Distributie en VVT Poelie probleem

Voor wanneer je wat hulp kan gebruiken of wilt aanbieden.
Forumregels
Let op, geen commerciele aanbiedingen hier, die zullen zonder bericht worden verwijderd.
Ontvangt u commerciële reactie's en niet van een sponsor, laat het ons dan weten.

Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar iemand die mij kan helpen bij het vervangen van de distributieriem en VVT poelie van mijn Renault Laguna 2.0 16v 135 PK.

Ik dacht het zelf te kunnen doen, ik heb ook gereedschap en een timingset, maar het is gruwelijk misgegaan. De auto heeft elke stap tegen mij lopen vechten :cry2:

Stand van zaken nu:

- Nieuwe roller en spanrol gemonteerd.
- Nieuwe waterpomp gemonteerd.
- Multiriem poelie is met geen mogelijkheid los te krijgen.
- Nieuwe VVT poelie is in bezit, de oude krijg ik er echter niet af. De timingset die ik heb aangeschaft bevat niet de juiste blokkeertool hiervoor.
- Door onkunde (en dommigheid) is nu ook een stukje van het krukastandwiel verbogen. Dit is weer rechtgemaakt, maar ik ben bang dat dit toch een onbalans geeft.

Ik woon in Alphen aan den Rijn. Kan iemand mij helpen? Uiteraard tegen vergoeding!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Neem aan dat je met een (perslucht) slagmoersleutel de krukaspoulie wel los krijgt. Deze poulie is raadzaam ook te vervangen overigens,dempend exemplaar wat vaak narigheid veroorzaakt.

Voor de nokkenasversteller (vvt) geldt dat er speciaal gereedschap voor is. Het kan echter ook zonder. Deze is spieloos dus evt lossen met een slagmoersleutel kan. Of met de oude riem er nog op en de normale nokkenasblokkeer lineaal erin losnemen. Dat is iets riskanter,maar is te doen.

Het krukas tandwiel waar de distributieriem over gaat zou ik geen risico nemen en deze vervangen.

De procedure voor de riemwissel:
-krukaspin IN opening krukas,deze kan dus niet meer draaien.
-blokkeerlineaal nokkenas,uitsparingen onder lijn kleppemdeksel
-krukastandwiel heeft geen spie,dus deze moet vrij draaien over de krukas. Daar wordt met het spannen dd spanning verdeeld.

100nm vvt poulie bout
40nm+110gr krukaspoulue bout

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Hoi mechanic,

Dank je voor je antwoord.
Samen met een maat heb ik geprobeerd de krukaspoulie los te maken. Eerst met een lange moersleutel, later met een elektrische slagmoersleutel, geen beweging in te krijgen.

De nokkenasversteller heb ik niet het juiste gereedschap voor. Voor zover ik heb kunnen afleiden uit foto's is de blokkeerplaat die bij mijn timingset (https://www.bol.com/nl/p/vidaxl-dopsleu ... 025103189/) zit voor een K4M en niet voor een F4R motor.

We hebben geprobeerd op een andere manier de versteller los te krijgen. Hier kwam de dommigheid om de hoek zetten en verdraaide de inlaat nokkenas ondanks de nokkenasblokkeerder. Resultaat: Verbogen nokkenasblokkeerder, waarschijnlijk uiteinden kapot van de nokkenas en een buts in de buitenplaat van het uitlaattandwiel. Ik heb al klaargestaan met een jerrycan, zó zat ben ik de wagen. Zoals ik al eerder zei, elke stap van het loshalen van de motor tot aan het monteren van de waterpomp, ging met tegenwerking van de auto.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Dat is geen tegenwerking,maar een gebrek aan het juiste gereedschap.

De buitenrand van het uitlaattandwiel,die op een paar punten gelast is,zou ik vervangen. Als dat wat geleden heeft geeft dit bijna altijd ellende.
Door de uiteindes van de nokkenassen nu beschadigd zijn,wordt het lastiger de juiste timing te verkrijgen waarschijnlijk.

Met een perslucht slagmoetsleutel krijg je de krukaspoulie zeker los.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Aanvulling: voor de 2.0 16v f4r motor zit inderdaad het hulpstuk om de vvt poulie te verwijderen niet in jou set.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

De beschadiging zit inderdaad op de buitenrand van dat tandwiel, maar ja.. Ook díe krijg ik niet los...

De nokkenassen zijn nog wel goed. Ik heb net nog even gekeken en de gleuven waar de blokkeerplaat in moet zijn (gelukkig) nog intact.

Ik heb overigens heel veel documentatie gelezen over het vervangen van de distributieriem op deze auto, maar 1 ding blijft bij mij vragen oproepen:

Volgens de handleidingen voldoet alléén de blokkeerstift niet om de krukas voldoende te blokkeren. Er wordt veel gesproken over een schroevendraaier die in een vliegwiel moet worden gestoken. Wélk vliegwiel??

Ik ben ook een hoop dingen tegengekomen op deze auto waarvan ik denk dat de auto niet goed onderhouden is. De oude rollers zien er bijvoorbeeld veel ouder uit dan de huidige distributieriem... Nu ben ik natuurlijk niet iemand om daarover te oordelen :), maar toch...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

BTW.. Met de elektrische slagmoersleutel krijg ik nochtans alles los. Van wieldoppen tot een poulie op een alternator.

De krukaspoulie zit echter zo ontzettend vast dat er al twee doppen maat 18 kapot zijn geslagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Voor deze motor hanteer(de) ik altijd dat bij het losnemen van de krukaspoulie bout zowel de blokkeerstift in de krukas gaat en de lineaal in de nokkenassen.

Een schroevendraaier heb je niet nodig bij het blokkeren. Als je de bdp sensor losneemt uit de bak,zie je de starterkrans. Als er iets mis gaat,valt er wellicht een stukje schroevendraaier de opening in,of je breekt een tand van de starterkrans. Het is zeg maar de teun beun manier van werken.

De krukaspoulie zit op 40nm en 110graden,dat is behoorlijk,en naarmate de tijd/km's verstrijken gaat deze vaak nog vaster.
Perslucht en een goede slagmoetsleutel doet het imo beter dan de accu varianten. Normaliter gebruik je dan ook een krachtdop op een dergelijke sleutel.

Daarom vervang je altijd alles in 1 keer,ben je er vanaf. De waterpompboutjes zijb 2 verschillende lengtes,heb je die juist terug gezet met evt wat vloeibare pakking?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Dat van die bdp sensor stond (achteraf gezien gelukkig) niets, was nog in de Haynes manual ook. Met mijn geluk van de afgelopen dagen zou ook daar iets fout mee zijn gegaan.

De boutjes van de waterpomp zitten op de juiste plek. Gezien alles wat er al is misgegaan, begin ik nu aan mijzelf te twijfelen. Denk dat ik hem maar weg laat slepen en er ettelijk honderdjes tegenaan gooi om de ellende te laten fixen. Ben er helemaal klaar mee. 2 dagen etteren en geen (goed) resultaat.

Ik heb trouwens een momentsleutel. Wat bedoel je met 40 nm en 110 graden? De 40 begrijp ik, die 110 niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Dat je de krukaspoulie bout op 40nm vastzet,en daarna dezelfde bout 110graden verder vastdraait.

Wellicht is dat de beste keuze,niet de goedkoopste nee,maar zou zonde zijn als er motorschade optreedt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Nu begin ik toch nieuwsgierig te worden :)

Wat is het nu van die 110 graden draaien en dan weer met 40nm vast te zetten? Eenmaal vast is toch al vast?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Je draait de bout vast op 40nm,en dan 110graden verder. Dus niet eerst weer losdraaien..

Iemand die ervoor geleerd heeft,heeft besloten dat het zo moet. Ik weet ook niet waarom,bij andere modellen/merken gaat het op een andere manier.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

https://www.google.nl/search?source=hp& ... 6tTqlUBgoM:

Dat is wat RN voorschrijft bij de f4r voor het lossen van de nokkenaspoulies.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Ja die had ik al gevonden, ik weet alleen even niet hoe de nieuwe poulie gemonteerd moet worden als de oude er af is. Maakt het uit als hij in een andere stand wordt gemonteerd?

Ik zie ook bij een hoop afbeeldingen die tool gemonteerd terwijl de distributieriem er nog op zit. Die zit er bij mij dus niet meer op. Ik krijg hem er ook niet meer op, op de een of andere manier lukt het gewoon niet om hem op het laatst over de spanrol te krijgen...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Die tool schuift over de pinnen van het bovenste distributiedeksel,en zet je vervolgens ook vast met de 2 moeren van datzelfde deksel. De 2 raders zeg maar klem je op de nokkenaspoulies in de vertanding, op die plek komt de distributieriem niet. Dus de tool kan gebruikt worden met en zonder de riem in plaats.

Voor de vvt poulie geldt dat je deze handvast draait in een willekeurige positie. Vervolgens controleer je dat je deze niet kan draaien,(geblokkeerd is),blijkbaar kan die ooit nog verschieten,een minimale speling is normaal.
Dan draai je de bout weer iets los zodat je de poulie kan verdraaien en de nieuwe riem goed kan monteren over de 2 nokkenaspoulies.
De looprol monteer je pas als laatste als de distributieriem dus verder op zijn plaats zit.
Dan span je de riem,en daarna plaats je de blokkeertool weer tussen de poulies en zet je de vvt poulie vast op 100nm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Oveeigens dus ook altijd de krukas pin,en nokkenas lineaal gebruiken. Deze motor is eigenlijk dummy proof indien je het juiste gereedschap gebruikt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Mechanic, ik wil je hartelijk bedanken voor al je advies. In dit topic heb ik meer geleerd dan de afgelopen week uit de boeken.

Nu alleen nog die tool kopen en op de een of andere manier die multiriempoulie loskrijgen en de nokkenastandwielen loskrijgen. Als ze net zo vastzitten als multiriempoulie, vrees ik het ergste.

BTW. Wat adviseer je? De oude distributieriem tijdelijk terugplaatsen op de nieuwe rollers om de multiriempoulie los te halen, of die riem loslaten en dan de multiriempoulie losmaken? Die oude riem kan ik nu niet verwijderen omdat die poulie nog ervoor zit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Ja wat adviseer ik,je kunt de oude riem terug monteren en bijv naar een dhz garage rijden om de riemwissel daar te doen. Mogelijk kun je daar het gereedschap ook lenen/huren. Hier in de regio kan dat elk geval wel,of bij een automaterialenzaak.
Er is op fora's meestal wel wat kennis,een goede tip is om in het vervolg van te voren advies vragen!

Als je nu de boel dichtmaakt,heb je wel.weer 2 doope nodig voor achterin de nokkenassen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Ik heb gelukkig de komende twee dagen nog beschikking over een tweede auto, dus ik ben nog mobiel. Ik ga morgen even rondbellen hier in de buurt voor een garage die de tools heeft en mij kan helpen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Ik heb wat verkeerd getypt,op deze link: https://www.google.nl/search?q=f4r+timi ... 3-Yt-IpOjM:
Zie je hoe de tool.gemonteerd wordt. Dus niet over de 2 pinnen,maar 1 en de bovenste bout.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Wil je het goed doen,vervang je de nokkenaspoulie die je beschadigd hebt. Als die rand los laat,draait het eigenlijk altijd uit op kromme kleppen.
Daar zit natuurlijk een levertijd op.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

mechanic schreef:Ja wat adviseer ik,je kunt de oude riem terug monteren en bijv naar een dhz garage rijden om de riemwissel daar te doen. Mogelijk kun je daar het gereedschap ook lenen/huren. Hier in de regio kan dat elk geval wel,of bij een automaterialenzaak.
Er is op fora's meestal wel wat kennis,een goede tip is om in het vervolg van te voren advies vragen!

Als je nu de boel dichtmaakt,heb je wel.weer 2 doope nodig voor achterin de nokkenassen.
Er komt zo direct een maat langs met een pneumatische slagmoersleutel. Als hij dan nog niet loskomt, is verwarmen een idee?

Adviseer je de riem los te laten hangen en dán de krukaspoulie losdraaien? Of de riem weer vastzetten en dan gebruik maken van de spanning op de riem en de geblokkeerde nokkenassen om de bout los te draaien?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

De krukaspin valt in de krukas,mits je deze correct hebt gemonteerd in BDP.
Voor de krukas kun je dus gewoon ratelen met de slagmoersleutel. Verwarmen kost je een krukaspoulie!
De inaat vvt poulie kan in principe ook voorzichtig los gerateld worden.
De uitlaatpoulie kom je denk ik niet bij met de luchtsleutel,anders kan die ook zo los. Hebben beide geen spie in de poulie zo uit mijn hoofd. Vastzetten van de nokkenassen fijn met de handratel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Op eigen risico natuurlijk,beste is met het juiste gereefschap maar dat is niet voorhanden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

De poulie is los!!

Ik krijg nu alleen de nieuwe distributieriem er niet op.
Verdraaien van de spanrol helpt ook niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Naar mijn weten zit er géén spie in het krukastandwiel,deze moet dan vrij kumnen draaien over de krukas zelf. Dit om de spanning te verdelen bij het monteren/spannen.

Spanrol monteren,zodat deze nog kan draaien. Riem monteren,als de riem erop ligt DAN pas de looprol monteren,riem spannen (let op draairichting,staat op de rol,rechtsom)
Hoe heb je de nokkenaspoulies nu,los?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Ik ben bang dat er wel een spie opzit.. En dat hij nog verdraaid is ook....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Stuur me een pb met je telefoonnummer,dat is makkelijker.
Email kan ook.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Even een update:

Er is vanavond een monteur langsgeweest, samen met hem heb ik de nokkenasversteller kunnen vervangen. De bout van de verteller ging zonder problemen los. De deksel erop echter niet. Was een hels karwei, maar het is dus gelukt!

We moesten stoppen vanwege de regen, maar de rest denk ik zelf wel te kunnen doen. 1 aandachtspunt is wel het krukastandwiel. Die zit erg vast waardoor de riem niet goed in de tanden wil vallen. Losmaken dus en gangbaar maken

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Dat is een mogelijkheid,of je zet beide nokkenas tandwielen los ipv het krukas tandwiel.
Gelijk aan de procedure bij de f4r-turbo motor.

Jou motor heeft geen spie in het krukastandwiel,maar deze zit waarschijnlijk zo vast dat het op hetzelfde neer komt. De krukas pin valt IN de krukas,dus verdraaien kan deze niet. Kies voor de makkelijkste manier zou ik zeggen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

De makkelijkste manier in dit geval is om de twee nokkenastandwielen los te maken. 1 daarvan is tenslotte al los. Ik ga toch maar een nokkenastandwiel blokkeer set kopen (Mot. 1509-01).

Een ding voor de zekerheid checken: Mocht dat tweede tandwiel ook zo ontzettend vast zitten als de nokkenasversteller, kan je dan met die set op de tandwielen veel kracht zetten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Daar kun je behoorlijk wat kracht opzetten inderdaad,mits je het speciaal gereedschap correct monteerd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Weer een update:

Gisteren bij tools2go een nokkenastandwiel blokkeer set besteld. Deze zou vandaag geleverd worden. Niet dus. Zijn ineens ook niet bereikbaar dus ik vrees het ergste. De hoop is nog steeds dat deze morgen wel komt, zo niet, dan toch het krukastandwiel maar proberen gangbaar te maken.

Ik zat een beetje rond te kijken op het internet en daar kwam ik deze opmerking op problemcar tegen over de nokkenasversteller van een Megane:
let op!! een nieuwe nokkenas-versteller word NIET geblokkeerd geleverd... dit houdt in dat deze even voorzichtig met beleid in de bankschroef gezet moet worden en dat het 'hart' dan verdraaid dient te worden en dan voel je vanzelf ''klik'' en zit dat vast... dit is de montage positie.. succes
Ik heb het nergens anders gelezen, en ook de monteur eergisteren heeft er niets over gezegd. Hoe "waar" is de opmerking hierboven?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 44
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door mechanic »

Dat is wat ik telefonisch ook uitlegde.
Monteren,bout vastzetten en proberen de poulie te verdraaien. Eigenlijk altijd lukt dat niet,en is het dus in orde.
Daarna bout weer losser en de riem monteren,looprol monteren,riem spannen en nokkenastandwiel vastzetten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
dateq
Lid
Lid
Posts in topic: 49
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 apr 2018 10:57
Actief als: particulier

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Bericht door dateq »

Hoi Mechanic,

Sorry, ik dacht dat het vastzetten was om de nokkenas weer op tijd te zetten. Het is ook al weer 2 dagen geleden dat ik je gesproken hebt en er is een hoop gebeurd in de tussentijd. Heb vandaag noodgedwongen een pauze moeten nemen. Enerzijds vanwege het bestelde setje, anderzijds omdat de gezondheid het af laat weten.

Ik hou je op de hoogte!
mechanic schreef:Dat is wat ik telefonisch ook uitlegde.
Monteren,bout vastzetten en proberen de poulie te verdraaien. Eigenlijk altijd lukt dat niet,en is het dus in orde.
Daarna bout weer losser en de riem monteren,looprol monteren,riem spannen en nokkenastandwiel vastzetten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht