temperatuur sensor megane 1.6e coupe '96
Forumregels
Let op: Kijk ook even bij de forum afdeling Scenic als u een Megane-Scenic rijder bent.
Let op: Kijk ook even bij de forum afdeling Scenic als u een Megane-Scenic rijder bent.
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 13 jan 2012
- Laatste bezoek: 14 jan 2012 13:10
- Actief als: particulier
temperatuur sensor megane 1.6e coupe '96
Megane 1.6e coupe:
'96:
Benzine:
Sinds een maand of 3 heb ik een 2de hands renault megane 1.6e coupe gekocht.
Geen problemen mee gehad behalve dan dat vanaf het begin de temperatuurmeter raar doet. Zo nu en dan verspringt het metertje ineens omhoog of omlaag. Ik dacht telkens, dit moet geen probleem zijn...
Kort geleden gingen we op vakantie naar dusseldorf, toen we daar aan kwamen parkeerde ik de auto. Ik zette de motor af en vervolgens hoorde ik een borrelend geluid. Dit bleek uit het overlooptankje van de koelvloeistof te komen. Heeft iemand enig idee?
Ik heb eens wat dingen gedaan om te kijken of er iets met het koelsysteem aan de hand is:
- temperatuursensor kortsluiten zorgt ervoor dat de naald van het metertje op het dashboard omlaag duikt
- ventilator schakelaar (sensor in de radiator) kortsluiten zorgt dat ventilator gaat draaien
- onder de temperatuursensor zat nog een stekker, geen idee waar die voor was maar korstsluiten zorgde ervoor dat motor tijdelijk langzamer ging draaien. te lang kortsluiten zorgt voor afslaan van de motor. heeft iemand enig idee waar deze stekker voor is?
- stationair met 2000 toeren draaien zorgt dat na 2 minuten de naald van het metertje op het dashboard op het middelste streepje staat en de ventilator gaat draaien
- radiator wordt wel warm
- extra massadraad van accu naar chassis, metertje op dashboard blijft schokkerig bewegen.
- tijdens het rijden staat de temperatuurmeter soms wel gewoon in het midden. Ik denk dat dat de momenten zijn dat de meter goed werkt
'96:
Benzine:
Sinds een maand of 3 heb ik een 2de hands renault megane 1.6e coupe gekocht.
Geen problemen mee gehad behalve dan dat vanaf het begin de temperatuurmeter raar doet. Zo nu en dan verspringt het metertje ineens omhoog of omlaag. Ik dacht telkens, dit moet geen probleem zijn...
Kort geleden gingen we op vakantie naar dusseldorf, toen we daar aan kwamen parkeerde ik de auto. Ik zette de motor af en vervolgens hoorde ik een borrelend geluid. Dit bleek uit het overlooptankje van de koelvloeistof te komen. Heeft iemand enig idee?
Ik heb eens wat dingen gedaan om te kijken of er iets met het koelsysteem aan de hand is:
- temperatuursensor kortsluiten zorgt ervoor dat de naald van het metertje op het dashboard omlaag duikt
- ventilator schakelaar (sensor in de radiator) kortsluiten zorgt dat ventilator gaat draaien
- onder de temperatuursensor zat nog een stekker, geen idee waar die voor was maar korstsluiten zorgde ervoor dat motor tijdelijk langzamer ging draaien. te lang kortsluiten zorgt voor afslaan van de motor. heeft iemand enig idee waar deze stekker voor is?
- stationair met 2000 toeren draaien zorgt dat na 2 minuten de naald van het metertje op het dashboard op het middelste streepje staat en de ventilator gaat draaien
- radiator wordt wel warm
- extra massadraad van accu naar chassis, metertje op dashboard blijft schokkerig bewegen.
- tijdens het rijden staat de temperatuurmeter soms wel gewoon in het midden. Ik denk dat dat de momenten zijn dat de meter goed werkt
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: temperatuur sensor megane 1.6e coupe '96
Je metertje wisselt, na een lange rit borrelt je koelvloeistof(koken).
Ik zou het hele koelsysteem eens goed spoelen/reinigen en een nieuwe thermostaat, koelvloeistof sensor en dop van het expansievat monteren, het systeem vullen met de voorgeschreven koelvloeistof(iedere 3 jaren verversen!!!), goed ontluchten.
SUC6
Ik zou het hele koelsysteem eens goed spoelen/reinigen en een nieuwe thermostaat, koelvloeistof sensor en dop van het expansievat monteren, het systeem vullen met de voorgeschreven koelvloeistof(iedere 3 jaren verversen!!!), goed ontluchten.
SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 13 jan 2012
- Laatste bezoek: 14 jan 2012 13:10
- Actief als: particulier
Re: temperatuur sensor megane 1.6e coupe '96
Beste Willem, bedankt voor de tip. Ik zal zoalzo de koelvloeistofsensor (je bedoelt de temperatuursensor die op de thermostaat zit denk ik) vervangen en ontluchten.
Ik weet alleen niet goed hoe ik het systeem kan ontluchten. Ik kan geen nipple vinden daarvoor of iets dergelijks....
De koelvloeistof vervangen wil ik best doen.... ik weet niet goed hoeveel ik er ik moet gooien, heeft iemand enig idee hoeveel koelvloeistof je nodig hebt, waar je dat goedkoop kunt krijgen en hoe je je systeem het beste door kunt spoelen?
Ik weet alleen niet goed hoe ik het systeem kan ontluchten. Ik kan geen nipple vinden daarvoor of iets dergelijks....
De koelvloeistof vervangen wil ik best doen.... ik weet niet goed hoeveel ik er ik moet gooien, heeft iemand enig idee hoeveel koelvloeistof je nodig hebt, waar je dat goedkoop kunt krijgen en hoe je je systeem het beste door kunt spoelen?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16687
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 15 mei 2025 22:00
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: temperatuur sensor megane 1.6e coupe '96
Als je koelvloeistof kookt is er toch iets aan de hand, werkt je koelvin wel?
Het ontluchten gaat normaal gesproken via een nippel op de radiateur, thermostaat, en evt nog kachelleiding. Dit is echter type afhankelijk. Wat je ook kan doen is het reservoir vullen na het aftappen en de motor laten lopen zonder dop erop, dan ontlucht die zichzelf. Voorschrift koelvloeistof is elke 4jaar of 120.000km, hetzelfde als voor de remvloeistof. Bij renault wordt altijd de groene gebruikt, deze is voor de oudere auto's wel wat agressief, dus als het helemaal leeggelopen is kan je er elke ingooien. Origineel is altijd het beste, maar juist daardoor krijg je veel aanslag in het koelsysteem ( bruine rotzooi ). Een compleet leeg systeem heb je ong 5liter nodig.
Het ontluchten gaat normaal gesproken via een nippel op de radiateur, thermostaat, en evt nog kachelleiding. Dit is echter type afhankelijk. Wat je ook kan doen is het reservoir vullen na het aftappen en de motor laten lopen zonder dop erop, dan ontlucht die zichzelf. Voorschrift koelvloeistof is elke 4jaar of 120.000km, hetzelfde als voor de remvloeistof. Bij renault wordt altijd de groene gebruikt, deze is voor de oudere auto's wel wat agressief, dus als het helemaal leeggelopen is kan je er elke ingooien. Origineel is altijd het beste, maar juist daardoor krijg je veel aanslag in het koelsysteem ( bruine rotzooi ). Een compleet leeg systeem heb je ong 5liter nodig.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 191 Weergaves
-
Laatste bericht door Oli4
-
- 4 Reacties
- 396 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 0 Reacties
- 281 Weergaves
-
Laatste bericht door Robertvv
-
- 12 Reacties
- 1213 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 6 Reacties
- 252 Weergaves
-
Laatste bericht door Onyx1
-
- 1 Reacties
- 522 Weergaves
-
Laatste bericht door Renault Megane Etech