Backup of kopie SD-kaart R-Link

De R-Link zit in alle nieuwere Renaults. Lees hier waar anderen tegen aan lopen, of plaats zelf iets
Gebruikersavatar

Topic author
MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door MartijnEV »

Is het mogelijk om een back-up of kopie te maken van de SD-kaart van R-Link?

(voor het geval de SD-kaart defect of kwijt raakt)
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door PieterZoe »

Dag Martijn, bij het updaten van Rlink wordt er zoiezo op je PC een kopie gemaakt van je data. Daarnaast kun je voor de zekerheid een back-up maken van 4 files die op de SDkaart staan. In die 4 files zit alle data opgeslagen. Groet Pieter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

tmaas
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 dec 2013 15:55
Actief als: particulier

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door tmaas »

Bij mij staan maar 2 files op de SD kaart. Ik heb een update van mijn TomTom kaart uitgevoerd en nu geeft mijn navigatie aan dat er geen kaarten beschikbaar zijn. Ik wil de back-up terugzetten maar hoe werkt dat?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door PieterZoe »

@tmaas ik heb het terugzetten van een backup niet geprobeerd maar veronderstel dat dit met de Rlink tool op je pc gaat. Stop sd card in pc en wacht tot de tool in je system tray (rechtsonder bij Windows) de melding geeft (tegen gele achtergrond). Daar vind je tevens een knop met settings/instellingen. Evt. via rechter muisknop. Je zult wat moeten zoeken in de menu's om iets als 'restore' of 'terug naar kopie' te selecteren

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

tmaas
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 dec 2013 15:55
Actief als: particulier

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door tmaas »

@PieterZoe bedankt voor de toelichting. Ik heb het back-up tabblad gevonden van Rlinktoolbox maar kan helaas niet de back-up terugzetten waarmee de TT weer werkt. Morgen maar eens gaan bellen met klantenservice of zo.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

parleur
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 dec 2013 11:14
Actief als: particulier
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door parleur »

geachten,
Ik ben zelf meer voorstander voor de backup van het type "ïmage"
Daarbij wordt een exacte kopie gemaakt van een partitie of gehele schijf.
In dit geval de SD kaart in de lezer van de computer.
De image kun je bewaren op je computer, externe drive, cloud of whatever.

Ik ben geen Windowsman en gebruik voor dit doel het opensource programma Clonezilla onder Linux
Zowel opnemen als terugzetten met het zelfde programma.

Ik heb even wat gegoogeld en kwam uit op een handleiding voor de Windowsgebruiker met een gratis programma suggestie.
Moet te doen zijn. Zo maak je een exacte veiligheidskopie.

http://www.schoonepc.nl/optim/backup.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

sjoerd1970
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 nov 2013 19:15
Actief als: particulier

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door sjoerd1970 »

Ik heb hetzelfde probleem en een topic aangemaakt dat er geen kaarten worden gevonden.

Het is belangrijk dat je Renault belt en de klacht aangeeft. De klantenservice geeft aan dat ze het probleem gaan onderzoeken, maar mijn dealer heeft mij inmiddels al gebeld en aangegeven dat het probleem met niet herkennen van kaarten vaker voorkomt bij waarschijnlijk temperatuurdalingen rond de 10 graden. Heel apart. De dealer geeft aan dat ze het aan het onderzoeken zijn.

Ik denk dat het goed is om twee topics apart af te handelen: In deze topic hoe je een backup maakt en terugzet op een leeg SD kaartje en een aparte topic die ik al heb aangemaakt over het niet herkennen van de kaarten (r-link-herkent-mijn-sd-kaart-niet-meer-t16520.html)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RogerS
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 aug 2013 07:15
Actief als: particulier

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door RogerS »

Wat een herkenbare reactie...

"De klantenservice geeft aan dat ze het probleem gaan onderzoeken" => meestal hoor je daar niets meer van...
"maar mijn dealer heeft mij inmiddels al gebeld en aangegeven dat het probleem met niet herkennen" => klinkt erg bekend in de oren...

Het hele R-Link gebeuren is echt waardeloos. Jammer dat doet echt afbreuk aan, in ons geval, de ZOE. Voor de rest is het een fijne auto.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

sjoerd1970
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 nov 2013 19:15
Actief als: particulier

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door sjoerd1970 »

Ik vind de navigatie best wel goed hoor en het geluid van de audio is ook ok. Dus wat dat betreft geen klacht.

Maar weer even on topic: Hoe maak je nu een echte backup per SD kaartje voor de R-Link versie?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

parleur
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 dec 2013 11:14
Actief als: particulier
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door parleur »

Sjoerd,
vandaag heb ik het SD kaartje in een kaartlezer gestopt en updates laten ophalen. Dat was snel gebeurt. Ik heb bij backup instellingen gekozen voor volledige backup, dus die bestanden tomtom.001 enz van ruim 2 gb moeten daarna ergens terug te vinden zijn op je computer. Echter niets gevonden wat daar op lijkt. Ik heb er een hard hoofd in dat het een voorziening is om een backup te maken van het kaartje en in geval van calamiteit een werkende backup te kunnen terugzetten op een ander SD kaart van 8 gb.
Wat altijd werkt is de methode zoals ik beschreven heb in een eerdere reaktie van mij in dit topic.
Dat is met clone software een "image" maken waarbij de data en de exacte structuur van het opslagmedium weggeschreven word. Bij restore word dit exact teruggezet met de oorspronkelijke indeling. (sommige programma's willen bepaalde data in bepaalde clusters en sectoren zien anders werkt het niet) Om die reden is een simpele kopie niet toereikend.
Ik heb geen recente ervaring met Windows clone software, maar even Googelen en je vindt genoeg op het in internet

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

sjoerd1970
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 nov 2013 19:15
Actief als: particulier

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door sjoerd1970 »

Dank ik zal het eens proberen om het kaartje te clonen.

Over de locatie kan ik je wel helpen, onder Windows 7 is dat: C:\Users\USERNAME\AppData\Local\Renault\RLinkToolbox

Dus in de map USERS je eigen naam localiseren en dan naar APPDATA. Als je die map niet ziet, kun je die zichtbaar maken in de verkenner via het menu Organiseren > Map en Zoekopties > Tabblad Weergave > Inschakelen weergeven verborgen bestanden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

parleur
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 dec 2013 11:14
Actief als: particulier
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door parleur »

@sjoerd,
bedankt voor je reaktie.
Ik had ook gekeken in die renault/toolbox map maar daar zaten maar een paar kleine bestandjes in. Vandaar dat ik stelde dat daaruit geen bijna 8 gb backup uit gerestored gaat worden.
Voor mij is het dan klaar; gewoon een reserervekopie maken met clonesoftware.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

sjoerd1970
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 nov 2013 19:15
Actief als: particulier

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door sjoerd1970 »

Bij mij zitten ze in de cache folder:
C:\Users\USERNAME\AppData\Local\Renault\RLinkToolbox\cache\Backups\

Daar zitten 4 bestanden in van 2 GB. Ik heb twee kaartjes en zie twee cache mappen terug.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

parleur
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 dec 2013 11:14
Actief als: particulier
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door parleur »

@sjoerd
Bij mij staat daar niets, ook geen hidden files.

Ja oke, maar er is geen "restore" funktie in de R-Link applicatie.
Je zou moeten uitvogelen of het kopieren van deze bestanden naar een willekeurige nieuwe geformateerde SD kaart een werkend systeem oplevert. Dan pas heb je zekerheid van de backup functie in geval van uitval van de SD kaart.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

sjoerd1970
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 nov 2013 19:15
Actief als: particulier

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door sjoerd1970 »

Er kwamen hier bestanden in staat nadat ik in het Rlink progje op mijn laptop voor Instellingen had gekozen en op het tabblad Backup ingesteld een backup maken. Volgens mij kan je met de tweede optie de backup terug zetten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

parleur
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 dec 2013 11:14
Actief als: particulier
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door parleur »

@sjoerd
ik ga morgen een 8 gb kaartje kopen en dan maar zien of ik een werkend exemplaar kan fabriceren, anders hou ik het bij de "image" methode. Ik hou jullie op de hoogte.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

parleur
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 dec 2013 11:14
Actief als: particulier
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door parleur »

zo gezegd, zo gedaan
een 8 gb kaartje gekocht, info leverde op dat het reeds FAT32 geformateerd was dus daar hoefde ik niets meer aan te doen.
Als eerste de suggestie uitgeprobeerd om de 4 tomtom bestanden naar het nieuwe kaartje te kopieren, toen in de auto gestopt. Het systeem komt met de melding "geen SD data"o.i.d. Dus wat ik al verwachte; kopieren werkt niet.
Toen heb ik een image gemaakt met clone software van het originele Renault kaartje. Deze image staat dan op de harde schijf. Daarna deze image met een "restore" opdracht geplaatst op het nieuwe kaartje. Kaartje in de auto gestopt en werken als het origineel.
Ik heb nu een werkende backup.
De funktie in R-Link toolbox is voor mij te vaag, ik zie geen restore funktie. Nu heb ik dat ook niet meer nodig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door fivari »

Parleur, welke software heb je gebruikt voor het maken van de image? Is het Partition Saving waarvan sprake in jouw vorige link?
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

parleur
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 dec 2013 11:14
Actief als: particulier
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door parleur »

hallo fivari,
de kopie die ik gemaakt heb van het SD kaartje is gemaakt met Clonezilla http://www.clonezilla.org
Ik haalde de windows werkwijze alleen aan om aan te geven dat het niet Linux exclusief betreft, maar ik gebruik windows zelf niet.
Je kunt na het downloaden van de ISO (32 of 64 bits) een CD branden of alternatief naar usb stick of drive
Als resultaat heb je dan een stand-alone besturingssysteem met applicatie waarmee je platform onafhankelijk 1 op 1 kopieen kunt maken en herstellen. Dus te gebruiken voor iedere computer en voor ieder besturingssysteem.

Algemene werkwijze:
Plaats de SD kaart in een kaartlezer en de gebrande CD of usb stick in de computer.
Voer een herstart uit vanaf extern medium door bij de start het bios aan te roepen door het indrukken van de daartoe geeigende toets ESC, F1 of F2, F12 enz , enz afhankelijk van merk en type computer.
Kies voor de lokatie van CD speler of USB stick als opstartschijf en voer een herstart uit.
Laat Clonezilla volledig starten totdat het beginscherm bereikt is.
Doorloop de diverse schermen. (gebruik zonodig Google en/of Youtube voor uitgebreide instruktie)
(aardig compleet http://www.stoops.info/wbb3/ClonzillaStart.html)
Kies uiteindelijk voor "Save_local_disk_as _an_image"
Doorloop de schermen en laat de image opslaan op de harde schijf. Deze image kun je later kopieren of verplaatsen waarheen je maar wilt.
Laat de procedure volledig uitvoeren en sluit af met power-off of reboot.

Je kunt hierna, of later, een nieuwe SD kaart voorzien van data door een nieuwe kaart in de lezer te plaatsen en deze procedure opnieuw uit te voeren.
Kies dan voor "Restore_an_image_to_local_disk"
Het lijkt ingewikkeld, maar een beetje computeraar moet hier wel uit kunnen komen.
Ik hoop hiermee je vraag voldoende beantwoord te hebben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door fivari »

Hartelijk bedankt voor de gedetailleerde uitleg. Dat moet wel lukken. Lukt het alleen na opstart vanop de CD? Dat lijkt mij vooral nodig wanneer men de image van het systeem wil aanmaken of terugplaatsen, maar niet echt nodig voor een image van een SD-kaart.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

parleur
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 dec 2013 11:14
Actief als: particulier
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door parleur »

@fivari,
Ik heb het even uitgeprobeerd want ik wist het niet zeker.
De schijf of stick is niet uitvoerbaar dus je kunt hem niet zomaar starten, het is een LIVE cd.
Als hij uitvoerbaar gemaakt moest worden zouden er ook allerlei voorzieningen op moeten komen om met alle mogelijke besturingssystemen te kunnen starten.
Dat is dus niet zo, opstarten dus vanuit BIOS.

Er is wellicht wel software die dat wel doet, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Deze applicatie gebruik ik al heel lang en heeft zich bewezen.

info
http://www.dedoimedo.com/computers/windows-image.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Theo-R-link
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 907
Lid geworden op: 12 jan 2014 15:52
Actief als: particulier

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door Theo-R-link »

Ik moet vandaag beslissen of ik een R-link in mijn nieuwe wagen (Kangoo-Extreme) wil plaatsen of niet. Als ik de commentaren lees wordt ik angstig. Heeft dan niemand een goede ondervinding?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door MartijnEV »

Theo: ik ben tevreden over R-Link en zou het niet willen missen. Renault is hard bezig om alle kinderziektes op te lossen. Dus het komt allemaal goed. Mijn advies: bestel R-Link maar mee op je nieuwe Kangoo!
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door avdvee »

Voor de duidelijkheid; de ene Rlink is de andere niet. Al was het maar omdat de Zoe Rlink actief gebruikt maakt van een eigen (3G) radio mogelijkheid en Zoe EV interactieve diensten en je bij de ene Rlink kennelijk andere mogelijkheden hebt als de andere.

Zoals Rlink nu werkt ben ik er zeer matig tevreden mee in mijn Zoe. En acht ik de bruikbaarheid minder dan die van mijn iPhone.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Theo-R-link
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 907
Lid geworden op: 12 jan 2014 15:52
Actief als: particulier

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door Theo-R-link »

Hoewel de een positief en de andere bedenkelijk reageert, allebei bedankt.
Ik ben benieuwd!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

sjoerd1970
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 nov 2013 19:15
Actief als: particulier

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door sjoerd1970 »

Ik heb hem in een Renault Clio genomen, voornamelijk omdat het geluid beter is. En de navigatieinterface ook.

Ik ben zelf helemaal niet zo ontevreden, maar er zaten wel wat kinderziektes in de software en Renault is bezig die op te lossen. Ik heb een aantal keer contact gehad met dealer en renault Nederland. Ze bellen netjes terug en zijn bereikbaar (Renault).

Daarnaast ben ik van mening dat je veel meer met zo'n internet access zou kunnen doen dan nu het geval is. Dingen zoals mailen, twitter of sudoku apps vind ik helemaal niet zo relevant tijdens het rijden. Weer apps and live services is wel erg handig. En als je auto op stroom rijd is het onmisbaar om te weten waar de dichtsbijzijnde stroompaal zit. Dan ben je wel afhankelijk van RLink, die is daar in eerste instantie voor ontworpen.

Updates uitvoeren in de auto werkt slecht, daarvoor moet je de SD kaart loskoppelen en in je computer stopppen. Waarschijnlijk is de bandbreedte niet goed genoeg. Het kopen van internetaccess (eerste jaar is gratis) zou ik niet overwegen met 3G. Dat wordt pas interessant als je auto via 4G connectie heeft en de connectie als hotspot zou kunnen dienen. Dán wordt dat pas echt interessant.

Maar deze topic ging er over hoe je een backup kunt maken van je TOM TOM SD kaartje op een lege SD kaart (als backup). Is daar al nieuwe informatie over?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RobCaptur
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 feb 2014 23:02
Actief als: particulier

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door RobCaptur »

Ik werd in http://www.renaultforum.nl/forum/post98784.html#p98784gewezen op deze topic want ik kan helemaal geen back up maken van mijn sd card want mijn pc ziet er helemaal geen bestanden op staan. Laat staan dat hij automatisch update. Er wordt hier ook gesproken over een Rlink progje maar wat dat is is voor mij helemaal onbekend. Ik hoop dat iemand daar meer info over kan geven en misschien ook dan hoe ik de bestanden kan zien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RobCaptur
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 feb 2014 23:02
Actief als: particulier

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door RobCaptur »

Heb zojuist naar Renault gebeld en die hebben de info gestuurd. De kaart is nu geüpdate dat is dus geregeld.
Alleen zou ik nog steeds graag de bestanden zelf kunnen zien op mijn sd card.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

TCe120ECD
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 594
Lid geworden op: 02 nov 2013 13:10
Actief als: particulier

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door TCe120ECD »

Rob, als je een backup wilt maken van je SDkaart, kan dat met DriveImage XML. Dan heb je een werkende nieuwe SDKaart voor in je car, zie Captur forum. Wil je de bestanden zien, dan moet je een ander bron aanboren, schijnt met Linux te lukken.
Captur TCe120EDC Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RobCaptur
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 feb 2014 23:02
Actief als: particulier

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door RobCaptur »

ja o.k. dat ga ik opzoeken, bedankt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

djdevotion
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jan 2014 09:09
Actief als: particulier

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door djdevotion »

Weet er iemand welk merk en type SD kaarten er door Renault gebruikt wordt? Mijn R-Link card voor de Megane zou een 8GB kaart zijn, maar heeft meer opslagruimte dan de enige andere SD kaart die ik voorhanden heb. Zou ik ook een 16GB kaartje kunnen aanschaffen en daar een backup op kunnen zetten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

parleur
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 dec 2013 11:14
Actief als: particulier
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door parleur »

ten eerste, het is niet direkt noodzakelijk een backup op een SD card te zetten. Je kunt de backup files ook parkeren op je computer, extene drive of whatever voor als je die mogelijk later nodig zou hebben. Het maken van de backup is het aller belangrijkst.
ten tweede, gebruik een standaard 8GB SD card, merk is heeft geen belang, bij een restore van de files hiernaar toe heb je een funktionerende R-Link (eigen ervaring met Clonezilla).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RobCaptur
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 feb 2014 23:02
Actief als: particulier

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door RobCaptur »

Het programma maakt zelf een back up op je computer. Zelf een kopie maken kan niet, tenminste ik kan het niet want de bestanden zijn beveiligd en niet te zien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

parleur
Lid
Lid
Posts in topic: 14
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 dec 2013 11:14
Actief als: particulier
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door parleur »

@RobCaptur
Zoek in de gerelateerde topics naar de beschrijvingen die al gemaakt zijn hierover. Voor de Windows klanten is hiervoor het programma "DriveImage XML" beschikbaar: http://runtime.org/driveimage-xml.htm. Wat je daarmee maakt is een "image" van de SD card kompleet met indeling formatering etc zodat bij een "restore", met het zelfde programma je een exacte kopie krijgt. Ik heb dit getest en het werkt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RobCaptur
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 feb 2014 23:02
Actief als: particulier

Re: Backup of kopie SD-kaart R-Link

Bericht door RobCaptur »

Maar kun je dan ook de bestanden lezen oftewel zien want dat lukt me nog steeds niet?

Met mijn vorige Tomtom XXL en dan met Tomtom Home was het eigenlijk wel eenvoudiger want dan kon je ook al je favorieten met je laptop er in zetten en nu moet je dat allemaal in de auto invoeren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht