op vakantie; handrem, raam en deurslot defect

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Marc G
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 61
Lid geworden op: 04 jun 2012 13:52
Actief als: particulier

op vakantie; handrem, raam en deurslot defect

Bericht door Marc G »

Nadat mijn 2007 Megane Grand Tour zich al weer een hele tijd keurig heeft gedragen mbt storingen, is tijdens het pinkster weekeind in Zeeland de ellende weer toegeslagen.
De eerste storing deed zich vrijdag voor tijdens een korte pauze halverewege onze rit. De knop om de handrem te ontgrendelen verdwijnt in de hendel! Handrem vast en daar sta je met twee kids van 1 en 3. Met wat kunst en vlieg werk de heveltjes achterop de remtangen los kunnen halen en de remkabels losgekoppeld. Kost me al met een minuut of 10, en we kunnen gewoon weer verder.

Vanmiddag dient zich probleem nr2 aan: het raam aan de bestuurderszijde gaat niet meer open. Handig op een vakantiepark vol slagbomen! Een paar uur later probleem nr3: de bestuurdersdeur gaat niet op slot met de centrale vergrendeling, alle andere deuren wel. Probleem nr4 meteen erachteraan: er blijkt geen cilinder onder het afdekkapje van de handgreep te zitten (eerste keer dat ik het controleer sinds ik de auto heb). Dus ik kan de deur ook niet met de noodsleutel afsluiten.

Aangezien de auto na thuiskomst ook nog voor de apk weg moet alvast een paar vragen:

- is er een alternatieve methode om de deur af te sluiten zonder het risico mezelf buiten te sluiten?
- is de vergrendeling van de handrem een zwak punt bij de Megane. Makkelijk of moeilijk zelf te repareren?
- weigeren slot en raam gezamelijke oorzaak? Iemand ideeën?
- kan ik bij de dealer een nieuwe cilinder laten plaatsen, en heb ik dan meteen nieuwe noodsleutels of keycards nodig?

Bij voorbaat dank, en iedereen nog een fijn weekend.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Marc G
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 61
Lid geworden op: 04 jun 2012 13:52
Actief als: particulier

Re: op vakantie; handrem, raam en deurslot defect

Bericht door Marc G »

Om even op mijn eigen vragen terug te komen: gisteren de handrem en deurbekleding gedemonteerd.

- binnenin de handrem is de kunsstof bevestiging van een metalen tuimelaartje afgebroken. Komt vaker voor schijnbaar, en is niet echt te repareren. Daarom wordt het hele mechanisme vervangen door een exemplaar van de sloop. Als het goed is morgen binnen. Kosten €53,- en hopelijk dit weekeinde weer gefixt (beetje een gedoe om de console e.d. te verwijderen, maar goed te doen).

- bij het losmaken van de deur stekker kwam ik oxidatie tegen. Deurbekleding verwijderd en kabelboom van isolatie ontdaan. Ook daar opgedroogde kalkresten en vochtige kabels. Alles goed droog en schoon gemaakt en weer goed ingepakt. Alle stekkers weer aangesloten en zowel slot als raam werken weer als vanouds. Rolletje isolatietape en zelf vulkaniserende tape à €6,-.

- cilinder heb ik nog niet naar geinformeerd. Maar omdat ik vrees voor de kosten en (voorlopig) alles weer werkt, laat ik het maar even zo.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Harm
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
Actief als: particulier

Re: op vakantie; handrem, raam en deurslot defect

Bericht door Harm »

Mooi opgelost. Bedankt voor de terugkoppeling.
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht