ze het nog in ieder geval hier)
Ik tank met de andere R25 wisselend euro98 (loodvrij) en euro95
Hide post links |
-
Topic author - lid
Ik heb er dus gewoon euro 95 ingegooid, dat kan toch wel? Of moet ik er 98 ingooien? Want dat is toch super? Zonder loodvervanger?
Hide post links |
-
- Lid
Je hebt euro95 en euro 98:beide zonder lood Euro 98 heet ook wel eens superplus geloof ik.
En je het super met loodvervanger(mlv) (ook octaangehalte 98)
Ik zou met mijn R25 ook wel euro98 kunnen tanken, maar ik wil niet het risico lopen dat ik motorschade krijg met 3 ton op de teller, dus tank ik super mlv.
Als je een katalysator heb kan je er euro95 ingooien, maar misschien loopt ie wel beter op euro98.
En je het super met loodvervanger(mlv) (ook octaangehalte 98)
Ik zou met mijn R25 ook wel euro98 kunnen tanken, maar ik wil niet het risico lopen dat ik motorschade krijg met 3 ton op de teller, dus tank ik super mlv.
Als je een katalysator heb kan je er euro95 ingooien, maar misschien loopt ie wel beter op euro98.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Hierover is al eens een topic geweest op Club Cinq.
Die kan je hier vinden:http://www.clubcinq.nl/forum/viewtopic.php?t=484.
Die kan je hier vinden:http://www.clubcinq.nl/forum/viewtopic.php?t=484.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 11 feb 2022 16:15

Vond persoonlijk deze lijst die roelof had geplaatst wel handig.
RENAULT 11 GTX 1987
RENAULT MEGANE GT ESTATE 2011
RENAULT MEGANE GT ESTATE 2011
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 10 dec 2015 19:31